ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Mammas sida  (läst 1789 gånger)

2004-11-05, 13:11
läst 1789 gånger

Utloggad Therese Johansson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 15
  • Senast inloggad: 2013-08-25, 19:45
    • Visa profil
Hur gör jag? Min mamma Maria Laine kom till Sverige (troligtvis) under 60-talet tillsammans med sin bror Erkki, Mor var Viola Laine. Jag har ingen aning om någonting i deras släkt då de båda adopterades/lämnades bort till en familj i Vänersborg under 60-talet. Då min mamma gick bort -97 kan jag inte fråga henne, och hennes mammas telefonnummer kan jag inte längre få tag på, men jag vet att hon senast var bosatt i Uddevalla.  
Hur gör jag när jag inte vet någonting om hur/varför/när de kom till Sverige, vad hennes far hette, varifrån i Finland hon var född?  
Hon var aldrig så pigg på att berätta något om sin släkt, vilket har gjort mig ännu mera nyfiken. Någon som vet vart jag ska vända mig? Eller finns det någon som vet något om någon släkt Laine som emigrerat till sverige??

2004-11-05, 19:12
Svar #1

Utloggad Anna Persson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1299
  • Senast inloggad: 2024-04-06, 11:35
    • Visa profil
Hej,
jag tror nog att folkbokföringen hos skatteverket kan hjälpa dig, om inte annat borde de kunna hjälpa dig att hitta din mormors telefonnummer.
 
Be dem börja med att titta på dina uppgifter, sedan på din mammas och sedan hennes mamma och pappa. Be dem även kolla upp Erkkis information, han kan ju ha barn du kan kontakta och fråga om inte Erkki själv är i livet.
 
Man får en träff på Erkki Leine här:
http://privatpersoner.eniro.se/
 
En början i alla fall
Med vänliga hälsningar
Anna

2004-11-05, 20:26
Svar #2

therese

Jag har pratat med skattemyndigheten tidigare när jag var på väg att byta efternamn. Då de skulle kolla upp så att jag hade rätt att ta just efternamnet Laine. Då fick jag information om mammas mamma, men har tappat bort hennes adress och telefonnummer. Och hon finns inte hos nummerupplysningen. Erkki vet jag fortfarande är i livet, men enligt min pappa så är han osäker på om dom var biologiska syskon, däremot upplyste han mig om att hon hade en annan syster som heter Helena. Tvärstopp...
Hur långt bak kan skattemyndigheten kolla uppgifter? Går det att få fram min gammelmormors namn tro?
Jag har även ringt socialkontoret i Vänersborg och dom skulle kolla om det fanns några adoptionspapper på mamma.  
Lite hopp finns det allt, men då jag bara träffat min biologiska mormor en gång i livet då jag var runt 5-6 år så skulle det kännas oerhört genant att ringa upp.  
Men vad gör man inte.
 
Tack för hjälpen!
Dock tror jag inte att den erkki som fanns på eniro är den rätte, då den rätte är bosatt i Trollhättan, någonstans....

2004-11-05, 20:27
Svar #3

therese

Och eftersom att min mamma föddes 1960 (jag själv är bara 20) så är det svårt att söka på Viola i register eftersom att jag tvivlar på att hon är född innan 1920...

2004-11-05, 20:50
Svar #4

Utloggad Anna-Carin Betzén

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1112
  • Senast inloggad: 2019-10-28, 20:07
    • Visa profil
    • www.btz.se
Therese, det kanske går att hitta dem på CD-skivorna med Sveriges befolkning 1970 och 1980. Där står det var folk bodde då, och var och när de var födda (fast när det är utanför Sverige är det nog inte säkert att orten står; det kanske bara står Finland). Det kan ju ge någon ledtråd i alla fall.
 
Om du efterlyser dina släktingar i diskussionerna om  eller Sveriges befolkning 1980 så kan nog någon slå upp åt dig. Kanske kan en uppslagning i Sveriges dödbok ge något också.  
 
Vill man få reda på något om folk under de senaste årtiondena så är de här tre skivorna ungefär allt som finns, utöver myndigheternas register.

2004-11-05, 21:38
Svar #5

Utloggad Lars Erik Bengtsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 270
  • Senast inloggad: 2024-04-17, 17:13
    • Visa profil
Hej Therese.
 
Här har du din mammas uppgifter från Sveriges Dödbok 1950-1999.Hon var tydligen född i Uddevalla.
 
19600331-4884
 
Laine, Maria Kristiina
 
Petersbergsv 10
462 50  Vänersborg
 
Död 10/8 1997.
 
Folkbokförd i Vänersborg, Vänersborgs kn, Älvsborgs län.
 
Född 31/3 1960 i Uddevalla (Västra Götalands, f d Göteborgs och Bohus län).
 
Ogift kvinna.
--------------
Folkbokföringsförsamling(ar) 1/1 2000:
Vänersborg, Vänersborgs kn, Västra Götalands län
 
Födelseförsamling i källan:
UDDEVALLA (Göteborgs och Bohus län)
 
Källor:
RTB 97, SPAR 92
 
MVH Lars Erik

2004-11-05, 22:09
Svar #6

Peter Karlsson / anbytarvärd (Peter)

Jag har mailat Therese de data som 1970 och 1980 bjöd på..

2004-11-05, 22:26
Svar #7

Utloggad Anna Persson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1299
  • Senast inloggad: 2024-04-06, 11:35
    • Visa profil
Therese,  
när du fått uppgifterna om din mormor, din moster och Erkki (via din mammas uppgifter hos folkbokföringen om de inte hittar dem här åt dig) föreslår jag att du skriver ett brev till dem. Det ger dem tid att fundera över det du skrivit och det ger dem också en chans att svara dig, antingen med att de ringer eller att de skriver tillbaka. Ringer de så är de väl förberedda på att prata en stund.  
 
Ett handskrivet brev där du skriver varför du skriver och vad du känner har de nog svårt att stå emot. Ett annat tips är inte vänta med att kontakta, man ångrar sig bara efteråt. Det är jobbigt när man ska prata med någon man inte pratat med på länge eller inte pratat med alls tidigare men faktiskt bara i några sekunder och max ett par minuter  
 
Telefonnumret till folkbokföringen är 0771-567 567  
 
Håller verkligen tummarna för dig!  
Med vänliga hälsningar  
Anna

2004-11-05, 23:09
Svar #8

therese

Tack för all hjälp! Det börjar klarna lite grann nu när jag troligtvis fått fram min mors biologiska fars namn via vänliga själar med sveriges befolkning 1970/80 skivan! Dessutom vet jag nu hennes biologiska syskons namn och födelsedatum. Nu är det dax att gräva djupare, men hur sjutton gör jag? Ska jag vända mig till riksarkivet i Finland?
 
Min mors bror hade vi väldigt bra kontakt med när jag var yngre, men mormor har jag som sagt bara träffat en enda gång. Så fort jag får tag i hennes adress skall jag skriva ett brev och hoppas att hon fortfarande är i livet!
 
Stort Tack!

2004-11-06, 11:00
Svar #9

Peter Karlsson (Peterk)

Tänk bara på (som jag nog nämnde i mailet) att man utifrån vilka som bodde i hushållet på dessa CDs inte kan dra några säkra slutsatser om föräldraskap. (På 10 år kan förhållanden ha ändrats i en familj, tänk på det bara..)

2005-01-17, 12:48
Svar #10

Annika H

Hej.
Jag kom in på denna sida av misstag.. och du kanske redan hitat de du söker.
Errki hade caf?t snäckan i Uddevalla. Ring dit så får du säkert fler uppgifter. Nu är jag inte helt säker på att det är han men prova.
Mvh Annika

2005-02-03, 16:11
Svar #11

Johan Laine

Hej !
Jag har börjat släktforska lite om min morfar som jag inte vet speciellt mycket om jag vet iallafall att han kommer från kantola i finland eller ryska karelen? Själv är jag uppvuxen i sandviken utanför gävle det finns 2 st familjer men efternamn Laine men vi är inte släkt inte vad jag vet iallafall.
JOHAN LAINE

2005-02-03, 17:34
Svar #12

Utloggad Berit Tjernberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2255
  • Senast inloggad: 2024-02-17, 13:36
    • Visa profil
Johan,
Vad heter din morfar?
 
Du kan gå in och söka på HisKi:s kyrkböcker på nätet,   www.genealogia.fi/hiski?se
 
Där kan du klicka på 21 på kartan och välja alla och sedan har du födelse, vigsel och begravn. bl.a. och klicka på någon av dom och skriv in Laine på efternamn, så kommer du att få träffar.
Lycka till  
Mvh / Berit

2015-01-10, 14:51
Svar #13

Utloggad Therese Laine

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 2
  • Senast inloggad: 2015-01-12, 14:51
    • Visa profil
Hej igen!
 
Nu har det gått många år sedan sist, men jag har ännu inte gett upp helt.
 
Mammas bror har jag god kontakt med idag, han bor i samma stad som resten av min familj så de brukar komma på syskonbarnens födelsedagar osv.  
 
Jag fick inte kontakt med min biologiska mormor på telefon, så det slutade med att jag åkte dit och ringde på dörren istället. Fick ett varmt och glatt mottagande, om än en aning förvånat ansiktsuttryck.
Jag vågade inte fråga jättemycket, men fick reda på min biologiska morfars namn och därifrån har jag även lyckats komma en bit på släktträdet. Han var estländare, född i Käsmu. Dog dock i Göteborg 1999.
 
Det är tyvärr fortfarande stendött på mormors sida. Jag har sökt mig gul och blå, men det enda jag vet är att hon heter Viola och föddes i Laihia 1934 (vet datum med men vill ej lämna ut här på forumet). Har ingen aning om hur och när hon kom till Sverige, men jag kan tänka  mig att hon ev. var krigsbarn.
Går ej att få kontakt via telefon med henne då hon hör jättedåligt, och hör inte att telefonen ringer. Och i nuläget är jag bosatt ca 30 mil därifrån, så spotanbesök är svårt.
 
Har sökt på gravstenar med Laine, men utan något resultat. Jag kan tänka mig att hennes mamma hette Kristiina då detta namn har gått i arv både via mormor, mamma och sedan min ena syster.
 
Någon som har tips på hur man kan få fram Viola's föräldrars namn? Vilken myndighet man kan vända sig till?
 
Mvh
 
(Meddelandet ändrat av theresel 2015-01-10 14:53)

2015-01-10, 14:58
Svar #14

Utloggad Claes-Göran Magnusson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3788
  • Senast inloggad: 2022-08-04, 20:16
    • Visa profil
    • animskog.se
Kolla med Riksarkivet om det finns en utlänningsakt.
Just because I don't care doesn't mean I don't understand. - Homer Simpson

2015-01-12, 09:27
Svar #15

Utloggad Björn Engström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1159
  • Senast inloggad: 2019-10-07, 10:24
    • Visa profil
Kontakta folkbokföringen i Skattemyndigheten. Där bör det finnas när hon kommer till Sverige och eventuellt föräldrar, om inte fosterföräldrar (flyktingbarn).

2015-01-12, 14:51
Svar #16

Utloggad Therese Laine

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 2
  • Senast inloggad: 2015-01-12, 14:51
    • Visa profil
Skatteverket hade ingenting, det tar stopp vid mormor. Fanns ingen  information om inflyttning till Sverige, eller föräldrar/fosterföräldrar.
Vände mig till landsarkivet i Göteborg, får se om de möjligtvis kan hitta något. Frustrerande!

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna