ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Dela med sig av sin forskning  (läst 2129 gånger)

2003-08-09, 22:16
läst 2129 gånger

Utloggad Maj-Brith Andersson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 960
  • Senast inloggad: 2013-01-06, 19:19
    • Visa profil
Hur skall man gå till väga om man skulle vilja lämna sina anor vidare ?
 
Hej jag undrar om det skulle vara av intresse för någon annan att kunna få tillgång till mina anor.  
Om så vore hur skall jag göra detta på enklast möjliga väg?
Jag forskar på ter platser i Sverige det är Gotland. Västkusten.och Dalarna
Vill inte att det skall göras pengar på detta.
Har ej så stora Datorkunskaper men viljan finns !
Jag är nere på första delen av 1700 i dom flesta fall.
Vet inte om detta är rätta platsen att fråga på
men gör ändå ett försök här.
Hälsningar Maj-Brith i Leksand.

2003-08-10, 09:41
Svar #1

Lotte Jensen

Hej MajBrith!
Ett alternativ är att du gör en hemsida där du lägger ut dina uppgifter.
Då har du en chans att någon hör av sig till dig med frågor eller nya uppgifter någon gemensam person.
 
Ett släktforskningsprogram kan du ladda ner ett demoprogram från internet och testa. Om du letar efter Gotlands Genvägar på internet så finner du en underrubrik som heter  
just släktforskningsprogram där länkar till fler olika program finns.

2003-08-10, 10:19
Svar #2

Jan Wallander

Maj-Brith!
Detta är en fråga som alla forskare kommer i kontakt med, förr eller senare. Några tips:
 
1)   Om Du forskar med hjälp av Disgen har Du en mycket enkel väg genom att använda Dig av DISBYT. Läs vidare i Disgens manual eller på www.dis.se
 
På samma sida finns också information om DIS Arkiv som är något att tänka på.
 
2)   Om Du inte använder Disgen eller funderar på att börja använda det finns ju alltid möjligheten att lägga upp sina anor på en hemsida. Det är inte alls så svårt men kräver en del tid om dom skall läggas upp för hand, en och en.
 
3)   Ett, i mitt tycke, alldeles utmärkt sätt är att skänka en kopia av resultatet till Genealogiska Föreningens samlingar. Dom har stora samlingar som används flitigt av forskare och man har en mycket god service för att hjälpa forskare på andra håll med kopior och upplysningar.
 
Du hittar mera om GF på www.genealogi.net
 
Mvh
Jan W

2003-08-10, 10:28
Svar #3

Utloggad Eva Dahlberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4039
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 18:31
    • Visa profil
Man kan lämna sitt material till DISBYT och DISArkiv utan att använda DISGEN, bara man är medlem i DIS och har matat in sina uppgifter i ett släktforskningsprogram (alltså inte bara använt t.ex. Word eller papper och penna).
 
Man kan även höra om de lokala släktforsknings- eller hembygdsföreningarna är intresserade av materialet.
 
Det är ju en klar fördel om ett material man skänker till en förening har tydliga, lättförståeliga källhänvisningar för att verkligen vara till nytta för den som får det. Om man t.ex. använder egna förkortningar så bör man ha med en liten ordlista.
 
Hälsningar,
Eva

2003-08-10, 12:06
Svar #4

Utloggad Stefan Simander

  • Stefan Simander
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7191
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 22:16
  • Stefan Simander www.freewebs.com/simander
    • Visa profil
    • www.freewebs.com/simander, Simanderska palatset
Peter! Denna för flera forskare intressanta fråga borde väl ligga under en annan avdelning och annan rubrik!
 
Förutom ovannämnda goda tips så kan man ju oftast skicka sina text-filer per e-post, så slipper man skriva och/eller kopiera och spar dessutom in dyra portokostnader. Dessutom blir ju texten redigerbar för den som tar emot den!
Foton är också tacksamma att sända över nätet, om de inte är alldeles för stora filer för e-postmottagaren, förstås. T ex Hotmail.
Lycka till!
Stefan Simander
Gamla Uppsala + Järlåsa, Sweden
www.freewebs.com/simander
076 - 228 94 22

2003-08-10, 16:19
Svar #5

Christian Andersson

Hej!
 
Att lämna sina uppgifter till exempelvis DISGEN är väl inte så himla smart om man vill uppgifterna skall vara tillgängliga för alla och envar?  
 
 
Mvh Christian

2011-11-08, 13:30
Svar #6

Utloggad Pia Ödell

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 46
  • Senast inloggad: 2013-11-25, 13:47
    • Visa profil
Hur gör jag enklast om jag vill dela med mig av min forskning till släkt som bor i en annan del av Sverige? Finns det något bra dataprogram/sida eller liknade. Har en Mac om det kan spela någon roll

2011-11-08, 16:08
Svar #7

Utloggad Gunnar Håkansson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 528
  • Senast inloggad: 2016-01-13, 08:55
    • Visa profil
Det beror på om mottagarna är släktforskare eller vanliga människor. Och om de är flitiga datoranvändare eller pappersmänniskor.
Metoderna är flera. En är förstås att du skriver ut en lista med någon struktur på papper och skickar den. En annan är att utskriften görs i .pdf- eller .http-format och skickas med e-post. En tredje är att mottagarna har något program i datorn, som kan ta emot gedcom-filer och att du skickar en sådan. (Det är definitivt det enklaste för din del, och det finns ju flera gratisprogram, som duger för att ta sig fram och tillbaka genom en släkt.) En fjärde är att du lägger dina forskningsdata i någon allmänt tillgänglig databas av typ Geni eller Dis (givetvis med restriktioner för ännu ej avlidna personer) och tillåter mottagarna att se allting. Ytterligare en variant är att du lägger dina resultat på en hemsida, som kan åtkommas endast med lösenord.
Problem kan uppkomma genom att gedcom inte alltid tolkas likadant av olika program (och att gedcom-standarden inte riktigt svarar mot de behov vi egentligen har).

2011-11-08, 19:29
Svar #8

Utloggad Annika Nygren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1634
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 23:53
    • Visa profil
    • anygren.se
Jag håller med Gunnar, det beror på vem läsaren är. Själv har jag delat med mig på flera sätt:  
 
1. Hemsida som alla har tillgång till, där info om nu levande personer tagits bort.  
2. CD-skiva med urval beroende på läsaren. Innehåller då mer individinformation och en hel del om nu levande personer samt även en hel massa fotografier och annat extra-material.  
3. Utskrift av släktträd på papper. Urval beroende på läsaren. Inklippt fotografier så det blir mera lättläst. Lämpligt som gåva till personer utan datorvana.    
4. Gedcom-fil till släktforskare som bett om det.  
 
och visst kan man också göra hemsida med inloggning och därmed en möjlighet att lägga ut mera detaljerad info, men det har jag inte gjort.  
 
ANNIKA

2011-11-08, 21:28
Svar #9

Utloggad Ingegärd Johansson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 668
  • Senast inloggad: 2019-02-15, 23:21
    • Visa profil
Hej Annika!
 
Jag är glad att du inte gjorde en hemsida med inloggning, för då hade jag ju inte kommit in på den. Den var snygg, lättläst och mycket givande. Jag hör av mig så småningom via mejl med några frågor.
 
Hälsningar
Ingegärd

2011-11-08, 23:24
Svar #10

Utloggad Lars Edmark

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 267
  • Senast inloggad: 2015-11-17, 22:59
    • Visa profil
    • genedmark.se/genealogicy.html
Pia,
 
Ett redan klappat och klart förslag oberoende av plattform och operativsystem. Om man sedan gillar de är upp till var och en att bestämma.
På Myheritage, http://www.myheritage.se/FP/Company/login-to-myheritage.php kan du enkelt skapa en släktsida som du kan dela ut till släkt och vänner. Du kan antingen mata in för hand eller ladda upp en gedcom fil. 250 pers är gratis, sedan tycker dom att man skall betala. Men jag provade att ladda upp över 1000 och det funkar, men jag har hittills inte blivit utslängd.
 
Mvh
Lasse

2011-11-09, 07:56
Svar #11

Utloggad Pia Ödell

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 46
  • Senast inloggad: 2013-11-25, 13:47
    • Visa profil

2011-11-09, 13:49
Svar #12

Utloggad Pia Ödell

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 46
  • Senast inloggad: 2013-11-25, 13:47
    • Visa profil
Okej, måste bara berätta! Jag var inne på MyHeritage och tänkte att jag skulle testa perminum-medlemsskapet, så fort jag hade fyllt i mitt telefonnummer så ringde telefonen men nummerpresantatören visande Boston, MA.
 
Hello, this is from MyHeritage, I have a very special offer for you...
 
Hade ett lång och trevligt samtal med honom och fick 10 procent

2011-11-09, 23:29
Svar #13

Utloggad Lars Edmark

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 267
  • Senast inloggad: 2015-11-17, 22:59
    • Visa profil
    • genedmark.se/genealogicy.html
Hej Pia,
 
va roligt att de passade dig .
Lycka till med Hertitage.
 
Bästa hälsningar
Lasse

2012-02-15, 13:25
Svar #14

Utloggad Eila Lindman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 406
  • Senast inloggad: 2018-04-03, 08:03
    • Visa profil
Hej
Hur gör man för att spara ner ett word dokument med forskning till ett låst dokument, som man inte kan kopiera?
Jag gjorde en pdf-fil, men där går det att kopiera, dock, vilket är bra, inte ändra i dokumentet.
 
(När man gör en sifferuträkning i Excel, kan man låsa hela dokumentet med lösen, något liknande efterfrågar jag i word.)
 
Tror det finns något som heter jpg, men det kan jag inte spara mina dokument i!
 
vänligen Eila

2012-02-15, 20:09
Svar #15

Utloggad Gunnar Håkansson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 528
  • Senast inloggad: 2016-01-13, 08:55
    • Visa profil
Hej, Eila!
Allt, som går att läsa i en dator, går också att kopiera. Och att ändra. Även pdf går ganska lätt att ändra.
Du skall inte låta någon utomstående läsa i din dator. Om du vill låta andra läsa dina resultat, lägger du dem lämpligen på en egen hemsida hos ett webhotell. Därmed är de fritt tillgängliga för hela världen - att läsas och kopieras. För att ändra i själva hemsidan måste man dock ha stulit ditt lösenord, om du inte lämnat det ifrån dig.

2012-02-16, 06:32
Svar #16

Utloggad Eila Lindman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 406
  • Senast inloggad: 2018-04-03, 08:03
    • Visa profil
Hej Gunnar,
tusen tack för denna informationen.
 
Jag delar gärna med mig av min forskning, så småningom. Är ganska ny på detta så jag har inte så mycket, än.
 
En hemsida, är för tidigt, men kan komma när jag har mer av intresse för släkten och andra.
 
vänligen Eila

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna