ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Ta bort lukt ur gamla dokument  (läst 4475 gånger)

2014-05-17, 10:22
läst 4475 gånger

Utloggad Annelie Jonsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 346
  • Senast inloggad: 2024-01-22, 19:50
    • Visa profil
    • Emigrant.se
Hej!
 
Jag har fått låna av en hembygdsforskare gamla dokument att skanna in. Dateringen börjar 1890 och framåt till 1920 ung. De har legat i ett skåp någonstans och innan jag fick dem i en plastkasse i en garderob.
 
Nu undrar jag om det finns något knep att bli av med den gamla lukten i papperen? Jag är allergiker o astmatiker så just nu i våren är det ingen bra idé att plocka i dem, har tillräckligt svårt ändå. Har lagt ett doftblock av citron bland dem nu, för att få en annan doft, men det hjälper inte på långa vägar.
 
/Annelie

2014-05-17, 10:56
Svar #1

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Annelie, jag har haft tre arkivkartonger med 1800-talshandlingar, som luktade ganska mycket. Jag lämnade dem i vårt oeldade sommarhus över vintern, och  nu är lukten borta.
 
Kanske fungerar det lika bra att lägga dem i frysen några månader. Jag tror inte att det skadar dokumenten.
 
Kanske kan du hitta bättre tips via Google?

2014-05-18, 08:34
Svar #2

Carl Szabad

Framför allt är plast och gamla handlingar en mycket dålig kombination. Har du ingen möjlighet att lägga dem på vädring i torr väderlek, utan att de blåser bort förstås?

2014-05-19, 13:04
Svar #3

Utloggad Annelie Jonsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 346
  • Senast inloggad: 2024-01-22, 19:50
    • Visa profil
    • Emigrant.se
Plastpåse ur förstår jag.
 
Det var det där med att lägga i dem i frysen jag har funderat på. De blir inte fuktiga när man tar upp dem ur frysen o tar skada av det?

2014-05-19, 17:08
Svar #4

Utloggad Jan Jutefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4731
  • Senast inloggad: 2014-07-06, 10:38
    • Visa profil
För att vara säker på att inte skada dokumenten ska man lämna dem till ett saneringsföretag för ozonbehandling.
Det är mycket dumt att experimentera själv med ovärderliga dokument.

2014-05-19, 20:07
Svar #5

Utloggad Gunnar Håkansson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 528
  • Senast inloggad: 2016-01-13, 08:55
    • Visa profil
Ozon är mycket skadligt för gamla dokument. Det är ju ett starkt oxidationsmedel, och just oxidation är det som förstör. Frysning är mycket mindre skadligt, men det tar knappast bort lukten. Eventuell kondensation vid återuppvärmningen går bort med ventilation, och den är det säkraste även för att bli av med lukten. Om lukten beror på begynnande mögelbildning, kan frysning vara bra. Sedan gäller det att hålla dokumenten torra.

2014-05-19, 20:47
Svar #6

Utloggad Jan Jutefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4731
  • Senast inloggad: 2014-07-06, 10:38
    • Visa profil
Nu är det ju så att ozonbehandling är den metod som används för att behandla dokument mot mögelsporer

2014-05-19, 20:58
Svar #7

Utloggad Heikki Särkkä

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2200
  • Senast inloggad: 2019-09-02, 15:00
    • Visa profil
Om frysen war en god idé, skulle ingen mögelbildning finnas i gamla träbyggnader i ett kallt klimat utan uppvärmning. Jag kunde hellere tro på strykjärnbehandling, MEN ALDRIG utan att ha testat idéen på värdelösa papper.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna