ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 27 januari, 2010  (läst 2373 gånger)

2004-12-29, 15:46
läst 2373 gånger

Eivor Canova (Pilady)

Hej Inger.
 
Dessa uppgifterna kommer fr. Sveriges befolkning 1890:
Petersdotter, Johanna, född 1812 i Skirö, Jönköpings län. Änka, ensam i familjen.
---
(saknar efternamn) Kristina Vilhelmina, född 1844 i Skirö. Piga. Ogift kvinna, mor i familjen.
Hilda Augusta, född 1878 i Skirö. O.ä. Barn i familjen.
Karl Johan Theodor, född 1884 i Skirö. O.ä. Barn i familjen.
Pehr Emil, född 1884 i Skirö. O.ä. Barn i familjen.
Pojkarna ser ut att vara tvillingar.
 
Kanske har namnet Tengblad med moderns senare förhållande att göra.
Men som sagt lägg en fråga under Skirö, så kanske det löser sig.
Hälsningar
Eivor

2004-12-30, 10:05
Svar #1

Inger Johansson

Tack. Jag ska lägga en fråga under Skirö.  Mvh Inger Johansson.

2005-11-20, 19:34
Svar #2

Anders O Backlund

Hej!
 
I min släktforskning har jag hittat en pojke som blev bortadopterad som elvaåring 1896 till sina morföräldrar som hade utvandrat till USA. Han var varken äldst eller yngst i en syskonskara bestående utav åtta barn.
Hur vanligt var detta och vad kunde det vara för orsaker att adoptera bort ett barn i en syskonskara av åtta barn? Fattigdom kunde ju ha varit en orsak, men varför valde man då ett enda barn att ensamt från sin familj emigrera? Har ännu inte hittat nån passagerarlista som skulle kunna berätta om han åkte helt själv över eller i nåt sällskap, men säkert är i alla fall att föräldrar och resten av hans syskon, förutom två bröder, stannade kvar i Sverige. Dessa två bröder emigrerade visserligen till samma destination ca 1900 samt 1905, men jag har ännu inte fått nån riktig förklaring varför man valde att adopera bort just honom ur en så stor syskonskara. Kanske nån mer kunnig skulle kunna ha en teori?
Finns det några andra källor att kolla, antingen i Sverige eller USA, gällande adoptioner?  
 
 
/Anders

2005-11-20, 22:33
Svar #3

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Hej Anders!
 
Jag tror nog inte du kan få svar på din fråga, från någon annan än pojkens föräldrar, bara de visste varför de valde just honom. Vem vet kanske det t o m var morföräldrarna själva som valde vem som skulle adopteras.
 
Har denna bortadopterade son några barn eller barnbarn i livet? Dessa skulle ju kanske ha hört sin far/farförälder el. morförälder berättat hur det hela gick till. Man kan ju också tänka sig att någon av syskonens barnbarn har hört hur det hela hade gått till.
 
Tyvärr så är det väl så att de som skulle ha svaret inte längre är i livet och finns det några, får man skynda sig att intervjua dem.
 
Mvh
 
Ann-Mari Bäckman
Ann-Mari Bäckman

2005-11-21, 16:01
Svar #4

Utloggad Ingela Martenius

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1489
  • Senast inloggad: 2013-10-25, 18:20
    • Visa profil
Hej Anders!
 
Det var inte alls ovanligt att ett barn i mitten på en syskonskara blev fosterbarn hos sina mor- eller farföräldrar. (Inte adopterat i Sverige, adoptioner fanns inte här förrän 1917; då var det dessutom fråga om svag adoption och det var inte populärt - de flesta föredrog det gamla beprövade fosterbarn. Jag undrar också om morföräldrarna besvärade de amerikanska myndigheterna - eftersom de säkert fann det juridiska institutet adoption märkligt - och såsom morföräldrar var de ju ändå pojkens naturliga målsmän.)
 
Det fanns en rad olika skäl till varför ett visst barn blev utvalt. Det var t ex inte ovanligt att ett barn bodde hos sina mor-/farföräldrar redan från det att det var ganska nyfött utan att det nödvändigtvis antecknades i Hfl. Orsaken till att det inte bodde hos sina föräldrar kunde t ex vara att modern haft en svår förlossning och inte kunde ta hand om en nyfödd - eller så var det en praktisk hjälp till ett hushåll som inte hade så gott om pengar - eller så var det en generell avlastning för familjen eftersom barnen kommit lite för tätt (idealet var minst två år mellan barnen).
Här kunde vilket barn som helst i syskonskaran komma ifråga; troligast var nog snarast att det varken var äldst eller yngst - särskilt inte äldst.
 
När barnet kommit upp i sex-sju-årsåldern började man ju också få verklig nytta av det och då ansågs det ofta mycket lämpligt att det flyttade till mor-/farföräldrar för att hjälpa dem med småsysslor (det kunde t ex stå i undantagskontraktet att den äldre generationen skulle förses med lill-piga/-dräng - vad var då bättre än att ett av de egna barnen gjorde tjänst istället för att ta ett utifrån). Fortfarande utan anteckning i Hfl.
 
En elvaårig pojke som åker till USA tycker jag passar in fint; vid elva års ålder kunde man förvänta sig ganska mycket arbete från pojken, han behövde inte barnvakt utan var ganska självständig men skulle likväl - särskilt i ett nytt land - säkert stanna och göra nytta i flera år (kanske upp emot tio år) hos sina morföräldrar. I detta sammanhang kanske man kan säga att pojken faktiskt var det yngsta barnet - nämligen det yngsta barnet i syskonskaran som kunde någorlunda ta vara på sig själv.
 
Elvaåringen åkte dock säkert inte över helt själv men behöver inte alls vara antecknad att vara i sällskap med. Kolla passagerarlistan före och efter pojken; särskilt återvändare (dvs någon som redan emigrerat men nu varit hemma på besök) från samma socken fungerade ofta som reseledare.
I min egen familj har jag min farmors kusin (han var faktiskt förstagångsemigrant) som 21 år gammal var reseledare för en flicka på ca 17-18 år och en pojke på 12 år. Några år senare emigrerade farmor; hon åkte då ensam men när jag granskade namnen precis före och efter henne insåg jag att hon ingick i ett sällskap unga flickor vars reseledare just var flickan som farmors kusin haft i sitt sällskap!
 
Ingela

2005-11-21, 16:37
Svar #5

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Ingela!
 
Det var intressant det här du berättar om att adoptioner inte fanns före 1917.
 
Jag har ett märkligt fall i min egen släkt där min farfars syster födde en son, som adopterades av morföräldrarna. Det märkliga är att morföräldrarna står som föräldrar i födelseboken 1904 för denna pojke. I bouppteckningen efter mormodern 1913 och morfadern 1937, står han med som adoptivson. Så adoptionen måste ha skett tidigare, kanske 1912, då hans rätta mor emigrerade med sin man och två barn till USA. Då blev det väl så definitivt att morföräldrarna skulle ta hand om honom. Nu emigrerade han själv till USA och anslöt sig till modern och hennes familj. Han tog dessutom samma namn som moderns namn som gift.
 
Det är väl det jag vill säga till Anders att det är mycket man kan fundera över, men saker och ting kan klarna under resans gång, men inte allt.
 
Ann-Mari Bäckman
Ann-Mari Bäckman

2005-11-21, 18:34
Svar #6

Anders O Backlund

Tack så mycket för denna mycket insiktsfulla analys! Jag har också länge trott att det var pga de kärva tider man levde i, men det blir mer insiktsfullt när man får andra exempel på adoptioner som ägt rum, t ex i samband med emigrationen.
 
/Anders

2005-11-22, 00:12
Svar #7

Utloggad Ingela Martenius

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1489
  • Senast inloggad: 2013-10-25, 18:20
    • Visa profil
Ja, inte vet jag vad man skrev i bouppteckningar etc (man behöver inte vara juridiskt kunnig för att upprätta en bouppteckning) - men faktum kvarstår: innan 1917 fanns inte det juridiska institutet adoption. Men för de flesta var det nog ingen enorm skillnad efter 1917; då infördes bara svag adoption vilket innebar att den adopterade fortfarande har kvar familjerättsliga band med sin biologiska familj och har begränsade sådana med sin adoptivfamilj. Såvitt jag kan förstå blev den stora skillnaden med 1917 års svaga adoption att förmynderskapet för barnet gick över till adoptivföräldrarna (som fosterföräldrar har man bara vårdnaden av barnet). Stark adoption infördes i Sverige först 1958.
 
En bra sammanfattning ges under: http://www.riksdagen.se/debatt/200304/utskott/LU/LU3y/LU3Y.ASP (under rubriken Utskottet / Allmän bakgrund)
 
Ingela

2005-11-22, 03:05
Svar #8

Utloggad Anna-Carin Betzén

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1112
  • Senast inloggad: 2019-10-28, 20:07
    • Visa profil
    • www.btz.se
Anders och Ann-Mari,
 
SAOB skriver bl.a. detta om adoption:  
 
1)  
BETYDELSE: upptaga (ngn) ss. eget barn o. arfvinge.
 
SWEDBERG Schibb. 247 (1716).  
Adopteras i en .. förnäm famille. SP 1779, s. 163.  
Mehemeds adopterade son. SVEDELIUS Statsk. 3: 239 (1869).
I Sverige .. finnes ingen rättslig adoption. NF 1875.

 
Ordet adoption har alltså använts i svenskan långt innan det var fråga om en regelrätt adoption i lagens mening.

2005-11-22, 11:20
Svar #9

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Anna-Carin och Ingela! Tack för den informationen om Adoption! Det var då tur i min forskning att man använde ordet adoptivson i Bouppteckningen, för då kom jag närmare sanningen om min farfars 23 år yngre bror.
 
Ann-Mari Bäckman
Ann-Mari Bäckman

2005-11-22, 13:28
Svar #10

Utloggad Karl Vilhelm Kronen

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 70
  • Senast inloggad: 2008-01-23, 19:20
    • Visa profil
Det måste ändå ha funnits ett begrepp adoption före 1917 för i historiebäckerna och jag tror till och med grundlagen -successionsordning att kung Carl XIII adopterade kronprins Carl Johan 1810. Fast kungafamiljen kallar sig ju Bernadotte i alla fall.
 
Karl Vilhelm

2005-11-22, 17:18
Svar #11

Kim Ulfström

Hejsan. Har ett mycket intressant fall i min släkt när det gäller adoption.
 
Frågan är bara, går det att få tag i hans riktiga föräldrar. Mannen hette Oskar Henning Karlsson, detta vet jag inte om de nya föräldrarna gett honom. Han föddes 31/5 1912. I stockholm enl svdb 3. Men han var alltså adopterad till familjen, hans nya far hette Axel Edvard Karlsson.  
 
Självklart borde det gå att helt enkelt titta i födelseboken, men efter vad jag har hört ska den sidan var utriven. Jag har dock inte haft möjlighet att kolla upp detta själv.
 
Vad kan jag göra för att ta reda på hans bioligiska föräldrar?

2005-12-18, 12:59
Svar #12

Ulrika Eversdijk

Hur skrev man i kyrkoböckerna för att tala om att ett barn var adotperat; vilka uppgifter angavs?

2005-12-18, 15:13
Svar #13

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Adoption fanns inte i Sverige före 1918, då en  ny familjelagstiftning infördes.  
 
Så barn kunde inte bli adopterade förr, utan enbart fosterbarn, vilket brukar framgå i kyrkböckerna.

2005-12-23, 16:32
Svar #14

Ulrika Eversdijk

Om en person född på 1900-talet är adopterad, anges det på antavlor o bör man göra det när man gör egna?

2005-12-28, 09:58
Svar #15

Gunilla Henriksson

Hejsan
Här kommer ett råd till Kim Ulfström.
 
Skattemyndigheten kan ha uppgifter om adopterade barns bioloiska föräldrar, finns i så fall på barnets födelsebevis. De lämnar dock bara ut denna information efter det att den adopterade har avlidit (har jag för mig att det var) annars måste du ha den adopterades medgivande.  
På detta vis fick vi fram min mans bioloiska mormor och morfar. Lycka till!
Gunilla

2006-01-05, 00:42
Svar #16

Utloggad Tina Henell

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 85
  • Senast inloggad: 2012-05-06, 00:11
    • Visa profil
Hej!
 
Min sambos farfar, än i livet, blev adopterad av ett par i Västerbotten.Han bad mig försöka hitta hans riktiga släkt. Han vet både namnen på hans riktiga mamma och pappa. Mamman som var född i västerbotten har jag hittat, men hur ska jag hitta pappas hela namn och personnummer?
 
 
Han hade i och för sig ett ganska ovanligt namn. Vad jag har hört så gjorde barnavårdsnämnden utredningar om oäkta barn med start 1918. Men detta gäller säkert inte den adopterade farfadern. Jag hittade min mormors oäkta halvbror i födelseboken efter att den kompletterats med uppgifter på fadern som skriftligen hade erkänt.
Hur kan man få reda på den adopterade sonens pappas namn när sonen var sk oäkta? Finns det en möjlighet?
Ska man kanske skriva till barnavårdsnämden eller som Gunilla skriver till Skattemyndigheten?
 
Tacksam för svar!  
 
Tina

2006-02-13, 11:47
Svar #17

carina bjärgestad

Hej! en fråga , min mormor adopterade bort ett barn det vet vi, men jag tror att hon även adopterade ett vid senare tillfälle,var i så fall kan man finna sådana uppgifter? vi har bouppteckningen, där står hon som arvinge, inget om adoption,kan man se i någon födelsebok? vet när hon är född,och i vilket län,och socken??????? MVH Carina.

2006-02-13, 19:51
Svar #18

karin helin

När föddes detta barn ?Var det på 1900-talet ? har ni hennes personnr eller fullständiga namn så kan ni söka i folkbokföringen på skattemyndigheten hos er till att börja med?

2006-02-14, 09:17
Svar #19

carina bjärgestad

Hej Karin, ja hon är född på 1900-talet,vi har hennes personnr, kan folkbokföringen tala om ifall hon är adopterad?  tack för tipset Karin, det kanske är svårt att spåra biologiska föräldrar.MVH Carina..

2006-07-17, 18:50
Svar #20

eva.drewsen@adastra.org

Hej!
Jag vet inte om jag valt fel forum, men detta är min situation.
Jag är adopterad, född 1945 i Sthlm, och har bra belägg på min biologiska släkt. Några luckor finns, men jag jobbar vidare på det.
En person i min bakgrundshistoria som gjort mig nyfiken är en Anna-Lisa Elliot, boende Grindstugan, Stocksund, enligt ett brev från henne till min A-mor 1947.  
Denna kvinna var nämligen arbetsgivare till min B-mor som i sin tur var anställd som hembidräde hos denna ogifta fröken Elliot!
 
Jag vet inte när hon var född, men hon dog för 25-30 år sedan om jag minns rätt.
En kvinna med total makt över mina B-föräldrar, som inte själva fick bestämma över mitt levnadsöde!
 
Mycket tacksam om någon kan få fram mer information än den jag har!
 
MVH Eva Drewsen, Bromma

2006-07-17, 19:09
Svar #21

Utloggad Elisabet Arvidsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1489
  • Senast inloggad: 2023-04-10, 00:47
    • Visa profil
Hejsan Ewa Drewsen.
Enl dödboken 1947-2003 fick jag detta  
Sökning Elliot = 96 möjliga
Elliot Anna = 8 möjliga varav 1 var ogift kvinna.
 
Anna Elisabet Elliot f 1897-06-04--1200  
Dog 1979-01-05  
Bodde vid sin död på Kevinge Strand /Danderyd.
Hon var född i Jakob förs i Stockholm / Uppland & mantals skriven i Danderyd förs & kn 1979.
 
Hoppas det kan vara rätt. Anna Elisabet kan ju vara dopnamnet & Anna-Lisa smeknamnet.
 
Lycka till  
Elisabet A

2006-07-17, 19:25
Svar #22

eva.drewsen@adastra.org

Tack Elisabet A!
Visst är det rätt person, vilken otroligt snabb hjälp. Nu vet jag lite mer och kan förhoppningsvis söka vidare!
 
Tusen tack!
 
Hälsningar Eva (Elisabeth också;)

2006-07-18, 22:31
Svar #23

Pierre Nilsson

Hej!
Jag har fått höra att min farfars bror Birger Andersson (1915-94) skall ha fått ett barn med en annan kvinna innan han gifte sig 1937 med Sonja Andersson (1912-2003). Detta barn adopterades bort och allting tystades ned men nu försöker jag spåra detta barn. Jag har nämligen hört talas om det här av en släkting som inte vet något mera. Hur ska jag gå till väga för att hitta barnet?
Tack för all hjälp jag kan få.
Pierre Nilsson

2008-04-21, 15:31
Svar #24

Utloggad Sara Orrgren

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 107
  • Senast inloggad: 2016-10-19, 17:07
    • Visa profil
Hej!
 
Såg att Pierre hade exakt samma fråga som jag. Finns det ngn som vet vart man kan vända sig? Är det möjligt att kunna leta i födelseböcker fr 30-talet? o i så fall var? Registerades alltid fadern, såvida den var känd vill säga?
 
Tacksam för all hjälp o svar!
 
Mvh  
 
Sara

2008-04-21, 15:52
Svar #25

Utloggad Eva Dahlberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4039
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 18:31
    • Visa profil
Sara, dilemmat är väl att man behöver ofta veta modern och barnet, plats och tid. På födelseböckerna är det 70 års sekretess, så om boken i sin helhet är äldre än 70 år får du titta i den.  
Själva faderskapserkännandena var dock inte en fråga för kyrkan utan för kommunen (se mer här: Anbytarforum » Övriga ämnen » Barn » Fosterbarn runt förra sekelskiftet; hur gick det till?) men ofta antecknades han även i födelseboken. Det är därför i kommunens kommunarkiv/stadsarkiv handlingarna finns.
 
Däremot är det långt i från alltid det står inskrivet på fadern i församlingsboken, bara på barnet.
 
Hälsningar,
Eva

2008-04-22, 15:49
Svar #26

Utloggad Sara Orrgren

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 107
  • Senast inloggad: 2016-10-19, 17:07
    • Visa profil
Hej Eva!
 
Tack för ditt svar. Mkt intressant länk. Japp, dilemmat i detta fallet är att jag dessutom bara känner till namnet fadern samt ett årtal. Ett årtal (1933) som inte ligger under sekretess längre. Är dessa arkiv offentliga? Sökbara?
 
Mvh
 
Sara

2010-01-27, 00:41
Svar #27

Utloggad Steve Palmquist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1210
  • Senast inloggad: 2011-12-06, 15:18
    • Visa profil
Jag försökte för flera år sedan finna svaret på en adoption som skedde i Karlskrona (Amiralitetsförsamling) 1856 (eller senare?) eller möjligen en fortsatt arbetshypotes...  
 
Kristina Fredrika Larsson (1834-1901) var som ca. 20-22 åring anställd hos tullmästare Otto Henrik Nordenskiöld i Södra Möckleby i Kalmar län. Under denna tid blev hon gravid.  
 
Hon flyttar tillbaka till Karlskrona (där hon kommer ifrån) och föder dottern Jenny Henrika (ibland stavat Hendrika född 1856-10-12 & död 1936).
 
Kristina Fredrika Larsson gifter sig något/några år senare (har inte funnit uppgifterna om vigseln!) med skomakaren Karl Fredrik Hägerlund (1838-1901 alltså en ca. 4 år yngre man, vilket var högst ovanligt på den tiden!) i Karlskrona Amiralitets församling i Blekinge.  
 
Hägerlund adopterar Jenny Henrika (nu Hägeerlund!). Kristina Fredrika (Larsson) och Karl Fredrik Hägerlund får flera barn tillsammans (halvsyskon till Jenny).
 
Då kvarstår frågan; vem var biologisk far till Jenny Henrika Hägerlund? Karl Fredrik skulle ha varit ca. 18 år då Kristina Fredrika var 22 år och de skulle ha bott på olika ställen just då.
 
Ja man kan ju inte säkert påstå att det var tullmästaren och friherren Otto Henrik Nordenskiöld, bara för att modern arbetade där, eller hur!  
 
Men skulle det vara möjligt att finna ytterligare indicier på vem som skulle kunna ha varit fadern? Kanske var det Otto Henrik Norddenskiöld (Jenny fick ju också mellannamnet Henrika!), eller var det en annan man som Kristina Fredrika mötte i södra Möckleby men det kan ju naturligtvis också vara adoptivfadern själv dvs. Karl Fredrik Hägerlund, åldersskillnaden trots allt (Hon är i den åldern betydligt äldre, han yngre och på den tiden nästan en pojke vid tillfället)!?  
 
Någon som har liknande uppgifter och erfarenheter därtill och som kanske vet hur man försöker reda ut detta genealogiska problem?
 
MVH: Steve

2010-01-27, 01:29
Svar #28

Utloggad Kristina Gunnarsdotter

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6194
  • Senast inloggad: 2024-03-21, 11:59
    • Visa profil
Har du kollat i domboken om modern stämde fadern för underhåll?  
 
Någon adoption i dagens mening fanns inte på den tiden. Det var heller inte högst ovanligt att kvinnor gifte sig med yngre män, även om det motsatta var vanligast.

2010-01-27, 02:21
Svar #29

Utloggad Steve Palmquist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1210
  • Senast inloggad: 2011-12-06, 15:18
    • Visa profil
Hej Kristina:
 
Jasså (?) då har jag fått fel upplysningar om just det där med åldersskillnaden på 1800-talets mitt! Jag har ju försökt på distans och med god hjälp av andra, att forska i detta fall. Men domboken har jag inte kollat i ännu! Finns den tillgänglig på internet? (Nej det gör den nog inte) men var söker man i domböckerna (från den tiden!):
i Riksarkivet, landsarkivet etc.?  
Jag har checkat lite med olika personer i Sverige mer privat sedan jag för ca. fem år sedan frågade om dessa personer här på anbytarforum.
 
Enda exemplet i mitt långt över tusen eller närmare två tusen personer omfattande släktträd som jag samlat i mitt databaserade program som jag träffat på en yngre man och en lite äldre kvinna som gift sig och/eller skaffat barn tillsammans (de finns några som fötts samma år!), förutom tidigare nämnda Karl Fredrik och Kristina Fredrika (tidigare än 1900-talet!!!) var min farmors kusin gymnastik direktören Ester Strömberg född 1872 och hennes man den österrikiske författaren Stefan Grossmann född 1875, men de gifte sig först kring 1905! skaffade barn flera år senare... men alla upplysningar hjälper en vidare... Tack för detta Kristina och...
 
Bästa Hälsningar från Steve

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna