ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Sekretessbelagt i Landsarkivet?  (läst 1443 gånger)

2007-07-24, 22:40
läst 1443 gånger

Utloggad Mårten Swärd

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 876
  • Senast inloggad: 2020-03-08, 18:06
    • Visa profil
    • mygen.atavus.se
Hejsan.
 
Jag undrar på vilka grunder det kan vara som landsarkivet inte lämnar ut uppgifter och hänvisar till sekretesslagen?
 
Jag tar hela historien för att ge lite information:
 
För några veckor sedan fick min farbror reda på av en ganska tvivelaktig källa att min far och han skulle ha 2 halvyskon som skulle ha födds av min farmor innan äktenskapet med min farfar. Han fick dessutom två förnamn på de förmodade halvsyskonen, min far ansåg att det var strutprat men min farbror ville att jag som släktforskat lite skulle kolla upp dessa uppgifter. Jag skrev till landsarkivet i Vadstena och idag kom svaret. De verifierade hälften av de förmodade uppgifterna jag hade, de hade hittat en syster född på mitten av 30-talet och hennes namn överenstämde med det namn som  källan hade gett, så långt allt väl. Men sedan skriver de Beträffande er begäran föreligger ytterligare uppgifter kring vilka råder omständigheter som gör att Landsarkivet beslutar att inte lämna ut dem. Eftersom att källan hade rätt angående systern även beträffande namnet så antar jag att dessa ytterligare uppgifter är den förmodade brodern, men jag undrar ju givetvis varför de lämnar ut uppgifterna om systern och inte om brodern...
 
Systern lever fortfarande det har jag idag lyckats att ta reda på, så det kan inte vara av det skälet.
 
Någon som har några tankar om detta?

2007-07-25, 02:21
Svar #1

Utloggad Ingela Martenius

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1489
  • Senast inloggad: 2013-10-25, 18:20
    • Visa profil
Personuppgifter yngre än 70 år skall sekretessprövas innan de lämnas ut. Sekretessprövningen har ingenting att göra med om personen ifråga är död eller inte. Det är bara tiden som räknas.
 
Du skriver en syster född på mitten av 30-talet; detta betyder troligen innan ca 20 juli 1937. Men brodern kanske då är född efter ca 20 juli 1937. För systern måste uppgifterna lämnas ut, men broderns uppgifter sekretessprövas först.
 
Riksarkivet gjorde 2002 en utredning om sekretessen i folkbokföringen, vilket resulterade i rapporten Sekretess i folkbokföringen vid utlämnande sv uppgifter från landsarkiven.
I den påpekas (sid 10) att huvudregeln är att en uppgift skall lämnas ut - det är ett undantag att en uppgift inte lämnas ut. Det måste finnas en särskild anledning till varför en uppgift inte lämnas ut: någon blir utsatt för andras missaktning om hans personliga förhållanden blir kända.
Att någon är född utom äktenskap räknas idag inte som särskild anledning. Exempel som ges är könsbyte, självmord och vissa andra dödsorsaker.
 
Om beslutet om att inte lämna ut uppgifterna inte har åtföljts av en motivering (vi tycker inte det är inte en motivering!) och inte är undertecknat av chefen för myndigheten (eller därtill särskilt förordnad tjänsteman), har man rätt att begära beslut med fullföljdshänvisning. Det skall stå i det beslut Du har fått nu att Du har rätt att göra så. Beslutet (alltså fullföljdsbeslutet) kan sedan överklagas till Kammarrätten.
 
Alltså:
Skriv (inte ringa! man måste ha allt på papper!) till VLA och ifrågasätt beslutet (särskild anledning?!) samt begär ett fullföljdsbeslut.
I Ditt brev kan Du gärna hänvisa till rapporten ovan; det är den landsarkiven skall följa.
 
Jag måste säga att jag är förvånad över VLAs beslut; landarkiven brukar i allmänhet ha god reda på sig vad gäller sekretessen. Församlingar däremot har en tendens att antingen lämna ut allt (vilket de inte borde!) eller så neka att lämna ut de mest självklara uppgifter. Men när det gäller landsarkivet kanske det är så att det just nu sitter en sommarvikare där...
 
Lycka till!
 
Ingela

2007-07-25, 08:21
Svar #2

Utloggad Mårten Swärd

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 876
  • Senast inloggad: 2020-03-08, 18:06
    • Visa profil
    • mygen.atavus.se
Hejsan Ingela.
Ja det där med 70-års regeln tänkte jag ju inte på, så skulle det ju kunna vara!
 
Vad det gäller motiveringen så fanns det i brevet en motivering men den gav inte så mycket mer information. Landsarkivet finner en att en sammantagen bedömmning av föreliggande omständigheter ger särskild anledning att anta att men uppstår om en del av begärda uppgifter lämnas ut, varför Er begäran delvis avslås
 
Det känns som om detta formulering betyder att det inte enbart är 70-års gränsen som är problemet.. eller?

2007-07-25, 08:33
Svar #3

Utloggad Eva Dahlberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4039
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 18:31
    • Visa profil
Nej, jag tror inte att det bara är uppgiften om utom äktenskap och att någon är yngre än 70 år som är anledningen.  
Det står i skriften Ingela länkar till på sidorna 11-13 olika anledningar, adoption kan i vissa fall betraktas som en känslig uppgift att lämna ut (och släktingars rätt att söka går inte före), likaså står det att sekretessen även gäller till skydd för den som avlidit.
 
Hälsningar,
Eva
 
trådens ursprung: Anbytarforum: Hur gör jag? (Metodfrågor): Bortlämnade barn 20-30-talet?

2007-07-25, 10:00
Svar #4

Utloggad Mårten Swärd

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 876
  • Senast inloggad: 2020-03-08, 18:06
    • Visa profil
    • mygen.atavus.se
Hej Eva.
Jo efter att ha läst igenom den skriften så klargör det ju vissa saker. Jag insåg bland annat att motiveringen i det svar jag fick är till punkt och pricka en kopia av den motivering som finns som exempel i den här skriften, så utav motiveringen kan jag inte dra några slutsatser.
 
När jag sökte uppgifterna skrev jag ju inte vem jag var och varför jag sökte uppgifterna, och om jag föstod saken rätt så spelar sådant också in. Ska be min far eller farbror skriva en förfrågan där de skriver vilka de är och motivet till att de söker uppgifterna. Kanske det då går att få ut dem..

2007-07-25, 10:12
Svar #5

Utloggad Sonia Biörkeroth

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1399
  • Senast inloggad: 2024-03-19, 15:42
    • Visa profil
Mårten! Om din far och din farbror skriver och förklarar vilka de är, så går det säkert bra.
Jag forskade en gång åt en bekant, men för att få ut uppgifter från en kommuns barnavårdsnämnd, så skulle det inte går förrän efter 70 år - OM inte samtliga barn till den sökta personen, skriftligen gav sitt samtycke.
Om halvbrodern skulle ha blivit bortadopterad, så finns uppgifter om det i domboken, för den härad där din farmor bodde på 1930-talet.
Och de uppgifterna är officiella, men krävs att du själv går igenom domböckerna.
 
På vilket sätt var det en tvivelaktig källa som gav uppgifterna om syskonen, nu när det visar sig stämma?
Den personen kan mycket väl ha mer information, kanske id? att kontakta personen i fråga.

2007-07-25, 11:43
Svar #6

Utloggad Mårten Swärd

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 876
  • Senast inloggad: 2020-03-08, 18:06
    • Visa profil
    • mygen.atavus.se
Hejsan Sonia.
Jag ska prata med min farbror och far om det hela, jag tror dock att min far helst av allt inte skulle vilja ha fått reda på detta överhuvudtaget, ska se om han kan övertygas. Min farbor är det inga problem med iaf, det var han som ville att jag skulle kolla upp uppgifterna.
 
Vad gäller källan så är det en person som min farbror och far har känt hela livet och denne har inte någon gång under  dessa c:a 60 åren nämnt några halvyskon, därav tvivlet att det skulle poppa upp dennes minne helt plötsligt men hälften visade sig ju vara korrekt så det är ju möjligt att de andra uppgifterna också är det. Där till är det svårt att hitta luckor då det går att föra ett vettigt samtal med den här personen på grund av ett överdrivet alkoholintag.. Men jag ska ta en vända till med den här uppgiften på den fronten också.

2007-07-25, 12:57
Svar #7

Utloggad Torbjörn Norman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1384
  • Senast inloggad: 2008-07-08, 22:32
    • Visa profil
Med hjälp av de kända uppgifterna kan det gå att finna uppgifter i aktuella mantalslängder (landsarkivet). De skall inte vara sekretessbelagda.  
 
Har förlossningen ägt rum på BB eller annan landstingsanknuten inrättning finns uppgifter i aktuellt landstingsarkiv. De kan tillämpa andra sekretessbestämmelser. Ring och fråga samt be om kopior.

2007-07-25, 17:56
Svar #8

Utloggad Ingela Martenius

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1489
  • Senast inloggad: 2013-10-25, 18:20
    • Visa profil
Mårten,
 
Det är helt klart avgörande vem det är som begär uppgifterna för att de skall lämnas ut innan 70 år gått. Det borde räcka med att Din farbror begär uppgifterna.
Får ni återigen nej så gå till Kammarrätten - domstolarna har oftast en helt annan uppfattning om vad som inte får lämnas ut än vad myndigheter som Landsarkivet har.
 
Ingela

2007-07-31, 01:09
Svar #9

Utloggad Christer Gustavsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 895
  • Senast inloggad: 2023-01-28, 16:47
    • Visa profil
    • bergstorp.se
Mårten,
har du tittat vilka barn som framgår av din farmors bouppteckning? Bouppteckningar är enkla att ta del av på VaLa.

2007-07-31, 18:29
Svar #10

Utloggad Elisabet Arvidsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1489
  • Senast inloggad: 2023-04-10, 00:47
    • Visa profil
Mårten, du skriver att du vet att systern lever och ev. kan du genom henne få de svar du letar efter.  
 
Bouppteckningen--ger bara svar på de barn som inte är bortadopterade.
 
Din far kanske vet någotting som han egentligen inte vill berätta pga hänsyn / löften av något skäl. Vissa minnen smärtar mer än vad man vill tro och då känns det bättre att låta saker bero--dock kanske inte det bästa alternativet.
 
mvh elisabet

2007-07-31, 19:32
Svar #11

Utloggad Mårten Swärd

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 876
  • Senast inloggad: 2020-03-08, 18:06
    • Visa profil
    • mygen.atavus.se
Hejsan på er!
Min far och min farbror hade ingen aning om att de hade två syskon till, därom råder inga tvivel.. Men den nya systern skulle ju ev. kunna veta något mer, men jag vill inte kontakta henne, det får min far och farbror ta ställning till om de vill göra eller inte.
 
Dock ska jag ta en sväng till med den källa som alldeles korrekt namngav den nya systern, hon kanske vet mer än bara namnet på den förmodade nya brodern..

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna