ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2001-05-29  (läst 2068 gånger)

2000-06-29, 16:07
läst 2068 gånger

Anette Hökerberg

Min farfar dog när min pappa var 6 år gammal. Min farmor gifte om sig med mjölkbudet som adopterade min pappa men inte hans fyra systrar. Min pappa är väldigt lik mjölkbudet. Vem ska jag forska på?

2000-06-29, 16:24
Svar #1

Utloggad Sven Grönberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 255
  • Senast inloggad: 2012-07-31, 13:22
    • Visa profil
Anette! Du verkar ha starka indikationer på att mjölkbudet (i sammanhanget en ganska nedvärderande benämning) är din biologiske farfar. Ifall du själv är övertygad om han är fadern, tycker jag att du självklart bör koncentrera dig på honom. Det kan ändå vara bra att kontrollera de officiella källorna, t.ex. födelseboken, för att se vad uppgifterna där säger. Antagligen blev din farmors förste man noterad som fader, men uppgiften kan ju ha ändrats.

2000-06-30, 09:34
Svar #2

Anette Hökerberg

Sven! Jag kan väl hålla med om att mjölkbudet låter lite dumt, han hette Gunnar. Till saken bör kanske nämnas att min farmor som sagt hade fem barn och officiellt fanns det fyra olika fädrar. Min pappa och hans yngsta storasyster lär ha haft samma far. Jag har inte kollat i födelseboken vad det står där, men min pappa säger att det står Sigfrid, som hon var gift med vid tillfället. Farmor har aldrig viljat prata om detta och de andra barnens fädrar. En av mina kusiner frågade vem som var hans morfar, men hon sa att hon inte visste. När han kollade i böckerna så fanns det antecknat där så hon bör ha vetat vem det var. Gunnar är död sedan många år tillbaka och tyvärr dog min farmor på midsommardagen i år så jag lär väl aldrig få reda på hur det låg till.

2000-07-12, 19:30
Svar #3

Inger Gustafsson

Jag söker efter min fmm biologiska far. Hon heter Anna Charlotta Gustafsdotter f. 1859-02-19 i Horn, Östergötland. Mamman var gift men enligt uppgift var inte maken biologisk far till barnet. I dödsannonsen står Anna Charlotta f. Wåhlstrand. Denne Wåhlstrand skulle tydligen vara en godsherre någon stans i Horn. Har sökt i hfl utan resultat. Vet inte om hon blev adopterad eller började använda namnet ändå. Hon gifte sig med Adolf Fredrik Ahlström f. 1856-03-09 i Målilla.
Någon som kan hjälpa?
MVH
Inger

2000-07-18, 20:21
Svar #4

Utloggad Karin Jegelius

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 716
  • Senast inloggad: 2023-04-04, 09:54
    • Visa profil
Jag försöker att hjälpa en kamrat vars mor blev adopterad som mycket liten. Hon är född 1927, antagligen i Stockholm eller Småland. Kan man på något sätt få fram hennes biologiska föräldrar? (Jag vet moderns hela födelsenummer samt efternamnet på adoptivföräldrarna. Efternamnet är mycket ovanligt) Finns det någon form av register som man kan leta i, eller hur går man tillväga? Jag är tacksam för alla tips!
Karin Jegelius

2000-07-18, 20:43
Svar #5

Lotta Johansson

Hej Karin!
 
Börja med att ringa skattemyndigheten och fråga var hon är född. Eftersom du har både namn och personnummer så bör det gå bra. Sen är det väl bäst att börja med att leta i födelseböckerna där hon föddes och se om det finns något där. Det är iallafall en början.
 
Mvh//
Lotta

2000-08-08, 21:10
Svar #6

Åsa Holmquist

Min sons farfar kom från Finland som krigsbarn och blev adopterad av sina fosterföräldrar någon gång runt 1947. Jag vet att han var född i Hämeenlinna, men vid kontakt med pastorskansliet där, fick jag reda på att Hämeenlinna liksom t ex Engelbrekt här i Sverige hade ett stort BB och att föräldrarna kunde komma från hela landet. De hittade alltså inte min sons farfar som folkbokförd i Hämeenlinna. Jag har namn och födelse-/dödsdata på honom och hans adoptivföräldrar. Ingen av dem lever idag. Jag har inga uppgifter alls om hans biologiska föräldrar. Hur går jag vidare nu?  
M v h
Åsa Holmquist

2000-09-26, 20:07
Svar #7

Birgitta Almqvist

Adopion
Min moster Berta Bjuhr födde, troligen 1925, en dotter som döptes till Ingrid. Vem flickans far var vet vi inte, bara att hon adopterades bort till en sjökaptensfamilj i Sundsvall och att hon levde i början av 1950-talet. Detta är som att i bokhandeln säga jag vill ha den där boken av, ja ni vet, som heter ja vad var det nu- Den är visst blå.
 
Min fråga är hur/var får jag uppgifter om adoptioner. På den ord där barnet är fött eller den på vilken adopionsföräldrarna tagit emot barnet? Modern bodde i Östergötland, ev Ringarum, ev Fängebo sn.
Ett litet halmstrå räcker ett tag...

2000-09-26, 22:20
Svar #8

John Sidén

Hej Birgitta!
Adoptionen ska vara antecknad i födelseboken i den församling där flickan är född, det vill säga där hennes mor var kyrkobokförd då flickan föddes. Men adoptionen ska också vara antecknad i den församling där adoptivföräldrarna bodde när de adopterade flickan, d v s i församlingsboken. Men enklast är nog att kontrollera födelseboken först.
Med vänlig hälsning
John

2000-10-23, 17:17
Svar #9

Claes-Göran Grahn

hej söker en ev. bortadopterad halvsyster till mig  
hon skall vara född i skövde på 1930-talet
hur skall jag göra för att hitta henne
ring 070-5167977 min far hette Ragnar Grahn
0ch var född 1915 i käpplunda socken Skövde
hälsningar Claes-Göran

2000-10-25, 00:28
Svar #10

ewerth

Hej.
Min farfar dom innan jag föddes. Men min farmor lever och jag undrar om någon kan hjälpa mig lite...
 
Min farmors namn är: Karin Ewerth
Min farfars namn är: Teodor eller Theodor Ewerth
och jag undrar om någon kan få fram när han föddes.
 
//Cade

2000-10-25, 21:54
Svar #11

Utloggad Åke Tilander

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 480
  • Senast inloggad: 2018-09-18, 06:07
    • Visa profil
Hej Cade Ewerth!
 
Om du ställer din fråga under Sveriges dödsbok så kan säkert någon finna din farfar där och ge dig mer upplysningar, men kanske allra enklast är att du frågar din farmor. Fast det är kanske så att ni inte har någon kontakt?

2000-11-09, 03:16
Svar #12

Stefan Hallgren

Till Inger Gustafsson:
Det kanske inte är till någon hjälp för dig, men möjligen intressant ändå. Min fff, Anders Gustaf Hallgren, f. 1859-07-14 i Hallingeberg, var gift med en Emma Charlotta Gustafsdotter, f. 1862-11-23
i Horn. Kanske en syster till din fmm?
 
MVH
 
/Stefan

2000-11-09, 20:44
Svar #13

Inger Gustafsson

Tack Stefan för ditt svar, men tyvärr är Emma Charlotta inte någon släkting. Men däremot var det intressant med Hallgren från Hallingeberg.
Min ffmfm var Kajsa Lisa Hallgren f.1790-12-29 i Ålandsbo, Hallingeberg. Hon hade flera syskon. Kanske någon av dem är ana till din Anders Gustav. Hör görna av dig så att vi kan utveckla hur det ligger till!
mvh
Inger

2000-11-12, 16:34
Svar #14

Tommy Ström

Hej,
Jag undrar om någon vet vilka rättigheter man  
har när man försöker finna sina biologiska
föräldrar.
En kamrat till mig blev bortadopterad när han
var liten och nu söker han efter sin biologiska
moder. Han vet moderns namn men ej personnummer.
Han har varit i kontakt med sjukhuset där han
föddes och uppgett sitt personnummer och ett annat
nummer (möjligen får adoptivbarn ett särskilt
nummer så det är kanske det han menar, jag har
tyvärr inte alla detaljer). Han blev hänvisad
till en överläkare på sjukhuset som menade att
han inte hade rätt att få reda på moderns  
personuppgifter utan hennes tillstånd.
Stämmer detta?
Vet man ej var modern finns, kan man ju inte få
något tillstånd.
 
Tack på förhand
Hälsn. Tommy

2000-11-13, 00:55
Svar #15

Utloggad Torbjörn Norman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1384
  • Senast inloggad: 2008-07-08, 22:32
    • Visa profil
Hej
Gå till skattemyndigheterna och be att få titta på din egen personakt och se vad som står där. Gå till den myndighet som beslutat om adoptionen. För sin egen del har man rätt att få uppgifter om sitt ursprung. Pastorsexpeditionen eller landsarkivet bör ju även ha uppgifter om var personen är född och vad föräldrarna heter.  
Lycka till Torbjörn i Björklinge

2000-11-19, 22:28
Svar #16

Utloggad Kerstin Gustavsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 21
  • Senast inloggad: 2009-06-08, 23:52
    • Visa profil
hej! Jag söker min halvbrorBengt Olle Rydberg f.1910-03-16 i S:t Johannes församling,Norrköping. I födelseboken står det Fader okänd. moder okänd!!!!.Mamman ,Johanna Maria Olander var skriven i  Vadstena 1912.När man ringde pastors expeditionen och frågade, joda hon bodde där , men ogift och inget barn.Mamman hade en syster, som var gift med trädgårdsarbetaren Alfred Rydberg och där fanns min halvbror som fosterson.Sedanvar han på olika platser i Östergötland gick på folkhögskola i Jakobsberg, bodde ett par år på Erstaviks gamla skola och så tillbaka till aöstergötland.Känner nåfon till något om dessa människor hör av er
Kerstin Gustavsson, f. Olsson

2000-11-28, 16:33
Svar #17

Carola Ulups

Hej
 
Efter att ha läst igenom denna spalt om adoptioner så undrar jag om jag har förstått det hela rätt. Om man blir bortadopterad så finns man fortfarande skriven i födelseboken där modern var skriven vid barnets födelse. Stämmer det?
 
Hälsningar
Carola

2000-11-28, 17:02
Svar #18

Utloggad Torbjörn Norman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1384
  • Senast inloggad: 2008-07-08, 22:32
    • Visa profil
Hej  
Runt 1900 har jag sett en del dopnotiser där bägge föräldrarna angivits vara okända, dock har moderns födelsedag ibland angivits.
Hälsningar Torbjörn i Björklinge

2000-11-28, 20:04
Svar #19

Carola Ulups

Hej Torbjörn
 
Tack för ditt svar, men om vi säger att runt år 1960 fanns det då noterat i moderns församling att hon fött barn som sedan blev bortadopterat?
 
Med vänlig hälsning
 
Carola

2000-11-28, 21:20
Svar #20

Utloggad Torbjörn Norman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1384
  • Senast inloggad: 2008-07-08, 22:32
    • Visa profil
Hej Carola
Det här borde John i Veta svara på som är insatt. Jag tror att 1960 bör födelsen finnas i moderns personakt oavsett om barnet sedan bortadopterats. Det skall även finnas i barnets personakt. Men på grund av sekretessbestämmelserna är det bara barnet resp modern som får ta del av uppgifterna.
 
Det finns även en hel del hanlingar i det aktuella kommunarkivet.  
Hälsningar Torbjörn i Björklinge

2000-11-28, 21:26
Svar #21

John Sidén

Hej Carola!
Svaret på din fråga är ja. Barnet fördes in i födelse- och dopboken i den församlingen modern var kyrkobokförd vid tiden för barnets födelse. Om barnet adopterades av annan än barnets biologiska föräldrar skulle adoptionen införas i den födelse- och dopbok där barnet står som fött. Likaledes skulle barnet antecknas på moderns personakt och har då barnet adopterats av annan ska det stå på moderns personakt eftersom det bortadopterade barnet inte ärver sina biologiska föräldrar. Adoptivbarn adopterade efter 1 juli 1959 ärver sina adoptivföräldrar, inte sina biologiska föräldrar.  
Med vänlig hälsning
John

2000-11-28, 21:29
Svar #22

John Sidén

Hej igen Carola!
Torbjörn i Björklinge har alldeles rätt om sekretessbestämmelserna samt att adoptionen även antecknades på barnets personakt.
Varma hälsningar
John

2001-02-22, 11:48
Svar #23

Lars Karlsson

Ett bra tips till alla ni som söker biologiska (an)fäder och (an)mödrar är att kolla tingsrätternas arkiv vid adoptionstillfället. Det fungerade för mig. Min mormor blev adopterad från Finland och jag visste vilket år hon och adoptivfamiljen flyttade till Stockholm från Seskarö. Sen kontaktade jag landsarkivet som letade upp alla pappren angående adoptionen. Det var ett kort stycke från domstolen och papper både från adoptivföräldrarna och från min biologiska mormors mor. Där stod hennes namn och födelsedata. Sen hittade jag henne och resten av famlijen. I höstas fick jag kontakt med Finska släkten, bla flera kusiner till min mamma. Vi ska också DNA-testa min mamma, hennes halvbror och deras finska kusiner, då det finns en DNA-forskare på finska sidan.
 
Lars Karlsson

2001-03-08, 13:38
Svar #24

annie fjärem

Legaliserad vad innebär det?
 
Jag får fram en pojke som det står: Son född inom äktenskapet,Legaliserad till Herr X och Fru X.
Jag finner sedmera denna pojkes föräldrar samt syskon. Vad ska man tro? Har Herr X adopterat pojken eller har han laglig rätt till pojken för att han är biologiska fadern? Pojken bär faderns efternamn. Det står ingen stans om adtoption eller fosterbarn endast det enl.ovan nämnt.
Har någon träffat på detta uttryck och kan definera ordet Legaliserad ??
MVH Annie

2001-03-08, 13:45
Svar #25

Johan R:son Sjöberg

Annie!
 
Står det verkligen legaliserad? Skall det inte vara legitimerad?  
 
Legitimerad innebär att barnet är fött före föräldrarnas äktenskap, men att de senare gift sig, och därigenom legitimerat barnet. Jämför illegitim = utomäktenskaplig.

2001-05-08, 14:12
Svar #26

Bengt Sehlin

Hej!  
 
Jag undrar om någon skulle kunna hjälpa mig med att lösa en gåta.  
 
Min farmor föddes i Önnestad år 1908 på en stor och rik gård.  
 
Modern hette Hilda Jönsson som var storbondens dotter.  
 
Fadern var okänd (Sven Svensson, dräng, blev ihjäl slagen 1915, hittades i skogen).  
 
Min farmor fick namnet Gunhild Jönsson.  
 
Senare gifte Hilda Jönsson sig med Per Persson, så när min farmor konfimeras heter hon Gunhild Persson.(Kan det finnas papper om namn byte eller adoptivs papper)  
 
Nu kommer det konstiga, för när min farmor gifte sig så hette hon Gunhild Jönsson igen och hon har inte fått ärva någonting utav dessa rika gårdar.  
 
Har dom manipulerat bort henne eller jag vet inte, kan någon kunnig inom detta område hjälpa mig.  
 
Mvh Bengt

2001-05-20, 18:09
Svar #27

annie fjärem

Svar till Johan R:son Sjöberg.
 
Jag frågade om ordet Legaliserad.
Det står i boken exakt:Hugo Valdemar Holmgren Döpt 23 augusti i okända föräldras frånvaro./ namn Legaliserad 1/12 1880 Katarina församling boknr 1880.
Efter vidare forskning finner jag Moder Sofia Lindqvist f.18350312 och Fader Ernst August Lindqvist f.?. samt 3 st syskon f.1876, 1871,och 1867.
Carl Hugo Holmgren f. 18520807. och hans hustru Anna Beata f. 1853. sammanboende med barn 1. (Hugo Valdemar) adoptivbarn.
Vad betyder legaliserad, var Carl Hugo eller Anna Beata någon av Hugo Valdemars biologiska förälder.
Tacksam för hjälp!
Annie Fjärem annie.fjarem@beta.telenordia.se

2001-05-21, 00:59
Svar #28

Utloggad Tord Påhlman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2085
  • Senast inloggad: 2017-11-13, 21:51
    • Visa profil
Det är något mystiskt med Hugo Valdemar Holmgren. Vid en titt i Rotemansarkivet på Söderskivan finner man följande: Hugo Valdemar (inget efternamn), född 1877-08-19, är först fosterbarn hos Ernst August Lindqvist och Sofia Lindqvist/Svensdotter f Lindqvist. Blir sedan barn fött inom äktenskapet (med efternamn Holmgren) till Carl Hugo Holmgren och Anna Beata Holmgren f Jansson. Gifter sig så småningom med Hilda Kristina Holmberg och står antecknad med titeln Handl. Men där är inte sagan slut! Man kan hitta honom en gång till (!) med aningen annorlunda födelsedatum, 1877-08-09, boende på andra adresser, men med exakt samma föräldrar. Det skulle bli lite för komplicerat att här räkna upp alla detaljer, därför föreslår jag att du själv tar en titt på Söderskivan.

2001-05-29, 19:55
Svar #29

Gunn Åstrand

Tips.
 
Jag undrar hur jag skall hitta mina kusiner.
Jag o min syster blev adopterade som små.
Vi är födda på Öland och bodde 1 år ungefär i Persnäs på Öland.
 
Hälsningar Gunsan

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna