ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Trycka släktlitteratur - enkelt och billigt?  (läst 971 gånger)

2000-08-16, 20:43
läst 971 gånger

Sten-Sture

- Vad finns det för krav på den information jag vill ha tryckt? Wordfil?
- Vad kostar det beroende på upplaga, t ex 50, 100, 200, 300 ex.
- Prisnivåer för häftat jämfört med inbundet?
- Pliktexemplar?
- Sändlista bibliotek (kan de vara intresserade av gratisex?)
 
- Annat att tänka på?

2000-08-16, 20:54
Svar #1

Utloggad Maj-Britt Sundin

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 965
  • Senast inloggad: 2024-02-25, 16:19
    • Visa profil
    • www.jamshog.net
Pliktexemplar ska numera även lämnas till Universitetsbiblioteken förutom Kungliga Biblioteket. I mars var det Universitetsbiblioteken i Stockholm, Uppsala, Umeå, Lund, Linköping och Göteborg.
Nu är det antagligen även till de nya universiteten som tex Växjö.
 
Maj-Britt Sundin

2000-08-17, 20:28
Svar #2

Utloggad Åke Tilander

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 480
  • Senast inloggad: 2018-09-18, 06:07
    • Visa profil
Hej!
 
När det gäller pliktexemplar så stämmer det att det är till de sju bibliotek som nämns som man enligt lagen är skyldig att lämna pliktexemplar. Dock är det så att endast KB och LUB har arkiveringsplikt av allt svenskt tryck. Man kan nog med gott samvete skicka ett ex till KB och ett till LUB och i övrigt invänta att övriga bibliotek kräver att få sina pliktexemplar i den mån de har intresse för dem när det gäller den typ av skrifter vi nu diskuterar. Det känns ju rätt meningslöst att trycka upp exemplar som sedan går direkt i papperstuggen!
 
Observera dock att om man ska bete sig helt juridiskt korrekt ska man sända till alla sju.

2000-08-17, 21:38
Svar #3

Utloggad Stig Geber

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1302
  • Senast inloggad: 2024-02-22, 17:51
    • Visa profil
Sten-Sture!
 
Upplands-Bro Kulturhistoriska Forskningsinstitut har tagit fram en metod att ta fram mindre upplagor till ett förvånansvärt billigt pris. De hjälper till med tryckning.  
Kontakta Bengt Borkeby 08-581 656 59
se även http://www.algonet.se/~ukforsk
 
Hälsningar Stig Geber

2000-08-17, 21:42
Svar #4

Utloggad Stig Geber

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1302
  • Senast inloggad: 2024-02-22, 17:51
    • Visa profil
Åke Tilander!
 
Har Du något belägg för att universitetsbiblioteken sänder pliktexemplar i papperstuggen?
Om de inte har användning för dem borde de väl sända dem åter till avsändaren då de ju har ett inte oväsentligt värde då de ges ut i små upplagor.
 
Hälsningar Stig Geber

2000-08-18, 23:58
Svar #5

Utloggad Åke Tilander

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 480
  • Senast inloggad: 2018-09-18, 06:07
    • Visa profil
Hej Stig!
 
Senast i onsdags diskuterade jag saken med en bibliotekarie som arbetar på ett universitetsbibliotek. Det är nog inte någon tvekan om att den enbart är Kungliga Biblioteket och Lunds Universitetsbibliotek som har en skyldighet att arkivera allt svenskt tryck, medan övriga får rensa ut efter eget omdöme.
 
Hur respektive av de övriga biblioteken väljer att tillämpa sin utsortering av litteratur kan nog variera mycket. Vilka principer man har har jag inte någon kunskap om. Eftersom jag dagligen cyklar förbi Carolina i Uppsala har jag dock noterat att det på sydsidan om byggnaden med jämna mellanrum brukar stå en pappersåtervinningscontainer i vilken biblioteket slänger utrensad litteratur.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna