ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Släktforskar-hole-in-one  (läst 2705 gånger)

2006-03-17, 19:37
läst 2705 gånger

Utloggad Helene Jorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6190
  • Senast inloggad: 2020-01-15, 20:53
    • Visa profil
Jag har ingen fråga utan det här är en liten solskenshistoria om hur det är att släktforska i Stockholm utan att veta exakta födelseförsamlingen.
 
Jag forskar på släkten Elliot varifrån min farmor härstammar. Har hela släkten så fint beskriven i Svenska Släktkalendern, bla från 1936. MEN min farmors morfar Axel Jacob Elliot och hans syskon var födda i Stockholm och ingenstans, varken i Släktkalendern eller i alla husförhör jag läst har det angivits i vilken församling. Denna information vill jag ju ha för att kunna följa dem  i in- och utflyttningslängder.  
 
Så var gör man när man inte har mer information än så och Stockholm har så förbenat många församlingar?
 
Någonstans trodde jag mig hört att Axel Jacob Elliot föddes i Jacobs förs. Blev inte alls förvånad när jag inte hittade honom där. Muntlig tradition är ju som den är ibland. Men jag gav inte upp där.  
 
Hade ju dock kunna följa honom under senare 1800-tal och i början på 1900-talet runt om i Klara församling så kanske fanns det en koppling?! Noop, ingen Axel i fsb för Klara 1836.
 
Hans far Adolf Elliot var född i Karlberg, Stockholm. Kanske där då? Nej så klart.
 
Började misströsta då jag såg framför mig ett jättejobb med att gå igenom varenda församling i Stockholm. Dessutom hade genline vid denna tid inte scannat in många av förs. i Stockholm.  
 
För någon dag sedan kom jag dock att tänka på Stockholms mantalslängder. Gjorde en sökning och hittade ett 15-tal A Elliot eller Adolf Elliot boendes i Nedre Ladugårdsland i Sthlm. Tyvärr avslöjade längderna inget om hur resterade av hushållet såg ut vid tiden men jag chansade på att det var Axels far.  
 
Så Nedre Ladugårdsland, det måste betyda Hedvig Eleonora fsl tänkte jag!!!  
 
Ni kan ju förstå min besvikelse när familjen inte återfanns där och ingen Axel Elliot i fsb för 1836.  
 
MEN då slog det mig. Fadern Adolf Elliot var ju millitär. Och i vilket regemente i så fall? Svea Artilleriregemente på Riddargatan, nedre Ladugårdsland kanske?
 
Till min stora lycka fanns dessa böcker inskannade hos Genline och idag hittade jag dem. Hela familjen med Adolf Elliot och dennes hustru samt samtliga barn inkl. min fm mf Axel. Samtliga av syskonen födda i Svea Artilleriregemente.  
 
Lång historia om något som de flesta rutinerade släktforskare säkert finner ganska enkelt men en oerhörd lärdom för mig.  
 
Vänligen Helene

2007-04-19, 20:45
Svar #1

Utloggad Mårten Swärd

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 876
  • Senast inloggad: 2020-03-08, 18:06
    • Visa profil
    • mygen.atavus.se
Tur som en tokig finns det visst ett uttryck som säger.. =)
 
Har hållit på och försökt komma vidare på en ana men allt jag lyckades komma fram med var de två föräldrarnas förnamn (Rahl och Elisabet)och dotterns namn (Britta Kajsa) och hennes födelseår 1774.
 
Eftersom att jag inte kunde tyda någon födelseort i födelselängden så hade jag prolem att komma vidare, letade i sockenstämmorna, dödböcker utan lycka.. Till sist struntade jag i det hela och gick på nästa ana istället..  
 
Jag råkade då öppna fel sida i husförhörslängden och bläddrade snabbt vidare.. Det gick någon sekund och sedan slog det mig att högst upp på den sidan jag hade slagit upp innan där stod det nog Rahl.. Bläddrade tillbaka och DÄR VAR FAMILJEN!! =)Rahl Rahlsson och hustrun Elisabet med en dotter Britta född 1774..
 
Ja ni, ödet eller min lilla beskärda del av livets tur.. Vem vet.. =)

2007-04-19, 21:34
Svar #2

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Detta var ett perfekt exempel på en företeelse som har det engelska namnet serendipity. Det betyder just att man hittar något  man sökt länge på ett alldeles galet ställe och i allmänhet när man letar efter något annat.
 
Det finns två amerikanska böcker om detta: Hank Z. Jones Psychic Roots och Psychic Roots 2 [minns inte titeln på den andra riktigt, någon har tagit den på långlån].  
 
Hank Jones, som forskar på invandrare från Rhein Pfalz till Amerika på 1700-talet, tyckte att han råkade ut för så många märkliga sammanträffanden, att han undrade om andra också gjorde det. Så han skrev runt till ett antal forskarbekanta och frågade om deras upplevelser, och det är dessa som utgör materialet i hans böcker.

2007-04-20, 04:59
Svar #3

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Hör företeelsen serendipity till, när man läser just ett speciellt ord, så sägs det samtidigt på radion eller TV:n? Det ska inte vara vanliga enkla ord utan lite speciella eller också namn på kändisar. Detta har hänt mig många gånger. Fast det är nog en annan sak.
 
Annars har jag också upplevt det Mårten berättat.
Ann-Mari Bäckman

2007-04-20, 07:38
Svar #4

Utloggad Helene Jorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6190
  • Senast inloggad: 2020-01-15, 20:53
    • Visa profil
Såna där upplevelser är så härliga inom släktforskningen. Tex när jag letade efter en av mina anor som fanns noterad som utflyttad från en församling till en annan med fru och barn. De flyttar dock till Stockholm utan namngiven förs. *suck* Vilken församling i Stockholm?? Var tvungen att ta en paus från den anan ett tag för att inte bli helt gråhårig.  
 
Gick över till hans bror med familj istället som vid samma tillfälle flyttar till Stockholm från en helt annan församling än min direkta ana och då till en namngiven församling i Stockholm. Hittade familjen ganska lätt i hfl och av någon konstig anledning, som jag inte vet, så vände jag blad i hfl OCH där fanns min ana med familj. De hade flyttat in i samma församling vid samma tillfälle.
 
Helene

2007-04-20, 08:31
Svar #5

Utloggad Björn Engström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1159
  • Senast inloggad: 2019-10-07, 10:24
    • Visa profil
Det är ganska vanligt att jag hittar andra uppgifter än jag letar efter och det beror ju på att jag har många lösa trådar.
Om man håller på och letar efter en viss person eller familj blir man till slut allt för ensidig i tankeversamheten att man inte kommer längre. Men om man lägger undan det ett tag och gärna så pass länge att man glömt en del infallsvinklar. När man ser på det igen ser man på det med färska ögon och kan hitta nya infallsvinklar och nya tankebanor. Kanske till och med att man läser namnet eller orten annorlunda än förut.
 
Hälsningar
Björn Engström

2007-04-20, 09:10
Svar #6

Utloggad Helene Jorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6190
  • Senast inloggad: 2020-01-15, 20:53
    • Visa profil
Ungefär som när jag fastnar i ett korsord. Lägger jag undan det en dag brukar alla bitar falla på plats när jag plockar upp det igen.
 
Helene

2009-01-15, 10:48
Svar #7

Utloggad Jenny Möller

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 109
  • Senast inloggad: 2010-02-12, 13:57
    • Visa profil
Hej alla!
Jag har haft hole-in-one tre gånger, i min släktforskning!  
 
Det hela började med att jag googlade jag på mina mor- och farföräldrar på kul. Trodde inte att jag skulle finna något, men till min förvånig fick jag napp på min farfar på en site om Gullikforskning, så långt bakåt som mitten av 1600-talet. Det kändes som jag hittat en skatt helt oväntat!
 
Där såg jag att min ff f var född i Hedvig Eleonora församling i Stockholm, och på Stadsarkivets hemsida, fick jag massor av information om hans föräldrar och deras föräldrar. Bl.a. att hans farfar var född i Fellingsbro. Ett besök på biblioteket senare, visste jag namnet på hans föräldrar också, och googlade på dem. Napp igen! Astrid Norbergs hemsida om Möllersläkten fann jag mina anor i läsa smedsläkten Möller bak till tidigt 1700-tal. Fantastisk tur en andra gång!
 
Nu googlade jag på min ff f mormor, eftersom hon hade ett ovanligt namn, Agrivill. Napp en tredje gång! Christina Scheffers anmoder var syster med vår Agrivill, och hon hade redan funnit deras föräldrar, farfar och farfars far.
 
Tur kan man ha ibland, men tre gånger för en nybörjare!!!
 
Nu var jag rejält biten, efter att ha kommit så långt på kort tid. Så jag fortsätter att gräva, både fram- och baklänges.
Därtill all hjälp av fantastiskt generösa människor på detta utmärkta och intressanta forum.
Vill passa på att säga TACK! till er alla.
 
Bästa hälsningar
Jenny

2009-01-15, 11:09
Svar #8

Utloggad Susanne Lamby

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 216
  • Senast inloggad: 2018-12-10, 01:22
    • Visa profil
Hej Jenny..  
Jag vill bara lyckoönskar dig för du fick pott i din sökningen. Jag fick också en hel del drös av mina släktningar på 1800 och 1700 talet samtidigt .. Bara man vet ungefär eller aningar om man ska söka dit och datt. Dels beror på om man har tur med det. Sedan blev jag  fast med släktforskningen också som du och det är lika roligt att få fram olika napp varje gång.
 
Nu är min släktforskningenom farfar och far mors snart slut och nu ska jag börja skicka till personer som begärt av mig ska få snart..
 
// Susanne

2009-12-25, 23:33
Svar #9

Utloggad Sylvia Leijon

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 453
  • Senast inloggad: 2024-04-09, 13:44
    • Visa profil
Serendipity/serendipitet är ju ord som man träffar på i olika sammanhang, och många är vi väl som upplevt serendipitet i släktforskningen, dvs. man har t.ex. letat efter en uppgift och träffar händelsevis på en annan minst lika intressant uppgift, som kanske för forskningen vidare på ett helt annat sätt än man tänkt sig.
 
Serendipity förklaras i uppslagsböcker som bildat av författaren Horace Walpole med utgångspunkt från sagan om de tre prinsarna av Serendip och deras upplevelser.
 
Men har någon läst hela sagan? Finns den utgiven på svenska? Var kan man i så fall hitta den?
 
Gott slut på detta år önskas er alla!
 
/Sylvia

2009-12-26, 03:20
Svar #10

Utloggad Camilla Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3135
  • Senast inloggad: 2016-05-28, 10:43
    • Visa profil
Jag hade bara forskat något år och fastnat på en Per Andersson, som skulle vara född 1699 13/12. Han gifte sig 1719 4/10 i Husby-Oppunda med dottern Karin Nilsdotter (1702- 1764) i Skeppsta, och dog där 1789 30/5. Till Skeppsta kom så småningom också hans föräldrar, Anders Persson (1664- 1749) och Kerstin Eriksdotter (1655- 1749), vilka båda avled där.
Men ingenstans fanns någon uppgift om födelseort och fadderuppgifterna till Pers och Karins båda barn var synnerligen torftiga.
 
Medan jag cyklade till landsarkivet i Uppsala funderade jag på hur jag skulle börja den till synes hopplösa uppgiften - det fanns gott och väl 30 tänkbara socknar att välja på. Av någon oförklarlig anledning hoppade ett sockennamn fram för min inre blick: Runtuna! Det fanns inte någon som helst koppling mellan socknen och Per, och socknarna ligger inte särskilt nära varandra, men ändå blev jag genast eld och lågor över denna plan. Väl framme på arkivet plockade jag fram Runtuna C:1 och konstaterade att 1699 13/12 föddes Anders Perssons och Kerstin Eriksdotters son Per i Göksätter: födelsedatumet hade förvanskats något under Pers levnad. Föräldrarna hade kommit dit samma år från Bönsta i Helgona, och flyttade 1706 till Västermalma södergård i Ludgo.
Där ägnade sig Anders åt att bota hästar, göra pigor med barn och sedan hota dem och försöka tvinga sin mycket unge son att påta sig faderskapet samt att stjäla från och misshandla grannarna. Han är den ana jag har mest information om, men ingenting är positivt . Inte undra på att Per flyttade mer än 3 mil från föräldrahemmet!
 
 
Jag kan fortfarande inte förklara vad som fick mig att börja just med Runtuna, och någon dylik uppenbarelse har jag aldrig upplevt igen.

2009-12-26, 07:36
Svar #11

Utloggad Ingela Grund

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 63
  • Senast inloggad: 2019-05-13, 05:30
    • Visa profil
Mer än en gång har jag hittat anor av en ren tillfällighet men den gången jag satt och stirrade in i bildskärmen och letade efter en ana, tittade sida upp och sida ner i kyrkböckerna kommer jag särskilt ihåg. Tillslut gav jag upp och tänkte nu struntar jag i detta, lutade mig bak i stolen och vad ser jag om inte min eftersökta ana på bildskärmen. Det kändes som hon lekte kurragömma med mig men ville att jag skulle hitta henne tillslut.

2009-12-26, 10:59
Svar #12

Utloggad Barbro Larsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 250
  • Senast inloggad: 2018-03-05, 11:58
    • Visa profil
Camilla
 
Sånt händer mig emellanåt, det bara ramlar ner en tanke som sedan visar sig vara rätt. När det gäller släktforskningen så kan jag leta reda på om tanken stämmer, men när det händer mig annars då är jag lite fegare och vågar inte lita på det. Ofta finns inget svar att finna just då utan det är bara att vänta och se.  
 
Jag brukar tänka på det som en enarmad bandit, man drar i spaken så rasslar det lite och så ramlar en bild/tanke ner, dock inte tre. Men visst blir man förundrad över detta.

2009-12-26, 12:30
Svar #13

Utloggad Markus Gunshaga

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5047
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 20:14
    • Visa profil
På ungefär samma ämne kommer jag att tänka på när jag letade efter min ana, Lars Nilsson, som enligt husförhörslängderna var född 1808 28/12 i Hyby socken i Skåne. Det var i början av min släktforbana, så jag slog upp födelseboken och letade upp 1808 års födda, men kunde konstatera att Lars inte fanns där. Otålig som jag var så släppte jag saken, och övergick till andra släktgrenar. Omkring ett år senare letade jag efter nåt helt annat i Hyby födelsebok, och döm om min förvåning när jag faktiskt hittade en Lars Nilsson, mycket riktigt född 28/12 i Hyby socken, fast 1809, inte 1808. (Jag kunde sedan konstatera att jag hittat rätt Lars Nilsson i födelseboken, och till saken hör att han gifte sig redan 1828, och var således en ganska ung brudgum. Redan vid tiden för vigseln hade han fått det felaktiga födelseåret, och anges i vigselboken vara ett år äldre än han egentligen var).
 
Numera letar jag alltså minst ett par år före och ett par år efter i födelseboken, om en person anges eller beräknas vara född ett visst år, för att vara på den säkra sidan.
Med vänlig hälsning
Markus Gunshaga

2009-12-27, 11:55
Svar #14

Utloggad Gunnar Jonsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2177
  • Senast inloggad: 2024-03-23, 13:34
  • Gunnar Jonsson, Säffle
    • Visa profil

2009-12-27, 19:06
Svar #15

Utloggad Torbjörn Jerlerup

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 388
  • Senast inloggad: 2019-11-30, 21:18
    • Visa profil
    • brandt.radient.org/wiki/
Det är nog inte så mystiskt. Man kan ha noterat i förbifarten, men bara hälften medvetet, varifrån olika faddrar kom eller varifrån grannar kom. Dvs såntman inte tror har betydelse. Sen leds man omedvetet in på att söka i området man sett antydningar om!

2009-12-27, 22:49
Svar #16

Utloggad Sylvia Leijon

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 453
  • Senast inloggad: 2024-04-09, 13:44
    • Visa profil
Tack, Gunnar!
Det blev en hel del att läsa igenom. Det handlar ju mycket om sagan och även ett sammandrag eller återgivande av den. Mycket intressant!
 
En av de serendipiteter (vilket ord!) jag har varit med om hände i det utmärkta antikvariatet i Tidan i Västergötland. Jag gick till hyllan med hembygdslitteratur och drog på måfå ut ett litet häfte. När jag höll det i min hand, öppnade det sig, och på det uppslaget föll mina ögon på ett namn som finns i min släkthistoria, Jan Ersson. Inget ovanligt namn alls, men när jag läste att han var från Buckarby i Nora socken, tittade jag på boktiteln: Uppland i äldre tider av W. Sörling, och då förstod jag att det handlade om min mormors farfar. Där stod att han var ledamot av den första skolstyrelsen i socknen, vilket jag inte visste förut.
I ett litet häfte om Uppland i ett antikvariat i Västergötland!
 
Nej, Torbjörn, inget mystiskt eller övernaturligt med det, men ett egendomligt sammanträffande!
Sylvia

2009-12-28, 11:54
Svar #17

Utloggad Stefan Simander

  • Stefan Simander
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7203
  • Senast inloggad: 2024-04-20, 03:38
  • Stefan Simander www.freewebs.com/simander
    • Visa profil
    • www.freewebs.com/simander, Simanderska palatset
Vill bara länka till en tidigare diskussion i samma ämne från Anbytarforums ungdom och hoppas på fler intressanta serendipiteter eller överraskande sammanträffanden som löser släktforskningsproblem!  
 
Stefan Simander
Gamla Uppsala + Järlåsa, Sweden
www.freewebs.com/simander
076 - 228 94 22

2009-12-28, 11:56
Svar #18

Utloggad Stefan Simander

  • Stefan Simander
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7203
  • Senast inloggad: 2024-04-20, 03:38
  • Stefan Simander www.freewebs.com/simander
    • Visa profil
    • www.freewebs.com/simander, Simanderska palatset
Moderatorn kanske kan sammanföra de två diskussionerna här?
Stefan Simander
Gamla Uppsala + Järlåsa, Sweden
www.freewebs.com/simander
076 - 228 94 22

2011-07-31, 23:04
Svar #19

Utloggad Mathias Söderström

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 611
  • Senast inloggad: 2019-01-06, 13:30
    • Visa profil
    • www.genvagar.nu/show.asp?PersonId=270077
Har också en solskenshistoria som slår det mesta, som jag gärna delar med mig av.
 
Vid den här stunden har nog många uppfattat att jag söker samtliga Allström ättlingar från Värmland. Ni som inte visste vet nu!  
 
-Efter två artiklar i tidningen Diskulogen, där jag gjort reklam för bland annat genvagar.nu  och att man bör göra sina släktträd sökbara för andra, så har jag genom just nämna sajt fått en dunderträff.
En man vid namn Erik Gustaf Hjalmar Allström lämnade Arboga för att fara till Göteborg och vidare för Utrikes resa. Jag antog länge att han som sina syskon for till Amerika för att starta ett helt nytt liv, men ack så fel jag kunde ha!
 
Flera år har jag ägnat åt dessa syskon som for till Amerika. Framförallt har den yngre brodern Waldemar Allström fångat mitt intresse.
 
-Hjalmar for till Australien, där han ändrade sitt namn omgående. Det svenska språket glömdes bort, men en dag i slutet av 1800-talet skickar han ett brev hem till sin morbror i Sverige och berättar om sitt liv. Han signerar brevet W.H Bennet.
 
Flera brev från denna mystiske W.H Bennet kommer till sin morbror och i följande brev berättar han om kontakten med sina syskon i Amerika.
Även de två helbröderna i Amerika skriver hem till sin morbror i sverige och bekräftar att bröderna har brevkontakt med varandra.
 
Och nu till det stora genombrottet. Alla dessa breven finns bevarade i ett gårdsarkiv. Tack vare att jag lagt in halvsyskonen och deras fädrar i mitt släktträd och att jag gjort detta offentligt, så att folk kan få träffar på de personerna, så har jag idag på endast två veckor lyckats att lägga in 114 ättlingar till Hjalmar i Australien. Jag har också fått kontakt med en nu levande ättling och en släkt i släkt kvinna som varit så vänlig att låta mig fritt ta del av det över 200 år gamla gårdsarkivet med brevväxlingar och böcker.
 
Inte nog med detta, så måste historierna om Waldemar skrivas om för att rättfärdiga honom och hans tillsynes dåliga rykte!
 
Det är sånna här ögonblick som gör släktforskandet så spännande och mödan värd!
 
 
 
/Mathias

2014-04-25, 16:30
Svar #20

Utloggad Bente Løvli

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 142
  • Senast inloggad: 2022-08-06, 18:50
    • Visa profil
Jeg forsker på min farmor sin slekt i Värmland, og i denne slekten finnes det mange personer som emigrerte til USA.
 
To av disse emigrantene, er min farmor sin tante, Johanna Andersdotter, f.21/7-1880, Brunskog sogn, hun emigrerte til Chicago, Illinois, i 1901, den andre er min farmor sin bror, Anders Hilding Nilsson, f.13/3-1898, Brunskog sogn, han emigrerte til Chicago, Illinois, i 1917, og den han skulle til i Chicago, var  tante Hanna Nelson, hun er identisk med Johanna Andersdotter, hun giftet seg med en Nelson.  
 
Jeg startet med å forske på Johanna og Anders, for snart 10 år siden, og tenkte, den gangen at det ville gå greit å finne disse to i Chicago, men det gjorde det ikke! Og jeg fant etter hvert ut at Johanna og Anders, og hva som skjedde med de i Chicago, var det  utrolig vanskelig  finne ut av. Jeg klarte å finne frem en del opplysninger om Johanna og Anders, på egenhånd, og la også ut spørsmål/etterlysninger på Rootsweb og i AF, noe som førte til nye opplysninger, men det ga ikke noe resultat. Jeg la dette med Anders og Johanna, fra meg, og har gått tilbake, til det jeg hittil har funnet ut om de, med jevne mellomrom, men har ikke klart å finne noe nytt som kan lede til spor. Alt var helt låst! Disse to var mine aller vanskeligste  emigranter, og også de jeg aller helst ville finne ut av, i og med at det er min farmor sin bror og tante.
 
 Men her en dag, da jeg forsket på noen slektninger som emigrerte til Chicago, Illinois, dukket navnet Maria Anderson opp flere ganger. Jeg husket at Johanna Andersdotter sin kusine, hadde navnet Maria Anderson, hun emigrerte til Chicago, Illinos, og var den personen som Johanna skulle til i Chicago, da hun emigrerte i 1901. Men disse personene med navnet Maria Anderson som jeg fant, den dagen jeg slekt forsket, hadde ingen forbindelse, til henne.
 
 Men av, en, eller annen grunn, tenkte jeg at jeg kunne sjekke de opplysningene jeg har ang. Maria Anderson, Johanna sin kusine. I Maria sin dødsattest, står navnet på Informanten,han fant jeg ut av, for et par år siden, og han var en nabo til Maria, de hadde samme bostedsadresse. Men jeg undersøkte ikke hans slekt, det gjorde jeg nå, og da kom det frem en hel mengde nye opplysninger! Det viste seg at han var fetter, til en Adolf Frederick Nelson, som var gift med Johanna Andotterdotter, f.1880, Brunskog, Värmland, emigrert i 1901.
 
 Jeg sjekket disse opplysningene opp mot de opplysningene  som jeg har ang. en Hanna og Adolf F., fra Census 1920 og 1930, giftemålet deres, osv. Og det er min Hanna/Johanna! De fikk tre barn, og i den forbindelse la jeg ut en etterlysning på Rootsweb, ang. disse barna, og fikk svar fra en slektsforsker, med vedlagt dødsattest fra Chicago Tribune ang. Johanna Andersdotter (Hanna Nelson) og hennes ektemann Adolf f. Nelson, og i disse dødsattestene finnes det info. som beviser at det er virkelig den riktige Johanna Andersdotter, farmor\s tante som jeg har funnet frem til!
 
 Det finnes også info. om barna til Adolf og Hanna, så nå har jeg fått en slektsgren til Sveits, og en annen til Pennsylvania, det blir spennende å forske videre på dette! Men det tok altså nesten 10 år, før jeg klarte å løse opp mysteriet med hva som skjedde med farmor sin tante i Chicago! - og det er takket være navnet Maria Andersdotter! Men det er nettopp slike ting som gjør slektsforskning så interessant, og ikke minst spennende! Og jeg håper og tror at det jeg nå har funnet frem til, også kan lede til nye spor ang. farmor\s bror Anders Hilding Nilsson!
 
(Meddelandet ändrat av Bente 2014-04-25 19:47)

2014-04-30, 19:22
Svar #21

Utloggad Martin Nordling

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 403
  • Senast inloggad: 2024-04-05, 19:06
    • Visa profil
Min ff ff ff f, Anders Jonsson föddes omkring 1735. Jag kände först endast till vad han gjorde under perioden från mitten av 1770-talet till 1800 (innan han och hustrun försvann i en lucka i HFL), men förstod att hans hustru Ingeborg Andersdotter var hans andra hustru (och han hennes andra man). De bodde på Fårnäs, Laxaby sn, Dalsland, ett ställe som Ingeborg tidigare hade brukat med sin förste man. Var Anders kom ifrån visste jag dock ej. Men en dag så undersökte jag ursprunget för min ff ff mm m. Hon var född 1752 på Näs, Svanskog sn, Värmland, en grannsocken till Laxarby, och hennes far var klockare. Hennes familj stod på första sidan för Näs, men jag beslutade mig för att kolla samtliga sidor för Näs. Slutligen tog Näs slut och jag hamnade på första sidan för Krubbenäs och där så ser jag helt plötsligt namnet Anders Jonsson med en annan hustru och ett antal barn av vilka jag kände igen några från Fårnästiden! Ytterligare efterforskningar har fått mig helt övertygad om att det är samma person. Han gifte sig 1760 och blev änkling 1773, samma år som hans hustru Ingeborg förlorade sin man. 1776 så fick de den gemensamma dottern Lena, helt klart uppkallad efter hans första hustru.
 
Anders ursprung före 1760 är fortfarande oklart, även om jag börjar misstänka att jag kan ha hittat hans föräldrar i grannsocken Edsleskog.
 
En annan upplevelse var när jag hade hört att jag skulle vara släkt med en känd person vars antavla blivit publicerad. När jag fått den mig tillsänd av en annan släktforskare så upptäckte jag en storbingo; jag var släkt med kändisen på minst tre olika sätt och anorna gick längre bakåt än vad jag tidigare visste (allting beskrivet i tråden Stora Malm, Södermanland).

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna