ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Vackra beskrivningar av dödsfall  (läst 914 gånger)

2006-12-20, 11:03
läst 914 gånger

Utloggad Markus Gunshaga

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5046
  • Senast inloggad: 2024-04-17, 15:53
    • Visa profil
Hej!
 
Jag hittade följande beskrivning av ett dödsfall i Ravlunda kyrkobok 1793, som jag fastnade för:
 
[December] 10 dog uti Brostorp krono heijderidaren hr J. P. Hintzes Son Abraham som begrofs den 20. en långwarig med m?cket tolamod uthärdad siukdom slutade hans dagar i en ålder af 23 åhr.
 
Här kan man verkligen tala om att prästen på ett mycket känslosamt sätt har lyckats fånga Abrahams sista tid i livet med bara några få ord.
Med vänlig hälsning
Markus Gunshaga

2006-12-20, 19:30
Svar #1

Utloggad Neta Hedberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 437
  • Senast inloggad: 2024-02-27, 09:02
    • Visa profil
Jag vill gärna delge er en annan, mycket tragisk, begravningsnotis. Denna gång är det från Höja(L) dödbok:
 
Dito [12 februari 1699] begrofs ett tiggare barn som ingen visste något om att berätta
 
Vad finns det att säga?  
 
Jag önskar er alla en riktigt God Jul

2006-12-20, 22:05
Svar #2

Utloggad Anki Gustafsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 218
  • Senast inloggad: 2024-04-09, 12:22
    • Visa profil
Jaa, vad finns det att säga.......det gör ont i hjärtat.....

2006-12-20, 22:18
Svar #3

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Detsamma säger jag, ont i hjärtat gör det. Tyvärr så kan man träffa på sådana här tragiska händelser när man släktforskar, just när det gäller föräldralösa barn.
 
Ann-Mari
Ann-Mari Bäckman

2006-12-22, 00:06
Svar #4

Joakim Bång (Slethoegius)

Har hittat en rörande beskrivning i dödboken för Hjälmseryd när min farmors mormors morbror drunknade 1825:
 
Den 3 februari omkom vådligen på en svag is Drängen Peter Johansson i Axaryd, då han på morgonstunden bittida skulle öfver så kallade Stora sjö, såsom tillförordnad fjerdningsman, stadd i upbörds-ärender af krono-räntor, skulle gå till Brohult och så vidare till några flera ställen i des upbörds-district.
 
Som denna yngling all tid gjort sig känd för nykterhet, stadga och ordentlighet, blefvo dess föräldrar mycket upmärksamma därpå, att han icke i god tid på aftonen, efter hvad han vid bortgåendet från dem bestämt sin hemkomst, afhördes efter förgäfves och slutligen orolig väntan till kl. imellan 10 och 11 på quällen, gick Fadern ut att höra efter den dröjande sonen, sökande först efter honom i Brohult, där han fick det bedröfliga svaret af alla, att sonen icke hade där varit. Straxt anade Fadern detta svåra olycks-öde, som ... ock i sjelfva värket inträfat, men gick likväl, medan han var ute, till flera af de ställen den sonen sagt sig skola besöka, dock blefv all efterfrågan utan önskad följd.
 
Nedsänkt i djupaste sorg och smärta kom Fadern åter hem fram på andra dagen, där han med den öma Modern, Barn och Mågar delade delade den hjertligaste bedröfvelse. Därpå anställdes med största flit och sorgfällighet af Mågarna, ... gårdboer och grannar, eftersökningar på den sjön der han förmodades hafva gått öfver, såsom då ...tiden nyttjad och bevandrad, men ändamålet gick förfeladt. Dessa försök förnyades sedermera dagligen med mer och mindre folk, då det ändtl. lyckades att få Peter Johansson den 22 Febr. i samma vak funnen, i hvilken man trott honom hafva drunknat. Han blef med en Båtshake fattad och updragen. Denne yngling som alltid fört en utmärkt stilla och anständig vandel, blef efter därom gjord vederbörlig anmälan, den 25 Febr Christeligen begrafven. Han var nära 20 år gammal.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna