ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Hur gör jag en släktbok??  (läst 4515 gånger)

2014-09-10, 16:24
läst 4515 gånger

Anette Samuelsson

hej!
 
jag är inte så road av att skriva därför har jag svårt att starta, men vill gärna dela med mig av min släktforskning, så jag tänkte börja en bok om farmor/mormor, att delas ut vid jämna födelsedagar till kusiner och brorsan...
vad ska jag tänka på? finns det bra program man kan använda?
 
tacksam för all hjälp och tips jag kan få..
 
mvh  
 
anette samuelsson

2014-09-30, 13:03
Svar #1

Utloggad Caroline Karlsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 219
  • Senast inloggad: 2021-03-14, 14:43
    • Visa profil
Jag brukar använda Word, men så gillar jag att skriva också. Tidigare använde jag ett dataprogram där man lade in alla släktingar, tror det hette myheritage eller nåt, och med det tror jag att man kan skriva ut ett häfte med alla uppgifter, dock så kraschade programmet och alla personer hamnade huller om buller och i fel familjer och dök upp på flera ställen... så nu skriver jag ner allt i Word istället men det blir lite svårt att följa generationerna när man inte ser släktträdet framför sig.  
 
I år har jag gjort två häften åt mina morföräldrar som har dem som utgångspunkt.  
Om en anfader står det då när och var han är född, döpt, död, begravd, vad han dog av, vilket yrke han hade, vilka föräldrarna, när var och med vem han gifte sig samt vilka barn de fick. Sedan står det lite om varje familj typ om de flyttade, om något av barnen utvandrade, om det finns något berättat om personerna som kan vara kul att veta. Om du vill kan jag maila dig så du får se hur det ser ut, och det kanske kan ge dig några tips på hur du vill att din presentation av släktforskningen ska se ut.  
 
Ett annat lite större projekt jag har gjort, det är förresten inte färdigt och det lär det aldrig bli heller, är att välja ett par i släkten, i det här fallet farfars farfars morföräldrar och forska framåt i tiden. Deras barn får heta 1, 2, 3... barnbarnen blir 1a, 1b, 1c... osv. Men det låter inte som om det är den sortens forskning du har gjort.

2014-09-30, 14:12
Svar #2

Utloggad Annika Nygren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1634
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 23:53
    • Visa profil
    • anygren.se
Hej Caroline,  
Jag har också gjort i Word efter att ha gjort en utskrift till fil från Disgen. Denna kompletterar jag sedan för hand med lite mera personliga detaljer. Utskriften från Disgen ger ju struktur, numrering etc.  Jag tror de flesta släktforskarprogram har sådan funktion.  
 
Ett problem jag inte löst bra är hur jag får dit bilder. Om man kopierar in bilder blir ju filen snabbt alltför stor för att hanteras.  
 
Filen från Disgen ger länkar till bilderna men då måste man ju ha dem i samma dator som man läser wordfilen i för att det skall fungera. Jag vet inte heller hur man manuellt länkar till bilder istället för att kopiera in dem.  
 
Jag tar gärna emot exempel på hur man kan göra gästbok enkelt om du vill sända.  
 
Med vänlig hälsning
Annika

2014-09-30, 17:33
Svar #3

Anette Samuelsson

Hej Caroline
 
jag tar tacksamt emot ditt förslag och du får gärna maila mig...
 
mvh  
 
anette

2014-09-30, 18:14
Svar #4

Utloggad Fredrik Derefeldt

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1028
  • Senast inloggad: 2023-09-25, 12:41
    • Visa profil
Att skriva, kan du göra i vilket program som helst, t.o.m. Anteckningar eller Word Pad.
 
Men skall det sedan layoutas och (kanske) tryckas och liknande, rekommenderas ett sidbaserat program (Word är textbaserat), dvs DTP-program (Desktop Publishing), t.ex. PageMaker, InDesign eller MS Publisher.
 
mvh
Fredrik

2014-09-30, 18:28
Svar #5

Utloggad Caroline Karlsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 219
  • Senast inloggad: 2021-03-14, 14:43
    • Visa profil
Jag har nu mailat er båda två, men Anette, när jag skickade till dig fick jag ett mail tillbaka där det stod att mitt mail inte kunde skickas till den adressen. Du kan väl testa att skicka till mig, så ska jag se om det hjälper när jag svarar på det mailet.  
 
När det gäller bilder vet jag inte hur man ska göra för att det ska bli bra, då jag hittills inte använt fotografier i mina sammanställningar.  
 
Hälsningar Caroline

2014-09-30, 18:31
Svar #6

Utloggad Caroline Karlsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 219
  • Senast inloggad: 2021-03-14, 14:43
    • Visa profil
Nu såg jag att du hade en Hotmail-adress också, Anette. Hoppas det funkar med den istället. :-)

2014-09-30, 21:21
Svar #7

Utloggad Annika Nygren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1634
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 23:53
    • Visa profil
    • anygren.se
Tack för mallen.  
Det är i princip samma sak som de automatiska rapporter man kan få ur dataprogram för släktforskning.  
 
Min rekommendation är att skaffa ett dataprogram för att spara informationen. Då får man stöd i hur man systematiserar och man sparar informationen på ett bra sätt. Jag använder Disgen men det finns fler liknande program som ger samma stöd.  Ur dessa kan man skriva ut en färdig rapport som i princip är samma sak som det Caroline har gjort.  Jag vet inte om de verktyg som finns på nätet MyHeritage m.fl. ger samma möjligheter till utskrifter men det borde de väl göra.  
 
Om man har ett eget program på den egna datorn, som exv Disgen eller Min Släkt, har man själv koll på datan.

2014-10-01, 09:11
Svar #8

Anette Samuelsson

Hej!
 
Caroline: det funkade med hotmailen, ska ta och skriva ut allt och titta lite närmare, kanske återkommer med frågor om det går bra?!
 
Fredrik: ska kolla upp programmen du skriver om lite närmare...
 
jag har Disgen med all släktdata i, sen ska man få med lite levnadsöden, bilder och lite annat smått och gott, som kan intressera släkten.
 
mvh
anette

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna