ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Dagboksanteckningar 1939-1945, vad göra?  (läst 863 gånger)

2007-10-15, 10:37
läst 863 gånger

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Hej!
 
Jag har tagit hand om min mammas dagboksanteckningar för åren 1939-1945. Det handlar mest om vardagliga sysslor som:
 
Den 27 juni 1939
Mamma hjälper Norbergs baka
 
Den 28-30 juni 1939
Lagar och lappar kläder
 
Eller någon enstaka gång kan något dramatiskt ske som:
 
Den 3 september 1939
förklarar England, Tyskland krig. Pappa och morbror får order att inställa sig i Bredbyn inom 3 timmar, skall medföra mat och kläder för tre dygn.
 
En rolig sak var när min mamma berättade att något förfärligt som hade hänt. Björn hade nämligen kommit hem efter att ha varit borta några dagar alldeles blodig och skadad. Vem var det här? Jag hade aldrig hört talas om någon Björn. Nu visade det sig att denne Björn var en katt ! :-)
 
Jag hade väl planer på att renskriva den, men vad ska jag göra sedan med den? Personerna, som nämns i dagboken är uteslutande från en och samma by.
 
Jag har också funderingar att låta den vara som den är och bifoga en förteckning över vem personerna, som nämns i boken är.
 
Är det någon som har tips om vad jag ska göra med den?
 
Ann-Mari
Ann-Mari Bäckman

2007-12-03, 10:03
Svar #1

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Det färdiga resultatet blir inte så hemskt många sidor, kanske ca 30, men jag har ju en hel del foton, som jag kan bifoga till dagboken.
 
Alltså har någon tips om vem som kan vara intresserad av en sådan dagbok, förutom familjen? Tyvärr så befarar jag att hembygdsgården, bara magasinerar den någonstans. Jag har också funderingar om någon lokal affär kan ta emot och sälja ett mindre antal.
 
Ann-Mari
Ann-Mari Bäckman

2007-12-03, 12:25
Svar #2

Utloggad Marianne Munktell

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 113
  • Senast inloggad: 2018-07-16, 19:58
    • Visa profil
Jag har en liknande undran. Min mamma bodde som 20-åring i Hamburg under ett år, ca 1937, i en familj som Haustochter, dåtidens au pair. Jag hittade en dagbok som hon hade skrivit under den vistelsen och skulle också vilja skriva av och publicera på något sätt.

2007-12-03, 13:00
Svar #3

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Marianne!
 
Mina funderingar är, vem kan vara intresserad av det jag renskriver? Jag själv skulle tycka det vara väldigt intressant om någon annan skrev om händelserna i hennes födelseby. Så jag gissar att det finns bara ett lokalt intresse för dagboksanteckningarna. Fast jag kan ha fel. Både din mammas och min mammas anteckningar kanske också speglade den tidens levnadsvillkor, alltså ett mer allmänt intresse.
Ann-Mari Bäckman

2007-12-03, 19:37
Svar #4

Utloggad Camilla Åslund

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 242
  • Senast inloggad: 2012-11-10, 15:22
    • Visa profil
Hej Ann-Mari och Marianne!
 
Om ni har en släktforskarstuga på erat bibliotek så skulle kanske dom vara intresserade av att ha dessa dagboksannteckningar där. Går jag till mig själv så skulle jag tycka det vara intressant att läsa sådan annteckningar på det bibliotek som jag sitter och släktforskar på.  
 
Mvh Camilla

2007-12-03, 19:46
Svar #5

Utloggad Marianne Kindgren

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 443
  • Senast inloggad: 2023-03-04, 15:14
    • Visa profil
    • www.roxnas.net
En dagbok ger ju en bild av tiden och platsen, sedd genom en enskild persons ögon. Måtte väl vara av intresse både för hembygdsförening och -museum, ev släktforskarklubb och det lokala biblioteket.  
Ta upp beställningar i släkten när du skrivit rent och redigerat samt försett manuskriptet med lämpliga bilder (på katten Björn kanske?). Kontakta ett book-on-demand-förlag som trycker precis så stor upplaga du önskar. Det finns flera sådana sökbara på nätet.
Lycka till med boken
/Marianne K

2007-12-03, 20:18
Svar #6

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Camilla och Marianne!
 
För min del handlar det om en dagbok, som skrevs i ett annat landskap än där jag befinner mig (ja, så är det ju också för Marianne Munktell), men eftersom det finns kyrkoböcker rörande min mors hemsocken i min hemstads bibliotek, så kan det säkert vara intressant. Så det var ett bra förslag, plus de andra och om hur jag ska gå tillväga senare.
 
Ann-Mari
Ann-Mari Bäckman

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna