ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Vad kan man tro  (läst 1073 gånger)

2004-01-18, 22:27
läst 1073 gånger

Utloggad Annki Roos

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 847
  • Senast inloggad: 2014-01-17, 18:02
    • Visa profil
Är Family Search, Mormonernas söksida, tillförlitlig?
MVH
Annki

2004-01-18, 23:22
Svar #1

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Den är som alla andra sidor på nätet en utgångspunkt, som du sedan bör försöka kolla mot mikrokorten av kyrkböckerna.
 
Uppgifterna hos Mormonerna har väldigt skiftande ursprung, och mycket kommer från forskare med ojämna kunskaper i svenska, om vi nu håller oss till svenska uppgifter, så regeln är att ta uppgifterna som tips, och sedan kolla och kolla.

2004-01-19, 12:59
Svar #2

Anna Berg

Tilläggas kan att allt i kyrkböckerna är skrivet för hand, och en del präster hade läsbar handstil andra inte samt att gammalsvenskan ej är så självklart lätt att tolka.  
Kan tänka mig att de som skrev av från de svenska kyrkböckerna för att lägga ut på nätet, emellanåt enbart gissade eller tolkade helt fel även om de förstod svenskan. Jag tycker själv att det är svårt att läsa handstilar från så sent som 1800-talet...så tidigare århundrade är självklart ännu svårare att läsa.

2004-01-19, 18:16
Svar #3

Utloggad Kjell Croné

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 490
  • Senast inloggad: 2015-01-02, 22:28
    • Visa profil
    • hem.passagen.se/kjell.crone/foto/gen/main.htm
Ett stort problem är alla fabricerade uppgifter som finns i Family Search.
Ofta finns uppgift om begravningsdatum, även då detta saknas i kyrkböckerna. Det ser ut som om man helt enkelt antar att alla begravdes första söndagen efter dödsfallet!
Även fabricerade vigseldatum förekommer.
Jag har sett en del konstiga ortnamn, exempelvis Kopperna. I detta fall stod det i dödboken att han dog i kopperna (sjukdomen, alltså).
Har även sett någon från orten Liden, när det i kyrkboken står ibidem.
 
Mvh, Kjell

2004-01-19, 22:15
Svar #4

Utloggad Annki Roos

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 847
  • Senast inloggad: 2014-01-17, 18:02
    • Visa profil
Jag letar själv ibland på family search. Nog står det konstiga saker emellanåt. Födelseplats t ex, kan ju vara flera olika på samma person. Att stavningen är lite si och så det kan man stå ut med. Fast jag tycker i det stora hela att family search verkar vara ganska bra. Sen får man göra precis som Elisabeth Thorsell skriver.....kolla, kolla och kolla.
MVH
Annki

2004-01-20, 10:27
Svar #5

Utloggad Mikael Persson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1357
  • Senast inloggad: 2022-01-17, 11:31
    • Visa profil
Hej Anna!
 
Äldre skrift är inte per automatik svårare att läsa än yngre. (Nackdelen med äldre dokument är främst att de hara haft längre tid på sig att smutsas ner och/eller skadas på annat sätt.) Personligen finner jag det lättare att läsa text från 1600-talet än att läsa brev som min egen farmor eller mormor har skrivit -- och de levde helt och hållet på 1900-talet!  
 
Hälsningar,  
Mikael!

2004-02-24, 14:22
Svar #6

Alvar Stockhaus 4

Hur mycket kan man tro av det som står i dödböckerna? Jag anser att allt utom dödsdatum måste kollas. Ftt exempel är där moderns namn inte stämmer med det som står i födelseboken.
Nu undraar jag om det är någon mer som råkat ut för att en gammal änka som dött flera år senare än sin make fått et annat efternamnn i dödboken än det hon haft tidigare. Maken hette Johan och i dödboken kallas hon Johansdotter trots att hon tidigare hetat Pehrsdotter.  
Är det någon som har kännedom om sådana namnändringar? Maken hette Stockus och var den ende gamle smeden i hela Häslingland vid denna tidpunkt så det kan inte vara tal om förväxling.

2004-02-24, 23:30
Svar #7

Staffan M Benedictsson

Hej Alvar. Jag har inte stött på ändrade efternamn ännu. Däremot har jag en person med tre olika andranamn. Ett när hon föddes, ett när hon hade gift sig och ett när hon dog (ett tag efter flytt från Malmö till Hörby). Men det kan ju vara så att de bara antog att det skulle vara dotter och inte son när de skrev, eller att de helt enkelt skrev fel. De skrev ju fel på orter, årtal och datum mest hela tiden i husförhören t.ex.
Hälsningar  
Staffan M Benedictsson

2004-02-25, 09:20
Svar #8

Utloggad Bengt-Göran Nilsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4763
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 09:09
    • Visa profil
    • goto.glocalnet.net/Kalixius
Det är relativt vanligt att det blir fel i olika längder. Man får från fall till fall försöka komma fram till vilket som är rätt. Rent generellt så ligger ju noteringar vid dödsfallet längre ifrån verkligheten, dvs det namn en person gavs vid födsel. Kanske fanns inga släktingar kvar som kunde bekräfta namnen eller så kunde det helt enkelt bli felskrivningar även här.

2004-02-27, 10:36
Svar #9

Staffan M Benedictsson

Hej! Hur tillförlitlig är Eljestiernas Svenska adelns ättetaflor och Svenska släktkalendern??
 
Mvh Staffan M Benedictsson

2004-02-27, 14:22
Svar #10

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Det är med både Elgenstierna och med Släktkalendern som med alla andra uppgifter, som man inte tagit fram själv - kolla och kolla igen!
 
Även om man i Släktkalendern försöker vara så korrekt som möjligt, så innehåller ju varje volym tusentals uppgifter inskickade av de deltagande släkterna, och som redaktören inte har någon rimlig möjlighet att kolla, annat än undantagsvis (om något ser uppenbart konstigt ut).

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna