ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Utgivning av bok  (läst 1187 gånger)

2006-09-20, 18:01
läst 1187 gånger

Utloggad Birgitta Ehn Norin

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 49
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Kan någon tipsa mig om hur man enklast och bäst går till väga om man ska trycka sin släkthistoria? Jag vill ha den inbunden med både svartvita och färgbilder. Upplaga ca 50 ex.
 
Birgitta Ehn Norin

2006-09-20, 22:31
Svar #1

Utloggad Calle Lindström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1949
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 14:19
    • Visa profil
Hejsan Birgitta, på släktforskardagarna i Stockholm (Nacka) så fanns Tierpstryckeriet på plats. De hade ett trevligt och billigt koncept. Jag vet inte om det finns andra och billigare, men kolla dem: http://www.tierpstryckeri.se/
 
Lycka till,
Calle L

2006-09-21, 08:01
Svar #2

Utloggad Crister Lindström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 447
  • Senast inloggad: 2021-12-25, 10:40
    • Visa profil
Kolla den här:
 
Gör din egen bok

2006-09-21, 21:13
Svar #3

Utloggad Olle Andersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1081
  • Senast inloggad: 2019-03-22, 19:32
    • Visa profil
Och kanske  GML Reklam

2006-09-22, 22:10
Svar #4

Utloggad Lars Nylander

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 627
  • Senast inloggad: 2023-07-08, 23:39
    • Visa profil
Det finns många print on demandtryckerier och andra som erbjuder små upplagor med möjlighet att trycka flera om så önskas. Men ingen, vad jag har sett, erbjuder hårda pärmar. Med mjuka pärmar ramlar boken bara omkull i bokhyllan, i synnerhet om den skall vara i A4-format, vilket ju är idealiskt om tjusiga antavlor skall vara med.  
 
Har någon sett något tryckeri som erbjuder hårda pärmar, till rimliga priser?
Alt: Har någon sett något bokbinderi som erbjuder något sorts standardband (t.ex. A4 200 sid) som lätt kan omsluta en tjusig släkthistoria?

2006-09-23, 12:06
Svar #5

Hans Persson

Ja, det finns många print-on-demand-tryckerier och det jag hittills har sett av deras böcker har inte gjort mig så värst imponerad. När jag skulle göra min egen släktbok ville jag hellre lägga pengar på bra papper (syrafritt så att det håller bra i framtiden) än en limbindning som man inte vet hur många år den kommer att hålla.  
 
Det absolut billigaste bindningssättet är att göra en spiralbindning (wire-o kallas det ibland). Det ser inte urtjusigt och påkostat ut, men det funkar bra tycker jag, och man kan göra hårda pärmar. Man kan lämna in en bunt färdigtryckta papper för spiralbindning på de flesta snabb-printställen som tex Arkitektkopia och det finns många ställen där man kan slå hål och binda själv (det tar ca 10-15 min att spiralbinda en bok) och ofta betalar man endast kostnaden för spiralen (ca 15 kr) tex Matton eller universitetens tryckeriservice.
 
Kan även tipsa om Författares bokmaskin http://www.bokmaskinen.se/ för den som vill framställa mer tjusiga böcker på ett förhållandevis billigt sätt. Jag tror att de bara kör med limbindning - för den som vill försäkra sig om bra hållbarhet för framtiden rekommenderar jag trådbindning.

2006-09-23, 14:38
Svar #6

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Jag har goda erfarenheter av Instant Book i Stockholm, som fixar både trådbindning och hårda pärmar. Deras hemsida finns här. Priserna är svårt att uttala sig om, det är så många faktorer som spelar in.

2006-10-08, 10:30
Svar #7

Utloggad Birgitta Ehn Norin

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 49
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Tack för alla fina tips!
 
Birgitta Ehn Norin

2007-06-14, 12:09
Svar #8

Utloggad Anders Ellerstrand

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1509
  • Senast inloggad: 2020-10-26, 11:18
    • Visa profil
    • ellerstrand.se
Eftersom länktips fortfarande är stängd lägger jag in ett länktips här. På Proveniens finns såväl artikel, som diskussioner med olika tips kring utgivandet av egen bok.
 
Länk till artikeln

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna