ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Internetbaserad Journal för släktforskning  (läst 3360 gånger)

2013-06-11, 15:58
läst 3360 gånger

Utloggad Jonas Magnusson

  • Jonas Magnusson (www.cognatus.se)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1316
  • Senast inloggad: 2023-12-21, 22:42
    • Visa profil
    • www.cognatus.se
En tanke jag har haft av och till är om det finns intresse och utrymme inom släktforskarsverige för att starta upp en webb-baserad journal för släktforskningsartiklar?  
Man kanske undrar varför man skulle vilja starta något sådant då gemene man kan på ett väldigt enkelt sätt publicera vad man vill på en egen sida. Men idén bygger på att skapa en högkvalitativ (förmodligen oregelbunden) publicering där inskickat material genomgår granskning av peer reviewers och efter genomarbetning presenteras på nätet.
 
Det finns till exempel en plattform (open source) som heter Open Journal Systems (OJS) som är skräddarsytt för detta ändamål.
 
Introduktionsfilm
 
Med en inte allt för stor arbetsinsats tro jag att man skulle kunna skapa något riktigt bra och läsvärt som både tilltalar den mer akademiska/vetenskapliga inställningen till släktforskning men även de som genom gediget hobbyknåpande på kammaren skapar kvalitativt material.
 
Finns intresset?

2013-06-11, 16:20
Svar #1

Utloggad Claes-Göran Magnusson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3788
  • Senast inloggad: 2022-08-04, 20:16
    • Visa profil
    • animskog.se
Ja, kan dock inte lova att jag kommer att skriva nåt. Antar att skriften ska vara avgiftsfri!? OJS verkar vara praktiskt, men frågan är var man ska placera journalen. OJS sajt är onåbar från min position. Ser dock att exempelvis Lunds universitet härbärgerar en del svenska tidskrifter såsom RIG, Scandia etc. Egen server?
Just because I don't care doesn't mean I don't understand. - Homer Simpson

2013-06-11, 18:16
Svar #2

Utloggad Jonas Magnusson

  • Jonas Magnusson (www.cognatus.se)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1316
  • Senast inloggad: 2023-12-21, 22:42
    • Visa profil
    • www.cognatus.se
Jag är ju förtjust i saker som är gratis så jag tycker kostnadsfritt är en bra ansatts! Möjligen skulle man kunna lägga till en donationsfunktion med möjlighet att donera till artikelförfattaren?
 
För att få någon slags garant för kontinuitet och även legitimitet vore kanske det bästa om någon större förening kunde härbärgera journalen, men då är det ju så att alla de har tryckta publikationer som säkert inte vill konkurera med sig själva om materialet?
 
Ett annat alternativ är ju att man går ihop några intresserade och försöker sätta upp en egen server?

2013-06-11, 20:35
Svar #3

Utloggad Bo Nordenfors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5383
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 14:38
    • Visa profil
För de, som till äventyrs - liksom undertecknad - fastnade på peer reviewers så är det alltså tal om referentgranskning, se vidare t.e.x Wikipedia: http://sv.wikipedia.org/wiki/Referentgranskning
Det är inte helt lätt om man inte är så värst involverad i den akademiska världen.
Men, eftersom det finns svenska uttryck, så kan man nog fortsätta med det även i detta fall. Men vi amatörer vill nog fortsätta med våra  amatörmässiga alster.

2013-06-11, 21:41
Svar #4

Utloggad Martin Gunnarsson Kulldorff

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 94
  • Senast inloggad: 2022-08-25, 01:12
    • Visa profil

2013-06-11, 22:08
Svar #5

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Jag kan ju nämna att jag sedan ca 11 år kör en egen pdf-baserad publikation, som kommer ut just nu med 6 nr per år. Den är prenumererad för en ganska blygsam peng. Bidrag från andra är ganska sparsamma (få), utan det mesta får jag skriva själv, och då blir det ingen referentgranskning. Men jag har ett gäng trogna läsare, så därför fortsätter jag.
 
Den finns att beskåda på http://www.etgenealogy.se/vislf.htm  (som är en o-uppdaterad sida, tyvärr)

2013-06-12, 10:19
Svar #6

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11052
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 23:58
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Hej,
Frågan är om vi inte redan har en ansats till det som beskrivs och inom en släktforskarorganisation. Jag tänker givetvis på Svenska Genealogiska Samfundet och dess serie Småskrifter. http://www.genealogiska-samfundet.se/index_2.htm - klicka på Småskrifterna. Har inte själv varit inblandad, med Elisabet kan troligen förklara mera. Obs att t o m Stig Östensson bidraget.
Vänligen,
Olle
Vänligen,
Olle Elm

2013-06-12, 11:01
Svar #7

Utloggad Jonas Magnusson

  • Jonas Magnusson (www.cognatus.se)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1316
  • Senast inloggad: 2023-12-21, 22:42
    • Visa profil
    • www.cognatus.se
Jag har sett Småskrifterna men det verkar inte vara något som man direkt saluför? Men grundidén är inte långt från det jag spånar om, men jag ser framför mig något lite större/mer/bättre som kan stå på egna ben.
 
När man kikar i Anbytarforums arkiv ser man mycket mer av riktigt kvalificerade aktörer och jag skulle tycka att det var intressant om man kunde få tillbaka den forskningen på nätet som komplement och inspiration till/för den stora massa som hittat till släktforskningen det senaste decenniet.
 
Jag skulle själv tycka att det vore oerhört lärorikt att plita ned något från min egen forskning och sen få det kritiskt granskat av några andra!
 
Plattformen OJS verkar ha ett mycket bra stöd för denna hantering och det tror jag är en förutsättning, annars blir det för tungrott om det hänger på någon eller några stackars redaktörer att ombesörja hanteringen!?

2013-06-12, 12:47
Svar #8

Utloggad Claes-Göran Magnusson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3788
  • Senast inloggad: 2022-08-04, 20:16
    • Visa profil
    • animskog.se
Fördelen annars med att publicera på Internet är att man lätt kan uppdatera original-artikeln vid behov. Förmodar att det här blir mer som en tryckt skrift där man istället publicerar rättelser i kommande nummer (med allt vad det innebär av oöverskådlighet etc). Jag ser dock gärna att fler sammanställningar/artiklar blir åtkomliga i (någon enhetlig) digital form ... som kan uppdateras vid behov.
 
SGS publikationer ser bra ut, men det var ett tag sedan det kom någon småskrift därifrån.
Just because I don't care doesn't mean I don't understand. - Homer Simpson

2013-06-12, 14:30
Svar #9

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11052
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 23:58
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Hur tänker Du Jonas, när Du skriver något som man direkt saluför; Om Du menar att det varit tyst om företeelsen Småskrifter, kan jag bara hålla med Dig. Det är stor konkurrens i bruset också.
Kanske en alldeles nystartad företeelse, skulle kunna hjälpa även Småskrifterna på traven http://www.facebook.com/groups/309719932494861/
 
Är rätt säker på att fler både skulle kunna tänka sig att läsa och att skriva artiklar, om man skaffade något sådant här.
Om de blir i SGS och Småskrifters regi, skulle jag kunna tänka mig att ingå i granskargänget. Har ju själv skrivet ett och annat, och gått i lära hos flera redaktörer - vilket är väldigt nyttigt; Att få sitt arbete granskat!
 
Att jag hänvisade till SGS Småskrifter var endast en idé att det faktiskt redan finns sådana här möjligheter, och att man inte behöver starta igen ...
 
Vänligen,
Olle
Vänligen,
Olle Elm

2013-06-12, 16:47
Svar #10

Utloggad Jonas Magnusson

  • Jonas Magnusson (www.cognatus.se)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1316
  • Senast inloggad: 2023-12-21, 22:42
    • Visa profil
    • www.cognatus.se
Du förstod mig alldeles rätt Olle. Jag tror att SGS kan vara ett jättebra alternativ, om föreningen är villig att satsa på något sånt här. Du kan väl lyfta frågan för visst sitter du i styrelsen?
 
En sak jag dock undrar är hur SGS kan tänkas förhålla sig till inskickat material, vill man att det bästa publiceras i SGT och låter det som blir över gå ut på webben. Något som jag inte tror är särskilt lyckat?

2013-06-13, 11:29
Svar #11

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11052
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 23:58
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Hej,
Min roll i SGS är numera att vara adjungerad kassör, och admin på http://www.facebook.com/groups/309719932494861/ men jag sitter inte i stryrelsen. Troligen läser någon av styrelsemedlemmarna vår diskussion och kanske Du får ett svar direkt här. Lovar att göra någon uppmärksam på frågan.
 
Sedan Jonas är jag inte riktigt säker på att jag hänger med; Tänker Du att det vore negativt att få sitt material publicerat i SGT och att det är bättre att det ligger på webben, och är det i så fall något med metoden webpublicering som skulle göra det mer attraktivt? Eller tänker Du på annat sätt - jag gissar ju bara?
 
Sedan tänker jag på vårt förhållande till papper i stort. I mitt företag har jag en del jobb med ledande inom media. Av diskussioner har jag dragit slutsatsen att det kan gå fort med att byta från papper till web. Någon nämner att kanske bara lördag-söndags-tidningen kommer på papper, och då måste tryckerisidan anpassas till detta ...
Kanske något liknande gäller oss och våra tidskrifter ..
 
Vänligen,
Olle
Vänligen,
Olle Elm

2013-06-13, 22:21
Svar #12

Utloggad Jonas Magnusson

  • Jonas Magnusson (www.cognatus.se)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1316
  • Senast inloggad: 2023-12-21, 22:42
    • Visa profil
    • www.cognatus.se
Det jag menar är att om man driver både SGT och en webbpublikation, där webbpublikationen bara får det material som inte får plats/platsar i SGT kommer aldrig webbvarianten få någon vidare status. Det är vad jag tror!?

2013-06-15, 16:39
Svar #13

Utloggad Per-Olof Åstrand

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 108
  • Senast inloggad: 2023-12-18, 15:19
    • Visa profil
    • aastrand.pythonanywhere.com
Hej!
Jag har genom mitt yrke en ganska gedigen erfarenhet av publicering av vetenskapliga artiklar med referentgranskning (eller refereegranskning som nog är det vanliga uttrycket) som artikelförfattare, granskare och till viss del som redaktör. Jag har också skrivit en webapplikation för min släktforskning som till viss del diskuteras här:  så jag förstår hur en webapplikation som OJS är uppbyggd.
 
Så det är inte konstigt att jag tycker att detta är en väldigt bra idé, men jag har en del helt konkreta kommentarer:
 
- Det bör göras i regi av en väletablerad förening, till exempel SGS, eller av en grupp välrenommerade släktforskare. Annars försvinner det i bruset.
 
- Artiklarna bör vara gratis tillgängliga som pdf-filer för nedladdning på en websida så fort de är publicerbara (och kan i tillägg vara tillgängliga i pappersformat, men det är sekundärt). Alltså inte som text på en websida. När man skriver ut pdf-filen så ska den se ut som den tryckta versionen.
 
- Granskare av ett inskickat bidrag bör inte vara anonyma för den som har skrivit bidraget. Däremot behöver det inte framgå i den publicerade artiken vem som varit granskare.
 
- Det ska vara höga krav på referenser till annat material. Det är oftast det som brister när man googlar runt på olika hemsidor.
 
- Tid-till-publicering är viktigt då det är där en webapplikation har sin stora fördel jämfört med en papperstidskrift. Det bör inte gå mer än månad från det att artikeln skickas in tills den publiceras. Det är då viktigt att det finns mallar som kan användas av artikelförfattaren, så att det inte är för mycket arbete för en redaktör att ändra typsnitt, etc.  
 
Bara några tankar.
 
mvh, Per-Olof
 
Edit: Jag tittade lite närmare på SGS småskrifter, och det verkar vara ett väldigt bra sätt att göra detta på. Ingen grund till att återuppfinna hjulet.  
 
(Meddelandet ändrat av peo 2013-06-15 17:24)

2013-06-21, 10:04
Svar #14

Utloggad Michael Lundholm

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 745
  • Senast inloggad: 2024-03-06, 15:53
  • https://lundholm.me
    • Visa profil
    • Släktforskning och personhistoria
När SGS startade för snart ett decennium sedan var det med syftet att främja vetenskapliga metoder i släktforskningen genom att publicera en högkvalitativ tidskrift. Diskussionerna fördes i kölvattnet av det som hände i GF där man hade ekonomiska problem vilket bidrog att SoH inte kom ut under några år. Det var fokus på en publikation för publicering av släktforskningsresultat när dåvarande ledning GF ville göra om SoH mer till en föreningstidskrift.  
 
I det sammanhanget (vintern 2003-2004) fördes en  diskussion om den blivande Svensk Genealogisk Tidskrift skulle vara  en tryckt publikation eller nätpublikation. Jag vill minnas att jag då förespråkade en nättidskrift just eftersom kostnaden skulle bli så mycket lägre. Opinionen i SGS var dock övervägande för en tryckt publikation. SGS hade dock inte ekonomiska muskler att starta utgivningen av SGT förrän 2007. När SGT började komma ut har dock i praktiken tidskriften varit under peer-review, om än inte formaliserat, genom den genomgång av artiklarna som redaktionen gjort.
 
Nätpublikationerna kom då ut under mellantiden. Det var både som ett substitut för att vi inte hade en tidskrift, men det fanns (och finns fortfarande) andra poänger med Nätpublikationerna.
Man kan rätta fel och göra tillägg till redan publicerade arbeten genom att ge ut en ny version.  Man kan ge ut ganska långa dokument; i en tryckt tidskrift finns det alltid en omfångsrestriktion. Vi ville göra det möjligt att publicera äldre redan publicerade artiklar och öka tillgängligheten.
Punkterna 1 och 2 har tycker jag sin giltighet än idag.
 
Problemet idag är dock inte att det finns en massa släktforskningsartiklar som inte publiceras pga det inte finns tidskrifter etc. Det är istället att det skrivs för få artiklar. SGT har inget överskott av artiklar som sedan hänvisas till nätpublikationerna.
 
Jag har själv en artikel jag arbetet med under en tid där tanken är att den ska bli en Nätpublikation. Jag har under flera år ägnat mig åt släkten Frunck. Det har resulterat i tre artiklar i årsboken och en fjärde på gång. Därutöver arbetar jag med att sammanställa mina resultat i en stamtavla som summerar forskningen i de tidigare artiklarna. Framtida bidrag till stamtavlan kan sedan resultera i en ny version av nätpublikationen som då kommer att innehålla en up-to-date stamtavla. Jag tror att det är ett bra sätt att arbeta på. Min egentliga släktforskningsbidrag finns i de artiklar jag skrivit. Nätpublikationen blir en sammanställning av vad både jag och andra gjort.
 
Inget av det jag skrivit ska tolkas som en argumentation emot en ny nätbaserad tidskrift av den typ som Jonas skissat på. Nätpublikationerna ligger nära, men problemet är bristen material tror jag.
 
Det finns internationellt i vart fall en tidskrift av denna typ. Det är  Annals of Genealogical Research (http://www.genlit.org/agr/index.php) som är OJS. Den utkommer mycket oregelbundet, varje nummer är en artikel. Jag är dock inte särskilt imponerad av innehållet i artiklarna eller av tidskriftens utformning när det gäller typografi etc. Däremot kanske man kan lära sig något av hemsidans infrastruktur etc.
 
Säkerligen är det så att SGS borde marknadsföra Nätpublikationerna bättre. SGS är dock en liten organisation med färre än 150 medlemmar och färre än 10 aktiva. Fokus har varit på SGT och det har varit svårt nog. Utan att längre sitta i styrelsen tror jag dock att styrelsen skulle välkomna om någon intresserad skulle vilja ta på sig ett ansvar för nätpublikationerna och arbeta med dem.
//Michael Lundholm

2013-06-21, 10:55
Svar #15

Utloggad Michael Lundholm

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 745
  • Senast inloggad: 2024-03-06, 15:53
  • https://lundholm.me
    • Visa profil
    • Släktforskning och personhistoria
Två tillägg: (1) Håller med Jonas om att det inte skulle vara en bra ordning om nätpublikationerna innehöll material som SGT ratar. Av det jag skrev ovan hoppas jag framgår att jag tror Nätpublikationerna lämpar sig (även) för en annan typ av artiklar än vad en tryckt publikation har. (2) Om peer-review en kort kommentar. I profesionella forskningssammahang går tendensen mot sk double-blind peer review. Alltså att vare sig författare eller referee känner till varandra identitet. Det är självfallet svårt för författare att bibehålla sin anonymitet eftersom working paper versioner cirkulerar på nätet innan publicering och att de flesta forskare som kan vara aktuella för refereeuppdrag skriver på området och har koll på varandra. Lättare att låta referee vara anonyma.
//Michael Lundholm

2013-06-22, 12:50
Svar #16

Utloggad Jonas Magnusson

  • Jonas Magnusson (www.cognatus.se)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1316
  • Senast inloggad: 2023-12-21, 22:42
    • Visa profil
    • www.cognatus.se
Angående det faktum att det idag är viss brist på material så tror ju jag att en mer lättilgänglig skrift (alla har inte SoH och SGT) kan vara en inkörsport för fler till att skriva artiklar av det slag som vi pratar om här. Finns det en webbsida där man enkelt kan läsa andras artiklar samt finna guidelines för hur man skriver så kanske steget blir lättare att ta?

2013-06-23, 19:58
Svar #17

Utloggad Michael Lundholm

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 745
  • Senast inloggad: 2024-03-06, 15:53
  • https://lundholm.me
    • Visa profil
    • Släktforskning och personhistoria
Jonas, det tycker jag är en helt rimlig synpunkt. Fler kanaler och fler vägar in kan mycket väl minska trösklar att skriva etc.
//Michael Lundholm

2013-08-13, 23:46
Svar #18

Utloggad Andreas Karlsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 575
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 09:50
    • Visa profil
Några kommentarer:  
1. Per-Olof Åstrand har många kloka synpunkter.
2. En högkvalitativ vetenskaplig svensk genealogisk tidskrift med peer review som publiceras med open access på nätet är högst önskvärt.
3. Tidskriften bör publiceras i PDF-format utan kostnad för vare sig läsare eller författare, men helst även i tryckt form (för beständighetens skull).
4. Det måste finnas en stark organisation/förening bakom som ger ut den.
5. Det är ingen idé att starta en ny sådan tidskrift. SoH och SGT finns redan. Sverige är för litet för att ha flera konkurrerande tidskrifter som gör anspråk på vetenskaplig kvalitet inom släktforskning. Istället bör man kraftsamla bakom EN tidskrift.
6. GF är den största organisationen. Slå ihop SGS med GF, och SGT med SoH, istället för att starta något nytt, och gör (nya?) SoH till dennna högkvalitativa vetenskapliga svenska genealogiska tidskrift med peer review som publiceras med open access på nätet (och i mån av resurser även i tryckt form).
7. En open access-tidskrift kan göras billigt med typografisk hög kvalitet om man använder rätt programvara med färdiga mallar där alla typografiska detaljer etc ordnas automatiskt, författaren själv gör det mesta av jobbet, och redaktörens insats är minimal. Se t.ex. Journal of Statistical Software som fungerar på detta sätt.
8. Organisationer är trögrörliga. Man måste arbeta långsiktigt inifrån för att nå något resultat.

2013-08-14, 17:43
Svar #19

Utloggad Sari Wilhelmsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1147
  • Senast inloggad: 2017-03-13, 21:21
    • Visa profil
Låter spännande allt det här. Kan bara tala för mig själv. Har ingen som helst akademisk bakgrund, skriver ändå artiklar har två som är i stort sett klara (men som helt säkert behöver granskas). Dessa kommer jag nog aldrig försöka få publicerade då jag inte vill skämma ut mig inför hela släktforskarsverige.  
Så det Jonas säger Finns det en webbsida där man enkelt kan läsa andras artiklar samt finna guidelines för hur man skriver så kanske steget blir lättare att ta?. Detta är något jag eftersöker. Alla som forskar i släkten är tyvärr inte duktiga skribenter. Jag undrar allt, om det finns fler, som känner som jag? Undrar jag... om det inte är fler som har artiklar undanstoppade i sina lådor?
 
Med vänlig hälsning Sari

2013-08-14, 21:54
Svar #20

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
Undrar om någon kommer på tanken att göra ett skrivarläger för släktforskare? T ex över en helg eller så, man kunde ta med sig sina undangömda alster och diskutera dem med en erfaren lärare. Om man får jobba med texten tillsammans med andra så utvecklas man och vågar ta steget till att publicera.

2013-08-14, 21:58
Svar #21

Utloggad Michael Lundholm

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 745
  • Senast inloggad: 2024-03-06, 15:53
  • https://lundholm.me
    • Visa profil
    • Släktforskning och personhistoria
I princip positiv men jag tror inte man ska ha ngn överdriven förväntan om resultatet. Jag tror att allt hänger på att man får deltagare som verkligen är intresserade av att skriva och som dessutom är beredda att ta kritik och synpunkter på sina alster. Annars blir det meningslöst. (Säger jag efter att ha försökt detta i ngt som liknar studiecirkelform).
//Michael Lundholm

2013-08-15, 06:43
Svar #22

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
Man får ställa lite högre krav än på en cirkel. Deltagarna skulle skicka in artiklar i förväg och man gör klart att det handlar om konstruktiv kritik och skrivteknik på en relativt hög nivå. I Proveniens drev Anders Ellerstrand en linje baserad på mikrohistoria, som ju undervisas vid en del universitet. Det är svårt att skriva intresseväckande och sakligt på samma gång, det kräver träning. En del modernare avhandlingar och artiklar inom t ex idéhistoria är klart njutbara att läsa.

2013-08-15, 14:46
Svar #23

Utloggad Jan Jutefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4731
  • Senast inloggad: 2014-07-06, 10:38
    • Visa profil
Idén finns redan. Journalisten och släktforskaren Eva Johansson ordnar skrivarkurser dels på distans och dels kortare kurser.
 
http://slaktforskaren.se/skriv/

2013-08-15, 14:49
Svar #24

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
Trevligt! Jag tror det kan vara nyttigt att gå en sådan kurs om man vill skriva en släkthistoria. Jag vet själv hur svårt det är att skriva, även när man är van från jobbet.

2013-08-15, 15:01
Svar #25

Utloggad Sari Wilhelmsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1147
  • Senast inloggad: 2017-03-13, 21:21
    • Visa profil
Jag skulle vara beredd att satsa en slant om någon skulle vilja rätta och komma med konstruktiv kritik angående mina alster! De är i princip klara, med källor i fotnoter, bilder m.m.. Detta skulle jag lära mig mycket på.  
Den ena är skriven i jagform, vilket kanske inte är så bra, jag är osäker där. Kanske en ny företagside', att ta betalt för att rätta och kritisera skrivna artiklar som inte publicerats.  
 
Med vänlig hälsning Sari

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna