ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Laga gamla dokument  (läst 6463 gånger)

2001-12-10, 19:24
läst 6463 gånger

Utloggad Håkan Bergström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1337
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 22:21
    • Visa profil
Hej!
 
Jag har några gamla dokument från början av 1900-talet som vikits många gånger och som fallit isär längs med  vikningarna eller håller på att göras det.
 
Finns det nån som har några bra tips om hur man lagar gamla dokument, om man nu bör göra det alls!?
 
/mvh
 
Håkan

2001-12-10, 22:55
Svar #1

Utloggad Jan Jutefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4731
  • Senast inloggad: 2014-07-06, 10:38
    • Visa profil
Håkan,
 
Det finns papperskonservatorer. Är det ett viktigt dokument så ska du inte laga själv eller lämna till en amatör. Du får bita i det sura äpplet och överlämna till ett proffs. Kolla i telefonkatalogen eller kontakta ditt lokala museum och kolla om de kan ge dig något tips.

2002-01-03, 12:07
Svar #2

Utloggad Annika Hjelm Hemmingsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 80
  • Senast inloggad: 2011-10-16, 23:17
    • Visa profil
Hej Håkan!
Fick för några år sedan tips från Lantmäteriets kartlagningsavdelning, hur man själv kan renovera dokument. Kräver lite händighet, noggrannhet och att dokumentet inte är av träcellulosa utan av linne-lump (dokument från 17-1800-talet). Metoden verkar lite brysk, men är helt fantastisk, har själv renoverat en hel låda med gårds-dokument, med bra resultat.
 
Så här gör man:
1.Anskaffa några glasskivor i lite större än de dokument du vill renovera.
 
2.Gör en slät rulle c:a 1 dm lång,6-7 cm i diameter av av gammalt tyg ex.lakan, (gärna flera).
 
3.Fyll en väl rengjord diskho med kylslaget vatten och lägg ner dokumenten några minuter i vattnet så att de blir helt genomblöta. Bläcket har oxiderat och kommer inte att lösas, upp inte heller papperet. Du kan lägga ner ett par dokument samtidigt om du har glasskivor till dem förstås.  
Man lägger dokumentet i vatten för att det under årens lopp har blivit hanterat av många människor och då blivit fullt av syra som gör dokumentet sladdrigt och skört. Kalken i vattenlednings-vattnet neutraliserar syran, så den inte i samma utsträckning fotsätter att bryta ner dokumentet.
 
4. När dokumentet är ordentligt genomblött för du över det på glasskivan gärna direkt i diskhon. Var försiktig då det är skört i blött tillstånd.
 
5. Med hjälp av topps rätar man ut alla veck, och med tygrullen manglar man försiktigt bort luft-bubblor och överflödigt vatten och gör dokumentet så slätt som möjligt. Överarbeta inte det här momentet med hänvisning till att dokumentet inte tål så mycket i det här tillståndet.
 
6.Låt dokumentet torka i rumstemperatur, använd absolut inte extra värme t.ex hårtork element.
 
7.Nu är det dags för lagning, till det behövs Japanpapper, ett flortunnt papper som finns att köpa i välsorterad pappers- eller bokandel. Inget annat papper duger, då det kan innehålla syror som kan förvärra skadorna.
 
8. Sen behöver man ett VATTENLÖSLIGT lim, vanlig trälim utan konstigheter är utmärkt. Blanda till lite av limmet med vatten så det får konsistens av mycket tunn filmjölk. Du behöver ytterst lite, i en äggkopp.
 
9. Riv nu till lagningslappar så att skadorna täcks men, inte onödigtvis för stora lappar. Man river lapparna för att kanterna ska bli mjuka, och inte i sig ge dokumentet nya skador. Laga från den sidan av dokumentet där lagningen syns minst.
Japanpapper är i halvgenomskinligt så det brukar hjälpligt gå att läsa genom lagningen.
 
10. Ta lite av limlösningen med en tops och stryk ett tunnt lager på lagningslappen, låt limmet tränga in i lappen några sekunder innan du för över den till skadan, tryck till lappen och släta ut den. Använd tops och tyglapp inte fingrarna. Man skall använda vattenlösligt lim för att senare kunna ta bort lagningslappen. Man behöver kanske titta på det som döljs under lagningen eller behöver göra om lagningen.  
 
11. När lagningen är helt torr, lägger man dokumentet i press någon vecka, mellan två glasskivor och en tyngd över. Förvara sedan dokumentet helst ovikt i särskilda syrafria dokument-kartonger, finns hos bok-, pappers- eller kontors-handeln. Ta sedan aldrig mer i dokumentet utan bomullsvantar.
 
OBS! OVANSTÅENDE FÖRFARANDE GÄLLER LINNELUMPSPAPPER  
 
Hur man gör med cellulosa- dvs. trä-baserat papper vet jag inte. Hör med kartlagningen hos Lantmäteriet i Gävle. De kanske kan ge råd, de har varit mycket tillmötesgående.
 
En sak vet jag dock: ALDRIG ALDRIG NÅGONSIN TAPE AV VILKEN SORT DET VARA MÅ PÅ GAMLA DOKUMENT.
 
Lycka till
Annika

2002-01-03, 15:00
Svar #3

Utloggad Jan Jutefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4731
  • Senast inloggad: 2014-07-06, 10:38
    • Visa profil
Jag vill definitivt varna för detta förfarande.
 
Man ska veta exakt vad man gör innan man blöter ner ett originaldokument. Det finns bläck och tryckfärg som är vattenlösligt, så all text kan helt enkelt försvinna. Dessutom gör genomfuktningen så att planeringen av pappret försvinner, dvs den yta man skapat för att kunna skriva på pappret. Ett sådant papper blir oerhört känsligt för alla former av smuts mm. Det blir ungefär som ett läskpapper.  Vill man ta i det senare måsta man använda handskar för att inte få fettfläckar på pappret.
Vill man ändå göra detta, så är det mycket viktigt att testa texten på något undanskymt ställe mycket försiktigt.
 
Jag arbetar med renovering av gamla böcker, så jag vet vad jag talar om. Tyvärr är jag ingen papperskonservator så jag kan inte ge några råd om hur man ska göra, men jag har som sagt dyrköpta erfarenheter som bokbindare.

2002-01-03, 23:14
Svar #4

Utloggad Annika Hjelm Hemmingsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 80
  • Senast inloggad: 2011-10-16, 23:17
    • Visa profil
Hej Jan!
De här råden har jag fått av de som konserverar kartor på Lantmäteriets Kartverk. Jag har som sagt lagat över 50 olika dokument från 1600-talet till 1800-talets slut.
 
Dessa dokument var i så dåligt skick att de föll sönder i sina beståndsdelar. Kostnaderna för att låta en konservator reparera dokumenten skulle bli astronomiska. Det var då bara att välja...  låta förfallet fortsätta så att de inom några år vara helt förstörda av syror, eller rädda dem genom den här metoden. Inget av dokumenten missfärgades. Inget bläck löstes upp. Papperet som förut varit mjukt och sladdrigt fick tillbaka sin styvnad. Alla dokumenten blev i mycket bättre skick och gick att hantera utan att falla sönder.
 
Det är klart att jag tyckte metoden verkade mycket brutal och jag var själv tveksam. Det låter ju inte riktigt klokt att lägga ett dokument från 1700-talet i ett vattenbad diskhon. Men som sagt resultatet blev mycket bra. Man avgör ju själv, hur man vill gå tillväga. Försöka själv eller låta en proffskonservator restaurera. Metoden gäller enbart linnelumps-papper som jag på flera ställen poängterade.
 
GAMLA DOKUMENT SKALL MAN FÖR ÖVRIGT INTE HANTERA UTAN BOMULLSVANTAR.  
 
MVH
Annika

2002-01-04, 00:34
Svar #5

Utloggad Jan Jutefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4731
  • Senast inloggad: 2014-07-06, 10:38
    • Visa profil
Självklart får man göra som man vill med sina gamla dokument.  
Vis av erfarenhet med att arbeta med gamla böcker, så vill jag ändå inte rekommendera detta.  
 
Mvh  
Jan

2002-01-04, 10:25
Svar #6

Utloggad Annika Hjelm Hemmingsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 80
  • Senast inloggad: 2011-10-16, 23:17
    • Visa profil
Jan!
Det är stor skillnad på gamla böcker och dokument .
Gamla dokument, som bouppteckningar lagfarter, tvistemål, testamenten eller gårdspapper vill man bevara till eftervärlden, dom hanterar man inte så ofta. För det mesta har man ju arbets-kopior av dem.
Böcker vill man ju också bevara, men också kunna läsa och använda. Då förstår jag mycket väl att papperet inte kan behandlas på det här sättet.
 
Jag gav ett tips, som alla gärna får glömma,och Du var ju som du själv nämde, ingen pappers-konservator.
 
Mvh
Annika

2002-01-04, 13:03
Svar #7

Berith Svantesson

Annika! Här glöms inga goda råd. Just nu har jag inget dokument av linnelump, men man vet ju aldrig om man hittar något i framtiden. Även om du inte är någon expert verkar du i alla fall tala utifrån egen erfarenhet, och det räknar jag lite högre. Lycka till med dina dokument!
Berith

2002-01-04, 21:32
Svar #8

Utloggad Annika Hjelm Hemmingsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 80
  • Senast inloggad: 2011-10-16, 23:17
    • Visa profil
Tack Berit det värmde!
Med vänliga hälsningar
Annika

2006-03-06, 16:17
Svar #9

Utloggad Stig Hansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2040
  • Senast inloggad: 2024-04-15, 10:25
    • Visa profil
Jag har hittat ett protokoll över en auktion 1839 i Wahlö efter min mf ff. - Ett fantastiskt dokument där man kan se vem som köpt vad och till vilket pris. Problemet är att dokumentet varit vikt och gått sönder i vikningen. Utgår från att vanlig tejp inte är särskilt lyckat men vad skall jag använda för att reparera?

2006-03-06, 23:35
Svar #10

Utloggad Jan Jutefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4731
  • Senast inloggad: 2014-07-06, 10:38
    • Visa profil
Stig,
 
Tejp och papper går inte ihop alls. Papper som du ändå ska slänga kan du tejpa hur mycket som helst, men inte något du vill spara.
Du kan använda pappersremsor av japanpapper och limma med limstift eller ett vattenlösligt lim. Använd inte RX-lim eller något sådant. Vet du inte hur du ska göra, så vänd dig till något proffs t.ex. en papperskonservator. Finns det ingen i närheten, så försök med länsmuseet.

2006-03-08, 18:22
Svar #11

Utloggad Gunnar Jonsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2177
  • Senast inloggad: 2024-03-23, 13:34
  • Gunnar Jonsson, Säffle
    • Visa profil
Du kan även fråga någon bokbindare om du har någon i närheten. Där lärde jag mig hur man lagar dokument, och han/hon kan säkert sälja en skvätt lim som är lämpligt samt japanpapper. Jag har även läst att vanligt silkespapper kan användas.

2006-03-08, 22:30
Svar #12

Utloggad Jan Jutefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4731
  • Senast inloggad: 2014-07-06, 10:38
    • Visa profil
Använd inte silkepapper, för det är inte starkt nog. En handbokbindare kan nog hjälpa dig.

2006-03-09, 18:41
Svar #13

Janne Svensson

Du kan ha som tumregel att inte tillföra dokumentet något som du senare inte kan avlägsna. Vattenlösligt lim som majsstärkelselim och liknande går bra, japanpapper är starkt och finns i olika tjocklekar.
 
Janne

2006-03-10, 12:30
Svar #14

Utloggad Stig Hansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2040
  • Senast inloggad: 2024-04-15, 10:25
    • Visa profil
Tack för alla goda råd. Japanpapper kommer jag ihåg från tiden jag byggde modellflygplan men var kan man idag köpa sådant?
Stig

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna