ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Adoptioner  (läst 1758 gånger)

2011-07-17, 12:12
läst 1758 gånger

Utloggad Patrick von Brömsen

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1404
  • Senast inloggad: 2023-04-09, 18:39
    • Visa profil
Var det inte Vietnamn och Korea som då var på tapeten? Det skulle vara intressant att göra en liten undersökning på detta för att se hur många adoptionsföräldrar som bodde i kollektiv! Självfallet bodde inte alla så, så det blir klarlagt! Fast då är väl risken att man till sist hamnar i åsiktregistrering av alla de slag.
 
Var det inte så att man skulle också hjälpa de länder med samma värderingar?
 
Vänligen Patrick
 
(Meddelandet ändrat av patrick 2011-07-17 12:15)
Vänligen Patrick : )

2011-07-19, 18:40
Svar #1

Utloggad Patrick von Brömsen

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1404
  • Senast inloggad: 2023-04-09, 18:39
    • Visa profil
Efter lite sökande!
 
http://www.scb.se/Statistik/BE/BE0101/2010A01L/Adoptioner.pdf
 
Som man kan se (7 sidor) så var det Sydkorea som var det vanligaste under 60/70-talet. Toppen för adoptioner från utlandet var ca 1975/76 med ca 1750 st det året. Så visst kan det ligga något i kollektivadoptionerna. Men att föra det i bevis blir värre (i alla fall vet jag inte hur man hittar det).
 
Vänligen Patrick
Vänligen Patrick : )

2011-08-02, 11:29
Svar #2

Utloggad Ingrid och Olof Bergström

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 852
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 17:33
    • Visa profil
Hej Patrick! Jag har funderat en del på dina frågor om adoption. Jag har inget bevis på något, men var ju med och minns litet. Du kan väl få veta en del genom att studera böcker om adoption och tidnings- och tidskriftsartiklar från tiden. Jag tror inte det var vanligt med adoptioner i kollektiv. Man måste ju bli godkänd som adoptivförälder och därför ha ordnade boendeförhållanden. Och kanske bodde inte särskilt många människor i kollektiv? Jag tror inte heller att man ville hjälpa länder med samma värderingar. Man trodde väl att allt var bra där och att de inte behövde adoptera bort barnen. Men jag tror att det talades mycket om oro för jordens överbefolkning och att man inte borde öka på den, utan hellre ta hand om barn, som redan fanns. Senare kanske man märkte att det inte var så lätt att hitta adoptivbarn, köer och väntan och rent av handel med barn, som kanske inte var föräldralösa.
hälsningar Ingrid
Olof och Ingrid Bergström

2011-08-03, 08:26
Svar #3

Utloggad Patrick von Brömsen

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1404
  • Senast inloggad: 2023-04-09, 18:39
    • Visa profil
Hej Ingrid!
 
Nu när du säger det om jordens överbefolkning, så var det också ett argument drar jag mig till minnes nu. Frågan om det samtidigt inte var lite sämre koll från myndigheternas sida, och lättare med adoptioner förr än vad det är nu. Fast det handlar nog snarare om mina föreställningar, än om ren fakta.
 
Vänligen Patrick
Vänligen Patrick : )

2011-08-16, 10:52
Svar #4

Utloggad Maini Langpohl

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 271
  • Senast inloggad: 2021-11-03, 10:55
    • Visa profil
Hej!
Jag skulle så gärna vilja veta modern och fadern till Carl Axel Gösta Svensson, som föddes på Malmö Caroli den 12 februari 1904. I födelsenotisen står att hans mor var född den 28 augusti 1878. Fader okänd.  
Axels son var i kontakt med Malmö stadsarkiv år 1994 och fick då veta att man hittat en kvinna som var född samma datum som i arkivet och hon hette Ellen Virginia Mårtensson och menade att hon troligtvis var moder till Axel. När jag tittat närmare i arkivet så ser jag att Ellen Virginia dog vid tre månaders ålder.  
Axel flyttade till Danmark med sin fostermor år 1915-16. Han fick två söner, varav en fortfarande lever. Jag har engagerat mig i hans sökande och vill så gärna veta hur jag ska gå vidare.
Hälsningar
Maini Langpohl

2012-06-29, 22:29
Svar #5

Utloggad Anton Rosendahl

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 809
  • Senast inloggad: 2020-11-20, 15:16
    • Visa profil
Hej.
 
Vad gäller angående arvsrätt för adopterade barn? Har de rätt att ärva både sina adoptiv- och biologiska föräldrar?  
 
Tacksam för svar.
 
Hälsningar
Anton

2012-06-30, 00:11
Svar #6

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 21877
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 23:08
    • Visa profil
Adoption infördes i svensk lag 1917. Det var vad som senare kallats svag adoption. Bland annat hade adoptivbarnet bara arvsrätt efter adoptivföräldrarna och inte efter dessas släktingar. Dessutom ärvde adoptivbarnet sina biologiska föräldrar.  
 
År 1959 infördes regler för stark adoption, vilket innebar att alla rättsverkningar mellan adoptivbarnet och dess biologiska föräldrar klipptes av och att adoptivbarnet även vad gäller arvsrätt fick samma ställning som ett biologiskt barn till adoptivföräldrarna. För äldre adoptivförhållanden gavs en möjlighet att inom fem år ansöka om att de nya reglerna skulle gälla.  
 
Sedan 1971 är alla adoptioner - även de äldre - starka.  
 
(Källa: NE)
Hälsar vänligen
Maud

2012-06-30, 01:36
Svar #7

Utloggad Anton Rosendahl

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 809
  • Senast inloggad: 2020-11-20, 15:16
    • Visa profil
Tack för ett utförligt och bra svar Maud!

2012-09-11, 12:42
Svar #8

Utloggad Sara Orrgren

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 107
  • Senast inloggad: 2016-10-19, 17:07
    • Visa profil
Hej!
 
Har en manlig ana som på 1930 talet fick ihop det med en kvinna en kväll och en liten flicka kom till världen. Mannen nämns inte som fader i födelseböckerna, modern vet jag inte namnet på, och flickan adopterades bort. När mannen sedan avled så var hans dåvarnade hustru rädd för att flickan skulle söka sitt arv men så blev ej fallet och flickans namn stod ej med i bouppteckningen heller. Är det ngn som vet vart man kan vända sig för att få reda på mer? Villrådig...

2012-09-11, 13:20
Svar #9

Utloggad Anton Rosendahl

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 809
  • Senast inloggad: 2020-11-20, 15:16
    • Visa profil
Hej Sara!
Om du vet när flickan adopterades bort och i vilken församling hon var bosatt då, så kan du vända dig till Landsarkivet som har härads- och tingsrätternas domböcker. Där ska det finnas information om adoptivföräldrarna och de biologiska föräldrarna.  
 
Lycka till!
 
Mvh Anton

2012-10-12, 10:47
Svar #10

Utloggad Pernilla Högberg Liljeholm

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 312
  • Senast inloggad: 2021-10-24, 16:10
    • Visa profil
Hej!
 
Jag har i släkten ett par som gifte sig 1905 med sig i boet har då modern en dotter f.1901, står som oäkta i födelseboken, mannen och kvinnan jobbade enl SVBF 1900 på samma gård, innan hon flytta iväg , och kom åter som gift med mannen! Dottern står som oäkta ända fram till sitt giftemål! Men i bouppteckningen efter fadern så finns dottern med utan någon notering att hon är oäkta... Man undrar ju givetvis om hon blev adopterad eller om hon är ett äkta barn iallafall , bara det att hon är född utom äktenskapet!

2012-10-12, 22:55
Svar #11

Carl Szabad

Hon kan ha accepterats i familjen som en äkta dotter, utan att vara det. Min moster ärvde morfar fast han inte var hennes biologiska far, men det var hans sista vilja att hon skulle vara jämbördig med de andra.

2012-10-13, 15:51
Svar #12

Utloggad Anton Rosendahl

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 809
  • Senast inloggad: 2020-11-20, 15:16
    • Visa profil
Men har hon accepterats i familjen som en äkta dotter, bör det ju finnas anteckningar om det i kyrkböckerna. Att accepteras som äkta barn innebär ju inte direkt att man får ärva efter sin far. En kusin till min mormor föddes oäkta. Han fick inte ärva av sin far på grund av att fadern inte var gift med modern när sonen föddes. Sonen visste dock att hans far ville att han skulle ärva efter honom, men det fick han alltså inte.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna