ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Släktforskningskurs via nätet  (läst 2085 gånger)

2008-03-29, 12:40
läst 2085 gånger

Utloggad Mats Ahlgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4737
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 20:42
    • Visa profil
Är du intresserad av att fördjupa dig i släktforskning via universitetsstudier, gå då in på http://www.miun.se/mhtemplates/MHPage____26490.aspx?epslanguage=EN
 
Anmälan senast 15 april

2008-03-29, 17:21
Svar #1

Utloggad Gunilla Brolund

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 745
  • Senast inloggad: 2024-04-04, 12:02
    • Visa profil
Hej alla!
 
Låter kul, jag känner mig frestad av fördjupningskursen i släktforskning. Men jag vill å andra sidan inte ta mig vatten över huvudet - vardagslivet med jobb och övrigt privatliv måste ju funka också. Är det någon som har läst denna kurs tidigare, och kan dela med sig av sina erfarenheter?
 
Hälsningar,
Gunilla

2008-03-30, 11:37
Svar #2

Utloggad Siv Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1644
  • Senast inloggad: 2024-03-20, 17:01
  • Ung och vacker, nu är man bara "och".
    • Visa profil
    • www.sivjohan.se
Hej, jag har tagit denna kurs i vinter och den var mycket bra eftersom man även skulle fördjupa sig i den tid när en anfader levde. Jag arbetade med det ekonomiska/sociala livet under tidigt 1800-tal i Bohuslän, då sillen slutade gå till. Kursen är en distanskurs och inte särskilt arbetskrävande om man inte vill, men vill man kan man jobba varje dag. Har man lite hum om släktforskning är den lätt. /Siv

2008-03-30, 18:47
Svar #3

Utloggad Robert Hammarstedt

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 330
  • Senast inloggad: 2012-04-09, 23:34
    • Visa profil
    • www.hammarstedt.st
Hej!
Jag gick också distanskursen i höst/vinter på MIUN.
Är du släktforskare sedan tidigare är kursen inte mer krävande än att du ganska lätt klarar av den. Du sätter egentligen ribban själv vad du vill åstadkomma.  
Jag kände det lite som att ge sig tid till sådant som släpat efter och där det varit svårt att komma fram.
På kursen får man dessutom som student tillgång till SVAR under studietiden.
Även om man är lite erfaren som släktforskare så finns det aha-upplevelser i kursmaterialet.
Det kommer eventuellt en fortsättningskurs nästa år. Den vill jag gå.
Jag rekommenderar kursen!  
mvh/Robban

2008-03-30, 19:34
Svar #4

Utloggad Patrick von Brömsen

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1404
  • Senast inloggad: 2023-04-09, 18:39
    • Visa profil
Hej på er
 
Jag var anmäld till denna kurs för jag tyckte det kunde vara intressant. Själva kursen kan jag inte kommentera mer än att materialet verkade allt okey. MEN organisatoriskt var/är det katastrof. Jag fick ringa och fråga efter hur tillvägagångsättet var för distanskursen, när kursen väl startat (jag hade inte fått några som helst instruktioner hur kursen fungerade, för en del kanske det är jätteuppenbart, men dit tillhör inte jag). Jag kommer inte nu ihåg allt som skulle göras, men man skulle gå in och registrera sig på två (tror jag, minnet)ställen, vilket jag också hade gjort ett tag innan. Jag ringde supporten och fick fråga, hur går kursen till. Den har ju ändå startat (samma vecka, och fortfarande ingen info).Enligt dem så skulle jag fått info och papper. De upptäckte dessutom att jag fanns ej med i deras maillista. De eller någon sekreterare hade hand om den biten (kommer ej ihåg längre). Jag tyckte även hemsidan, och att komma till rätt ställe var s..tdålig rent ut sagt (väldigt omständig) vilket också supporten tyckte (om det var för att klappa medhårs eller om de faktiskt tyckte så vet jag inte). Sedan kom jag väl då upp på maillistan och fick den efterlängtade infon och material efter kursens början. Nu var mitt intresse lika med noll för denna kurs. Så böckerna, materialet och en avigsida till Mittuniveritetet har jag. Och det skall vara ett kunskapscenter.
 
Men ingen skugga på kursledare eller material, endast det organisatoriska. Jag kan säkert glömt någon tur i detta hänseende, men grunden ligger fast. Jag fick ingen info innan kursen startade. Och hade jag inte ringt så hade jag fått papper i brevlådan (försent, men ändå), men maillistan hade jag inte varit med på. Och den var ju kontakt mellan elev/lärare och elev/elev
 
Jag hoppas att detta var ett engångsfall i arbetet, för två har ju i alla fall gjort den. (och nej jag har inte meddelat skolan detta, jag orkar inte)
 
Men nu skall jag inte vara mer gnällig, snart är väl ändå våren här.
 
Vänligen Patrick
Vänligen Patrick : )

2008-03-31, 18:00
Svar #5

Utloggad Sten-Sture Tersmeden

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 489
  • Senast inloggad: 2017-02-14, 20:51
    • Visa profil
Medborgarskolan kör oxå kurser på distans, grund o fortsättning.
Någon som har erfarenhet?

2008-03-31, 18:38
Svar #6

Utloggad Carina Olsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 50
  • Senast inloggad: 2022-06-16, 14:49
    • Visa profil
Hejsan!
Jag tyckte att släktforskarkursen på distans fungerade toppenbra! All information kom när den skulle! Jag la kurssidan som favorit o sen var det inga problem alls. Den var inte särskilt betungande utan man valde att göra det man tyckte passade bäst för en själv. Roligt var det, även om man släktforskat ett tag nu! Instämmer i Roberts inlägg; blir det en fortsättning så vill jag vara med!
//Carina

2008-03-31, 21:23
Svar #7

Utloggad Christina Claeson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 772
  • Senast inloggad: 2023-12-30, 17:38
    • Visa profil
Hej
Jag gick också distanskursen i höstas och tycker att den var föredömlig med avseende på information och liknande, lätttillgängligt etc. Det var även nyttigt att fördjupa sig i litteraturen genom instuderingsfrågorna. De båda uppgifterna var för en hyfsat van släktforskare inte så svåra att lösa, men nog var jag väääldigt noggrann emellanåt,jämfört med vad jag noterade själv i början av min släktforskning. Det visar ju på hur viktigt det är att skriva ner all information från början, så man inte får göra om det.  
Nån som känner igen sig?  
Jag kan varmt rekommendera distanskursen från Härnösand.
Fortsättning , ja tack !

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna