ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Bortadopterad  (läst 3241 gånger)

2008-11-23, 22:25
läst 3241 gånger

Utloggad Elisabet Arvidsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1489
  • Senast inloggad: 2023-04-10, 00:47
    • Visa profil
Hejsan!  
Jag undrar hur ni skulle koda om en person som av de flesta i släkten vet om att hon / han är bortadopterad under barndomen. Nu kommer senare släktingar och vill inte att ordet bortadopterad ska stå med.
Personen ska stå med eftersom det är blodsband (biologisk) i rakt stigande led.  
Hur skulle ni göra?

2008-11-24, 11:13
Svar #1

Utloggad Bo Skoglund

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 118
  • Senast inloggad: 2020-11-15, 10:12
    • Visa profil
Vad är det som de invänder emot? Är det klangen i ordet bortadopterad eller att personen själv ska vara med? Är det omständigheterna runt denna adoption som är känsliga?  
 Jag skulle ha tagit med personen under sitt nya namn men med en fotnot med alla upplysningar som det kan vara svårt för en efterkommande att känna till. Vissa fakta kan ju göras konfidentiella.
 Det är av liknande skäl som jag tar med dödfödda barn för de kan förklara luckor i barnkullen eller ge upplysningar om bostadsorten.

2008-11-24, 13:13
Svar #2

Utloggad Frida Turander

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 34
  • Senast inloggad: 2008-11-27, 07:08
    • Visa profil
Hej
 
Jag förstår inte heller problemet. All fakta som man kan hitta är
ju det som gör det spännande.  
 
Lycka till
 
Frida

2008-11-24, 14:02
Svar #3

Utloggad Ingegerd Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1336
  • Senast inloggad: 2016-08-21, 22:21
    • Visa profil
Elisabet, är det släktingar till den familj som adopterade den person du frågar om, som inte vill ha ordet bortadopterad? Eller är det personens biologiska släkt, som känner till adoptionen och vill ha henne med i sin släkttavla?  
 
Mvh
Ingegerd

2008-11-24, 16:21
Svar #4

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Om jag fattar Elisabet rätt så är det invändningar mot att ett av barnen i en familj, ska omnämnas som bortadopterad i en släkttavla.
 
Det vore väl konstigt om man för det första inte skriver upp alla födda barn, men det var väl inte där som problemet var, utan att man noterar att ett av barnen bortadopterades. Självklart måste man ha den notisen med någonstans, precis som man noterar övriga syskons vidare livsöden.
Ann-Mari Bäckman

2008-11-24, 22:08
Svar #5

Utloggad Elisabet Arvidsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1489
  • Senast inloggad: 2023-04-10, 00:47
    • Visa profil
Hejsan!
Förklaring (jag har varit i skolan helan dagen och först nu läst vad ni skrivit).
Jag,A,= släktforskaren har varit och intervjuat en 3männing, B, till min far och fått fylla ut delen av stamtavlan (ej Antavlan). Av B får jag veta att ett barn är bortadopterad (detta råkade jag skriva under yrkeskolumnen, t.v. och glömde rätta till).
En annan släkting i samma gren,C, fick höra talas om min släktforskning och beställde ett utdrag.
 Nu var det så att jag gjorde en liten miss....alla speciella informationer brukar jag skriva som notiser och då jag skriver ut arbetet tar jag inte med notiserna (bland annat just därför att det finns personer i min släkt som inte vill bli påringda av felaktiga personer).
 
B är och hälsar på C och får då läsa att ett barn är bortadopterad (B:s egen  källa)- B talar med mej och säger att ordet bortadopterat ska inte stå med. Enda anledningen var att nu levande syskon ev kunde få se det. Den bortadopterade barnet är nu avliden.
 
C vill även att jag skriver personers senaste namnändring som om de voro födda med det namnet (vilket så inte är fallet). Jag hälsar att jag har som system att alltid skriva personens födelseefternamn och namn i registreringen (skyller på att programmet är sådant) och att namnändringarna står bland notiserna (vilket inte syns i en utskrift, eftersom jag inte tar med dem).
Jag har vid andra liknande tillfällen skrivit bortadopterat synligt (felaktigt i yrkeskolumnen)och dessa har varit mycket glada över att stå med i en biologisk stamtavla fast de inte tillhör densamma juridiskt.
 
Så min fråga var egentligen:
Hur mycket låter ni andra styra er egen släktforskning relaterat till de system ni valt.
Tar ni bara bort ordet bortadopterat eller tar ni bort hela personen?
Låter ni andra bestämma vilka namn som ska stå med som registreringsnamn i första rutan eller skriver ni det som notiser sedan?
Jag anser egentligen att min släktforskning är min, och till den bestämmer jag alena. Visst kan jag ta hänsyn, men inte på vilka villkor som helst---ex jag byter inte system på personerna F & G bara för att någon vill det.
Hur gör ni?

2008-11-24, 22:13
Svar #6

Utloggad Elisabet Arvidsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1489
  • Senast inloggad: 2023-04-10, 00:47
    • Visa profil
tillägg. Jag tar även med inadopterade till släkten på samma vis  så att de står med.

2008-11-25, 10:14
Svar #7

Utloggad Dan Gunnarsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 348
  • Senast inloggad: 2021-11-23, 14:02
    • Visa profil
Elisabet,
 
Du skriver: Jag anser egentligen att min släktforskning är min, och till den bestämmer jag alena. Visst kan jag ta hänsyn, men inte på vilka villkor som helst---ex jag byter inte system på personerna F & G bara för att någon vill det.
Jag tycker det verkar vara en bra princip att följa.
 
mvh/Dan

2008-11-25, 21:09
Svar #8

Utloggad Marianne Bengtsson Rosander

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 750
  • Senast inloggad: 2009-12-08, 15:09
    • Visa profil
Hej. Har läst  vad ni skriver. Som bortadopterad själv så skulle jag vilja säga så här. Vart hör man egentligen? Hör man till sin biologiska mamma och pappa, som adopterat bort  eller hör man till adoptivföräldrarna?
Jag har själv släktforskat på min biologiska mammas släkt och tycker nu vid mogen ålder att jag äntligen hör till en släkt.Min biologiska pappa vet jag tyvärr inte vem han är annars skulle jag forska på honom också
Jag har även släktforskat på min adoptivpappa och mamma.Känner väl egentligen inte riktigt att jag hör dit men
visst är det fantastiskt att ha två släkter som man tillhör på olika sätt.
Så jag tycket att man får göra som man vill och känner för med sina adopterade anor.Man kanske till och med kan följa båda två.
Hälsningar Marianne

2008-11-26, 00:33
Svar #9

Utloggad Kristina Gunnarsdotter

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6194
  • Senast inloggad: 2024-03-21, 11:59
    • Visa profil
Elisabet
 
Du skriver att anledningen till att en släkting inte vill att du har med ordet bortadopterad är att att nu levande syskon ev kunde få se det. Betyder det att de syskonen inte vet att de har haft ytterligare ett syskon? Då kan ju ett offentliggörande av dig orsaka upprörda känslor.  
 
Visst är din släktforskning din, och hemma på din egen kammare gör du som du vill. Men att publicera uppgifter som rör nu levande personer fordrar eftertanke. Och PUL gäller väl fortfarande?

2008-11-26, 07:34
Svar #10

Utloggad Frida Turander

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 34
  • Senast inloggad: 2008-11-27, 07:08
    • Visa profil
Hej
 
Min far var adopterad, så min farmor o farfar har jag i min
släktforskning skrivit med som adoptivföräldrar. Sedan har jag
forskat på de biologiska, vilket för mig har varit det intresanta.
Att få en inblick i alla dessa mäniskor liv som också blir en  
del av en själv.  
 
Frida

2008-11-26, 09:23
Svar #11

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Frågan är väl, vilka ska man ta hänsyn till, när man gör en släktforskning?
 
Ska man plocka bort någon, som är kriminell t ex eller något svart får i släkten eller som i det här fallet ett bortadopterat barn?
 
Jag anser att man ska ta med alla födda barn i en familj, oavseende vad, som händer senare i livet med dem.  
 
Ann-Mari
Ann-Mari Bäckman

2008-11-26, 12:32
Svar #12

Utloggad Marianne Munktell

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 113
  • Senast inloggad: 2018-07-16, 19:58
    • Visa profil
Kristina Gunnarsdotter!
 
PUL gäller väl inte för publicering i en släktbok i pappersformat?

2008-11-26, 20:11
Svar #13

Utloggad Elisabet Arvidsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1489
  • Senast inloggad: 2023-04-10, 00:47
    • Visa profil
Hej igen!  
Någon offentlig publicering är det aldrig tal om.
Har flera nu levande släktingar som det inte skulle gagna, eftersom de äger i sin profession sådana poster att man vill vara anonym då man inte arbetar.
Pappersformat med utdrag av en viss del stamtavla får bara de som är släkt med mina barn på något sätt. Där äger jag en viss kunskap vad tystnadsplikt är, i mitt eget yrke.  
Vad som gäller i släktens kunskap angående bortadoptionen -- om alla har den kunskapen eller ej -- har jag ingen aning om.
 
Min fråga gäller fortfarande --hur skulle du göra om någon annan vill bestämma över din släktforskning bara för att de är släkt med dej.

2008-11-26, 20:43
Svar #14

Utloggad Patrick von Brömsen

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1404
  • Senast inloggad: 2023-04-09, 18:39
    • Visa profil
Godkväll Elisabet
 
Jag hade inte tolererat att en släkting sa till mig det. Jag hade nog sagt till personen att göra något annat (milt uttryckt/diplomatiskt). Stå på dig, annars gör din släkting det! Det handlar ju om att få fram sanningen, och om en bortadoptering är gjord bör det stå med anser jag. För skall vi utelämna något så fort det blir obekvämnt, då är det mycket som inte blir skrivet.
 
Vänligen Patrick
Vänligen Patrick : )

2008-11-26, 22:34
Svar #15

Utloggad Kristina Gunnarsdotter

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6194
  • Senast inloggad: 2024-03-21, 11:59
    • Visa profil
Marianne
Det framgick inte tidigare i diskussionen hur Elisabet ska använda uppgifterna. Inte heller varför släktingen inte vill att uppgiften ska finnas med i utdraget. Det verkar också oklart om de andra släktingarna (syskon?) känner till saken. Ska de nu upplysas via ett utdrag att de har ett syskon? Så skulle i alla fall inte jag vilja få sådan information. Presentera hellre en känslig uppgift först till dem som skulle kunna bli illa berörda innan den sprids till flera.  
 
Det handlar inte om att förtiga någon sanning eller att något blir obekvämt utan om vanlig hänsyn till nu levande, ovetande personer.  
 
PUL gäller all behandling av personuppgifter för levande personer, utom de som en fysisk person utför i en verksamhet av rent privat natur. Om lagen gäller för en pappersbok vet jag inte.

2008-11-26, 22:55
Svar #16

Utloggad Patrick von Brömsen

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1404
  • Senast inloggad: 2023-04-09, 18:39
    • Visa profil
Självklart skall man inte förarga i onödan. Men vad var och en gör av sitt material har ju faktiskt inge annan med att göra! Jag har fått ett svar för flera år sedan att här gäller inte PUL. Kristina du skriver: innan den sprids till flera det är ju liksom inte något man själv är orsaken till. Det blir helt plötsligt så stort av något.
 
Vänligen Patrick
Vänligen Patrick : )

2008-11-27, 10:22
Svar #17

Utloggad Ingrid Månsson Lagergren

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 93
  • Senast inloggad: 2012-11-25, 12:29
    • Visa profil
Om du/ni undrar över hur det är med PUL, går det bra att få en del info på denna länk:http://www.datainspektionen.se/fragor-och-svar/personuppgiftslagen/
Vänligen
Ingrid Månsson Lagergren

2008-11-27, 14:27
Svar #18

Utloggad Gunilla Brolund

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 745
  • Senast inloggad: 2024-03-21, 13:13
    • Visa profil
Hej!
Jag tycker att den stora vattendelaren är om du tänker publicera eller om du har det i din dator, och kanske låter människor som är intresserade titta på det, när du är närvarande.  
 
Om det är det första som gäller - publicering i skrift eller på nätet - då gäller strängare regler, PUL eller motsvarande sunt förnuft. För min del (för min kommande hemsida) tänker jag använda 70-årsregeln i kombination med att inte ta med några nu levande personer. Och för att inte splittra en syskonskara, så stryker jag hela syskonskaran om någon av syskonen faller under under 70 år/lever än.
 
Men gäller det andra fallet, så anser jag det vara din absoluta privatsak, som ingen har med att göra. Tänker den där personen, som har invändningar, förbjuda dig att skriva om det i brev också? Eller förbjuda dig att prata om det? Trams!
 
Stå på dig!
 
Hälsningar,
Gunilla

2008-11-27, 15:18
Svar #19

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Elisabet skriver att skälen till att en person ville att det inte skulle stå bortadopterad, om ett av syskonen, var att dennes nu levande syskon kunde se det. Det bortadopterade barnet är avliden.
 
Då är frågan, skulle detta komma som en överraskning för de andra syskonen? Om inte, så finns det väl ingen anledning att undanhålla det. Är detta något skamfyllt, att så har skett i familjen och att man därför vill tysta ned det, eller vad?
 
Nästa fråga var; Hur vi skulle ställa oss om någon släkting ville bestämma över den släktforskning någon av oss håller på med?
 
Du ska ju inte publicera något, utan bara dela ut till släkten och då skulle jag inte dölja något. Vissa tycker illa om det och andra tycker illa om något annat. Om vi brydde oss om det så skulle ett släktforskningsresultat kunna se ut hur som helst, med en massa dolda fakta.
 
Nej, ta med de uppgifter du fått fram!
 
Ann-Mari
Ann-Mari Bäckman

2008-11-27, 15:26
Svar #20

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Angående det Gunilla tar upp om att inte splittra en syskonskara, om någon lever, så tar hon inte upp några alls.
 
När det gäller Porträttfynd, så hittar jag ibland uppgifter om en person i något Porträttgalleri. Då kan det stå Barn: Elisabet f. 1901, Åke född 1905 och Anna född 1910. Då gör jag så att jag publicerar namnen på de två första men på den tredje, skriver jag bara en dotter född 1910.
 
Så kan man ju också göra när det gäller att skriva ned namnen på syskon, där vissa lever och fylla i vart eftersom åren går. Namnen kan man ha på en kladd någonstans. Nu har jag använt 100-års regeln, som gäller på Rötter, annars får man väl använda 70-års regeln.
Ann-Mari Bäckman

2008-11-28, 18:57
Svar #21

Utloggad Elisabet Arvidsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1489
  • Senast inloggad: 2023-04-10, 00:47
    • Visa profil
Trevligt att alla har synpunkter på vad andra kan tycka och tänka men många av er svarar inte på fråga: vad skulle jag vilja.
 
Detta påminner mej om mitt yrke.
I många år har sjukvården vänligt men bestämt, föst ut alla anhöriga då Hjärt- och lungräddning ska påbörja. De får komma in när allt är klart oavsett om patienten lever eller har avlidit. Man har varit rädd för att anhöriga ska tycka att det ser hemskt ut.  
Nu visar sig vetenskapen att anhöriga mår bäst av om de får välja själva, vilket innebär att möjligheten att finnas med under hela processen är en självklarhet och personal avsetts för detta.  
 
För att föra vidare till min ursprungsfråga.
Om jag finge se i en annans släktforskning att jag har en bortadopterad syskon, så vill jag själv ha möjligheten att få ifrågasätta riktigheten och även med hjälp av den person som fann detta även få se grundkällan. Inte att någon annan släkting ska bestämma över mej, om hur jag eventuellt skulle ta det, oavsett vilket psyke jag har.  
Förstå, hur och varför det blev så, och inte klandra någon, eftersom jag då själv finner; de gjorde allt vad de kunde men det gick inte för dem.
 
Att det finns människor som tycker helt olikt mej har jag fullständig respekt för.
 
Trevlig Advent!

2013-04-04, 12:56
Svar #22

Utloggad Lennart Haglund

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 410
  • Senast inloggad: 2018-01-08, 19:22
    • Visa profil
Möjligen finns svar i det som redan skrivits i detta ämne, men jag frågar ändå och kanske på nytt: Hur kan man acceptera ett ord som bortadopterad, när adoptera betyder ta till sig eller göra till sin egen?!
 
Sökte i flera främmande språk med Googles översättning och fann, att man hos dem hamnade i betydelsen ta bort adoptionen.  
 
Lämnad för adoption eller vad ska man hitta på att säga istället? Jag har tre adopterade barnbarn och finner frågan intressant.
 
Mvh Lennart Haglund, Varberg

2013-04-04, 23:44
Svar #23

Utloggad Ingela Martenius

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1489
  • Senast inloggad: 2013-10-25, 18:20
    • Visa profil
Google och andra översättningsmaskiner är ju inte alltid att lita på...kolt tycker Google blir blackbird...bara som ett exempel.
 
Bortadoptera heter adopt out på engelska - lika motsägelsefullt som på svenska alltså. men man måste ju ha ett begrepp även för den familj som låter sitt barn bli adopterat av en annan familj. Och på svenska är det nog bortadoptera som gäller, eller i alla fall är allmänt accepterat.
 
SAOB:s artikel om adoptera skrevs 1898 och är mycket, mycket kort, vilket ju inte är så märkligt med tanke på att adoption inte fanns i Sverige förrän 1917.
 
Ingela

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna