ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Barnhem Elsa Borgs minne  (läst 844 gånger)

2007-03-15, 21:49
läst 844 gånger

Annica Adolfsson

Jag söker efter uppgifter om barnhem i Stockholm till Elsa Borgs minne. Enligt de uppgifter jag fått fram så drevs två barnhem av Elsa Borg i Stockholm. Min mormor växte upp på något av dem, förmodligen Ettan. Är det någon som känner till något om den här verksamheten eller vet var jag kan hitta några uppgifter. Fattigvårdsnämnden var tydligen inte inblandad i placeringen men nog måste det ha funnits något krav på dokumentation från samhällets sida?

2007-03-16, 00:43
Svar #1

Utloggad Tord Påhlman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2085
  • Senast inloggad: 2017-11-13, 21:51
    • Visa profil
Googla på nätet så hittar du en del om Elsa Borg och hennes verksamhet. Bl a att barnavårdsnämnden var inblandad. Nämnda nämnd dömde slutligen ut det sista av Elsa Borgs barnhem. F ö är nog Stockholms stadsarkiv (i Frihamnen) en bra källa.

2007-03-21, 00:41
Svar #2

Annica Adolfsson

Tack för hjälpen. Kan berätta att det saknas uppgifter om Elsa Borgs filantropiska verksamhet i Sofiaområdet på på Stockholms stadsarkiv. Men jag ska försöka med barnavårdsnämnden.

2007-05-08, 21:18
Svar #3

Anna Ekström

Hej! Jag söker uppgifter om min morfars far som försvann när han var liten. Min mirfar hette Curt olov Borg och föddes i Stockholm. Hans mamma hette Elsa Borg. När morfar var liten sattes han i barnhem för en tid. Hur länge vet jag inte.Han föddes 1911 5 april i spånga. Hn jobbade en tid som metall arbetare. Hn låg mycket på sjukhus när han var ung. Han hade tbc. Min morfar undrade alltid vem hans far var.

2022-02-17, 22:19
Svar #4

Utloggad Sara Lindeberg

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 1
  • Senast inloggad: 2022-02-20, 10:24
    • Visa profil
Hej
Vad hette din mormor och när är hon född ?
Min mormor växte också upp där, hon föddes 1916 och bodde där till 1934 då hon var 18. Detta privata barnhen hade flera filialer i Stockholm med omnejd.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna