ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Adoption inom familj - hur noterar man det ?  (läst 2024 gånger)

2007-03-19, 13:05
läst 2024 gånger

Utloggad Thomas Ek

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 499
  • Senast inloggad: 2012-08-12, 16:54
    • Visa profil
    • www.familjeaktuellt.se samt www.yourbeginnings.com/FAMILJEAKTUELLT/
Hej!
Jag arbetar med Disgen 8.1b och har nu stött på ett litet problem. Jag har stött på - i USA - sysslingar till min far som han inte har känt till - vilket är jättekul.
Den ena kvinnan (det finns 2 sysslingar) arbetar också med släktforskning vilket gör det mycket spännande.  
Häromdagen fick jag tillgång till hennes och systerns familjer.  
Nu stötte jag på ett litet problem...?
 
En av systrarna har en dotter som fick barn väldigt tidigt - så pass tidigt att hon inte klarade av att ta hand om barnet.  
Barnet bodde hemma hos sina morföräldrar under några år innan han adopterades av en syster till den biologiska modern.
Nu är han så pass stor och har enligt uppgifter gift sig med en underbar kvinna.
Bekymmersamt är att de uppgifter som jag har fått tillgång till så står han som barn till två mödrar och en fader...
Hur löser man detta på ett smidigt sätt?
Ska han finnas kvar som son till den biologiska modern eller till de som har adopterat honom?
I så fall blir ju biologiska modern huxflux moster? Den biologiska modern har dessutom hunnit skaffa sig fler barn och gift sig. Då blir barnen (syskonen) kusiner, eller...?
Som ni förstår snurrar det rejält i knoppen just nu. Hur ska man få till det så att det blir rätt...? *suck
 
Hälsningar
Thomas

2007-03-19, 21:28
Svar #1

Utloggad Elisabet Arvidsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1489
  • Senast inloggad: 2023-04-10, 00:47
    • Visa profil
suck....jag håller med dej. Skrev om liknande saker förra året som borde fixas till. Troligen får du skriva honom i båda familjerna och utgå biologiskt och skriva notiser i den andra eftersom vad jag förstår så har de inte fixa så du kan göra automatisk anförlust i stamtavlan. Å andra sidan är ju adopterade juridisk jämställt med biologisk så då borde du kanske göra tvärtom,,,,,nej detta var inte lätt.
/ lycka till   elisabet

2007-03-20, 07:59
Svar #2

Utloggad Christer Gustavsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 895
  • Senast inloggad: 2023-01-28, 16:47
    • Visa profil
    • bergstorp.se
Jag känner till personer med motsvarande situation. De har valt att registrerade det adopterade barnet hos både sina biologiska föräldrar och adoptivföräldrar med referens till det andra föräldraparet. Eftersom det varit nu levande personer som varit adopterade har de själva fått välja till vilken familj deras egna partners och barn ska knytas.
 
Det finns naturligtvis en del känsliga frågor i sammanhanget, men då har den viktigaste av de berörda personerna ändå själv fått välja.

2007-03-20, 09:35
Svar #3

Utloggad Thomas Ek

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 499
  • Senast inloggad: 2012-08-12, 16:54
    • Visa profil
    • www.familjeaktuellt.se samt www.yourbeginnings.com/FAMILJEAKTUELLT/
Hej! Vad jag har förstått så är de fortfarande som en enda stor familj där inga ledsamheter vilar. Det som har hänt - har de strykit ett streck över. Den biologiska mamman och pojken med styvföräldrar träffas tydligen som man brukar göra - syskon emellan.
 
Tyvärr så ställer dock detta till det för mig - men jag får väl leva med det ;>D
 
Hälsningar
Thomas

2007-03-20, 12:31
Svar #4

Utloggad Joel Vogler

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 845
  • Senast inloggad: 2024-03-29, 14:21
  • Quaerite et invenietis
    • Visa profil
Möjligheten att samtidigt koppla in både biologiska föräldrar och adoptivföräldrar har man i PAF (Personal Ancestral File) som är ett gratisprogram. Det kan laddas ned från  Familysearch och finns i en svensk version.
 
Jag anser det är viktigt att kunna följa båda typerna av koppling föräldrar/barn, och hoppas därför att samma möjlighet skall erbjudas i en kommande version av DISGEN.

2007-03-20, 14:49
Svar #5

Jan Lilliesköld

Tänkte kommentera just det - att det i frågan inte nämndes något om var problemet fanns. Men jag antog att det rörde sig om det släktforskningsprogram som Thomas använder.
 
I en annan tråd så skrev jag att jag kunde notera att programmet Gramps stödjer en datamodell där man kan ha alternativa relationer (typade). Nu är det dock så att jag inte kunnat testa detta pgm själv, eftersom det (huvudsakligen) körs under Linux. I Gramps finns även möjligheter att lägga upp referenser till andra objekt i databasen - så det borde kunna vara ett alternativt sätt att koppla en person till en eller flera andra.
 
Det som jag sett tidigare är att det numera finns fler pgm som stödjer användande av andra typer av relationer än just den biologiska.
 
Eftersom jag själv använder DISGEN som mitt ordinarie pgm, så har jag också haft motsvarande problem. Eftersom detta pgm uteslutande (?) bygger på de biologiska relationerna, så har jag bara i text skrivit in att aktuell person varit adoptivbarn till namngivna personer (och motsvarande i omvänd riktning), dock att jag kompletterat dessa namn med ID i DISGEN. Detta blir ju dock rätt flyktig info om man exporterar info ...
... men man får ju iallafall reda på adoptionen genom textinformationen...
 
Frågan är om du verkligen vill att adoptivkoppling skall kunna användas i utskrifter eller i andra situationer - eller inte ?

2007-03-20, 14:53
Svar #6

Marianne Solli

Brother´s Keeper har også denne muligheten. Det fungerer utmerket med forskjellige foreldrepar, enten innen familien eller med adopsjon utenfor familien.

2007-03-20, 17:06
Svar #7

Utloggad Thomas Ek

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 499
  • Senast inloggad: 2012-08-12, 16:54
    • Visa profil
    • www.familjeaktuellt.se samt www.yourbeginnings.com/FAMILJEAKTUELLT/
Tack för alla tips!
Jag menade bara att i detta fall, vilket iofs kanske inte är ovanligt, så hamnar man i en ganska brydd situation eftersom släktskap mellan biologiska mamman samt styvmodern är så nära.
Oftast, förmodar jag, adopteras barn utanför släktkap. Hade det varit så, hade det känts enklare.
Just detta faktum att moder/styvmor är syskon. SAMT att de har flera barn.  
Den biologiska modern har ytterligare 3 och styvmodern 4.  
Blir den biologiska moderns nya barn syskon till pojken - eller kusiner?
I så fall, i omvänd ordning - vad blir hans styvmors barn? Syskon eller kusiner...?  
Jag har själv inte råkat ut för något så nära släktskap inom adoption i mitt eget forskande så jag visste inte hur jag skulle bete mig när jag skulle registrera barnet i Disgen.  
Frågan kanske skulle ha legat på något annat ställe men jag tyckte att själva frågan i sig själv har ett så pass viktigt värde och därför hamnade det under en egen rubrik.
Sen kan vi hoppas på att ADOPTION också dyker upp i Disgen...
 
Med vänliga hälsningar
 
Thomas

2007-03-20, 19:43
Svar #8

Utloggad Christer Gustavsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 895
  • Senast inloggad: 2023-01-28, 16:47
    • Visa profil
    • bergstorp.se
Till er som vill kunna knyta alternativa föräldrapar till barn, oavsett om det är biologiska, foster-, styv- eller adoptionsföräldrar, har jag en fråga. Hur vill ni att en antavla ska se ut? Ska den omfatta ett eller flera föräldrapar? Om det bara ska vare ett, hur väljer ni då? Hur väljer ni att hantera numreringen, t.ex. enligt Kekule von Stradonitz (1, 2, 3 etc), om ni har flera föräldrapar? Det blir ju olika komplicerat beroende på om det är en grafisk eller textuell tavla.

2007-03-20, 20:09
Svar #9

Utloggad Joel Vogler

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 845
  • Senast inloggad: 2024-03-29, 14:21
  • Quaerite et invenietis
    • Visa profil
Jag har inte tänkt på hur antavlan skall se ut eftersom jag håller mig till DISGEN och då gäller (förstås) den biologiska relationen. Jag skulle ändå önska att ha båda grenarna tillgängliga så jag kan klättra i trädet utan att leta efter eventuell textnotis och så att inte t.ex ett adoptivbarn utan kända biologiska föräldrar hänger löst i luften.
 
I PAF kan man i varje enskilt fall välja att göra den ena eller den andra kopplingen till grundkoppling. Spontant känns det vettigt att välja den som för mig känns viktigast i respektive fall - förmodligen vill jag ändå hålla fast vid den biologiska kopplingen som grund.
 
Men kanske kan någon av personliga skäl tycka att adoptivkopplingen är viktigare i ett speciellt fall? I så fall tror jag att det i antavlan bör finnas en särskild markering för en sådan koppling, så att inte personer som tar del av tavlan utan att känna förhållandena gör misstaget att tro att det handlar om en riktig biologisk koppling.

2007-03-21, 06:55
Svar #10

Jan Lilliesköld

Det var med min sista fråga ovan som jag ville leda in tankarna hos de som önskar nyttja sådana alternativa kopplingar just på hur de skulle vilja se det använt i rapporter/utskrifter ...
.. och inse hur komplicerat det kan bli ...
 
Jag har dock själv förutsatt att man i de program som stödjer detta får välja vilken föräldrarelation som man önskar ha som default, och kanske även kunna välja ut/bort relationstyper i olika utskriftsformer.
 
Jag kan hålla med Joel om att det kan vara från fall till fall som man kanske skulle vilja ange den viktigaste relationen, men på något sätt tydligt se att det inte är frågan om vanlig relation.
 
Samtidigt tycker jag att id?n med referenser till andra objekt i databasen borde vara en (tillräckligt) bra funktion. Att vara adoptivbarn måste ju förvisso väga rätt tungt i ett barns liv, men om man skulle hålla sig till den biologiska relationen i sin databas, borde det då inte räcka att kunna lägga in en referens om adoption till de(den) som utgör adoptivförldrar ?
.... fast å andra sidan är ju en referens ändå en form av relation det också ...
 
Som i Thomas fall, då det är en syster till modern som ett barn har vuxit upp hos (och det är nog inte så ovanligt att barn tas om hand av ett av föräldrarnas syskon), så tycker jag ändå att det vore rätt enkelt att textmässigt referera till att barnet i fråga har adopterats av en syster - för en sådan hittar man ju lätt till - det är väl värre om det var hos helt främmande människor ?

2007-03-21, 10:40
Svar #11

Marianne Solli

Hei igjen. Hvis man har et tilstrekkelig bra slektsprogram trenger man ikke å tenke på hvordan utskriften blir. Det tar programmet seg av på egen hånd. Jeg har akkurat et slikt tilfelle, der barnets biologiske pappa dør da barnet er ett år gammelt. Siden moren også hadde flere andre små barn, ble denne jenta adoptert av en tante. I utskriften i min slektsbok kommer dette barnet først som barn hos sin biologiske far, så blir hun  i sin tur gift - og da kommer hun først som barn av sin biologiske far, og deretter sammen med sine senere søsken og sin nye familie. Programmet gir henne to slektsnummer i boken, som følger etter hverandre, og referanser finnes der også.
 
Hvis jeg bare skriver ut etterkommere av hennes biologiske far, kommer hun som ett av barna der, og det samme gjør hun hvis jeg skriver ut etterkommere i hennes nye familie. Enklere kan det ikke bli.

2007-03-21, 12:41
Svar #12

Jan Lilliesköld

Som Christer nämnde ovan, så blir det ju olika konsekvenser och svårigheter beroende på vilken sorts utskrift man gör...
 
Att det fungerar i en rapport av typen Stamtavla i tabellform torde kunna fungera rätt enkelt, som du anger Marianne. För det kan inte vara konstigare att ange en särskild kull av adoptivbarn än att ha flera kullar barn med olika makar.  
Dock kan det väl vara onödigt att lista vidare utifrån samma barn flera gånger (om nu den situationen skulle uppkomma) - någon slags referens borde räcka...
 
Likaså en rapport av typen Antavla i tabellform torde också kunna fungera på motsvarande sätt.  
Här vet jag dock inte riktigt säkert hur jag själv skulle önska att det fungerade - ska det listas anor i båda relationsvägarna - eller ska någon slags referens räcka (om man nu exempelvis bara skulle vilja se biologiska linjer) ...  
... valfrihet/inställbart ?!
 
Men om man tänker sig en grafisk antavla blir det nog lite svårare, för hur ska man kunna rita ut detta tredimensionellt ?!

2007-03-21, 14:32
Svar #13

Marianne Solli

Når det gjelder dette tilfellet jeg nevner, så hadde jeg aldri prøvd å skrive ut hennes aner, så jeg gjorde et forsøk nettopp, og da kom det bare ut hennes biologiske fars anerekke, og det må nok også være det riktigste her. Så her er en viss logikk også. 
 
Hilsen Marianne.

2007-03-21, 16:27
Svar #14

Jan Lilliesköld

Ja det är tur att det finns någon logik ibland ;-)

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna