ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Dödfött barn  (läst 2739 gånger)

2001-08-03, 07:16
läst 2739 gånger

Utloggad Anita Hadadi

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 436
  • Senast inloggad: 2024-01-27, 13:35
    • Visa profil
Hej!
Är det någon som vet om det finns registrerat
någonstans när en kvinna föder ett döfött barn hemma.Det här skall ha hänt i början på 1930-
talet i Storuman.Har frågat landsarkivet i
Härnösand, men dom hittade bara dom övriga
levande barnen.Men någonstans registrerades väl
sådant? Tacksam för hjälp.
MVH Anita

2001-08-03, 08:13
Svar #1

Rune Edström (Rune)

Hej Anita
I födelseboken brukar det ju finnas dödfödda barn inskrivna. Har HLA haft tid att titta genom åren i början av 30-talet, så dom inte bara tittat i hfl. För där är det inte säkert att samtliga födda är antecknade. Du får kontakta Bo-Arne Torger.
mvh
rune

2001-09-18, 10:15
Svar #2

Utloggad Anita Hadadi

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 436
  • Senast inloggad: 2024-01-27, 13:35
    • Visa profil
Hej Rune
Det stämmer det du trodde,dom har bara tittat i
hfl.Om man vill ha uppgifter från födelseboken
så kostar det 360kr timmen.Det kan bli väldigt
dyrt.Eftersom det här gäller 30-talet,så kan
jag inte leta själv,det är ju sekretess i 70år.
Så jag vet inte hur jag skall göra,får väl tänka
igenom saken.
MVH Anita

2002-06-26, 07:22
Svar #3

Utloggad Anita Hadadi

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 436
  • Senast inloggad: 2024-01-27, 13:35
    • Visa profil
Hej!
Jag skulle vilja veta om man på slutet av 30-talet
hade mödravårdscentraler.En kvinna som var gravid
gjorde hon ingen kontroll under graviditeten?
Kan man hitta någonstans, papper på kvinnans
havandeskap.
MVH Anita

2002-06-26, 18:18
Svar #4

Utloggad Marianne Munktell

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 113
  • Senast inloggad: 2018-07-16, 19:58
    • Visa profil
Hej Anita!
 
Du skrev: Eftersom det här gäller 30-talet, så kan jag inte leta själv,det är ju sekretess i 70 år.  
 
Det stämmer inte, Riksarkivet i Arninge har födda, vigda och döda t.o.m. 1949.

2006-03-17, 15:18
Svar #5

Anna Dilworth (Andi)

Hej!
 
Jag har födelsedatum på två barn och skulle söka dessa i Sve dödsbok 1947-2003. Jag hittar dem inte. Det ena dog vid födseln och det andra barnet var nog bara 1 år gammalt. Borde inte dessa barn finnas med?
 
Tacksam för svar!

2006-03-17, 16:14
Svar #6

Utloggad Gunilla Johansson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 620
  • Senast inloggad: 2020-02-28, 23:51
    • Visa profil
Det är inte alltid de finns med som förnamn, men söker du på efternamnet så brukar döfödda och barn som ej hunnit döpas komma först.
 
Sen finns det självklart brister i alla CD-skivor.
 
Mvh
 
Gunilla

2006-03-17, 16:36
Svar #7

Utloggad Ingegerd Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1336
  • Senast inloggad: 2016-08-21, 22:21
    • Visa profil
I vilken församling föddes barnen, Anna? Även om det mesta blev klart, är det ändå några församlingar (framför allt i storstäderna) som inte har namn och födelseförsamlingar på de avlidna mellan 1950 och 1970. Och åren 1947-1949 är inte heller registrerade för alla landets församlingar. Var barnen födda under de åren, kan förklaringen vara just att församlingen inte färdigregistrerad ännu.

2006-03-17, 17:31
Svar #8

Anna Dilworth (Andi)

Hej!
 
Det är två barn inom samma familj och bägge barnen hade tvilling-syskon som är vid liv idag. Det ena barnet är fött i Västra Husby, Östergötland och var 6 år gammalt (1966), barn två föddes 1966 och dog ganska omgående, förmodligen samma dag.
Jag har sökt på födelsedatum och utan namn, men får inga träffar alls.
Vidare har jag en fråga, det finns en kvinna som avled 1970, jag har identifierat henne, men hon står bara omnämnd som en kvinna, utan namn. Hennes make likaså. Henne hittade jag genom födelsedata, men gick ej att finna med namn. Mannen går inte att hitta eftersom vi inte vet när han föddes. Hur kan det komma sig att de inte finns någonstans? De har varit bosatta i Sverige sedan 1944-1946, även de bosatta i Östergötland.
Mvh, Anna

2006-03-17, 17:37
Svar #9

Anna Dilworth (Andi)

Barn 2 var fött i Kullerstaden, 1966, Östergötland
Kvinnan och mannen var födda i Finland.

2006-03-17, 21:00
Svar #10

Utloggad Eva Dahlberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4039
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 18:31
    • Visa profil
Anna, undrar du varför de saknar namn på cd:n? Det beror på att till de dataregister som använts till cd:n fram till slutet av november 1970 så finns inte namnen med i registren (det var ointressant för det syfte som dataregistren var till för). För vissa församlingar på cd:n saknas även namn på personer avlidna några månader 1971/1972/1973.  
 
Det är därför Sveriges släktforskarförbund har ett projekt kallat Namn åt de döda som lyckats komplettera en mycket stor del men inte allt. Du hittar informationen från Rötters startsida. Man försöker nu komplettera det som fortfarande fattas.
 
Om du tittar på statistiken och församlingssidorna på Namn åt de döda-sidorna, så ser du att Östergötland ligger lågt och att Västra Husby inte är avskrivet till Sveriges dödbok 3 men nu är adopterat. Västra Husby har därför bara namn på personer som man lyckats komplettera från ett pensionsregister.
 
Att de frivilliga i landet inte räckt till och att det i vissa fall varit svårt att på arkiven ha resurser till att hjälpa till med åtkomsten till dessa död- och församlingsböcker gör att täckningsgraden i landet varierar.
 
I projektet Namn åt de döda upptäcker man också att det finns personer i församlingens dödbok som inte finns som person i cd:n. Själv hittade jag mer än 20 personer totalt i de församlingar jag skrev av. Detta beror på en mängd orsaker som bättre förklarats på annat håll på Anbytarforum under någon diskussion här Anbytarforum: Källor: CD-skivor: Sveriges dödbok 1947-2003 (handhavande) - där dina frågor egentligen passar bättre, barnen var ju trots allt inte dödfödda som denna rubrik heter.
 
Att personerna fattas på cd:n - att de bara finns med personnummer, kön och dödsförsamling eller att de helt saknas - innebär givetvis inte att de saknas i kyrkböckerna. Du kan alltid kontakta landsarkivet (i Vadstena i detta fallet) och be om uppgifterna ur primärkällorna, originalboken.
 
Hälsningar,
Eva

2006-03-18, 19:15
Svar #11

Anna Dilworth (Andi)

Tack så mycket för hjälpen!!!!!
Det låter sannolikt..gäller det samma för Gotland?
Mvh, Anna

2009-11-05, 18:07
Svar #12

Utloggad Eva Persson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 180
  • Senast inloggad: 2013-02-28, 17:51
    • Visa profil
Hej,
Jag har forskat lite åt en väninna som har släkt från Uddevalla och orterna ikring, bl.a Bäve och Lane-ryr. Jag fann att i Bäve föddes totalt 46 barn 1888, därav var 6 st dödfödda, hela 13%. Året före och efter var bara 1 resp 2 barn dödfödda. Och i Lane-Ryr 1887 var 4 barn av 51 dödfödda, 7,8%, 1888 och 1889 2 resp 1 barn. Uddevalla hade en liten förhöjning 1888, 11 döda av 206 födda barn, ca 5%. Jag tittade lite på ett par församlingar i närheten men fann inga avvikande siffror där (möjligen fanns det fler församlingar med högre dödstal, som jag inte hade kollat).  
 
Är det någon som vet eller tror sig veta vad som kunde orsaka det höga antalet dödfödda barn, speciellt i Bäve, vid den tiden?  
 
Mvh
Eva Persson

2009-11-06, 13:47
Svar #13

Utloggad Helene Jorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6190
  • Senast inloggad: 2020-01-15, 20:53
    • Visa profil
Hej Eva!
 
Du kan läsa hela Provinsialläkarrapporten för Uddevalla disktrikt ditt Bäve (Bäfve) hörde. Bifogar länk till årsrapporten för 1888 sammanställd av Provinsialläkaren E. A. Rehnberg. Han har rapporterat 40 levande födslar i Bäve. Under punkten 5:o d) Barnmorskeväsendet sammanfattar han förlossningar i hela distriktets olika församlingar. Inget anmärkningsvärt framkommer om Bäve förutom att Barnmorskan verkar ha tillträtt sin tjänst i maj månad 1888. Det står Barnmorskan för Bäfve och LaneRyr (för tiden maj-december) vid 10 förlossningar
 
http://www2.ep.liu.se/dokument/provlak/1888/P8881485_1.htm
 
mvh Helene

2009-11-06, 18:50
Svar #14

Utloggad Eva Persson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 180
  • Senast inloggad: 2013-02-28, 17:51
    • Visa profil
Tack Helene
Tack för din info, Jag ska läsa igenom det hela. Men jag tycker ju fortfarande att det var för många dödfödda. (40 levande och 6 döda)
 
Mvh
Eva

2012-03-08, 10:20
Svar #15

Utloggad Katarina Eklund

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 2
  • Senast inloggad: 2012-03-12, 15:28
    • Visa profil
Hej!
 
Jag har misstankar om att en, ny avliden, släkting födde ett dödfött barn i slutet av 30-talet.
Registrerades dessa barn på den tiden?
 
Jag är nybörjare inom släktforskning och alla tips om var jag kan börja leta tas tacksamt emot.
 
 
Hälsningar Katarina

2012-03-08, 12:56
Svar #16

Utloggad Eva Dahlberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4039
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 18:31
    • Visa profil
Hej Katarina! Ett dödfött barn vid den här tiden skrevs in i kyrkböckerna, i församlingens födelse- och dopbok och ibland i dess död- och begravningsbok. Jag har sett exempel på att det bara anges i födelseboken, och inte i dödboken.
 
Sekretessen är ju 70 år, vilket gör att du kan studera både födelse- och dödböcker för ditt fall, men ibland kanske originalboken inte är fotograferad ännu och/eller inte tillgänglig för att den innehåller uppgifter från årtal inom sekretessperioden (t.ex. att den löper från 1918-1958). Då får du istället börja med utdraget från födelseboken  respektive dödboken till Statistiska Centralbyrån (SCB), om du vill se en källa själv, eftersom det finns tillgängligt och publiceras ett år i taget (i år släpptes 1941 års utdrag).
 
Du måste alltså veta var personen bodde vid tiden, och söka år för år om du inte vet exakt årtal. Vet du inte församlingen så kan du ta reda på det genom att jobba från någon av de tidpunkter du känner till (från födelse och framåt eller från tid och plats för dödsfall bakåt i tiden). 1900-talets kyrkböcker för perioden fram till 1941 (främst den så kallade församlingsboken som är kontinuerligt förd) kan finnas tillgängliga på Internet beroende på var i Sverige det handlar om (finns beskrivet i detalj på annat håll i forumet).
 
Beroende på vilket abonnemang med kyrkböcker du har tillgång till så kan du hitta originalfödelseboken eller enbart SCB-utdraget. Bibliotek och/eller arkiv kan ha någon av de andra abonnemangen.
 
Ett ytterligare sätt om du vet var personen bodde och vilket år det rör sig om kan vara att ringa eller mejla direkt till det arkiv som har kyrkböckerna för den aktuella församlingen och ställa frågan (se http://www.riksarkivet.se/ för indelningen och Socken-Sök här på Rötter om du inte vet var i landet församlingen ligger, se under Nyttiga länkar under rubriken Förklaringar i vänstermenyn).
 
Hälsningar,
Eva
 
PS. Du välkommen till Jönköpings Arkivhus på lördag den 17 mars på Släktforskningens dag, mellan 11 och 14 så kan du få visat på plats hur du söker, jag ser att du bor i närheten !

2012-03-08, 21:48
Svar #17

Utloggad Gunnar Håkansson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 528
  • Senast inloggad: 2016-01-13, 08:55
    • Visa profil
Och glöm för all del inte, att nyfödda på sjukhus och liknande registrerades på sjukhusets församling, inte moderns hemförsamling, vid den här tiden!

2012-03-08, 22:10
Svar #18

Utloggad Eva Dahlberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4039
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 18:31
    • Visa profil
Hej! visst är det så, men det finns en attest till moderns hemförsamling också, så de är inskrivna även där, t.ex. vid jordfästning (jag noterade två exempel på det när jag gick genom en födelsebok från 1941 förra veckan). Du behöver kanske inte veta var sjukhuset var beläget.
 
Hälsningar,
Eva

2012-03-12, 15:28
Svar #19

Utloggad Katarina Eklund

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 2
  • Senast inloggad: 2012-03-12, 15:28
    • Visa profil
Hej!
 
Toppen, då vet jag var jag ska börja.
Tusen tack för hjälpen!
 
Hälsningar Katarina

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna