ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Adoption  (läst 3207 gånger)

2003-07-15, 15:47
läst 3207 gånger

Mia Rosling

Hej.
 
Min mamma är adopterad och jag vet ingenting om min mormor och morfar. Vet inte ens vad min mamma hette innan hon blev adopterad. I förnamn heter hon XXX. I efternamn hette hon som adopterad Jansson, nu som gift heter hon R---.
Hon är född 1947XXX. Någonstans i Stockholm. Hon adopterades till Furusund av Ingrid och Sven Jansson.
Vet inte hur jag ska gå till väga för att ta reda på något om min mormor och morfar.
 
Tack på förhand
 
 
Inlägget justerades och anonymiserades 18 februari 2010 då det behandlar en levande person. Samtidigt döptes tråden om från Min mormor och morfar.
Camilla Eriksson, moderator

2003-07-15, 18:38
Svar #1

Utloggad Eva Dahlberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4039
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 18:31
    • Visa profil
Hej Mia! Har du och din mamma kollat vad som står i hennes uppgifter i folkbokföringen (lokala skattemyndigheten)? Hennes biologiska föräldrar kan stå nämnda där. Underlaget till personuppgifterna hos skattemyndigheten kommer från hennes personakt, som finns i den församling där hon var skriven den 30 juni 1991 (eller landsarkiv om församlingen lämnat in sina kyrkböcker dit).
 
En adoption beslutas av tingsrätten och underlag finns i de sociala myndigheternas handlingar. Vänd dig till de myndigheter dit den församling hon föddes i tillhör, och de dit där den församling hennes adoptivföräldrar tillhörde (de uppgifterna kan du få genom folkbokföringsenheten på den lokala skattemyndighet din mamma tillhör idag). De sociala myndigheternas arkiv finns hos kommunen (kommun- eller stadsarkiv). Det är sekretess på de handlingarna, men din mamma måste själv kunna få ut sådana uppgifter.
 
Det finns en del webbsidor om adoptioner, och en del skrivet här på Anbytarforum. Det finns en brochyr om adoptioner skriven för utlandsadopterade, men den ger en del tips även för sökning i Sverige, www.nia.se .
 
Hälsningar,
Eva

2003-07-15, 18:39
Svar #2

Utloggad Jan Jutefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4731
  • Senast inloggad: 2014-07-06, 10:38
    • Visa profil
Mia,
 
Det bästa du kan göra är att fråga din mammas fosterföräldrar om de fortfarande lever och ni har kontakt med dem förståss, om de vet någonting.
 
Din mamma är född i Kungsholms församling i Stockholm. Din mamma kan ta kontakt med Socialförvaltningen i Stockholm och be att få titta på adoptionshandlingarna, men det är nog bara hon som kan göra det eftyersom det är sekretess på alla dessa papper i 70 år.

2011-10-25, 09:09
Svar #3

Utloggad Rigmor Andersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1722
  • Senast inloggad: 2021-02-25, 11:27
    • Visa profil
Hej!
Jag har två oäkta söner födda 1915 och 1916 modern gifter sig sedan 1918 var kan man finna om maken adopterade barnen de finns inte som arvtagare efter mannen i bouppteckningen.
Mvh Rigmor

2012-06-10, 12:26
Svar #4

Utloggad Helena Orebratt

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 303
  • Senast inloggad: 2020-06-17, 11:18
    • Visa profil
Ser frågan från Mia, den är gammal, men kan i alla fall komma med följande svar. Någon annan kanske kan behöva veta så:
Den som är adopterad kan ringa Skattemyndigheten och få uppgifterna.
mvh Helena

2012-07-26, 21:16
Svar #5

Utloggad Anton Rosendahl

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 809
  • Senast inloggad: 2020-11-20, 15:16
    • Visa profil
Hej.
 
Jag har en fråga angående adoption. En släkting till mig adopterade, tillsammans med hans hustru, en dotter. Senare fick paret också en gemensam dotter, alltså ett biologiskt barn. Jag undrar nu om ni tycker att jag bör ha med även adoptivdottern i min släktforskning?
 
Tacksam för tips/svar!
 
/Anton

2012-08-13, 18:19
Svar #6

Utloggad Jesper Johansson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 166
  • Senast inloggad: 2016-04-29, 00:23
    • Visa profil
    • www.facebook.com/jesperoffical
Hej!
 
Jag är med på Antons fråga. Min släktforskning har lett till ett stort personregister med både avlidna samt de som ännu lever. Min folkbokföring har sedan drygt två år tillbaka blivit alltmer noggrann och jag vet i princip allt och mer än någon annan i släkten.  
 
En del kvinnor kan inte få barn och naturligtvis gäller det en i vår familj. Hon har dock adopterat en liten gosse. Via Skatteverket har jag fått allt om ärendet. Jag är god vän med myndigheterna och det lönar sig i denna branschen.  
 
Nu är frågan om jag ska föra in gossen på kvinnas ansedel med anmärkning om att han är adopterad. Eller skriva in honom på annat papper/blad som bilaga till kvinnas ansedel.  
 
Vad tycker ni? Hur skulle ni gjort?
 
Mvh Jesper J

2012-08-13, 22:52
Svar #7

Utloggad Anton Rosendahl

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 809
  • Senast inloggad: 2020-11-20, 15:16
    • Visa profil
Hej.
 
Ja, jag tycker fortfarande att det är en intressant fråga, men det verkar vi vara ensamma om eftersom ingen har svarat på våra frågor om detta. Jag ska dock tillägga att jag har två kusiner som är adopterade och jag ser dem som mina riktiga kusiner. Jag vet dock inte om jag ska lägga till dem i mitt släktträd. I släktforskningsprogrammet MinSläkt finns det ju dock en funktion där man kan välja adoption vilket ju är bra om man har med adopterade barn i sin släktforskning.
 
Jag har visserligen två kusiner som är adopterade och som jag ser som mina riktiga kusiner. Jag kommer dock inte att föra in dem i min släktforskning på datorn eftersom jag inte har med så unga, levande, människor i min släktforskning på datorn.  
 
Mina frågor ovan kvarstår dock.
 
Mvh Anton

2012-08-14, 06:31
Svar #8

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Här kan man läsa lite om problemet:
 
släktträd
Ann-Mari Bäckman

2012-08-14, 17:06
Svar #9

Utloggad Jesper Johansson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 166
  • Senast inloggad: 2016-04-29, 00:23
    • Visa profil
    • www.facebook.com/jesperoffical
Ja, det var verkligen både ja och nej på denna fråga. Vi alla jobbar och registrerar vår familj med förfäder olika. Personligen gör jag ansedlar i word.  
Det finns tre olika sådana numera. En för avlidna, vuxna som lever och så barn som lever.  
 
Enligt min regelform som skrevs innan sommaren om ämnet:
Vårdnadshavare - När du föds sätts en person eller flera in för att ta hand om dig och bestämmer i alla ärenden som gäller för dig. Detta är ändå inte i dagens samhälle menat med mamma och pappa. Kan inte någon av dina föräldrar ta hand om dig kanske man adopteras bort. Homosexuella använder sig bland annat utav denna typ av lösning. Ansedeln visar din mamma och din pappa. Skulle du senare ha andra typer av ”föräldrar” kan detta också skrivas in som komplement.    
 
Nu har vi kommit fram till två fall av detta ärendet. Det visar sig att min farbror har en dotter med en kvinna som senare gifte sig. Dottern har inte velat vid sin pappa och när hon sedan fick en styvfar adopterades hon av honom på egen begäran till och med. Jag har de senaste dagarna i en utredning om hur dottern ska bokföras. Hennes nya pappa kommer skrivas in under rubriken levnadsbeskrivning.
 
Beträffande kvinnan jag nämnde i ovanstående inlägg kommer gossen bli inskriven hos sig med redovisning att det skett genom adoption.
 
Mvh Jesper J

2012-08-14, 18:07
Svar #10

Utloggad Krister Rundqvist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2377
  • Senast inloggad: 2024-03-09, 09:59
    • Visa profil
Intressant diskussion, det finns säkert lika många åsikter som personer.
Man kan ju se det ur flera perspektiv. Från en juridisk synvinkel så innebär adoption att föräldrarollen övergår till adoptivföräldrarna. Trots detta så har man ju sina biologiska föräldrar kvar, men de har efter adoptionen inget inflytande över barnets fostran och uppväxt.
 
Så man hamnar i en situation där man har föräldrar som inte är barnets biologiska. Hur detta skall hanteras när man registerar barnet tycks vara en smaksak som jag tolkar diskussionen.
 
För min del så registerar jag barnet som adopterat och gör en notering om deras biologiska föräldrar.

2015-09-27, 10:12
Svar #11

Utloggad Solveig Gavik Husar

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1969
  • Senast inloggad: 2016-07-18, 21:38
    • Visa profil
Nu död far och död adopterad dotter. Har födelsedata men nämner inga namn här. Tror att dottern adopterades i slutet av 1930-talet eller ev. början av 1940-talet. Vart skall man skriva eller ringa för att få ett datum för adoptionen?
 
(Meddelandet ändrat av Cissis matte 2015-09-27 10:14)

2015-09-27, 10:31
Svar #12

Utloggad Anton Rosendahl

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 809
  • Senast inloggad: 2020-11-20, 15:16
    • Visa profil
Kan ju finnas församlingsböcker som finns digitaliserade för denna tid, beroende på vilken församling det är. Där brukar stå datum för adoption. Kolla det först, annars är det berört landsarkiv du ska skriva till.

2015-09-27, 11:10
Svar #13

Utloggad Solveig Gavik Husar

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1969
  • Senast inloggad: 2016-07-18, 21:38
    • Visa profil
Är det verkligen landsarkivet som lämnar ut dessa uppgifter? I så fall finns det nog en blankett att fylla i. Personen född 1935 i Göteborg men flyttade till en mindre ort senare, troligen i 4 - 7-årsåldern. Modern och fadern skilda 1939 i Göteborg och modern som gifte om sig lät den nya maken adoptera barnet men då bodde de inte i Göteborg.

2015-09-27, 12:34
Svar #14

Utloggad Anton Rosendahl

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 809
  • Senast inloggad: 2020-11-20, 15:16
    • Visa profil
Vilka skulle det annars vara om det inte var landsarkivet? Ta kontakt med landsarkivet i Göteborg, de kan hjälpa dig. Gör en beställning via riksarkivets hemsida.

2015-09-28, 11:11
Svar #15

Utloggad Solveig Gavik Husar

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1969
  • Senast inloggad: 2016-07-18, 21:38
    • Visa profil
Anton. Har gjort en beställning via Riksarkivets hemsida nu.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna