ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Ancestry.se  (läst 881 gånger)

2009-10-22, 23:29
läst 881 gånger

Utloggad Susanne Widmark

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 482
  • Senast inloggad: 2024-03-14, 16:03
    • Visa profil
Ancestry i all ära men ...
Jag upptäckte, igen, ska jag väl säga för det är ju inte första gången, att mina släktingar är kopierade rakt av från mina inlagda uppgifter på ancestry.se. Det vore väl bara roligt om det nu var till rätt person och rätt släktträd! Denna gång hade man inte ens valt en person med rätt födelsedatum utan det skiljde ett par år så hade de kollat och tänkt lite mer så hade de kommit fram till att min Anna Persdotter varit bigamist eftersom hon redan var gift och alltså inte kunde vara den Anna de sökte. Sedan var hon ju heller inte född i samma län heller...
Man blir lite smått irriterad. Nåja, jag har i alla fall skrivit ett mail till träd-ägaren och förklarat dilemmat så gott det nu gick (min engelska är väl inte förstklassig direkt)så jag väntar med spänning på ett svar.  
Är det någon mer som har haft detta problem?  
Hälsningar Susanne

2009-10-23, 08:21
Svar #1

Carl Szabad

Susanne! Det här är egentligen inte en fråga som berör Ancestry utan är ett generellt problem. Jag tror de flesta kan känna igen sig som tittat i sådana databaser. Själv hade jag en anmoder från Ångermanland (bönder och gästgivare efter älven i århundraden) som i någon amerikansk jättedatabas plötsligt var ihopgift med en för mig och folkbokföringen totalt okänd italienare.
 
Egentligen är det bortkastad tid att försöka bena ut vad andra gjort för fel i sin forskning, bara man själv är noggrann och använder tidigare publicerade resultat med omdöme och kollar alla uppgifter.

2009-10-23, 10:14
Svar #2

Utloggad Susanne Widmark

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 482
  • Senast inloggad: 2024-03-14, 16:03
    • Visa profil
Carl,
Ja självklart är det så som du säger. Det känns bara lite tråkigt att det ska finnas oriktiga uppgifter och ihoplänkningar. Jag får väl helt enkelt blunda och fortsätta med mitt eget som vanligt.  
Susanne

2009-10-25, 08:03
Svar #3

Utloggad Stefan Simander

  • Stefan Simander
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7191
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 22:16
  • Stefan Simander www.freewebs.com/simander
    • Visa profil
    • www.freewebs.com/simander, Simanderska palatset
Att tänka fritt är stort, men att tänka rätt är större är en portalparagraf, åtminstone för oss Uppsalabor!  
 
Det låter ju väldigt tråkigt det ni beskriver, för alla parter, utom möjligen för anorna då, som förhoppningsvis vilar i frid och inte gör några mesallianser i en annan dimension.  
 
Undrar hur många felkopplingar jag gjort mig skyldig till och de som jag fått eller hämtat uppgifter ifrån???  
 
Men jag försöker i alla fall belägga allt som läggs in och helst kolla det så småningom!
 
En söndaxkåserande Simson som fått en timme över på morgonen! Nej tillbaka till kontrollen av nytillkomna uppgifter från Smedskivan 6 och andra forskare i DISBYT! Bra forskargråväder är det oxå!
Stefan Simander
Gamla Uppsala + Järlåsa, Sweden
www.freewebs.com/simander
076 - 228 94 22

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna