ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Adopterad och försvunnen.  (läst 1026 gånger)

2001-04-12, 15:29
läst 1026 gånger

Turid Byström

Hej alla kunniga släktforskare som sitter inne med allehanda bra tips. Är det någon som kan ge mig tips om hur jag hittar igen en kusin som jag inte vet exakt när hon är född. Jag vet ungefär vilket år och var. Hon blev adopterad som barn och är numera gift. Vilket namn ska man använda för att söka denna person.Födelsenamn, namnet hon fick vid adoption, moderns namn eller namnet hon bär som gift som jag inte vet?
Någon som kan ge mig tips om hur jag ska bete mig för att hitta henne. Går det överhuvud taget att finna en person med så knapphändiga uppgifter?
 
Tack på förhand/ Tua

2001-04-12, 21:02
Svar #1

Utloggad Lena Thelin

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5118
  • Senast inloggad: 2020-09-16, 22:02
    • Visa profil
    • www.arleco.nu/minslakt/sv
Hej
 
Om du vet vad hon heter i efternamn, förnamn och vilket födelsedatum är det bara att ringa till skattemyndighetens personregistret och be dom om hjälp. Om du är osäker på födelsedatum kontakta födelseförsamlingen och be dom om hjälp. I vissa fall finns även födelseböckerna på mikrokort på Stads- eller Landsarkiven.
mvh
Lena

2001-04-13, 18:51
Svar #2

Turid Byström

Tack för det. Jag provar med hennes födelse efternamn, det enda jag vet och ungefär när hon är född. Får se vart det leder. Kan det vara så att hon kan finns med i biologiska faderns bouppteckning trots att hon är adopterad?  
 
Kanske lite dumma frågor men jag läste ett annat inlägg och det finns tydligen inga dumma frågor, endast dumma svar.  
Tua

2002-04-03, 00:12
Svar #3

Gurli Morell

Jeg har længe søgt efter min oldemor, Anna Eugenia
Peterson, jeg ved ikke hvorfra i Sverige hun kommer. Hun opholdt sig i Danmark omkring 1887,
hvor hun bliver mor til min morfar. Derefter sætter hun ham i pleje hos en dansk/svensk familie, der slutter alle spor.
Jeg vil blive meget glad, hvis der er nogen  der kender hendes familie.
m.v.h.

2003-08-13, 10:16
Svar #4

Birgitta Almqvist (Baq)

Barnmorskenoteringar
Min far föddes som o.ä. i Utomveds, Färila 7/12 1899 av pigan Anna Brita Almström. Jag vill få tag i barnmorskans anteckningar vid födelsen.  
Vilka dokument bör jag då söka?  
 
Vidare undrar jag om trolovningspar bör sökas i vigselboken?  
 
Viktor Emanuel Agatons dotter

2004-02-05, 02:42
Svar #5

Linda Pedersen

Hei! Jeg er en jente fra Norge som ikke vet hva jeg skal gjøre. Jeg har så veldig lyst til å finne ut om min svenske familie.
Jeg vet at min bestefar er svensk og han var i militæret (sjøforsvaret) i 1962/63 og han var da i Norge og gjorde min bestemor gravid.
Alt jeg vet er hans navn.
Hvordan kan jeg finne han?jeg vet oxo cirka når han er født + - 10 år.
 
Det er så vanskelig siden jeg sitter her i Norge.
Vet ikke hvor jeg skal henvende meg.
Har lett overalt på nett, men det er så vanskelig å bruke alle databasene.
 
Jeg håper på og finne han før han dør, og jeg vet jo ikke om det haster, eller om han er død allerede. I så fall håper jeg på at han har etterlatt seg barn og barnebarn i sverige som da er mine slektninger.

2004-02-05, 05:06
Svar #6

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 21879
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 16:03
    • Visa profil
Hej Linda,
svarar dig per e-post.
Hälsar vänligen
Maud

2005-03-05, 21:26
Svar #7

Björn Nilsson

Birgitta
Jag har tittat i Barnmorskeböcker från ett annat håll i landet. Dom fanns under Provinsialläkarens arkiv. Jag tittade i NAD och såg att det inte fanns så många sådana arkiv i Sverige. Men hör med Landsarkivet i Härnösand, dom kan säkert hjälpa dig...

2005-10-17, 14:34
Svar #8

Eirun Axelsson

Hej alla.
 
Jag försöker hjälpa en man i USA som söker sin biologiska mor från Trondheim i Norge.
Han föddes 7 mars 1934 och adopterades direkt till en man i USA.
Modern hette Inger Skogmo.
Pojken hade namnet Gabrielson då.
Hur kan jag hjälpa honom?
Eirun

2005-10-17, 19:11
Svar #9

Barbro Risshall

Hej
Min mormor (ogift) blev gravid och sändes till Danmark för att föda sitt barn. Detta barn adopterades troligen bort där och min mormor kom tillbaka till Sverige, gifte sej och fick 15 barn till. Hur går jag tillväga för att finna hennes första barn, som ju inte finns noterat någonstans här i Sverige!
 
Mvh
Barbro Risshall

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna