ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Forskarkatalogen: Förlegade uppgifter  (läst 1016 gånger)

2004-10-10, 09:31
läst 1016 gånger

Hans Tåhlin

Undertecknad har vid ett flertal tillfällen kunnat konstatera, att Rötters Forskarkatalog är behäftad med många fel gällande E-post adresser, beroende på att ändringar inte införs, när så är aktuellt.
 
Jag har därför en uppmaning till alla er, som finns med i Forskarkatalogen, att kontrollera, att era uppgifter är färska. Annars förfelas en del av den i och för sig utmärkta iden med katalogen.

2004-10-10, 09:40
Svar #1

Hans Tåhlin

Med hänvisning till mitt förra meddelande skulle jag vilja be följande forskare att uppge uppdaterade E-post adresser:
 
- Kerstin Albåge
- Bertil Friberg
- Annmari Kanon
- Mats G. Kjellström
- Karl-Gösta Lennartsson
- Thage Petrusson
 
Jag skulle behöva sätta mig i förbindelse med er i ett för mig angeläget ärende.
 
Bästa hälsningar

2004-10-10, 10:48
Svar #2

Peter Karlsson / anbytarvärd (Peter)

Jag skulle kanske sett att detta låg under Datorprogram och teknik: Nättidningen Rötter: Forskarkatalogen - men det finns ju onekligen en poäng i den nuvarande rubriken..
 
Just e-posten i Forskarkatalogen kan för övrigt bara ändras av mig (OBS - gäller även de som fritt kan ajourhålla sina uppgifter genom medlemskap i RöttersVänner), så det är bara att maila om det som Hans nämner.
 
Hans: -Sök gärna om dessa personer t.ex. finns i Anbytarforum med mer aktuella uppgifter; jag tror säkert du finner några den vägen.

2004-10-10, 19:02
Svar #3

Utloggad Bertil Friberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 134
  • Senast inloggad: 2008-02-13, 21:07
    • Visa profil
Hans Tåhlin!
Som Peter K här anmält kan bara han ändra e-postadressen. Men Du kan maila mig till Cintrac@msn.com med Ditt spörsmål.

2004-10-11, 08:24
Svar #4

Hans Tåhlin

Hej Peter och Bertil!
 
Peter: Jag har sökt i Anbytarforum men bara lyckats lösa problemet med en enda adress, där vederbörande bytt Internet-leverantör - i de flesta andra fallen har man valt att mörka den nya E-post adressen.
 
Bertil: Tack för din upplysning - jag mailar dig senare.

2004-10-11, 09:47
Svar #5

Peter Karlsson / anbytarvärd (Peter)

Numera är det ju allt fler som (tyvärr) slutar visa sina e-postadresser offentligt av rädsla för SPAM och annat..
 
Ett tips för dessa är att skaffa sig en andra adress (hotmail t.ex) som man använder sig av i dessa offentliga sammanhang. På så vis blir man ändå kontaktbar vilket onekligen har sina poänger..

2004-10-12, 08:39
Svar #6

Hans Tåhlin

Hej Peter!
 
Jag har sett att vissa personer använder sin vanliga E-postadress i offentliga sammanhang men förser denna adress med en uppmaning som tabort inne i adressen - på så vis skulle det bli värdelöst för exempelvis en organisation, som är ute i SPAM-ärenden, att automatkopiera en sådan adress rätt av, samtidigt som den som har ärliga avsikter får en anvisning om, hur den förlängda adressen kan rensas för att fungera på riktigt sätt. Begreppet tabort kan naturligtvis varieras efter tycke och smak.
 
Vilken inställning har du till detta?

2004-10-12, 10:03
Svar #7

Peter Karlsson / anbytarvärd (Peter)

Givetvis är det inget som hindrar att man skriver sina adresser på det viset för den som vill - bättre än inget alls. Klickbart blir det ju inte - men allt måste inte gå att klicka på för att komma till användning..

2004-10-12, 11:55
Svar #8

Utloggad Tord Påhlman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2085
  • Senast inloggad: 2017-11-13, 21:51
    • Visa profil
Jag är en sådan viss person som får avsevärt färre SPAM-mail sedan jag införde detta i min profil. Tyvärr missuppfattade somliga det hela och försökte klicka på min oklickbara adress, vilket givetvis misslyckades. Efter klagomål om detta lade jag till en förklarande text i min profil, så nu bör det fungera som det skall. Varför är emailadressen i Anbytarforums profil överhuvudtaget klickbar?

2004-10-12, 13:04
Svar #9

Utloggad Martin Casterud

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 992
  • Senast inloggad: 2024-02-12, 07:07
    • Visa profil
    • genealogi.casterud.com
Vet inte hur mycket som går att förändra i användarprofilen/forskarkatalogen, men något som i framtiden skulle kunna förhindra att epostadresser här hamnar i SPAM-register är att man låter servern generera en bild av epostadressen och visar denna bild istället för länken som text. Detta kan ske automatiskt och bör inte innebära något merarbete när det väl är implementerat. En sådan lösning är, så vitt jag vet, säker från automatiserade tjänster som söker runt på webbsidor efter emailadresser.
 
En nackdel är att adressen då varken går att klicka på eller kopiera, utan man måste skriva av den 'för hand', men det är nog något man får ta för att slippa SPAM.

2004-10-12, 13:50
Svar #10

Bo Nordenfors (Nob)

Martin med flera:
 
Det system ni förordar finns i drift på Ancestrys och Rootswebs anbytarforum.
Tack vare det har jag sett en minskning i spam-mängden mot tidigare.

2004-10-13, 00:31
Svar #11

Anders Andersson

Varje metod för att göra adressen otillgänglig fungerar, så länge endast en liten minoritet använder samma metod. Den dag flertalet e-postadresser på WWW återges som bilder, kommer spammarna att ha OCR-teknik för att avkoda adresserna.
 
Det är som att försöka hålla barn friska genom att hälla i dem antibiotika. Det fungerar också i början, men sedan kommer de antibiotikaresistenta bakterierna som ett e-brev på posten...

2004-10-19, 11:43
Svar #12

Hans Tåhlin

Mats Palmer!
 
Din E-post-uppgift i Forskarkatalogen verkar vara föråldrad.
 
Skulle du kunna rätta till detta, samtidigt som du här anger den rätta adressen, så att jag kan skicka dig ett ur min synvinkel angeläget meddelande.
 
Tack på förhand för hjälpen

2004-10-19, 11:57
Svar #13

Hans Tåhlin

Pia Enochsson!  
 
Din E-post-uppgift i Forskarkatalogen verkar vara föråldrad.  
 
Skulle du kunna rätta till detta, samtidigt som du här anger den rätta adressen, så att jag kan skicka dig ett ur min synvinkel angeläget meddelande.  
 
Tack på förhand för hjälpen

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna