ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Hur forskarman ang rallar kokersker  (läst 586 gånger)

2006-08-03, 16:34
läst 586 gånger

torun

min mormor måste ha varit kokerska i ett rallarlag och följt rallarna runt
är det någon som har ett tips hur man går vidare för att söka var hon varit med dom någonstans
mvh
Torun

2006-08-03, 16:48
Svar #1

Utloggad Maiken Arvidsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 290
  • Senast inloggad: 2024-04-24, 22:31
    • Visa profil
Åtminstone de rallare som byggde inlandsbanan kan man följa i församlingsböckerna precis på samma sätt som andra mer bofasta personer. När de flyttar till annan församling anges det i församlingsböckerna. Då är det bara att kolla inflyttningslängd i den angivna församlingen så finns där en hänvisning till vilken sida personen finns på.  
 
Jag har inte haft anledning att kolla om det var på samma sätt för rallare som byggde andra järnvägar, men jag kan inte tänka annat än att det var på liknande sätt.  
 
Hälsningar  
Maiken
Maiken Arvidsson

2006-08-04, 15:57
Svar #2

Annica Kohkoinen

Hej Torun
 
Har du tittat på porträttfynd, där finns kort på en del av kokerskorna som följde med rallarna på inlandsbanan. Titta på Lappland - Vilhelmina - Joh. Nerpin på det stället där han har 6 kort.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna