ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Släktbok som exempelbok  (läst 623 gånger)

2011-10-24, 09:24
läst 623 gånger

Utloggad Göran Stenberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3170
  • Senast inloggad: 2021-09-03, 16:24
    • Visa profil
Kan och vill någon föreslå en (gärna äldre) tryckt släktbok med ett stort inslag av föredömliga grafiska stamtavlor? Jag är involverad i ett utgivningsprojekt där det också ingår att återge ett 30-tal sidor med handskrivna stamtavlor. Vid transkriberingen av dem är det den funktionella aspekten som bör stå i centrum, d v s diplomatarisk avskrift får kanske stå tillbaka för läsbarheten. Själv kommer jag bara på en gammal släktbok över ätten Falkenberg.
Alla råd tas tacksamt emot!
 
Göran Stenberg

2011-10-24, 09:47
Svar #1

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Göran, om du har möjlighet, så besök Genealogiska Föreningens bibliotek på Anderstorpsvägen 16 i Huvudsta, Solna. Där finns mängder med släktböcker att titta på.

2011-10-24, 10:14
Svar #2

Utloggad Göran Stenberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3170
  • Senast inloggad: 2021-09-03, 16:24
    • Visa profil
Elisabeth, hej och tack för detta tips! Ja, det är nog bäst att åka ut till Solna, för där finns ju multum. Man kan dessutom botanisera ganska fritt, föreställer jag mig, d v s nästan som på Riddarholmen!
Många hälsningar

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna