ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Släkforskarprogrammen degenerar DISBYT?!  (läst 760 gånger)

2002-12-28, 23:28
läst 760 gånger

Utloggad Inge Frisk

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 41
  • Senast inloggad: 2019-03-27, 10:58
    • Visa profil
Varje gång jag skickar in ett utdrag till DISBYT lyser mina öron röda av genering. Första svenska dataprofessorns, Börje Langefors, ord i slutet av 70-talet om att det finns risk för att det blir rundgång i datasystemen rungar i mina öron. Han hade redan då uppmärksammat att uppgifter inmatade i ett datasystem kunde okritiskt överföras till nästa system, till nästa och nästa o s v för att sedan återkomma till det första systemet i förvanskad form.  
 
Det här är vad som just nu händer med DISBYT. Även jag själv har bidragit til det! Volymerna i DISBYT blåses upp. Mängder av duplikatmaterial finns säkert och en del har kanske sitt ursprung  i just DISBYT.  
 
Men, är det alltid släktforskarens fel?
 
Jag har använt DISBYT för att snabbt etablera stukturer och anträd bakåt i min forskning. Efterhand som jag har tillfälle att hämta information från Riksarkivet, Genline och andra pålitliga källor förfinar jag mitt material. Jag för noggranna referenser om var jag hämtat mitt material i det släktforskarprogram jag använder. Exempelvis vet jag i alla lägen om källan är DISBYT eller inte.  
 
Jag har ambitionen att resultatet av min forskning skall kunna återanvändas av andra forskare med sedvanlig källkritik. DISBYT är då ett sätt att annonsera för andra släktforskare vad det det är jag forskar om, att de data jag publicerar där har en acceptabel tillförlighetsnivå.  
 
Emellertid tycker jag att släktforskarprogrammen inte stöder det sätt jag skulle vilja arbeta på.  
 
Släktforskarprogrammen jag har använt/provat saknar funktioner för att ange tillförlitlighetsgrad alternativt att kunna ange tillförlitlighetsgrad som kriteria vid export av data till GEDCOM eller HTML-format. Exempelvis skulle jag vilja ange mina källor och kriterier för export i minst tre nivåer:
 
1 - Primära, det man har sett själv, referens till kyrkbok finns.
 
2 - Sekundära, pålitliga, andra har försett en med uppgifter, referens till kyrkbok finns
 
3 - Tertiära, kontroll måste göras, andra har försett en med uppgifter, referens till kyrkbok finns inte. DISBYT-uppgifter hamnar här.
 
M a o skulle jag vilja undvika att återexportera material som har DISBYT som källa.  
 
Synpunkter önskas på ovan beskrivet problem öpnskas. Fins det prgram som klarar det här? Finns andra lösningar? GEDCOM-standarden? Oönskade sidoeffekter?  
 
M v h

2002-12-29, 11:11
Svar #1

Utloggad Anders Ryberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2648
  • Senast inloggad: 2013-08-23, 23:49
    • Visa profil
För min del använder jag aldrig DISBYT som källa, utan tar kontakt med den som lagt in materialet och tar reda på fler detaljer den vägen, samt kollar (eventuella) källhänvisningar. Alternativt kollar jag direkt i orginalkällan, som ju inte alltid behöver vara en kyrkobok.
Får jag inte tag på personen som har lagt in materialet, eller om uppgifterna verkar illa underbygda, eller om jag inte hittar orginalkällan så kommer det inte med i min databas.

2002-12-29, 11:46
Svar #2

Elisabet Bergkvist

DISBYT är bra för att, som Inge Frisk säger, få anträd bakåt och andra tips, till sin egen forskning.
Jag har själv undrat över hur mycket som är dubletter, efter just rundgång. Själv skickar jag aldrig in material som jag har hittat i DISBYT eller andra ställen på internet och inte kontrollerat själv.  
Jag använder Disgen och lägger in andras material i särskilda flockar, som sedan inte ingår som underlag vid utdrag till DISBYT. När en person sedan är kontrollerad, flyttar jag den.
Nu levande personer finns i egna flockar, och får heller inte vara med i utdrag.
Jag tycker att systemet med olika flockar är utmärkt. Om motsvarande finns i andra släktforskningsprogram vet jag inte.
 
mvh Elisabet

2002-12-29, 13:45
Svar #3

Jonas Kuschner (Jonas)

Inge, möjligheten att värdera trovärdigheten i olika källuppgifter finns i  The Master Genealogist (TMG); vid export till utskrift eller gedcom kan man sätta ett filter som utesluter uppgifter med alltför låg trovärdighet. Den i manualen rekommenderade betygsskalan är ungefär den som du anger. TMG är mycket anpassningsbart, men somliga tycker att programmet är besvärligt att lära sig. Du måste själv göra bedömningen utifrån din erfarenhet och dina krav om du vill ge dig på detta. (Om du vill köpa programmet, rekommenderar jag dig än så länge att skaffa TMG 4 - TMG 5 är släppt för nedladdning men saknar ännu vissa rapportmoduler som skall färdigställas innan det kommer på CD. Om du köper version 4 får du f.n. 5:an på köpet.)
 
Det är möjligt att samma möjlighet finns i andra program. Du skulle kanske kunna titta på det nya programmet  RootsMagic (släpps i januari), vars konstruktör tidigare gjort Family Origins, ett program som fått bra recensioner men sålts och inte längre utvecklas.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna