ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Adoptivföräldrar!  (läst 2503 gånger)

2013-07-08, 22:23
läst 2503 gånger

Utloggad Maria Andersson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 78
  • Senast inloggad: 2018-03-12, 17:18
    • Visa profil
Hej!  
 
Har en familj som fick barn och dessa är med i aktuell husförhörslängd. I nästa är alla barnen försvunna men inte så stora så de har flyttat ut! Hittar dom hos (vad jag tror) är adoptivföräldrar (kanske släktingar) senare och då är min fundering om jag ska ha med adoptivföräldrarna i min forskning och isåfall vad jag ska lägga dom som, man kan ju bara lägga in en mamma och pappa per barn!
 
Hur har ni gjort? Tar tacksamt emot förslag!
 
Mvh Maria Andersson

2013-07-11, 20:07
Svar #1

Bengt-Arne Andersson

Adoptivföräldrarna har ju påverkan på barnens vidare öden i livet, detaljer som man missar om man utesluter dom. Att koppla fosterföräldrar var inget problem. Vad använder du för program ?

2013-07-15, 11:47
Svar #2

Utloggad Jesper Johansson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 166
  • Senast inloggad: 2016-04-29, 00:23
    • Visa profil
    • www.facebook.com/jesperoffical
Hej!
 
I min ansedel förs de biologiska föräldrarna in. Jag har ännu inte hittat någon struktur eller regel för hur adoptioner ska bokföras hos mig. Fosterföräldrar eller adoptivföräldrar förs in som komplement hos mig. Själv använder jag mig utav ansedlar gjort i word. De blir fina att skriva ut sedan nämligen.
Numera finns också bilagor som jag har gjort i ordning. Här skrivs in saker om släkten som ännu inte får publiceras eller ges ut.  
Jag registrerade i ett program innan. Och då kan man i din situation skriva in adoptivföräldrarna i personens levnadsbeskrivning. Har du däremot tänkt att forska vidare på föräldrarna får du nog lägga till en ny person. Gifta in den med den andra vårdnadshavaren. Sedan lägga till en adoption. Finns hos de flesta program i dag. Det innebär att vid sökning på adoptivföräldrarna kommer deras barn komma upp under dem. När du sedan klickar in på barnet får du upp de biologiska föräldrarna med länknotering att adoptivbarn till .......
 
Lycka till Maria.
Mvh Jesper Johansson

2013-07-15, 15:36
Svar #3

Carl Szabad

Maria! Tydligen misstänker du bara att barnen adopterats av andra. Innan du hittar något mer påtagligt bör du, som Jesper skriver, bara ange deras uppväxt i levnadsbeskrivningen.
 
Du skriver inte heller vilken tid som avses, men adoption infördes som juridiskt begrepp först 1917 i Sverige. Innan dess får förhållandet snarast kallas fosterföräldrar/-barn. Men det kan knappast vara så svårt att undersöka den andra familjens eventuella släktskapsrelation till barnen.

2013-07-29, 21:29
Svar #4

Utloggad Anton Rosendahl

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 809
  • Senast inloggad: 2020-11-20, 15:16
    • Visa profil
Hej.
 
Hur gör ni om ni är släkt med ett barns biologiska och} adoptivföräldrar? Skriver ni in barnet två gånger i ert släktforskningsprogram då? Jag har ett sådant fall i min släktforskning och jag har skrivit in det på två ställen. Vore intressant att få veta hur ni andra gör.  
 
/Anton

2013-07-29, 21:35
Svar #5

Carl Szabad

Man ska aldrig skriva in en person två gånger. Då vet man inte vilken av posterna man varit inne och kompletterat i sen.
 
Normalt är det den biologiska linjen man följer. Sen beror det på om programmet även kan hantera adoptivlinjer, annars får man skriva in uppgiften om adoptionen i fritexten.

2013-07-29, 21:37
Svar #6

Utloggad Anton Rosendahl

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 809
  • Senast inloggad: 2020-11-20, 15:16
    • Visa profil
Ok, men jag har två kusiner som är adopterade och de ser jag som mina riktiga kusiner och har dem med i min släktforskning. Menar du att jag gör fel som har det så?

2013-07-29, 21:43
Svar #7

Carl Szabad

Det väljer du själv. Jag beskriver bara vad som är normalt.

2013-07-29, 21:46
Svar #8

Utloggad Anton Rosendahl

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 809
  • Senast inloggad: 2020-11-20, 15:16
    • Visa profil
Ok, då tillhör jag undantagen och de onormala släktforskarna. Hur skulle du ha gjort i mitt fall, Carl?

2013-07-30, 15:26
Svar #9

Utloggad Gudrun Åhrlin

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 531
  • Senast inloggad: 2017-05-02, 23:18
    • Visa profil
I det fall Du nämner (att Du är släkt med både de biologiska föräldrarna samt adoptivföräldrarna) skulle jag skriva in barnet enbart på de biologiska föräldrarna, men både på barnet och dess adoptivföräldrar skulle jag notera det juridiska förhållandet.
 
Om ett barn är adopterat (och dess biologiska föräldrar inte är släkt till mig), skriver jag in barnet på adoptivföräldrarna, men även där gör jag en notering på barnet, att barnet är adopterat.

2013-07-30, 15:48
Svar #10

Utloggad Jesper Johansson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 166
  • Senast inloggad: 2016-04-29, 00:23
    • Visa profil
    • www.facebook.com/jesperoffical
Hej Anton!
 
Hur man ser sin familj är alltid olika för alla. Blodsbandet är inte allt. Det har vi de senaste åren fått skåda.
Jag tolkar dina inlägg som att adoptivföräldrarna är dina släktingar, har jag rätt?
Då ska självklart föräldrarnas uppgifter finnas med i ditt program. Då lägger du till barnen under dem. Har du tur kan man skapa en adoption redan till införandet. Annars kan man skriva in de biologiska under personens levnadsbeskrivning eller annan möjlig fritext.
Personligen så ser jag saken: att det är de föräldrar, vars mening du har att följa vidare på som ska vara med i programmet. Är det adoptivföräldrarna som du forskar på eller är släkt med tycker jag att de ingår som föräldrar för kusinerna.
 
Själv har jag en kvinna som inte kan få egna barn, så hon har adopterat. Jag har senare i barnets uppgifter skrivit hur det ligger till och så lite anteckningar om de biologiska förhållandena.
Du får registrera och bokföra hur du vill. Men jag hade valt en att ha som synliga föräldrar och det andra paret liggandes i anteckningar hos barnen i fråga.
 
Mvh Jesper

2013-07-30, 19:07
Svar #11

Utloggad Anton Rosendahl

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 809
  • Senast inloggad: 2020-11-20, 15:16
    • Visa profil
Hej Jesper!
Det stämmer, adoptivföräldrarna är mina släktingar, eller åtminstone adoptivmodern är min farmors moster. Min morbror och hans fru kunde inte heller få barn, därför adopterade de två barn, de ser jag som mina kusiner.
 
Mvh Anton

2013-07-31, 09:53
Svar #12

Utloggad Roger Jorwén

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 262
  • Senast inloggad: 2023-11-06, 00:19
    • Visa profil
Hej, har följt denna diskussionen med största intresse eftersom jag konfronterats med frågeställningen redan när jag började släktforska. Behöver bara gå till mig själv, har 2 pappor och 2 mammor s a s. Har även en styvson, vilket även min fru har... Problemet är att släktforskningsprogrammen ej klarar att registerera 2 pappor eller mammor. Tog upp detta med supporten till utgivarna av några släktforskningsprogrammen och det verkade omöjligt. Jag går uteslutande på den biologiska linjen, vilket innebär att både jag och min fru tappar våra resp styvsöner i rapporterna, men vi är konsekventa. Att man håller en rak linje genom sin forskning sen är det upp till var och en... Själv är jag så lyckligt lottad att min biologiska mamma och fosterpappa var kusiner så släktbanden fanns där ändå - åter till programändringen: Min tanke var att när man registrerar föräldrarna så skulle man kunna registrerar både biologiska resp adoptiv/fosterföräldrar. Vid rapportutskrift skulle man ex kunna få välja om man vill med fosterbarn/adoptivbarn med en liten notering om detta. Man tappar alltså inga personer... Sen väljer man ju själv vilket man vill göra, adoptiv/fosterbarn är ju lika kära ändå, eller hur?
En annan sak som jag tog upp är registrering av partnerskap, går inte att registrerar 2 personer av samma kön som gifta och hur registeraras barnen?
Med vänlig hälsning
Roger

2013-07-31, 10:59
Svar #13

Utloggad Jesper Johansson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 166
  • Senast inloggad: 2016-04-29, 00:23
    • Visa profil
    • www.facebook.com/jesperoffical
Jag har för mig att AF har diskuterat detta någon annanstans, så ska uttrycka mig kort. De flesta programmen i dag, främst engelska eller amerikanska som senare översatts till svenska kan luras. Det vill säga att med lite påhittighet skulle du kunna ändra könet på en person.
Men vägen dit har jag hört var lite knepig, och jag har tyvärr glömt i vilket program det var. Jag minns däremot registreringen.
Två män:
1. Lägg till man och hans uppgifter. Du får automatiskt viljan om du vill lägga till en maka.
2. Lägg till maka och skriv in den andra mannens uppgifter. Tryck lägg till par och paret registreras.
3. Under förhållande till varandra, välj Sambo/registrerat partnerskap.
4. Ändra sedan under inställningar kvinnans kön till man. Programmet accepterar eftersom förhållandet står som sambo/registrerat partnerskap.
5. Det funkar med två kvinnor också. Tyvärr hade programmet inte kommit så långt att man kunde gifta männen med varandra. Då meddelade datorn ERROR och sa att ändringen inte kunde slutföras. Förhoppningen är att man kan göra det nu.
 
Lycka till Roger ;)

2013-07-31, 15:05
Svar #14

Utloggad Roger Jorwén

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 262
  • Senast inloggad: 2023-11-06, 00:19
    • Visa profil
Tack Jerker för engagemanget, jag har varit inne på din linje och försökt leka mig fram men det vill inte fungera. Försöker också lura eller skrämma datorn för att få resultat men denna gången går jag bet. En annan lustig sak som dyker upp i dessa fall är numreringen...

2014-02-24, 20:16
Svar #15

Utloggad Marifa Oks

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 85
  • Senast inloggad: 2017-05-05, 20:11
    • Visa profil
jag har nogsamt läst igenom hur det är möjligt och försvarsbart att hantera adoptivbarnen- Det är ok-
 
Men det har uppstått frågan- Om nu adoptivbarnet/vuxet nu/ inte nöjer sig med att bli noterad som adoptivbarn utan vill ha sitt biologiska ursprung med i släktträdet- Då blir det ju problem -  Funderar på att skriva adopterad i mitt släktträd men jag kan se svårigheterna framför mig-
Kan jag lägga upp   ett eget släktträd på adoptivbarnet och vad gör jag med levande släktingar  till barnet och anfäderna- Måste jag ha tillstånd, medgivande eller
 
Detta är snårigt och jag hoppas på nåt lagutrymme - nån bok eller en person som har kunskap i ämnet

2014-02-24, 20:33
Svar #16

Utloggad Eva Dahlberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4039
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 18:31
    • Visa profil
Hej Maria! Det beror ju på var du publicerar ditt träd, och etiskt beror det på varför du måste publicera det - för vems skull och vill du ta andra hänsyn än lagstiftningshänsyn?
 
Hälsningar,
Eva

2014-02-25, 19:26
Svar #17

Utloggad Marifa Oks

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 85
  • Senast inloggad: 2017-05-05, 20:11
    • Visa profil
Oj jag jag visste att det finns mycket att tänka på men just nu tänker jag på typ de mest kända släktforsknings----- För att barnet den vuxne hör till familjen - det blir helt horribelt att hålla ett barn utanför släkten - sen vill ju många adoptivbarn veta om sitt ursprung - och som vuxna så får de förstås ta ansvaret för det - men innan barnen börjat släktforska själva - nu  - hualigen  och vad är det för lagar - eller finns det nån handbok
tack

2014-02-25, 20:09
Svar #18

Utloggad Åke Wahlqvist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1217
  • Senast inloggad: 2024-04-11, 21:13
    • Visa profil
    • akewah.se
I mitt släktforskningsprogram, Gramps väljer jag vad slags relation det är mellan barn och respektive förälder, konstigare än så ska det väl inte vara. Jag har både adoptiv och biologiska farföräldrar. Det är ju jackpot, jag har sex grenar från mina föräldrar att forska på. Jag kan ju inte avstå att forska på min adoptivsläkt, där jag har kända släktingar, vilka betraktar mig som sin släkting. Jag har en bror som har fosterbarn och dessa registreras som fosterbarn. Jag lägger inte ut uppgifter om levande släktingar öppet på internet.

2014-02-25, 22:34
Svar #19

Utloggad Margareta Danielsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1568
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 18:26
    • Visa profil
Datainspektionen har lagt ut ett nummer av tidningen Integritet i fokus att ladda hem, där det berättas vad lagen säger om släktforskning på nätet. Se sid 5-7.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna