ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Adoptivbarn i födelseboken  (läst 634 gånger)

2003-12-28, 15:39
läst 634 gånger

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Hej!
 
Jag har tidigare tagit upp den här frågan under Landskap, men fick inget svar. Jag provar här istället, för det är egentligen en allmän fråga.
 
I 1910 års folkräkning fann jag plötsligt en son vid namn Rudolf i min farfar fars familj. Han var betydligt yngre än sina syskon. Eftersom jag aldrig hört talas om honom vände jag mig till min faster och fick svaret att han troligtvis var son till min farfars syster Jenny och att morföräldrarna tagit hand om honom. Nej, det kan inte stämma, sa jag, för som far och mor i födelseboken står morföräldrarna. Nu visade det sig att min faster hade rätt, för i bouppteckningarna efter morföräldrarna benämns han som adoptivson. Att han var son till Jenny har jag fått bekräftat från andra källor.
 
Nu till min fråga. När ett barn var fött kunde man då strunta i att sätta in moderns namn och skriva dit adoptivföräldrarna? Det skulle då betyda att om inte jag anat ugglor i mossen, skulle Rudolf fått fel föräldrar i sin antavla.
 
Vänliga hälsningar
 
Ann-Mari Bäckman
Ann-Mari Bäckman

2006-05-21, 12:09
Svar #1

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Hej!
 
Den här frågan ställd 28 dec 2003, förbryllar mig än i denna dag. Kan det ha varit så, att en snäll präst kunde snygga till verkligheten. Min farfars föräldrar hade bestämt sig för att ta hand om dotterns barn och meddelar prästen detta och man kommer överens om att strunta i att skriva dottern, som modern. Kanske en snäll präst skulle kunna agera så, för ingen kollade honom. Även om alla och envar på den lilla ön kände till vem modern var, så var det väl ingen som kollade i födelseboken vad prästen skrivit.
 
Kanske sådant här förekommit i fler fall än vi tror, men i och med att adoptioner inte blev juridiskt riktigt förrän 1917, så kunde man mygla på detta sätt med uppgifter. Då adoptivmamman/mormodern dog 1913, så står pojken faktiskt som adoptivson.
 
Det skulle vara intressant och höra om någon annan stött på något liknande.  
 
Mvh
 
Ann-Mari Bäckman
Ann-Mari Bäckman

2006-05-21, 18:14
Svar #2

Utloggad Ingela Martenius

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1489
  • Senast inloggad: 2013-10-25, 18:20
    • Visa profil
Det hände nog en del mystiska saker förr. Jag har en syster till min farmors mor som plötsligt dyker upp i sin hemstad Åmål med en liten son, angiven som oäkta. Sonen uppgives vara född i Edsleskog, men i Edsleskogs föddebok finns han inte alls. Än har jag inte lyckats lista ut var han faktiskt är född, men finner det anmärkningsvärt att man i Åmål förde in honom som född i Edsleskog... Var de fick den uppgiften ifrån kan man ju undra.
 
Ann-Mari, jag har ju hört om mammor som låtsades vara gravida med ett sladdbarn när det i själva verket var dottern som var gravid. När det inte längre kunde döljas att det var dottern som var gravid så reste mor&dotter bort, oftast under förevändningen att den gravida mamman var såpass ålderstigen att specialvård behövdes och dottern måste givetvis följa med som stöd och sällskap. Väl på den nya orten var det innan id-kort infördes en smal sak att byta namn mellan mor och dotter och så föddes barnet och på alla papper stod nu mormor som mamma.
När det sedan var dags att fördela arvet ville man dock inte fortsätta charaden, det skulle ju påverkat de andra barnen - och så erkände man.
Tja, när jag läser igenom det så verkar det som taget direkt ur en (sämre) roman, men jag har faktiskt en god vän i vars familj man gjorde ungefär så här, även om jag inte tror (fast jag vet faktiskt inte!) att man förfalskade identiteterna utan bara dolde sanningen för folk i småstaden man kom ifrån. Det här var någon gång på 1930-40-talet.
 
Ingela

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna