ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Emigrantinstitutet  (läst 1487 gånger)

2008-06-27, 20:46
läst 1487 gånger

Utloggad Mats Ahlgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4737
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 20:42
    • Visa profil
Saxat ur Smålandsposten. Verkar som konsulten inte förstått skillnad på lokal småländsk museihantering och internationell forskning runt emigration. Det viktigaste för henne är att det blir rörelse på museiområdet, en något (milt sagt) medioker syn på uppdraget. Men är men betald för att ta fram ett speciellt svar , så gör man tydligen det.
 
Skrämmande, nu lär dte knappst bli någon digitalisering av de källor som finns. Nu ska kommunalråd och landshövding sola sig i glansen av skänkta pengar, och förmodligen dra kommunal och länsnytta av den fastighet som nu stjälsSmakar illa, gör det!
 
Tre verksamheter blir en vid nyår
Växjö 2008-06-24 |
 
Från och med årsskiftet kommer kulturen i Kronoberg att drivas i aktiebolagsform.
Då går Smålands museum, Svenska emigrantinstitutet och Kronobergsarkivet samman i ett av Växjö kommun och landstinget Kronoberg helägt bolag med arbetsnamnet AB Kulturarv Södra Småland.
 
 
 Slutredovisade. I går presenterade konsulten Susann Jonsson sin rapport som innebär att fusionen mellan Smålands museum, Emigrantinstitutet och Kronobergsarkivet genomförs från den 1 januari 2009.
 
- Man är starkare tillsammans än var för sig, sa konsulten Susann Jonsson när hon på tisdagen presenterade den slutrapport som hon sedan årsskiftet gjort på uppdrag av landstinget Kronoberg och Växjö kommun.
I den 16-sidiga rapporten slår Susann Jonsson fast att de tre verksamheterna för att överleva måste effektiviseras och vitaliseras.
- Om intresset för att besöka museiområdet i Växjö går upp tror jag att vi inom ett par år får se andra saker som skapar rubriker i media än vad vi har sett den senaste tiden, sa Susann Jonsson.
De formella besluten i fusionsprocessen tas på möten under augusti och september.
Då ska Växjös kommunstyrelse och landstingsstyrelsen samt styrelserna för stiftelseägda Smålands museum och Emigrantinstitutet godkänna att driften av museet, emigrantinstitutet och Kronobergsarkivet från och med den 1 januari 2009 blir överlåten till det nya driftbolaget.  
Styrelsen ska bestå av förtroendevalda ledamöter från folkrörelserna och den dagliga verksamheten ska ledas av en ännu inte utsedd vd som troligtvis kommer att rekryteras externt.  
Ett medborgarråd och ett forskningsråd som får direkt access till ledningen för det nya bolaget, ska tillvarata den kompetens och det engagemang som finns i institutionernas nuvarande styrelser.  
Däremot blir de fysiska samlingarna kvar i respektive stiftelse eller förening. Men aktiviteten i stiftelsernas styrelse blir mycket låg. Det handlar om ett möte om året där uppdraget till AB Kulturarv Södra Småland bekräftas.
Även om fusionen nu har kommit en bra bit på väg möter planerna fortfarande ett starkt motstånd hos styrelsen för Emigrantinstitutet.
När styrelsen på sitt senaste möte skulle behandla ett förslag om permutation (avveckling) av stiftelsen ledde det till en votering som ja-sidan vann med knappast möjliga marginal, 4-3.
Men eftersom tillförordnade verksamhetschefen Lars Hansson inte ville genomföra permutationen har styrelseordföranden Britt-Louise Berndtsson åtagit sig att verkställa styrelsebeslutet. På samma möte beslöt styrelsen också att förlänga Lars Hanssons uppdrag med sex månader fram till årsskiftet då det nya driftbolaget ska ta över verksamheten.
Då har Emigrantinstitutets verksamhet under en följd av år gått med stora underskott. 2007 resulterade i ett minus på 720 000 kronor och institutet har ännu inte presenterat någon årsredovisning för 2007.
- Jag vet att årsredovisningen är tagen och klar, säger Britt-Louise Berndtsson som däremot inte känner till om redovisningen har gått i tryck.
För att klara likviditeten i samband med ett EU-projekt belånade Emigrantinstitutet vid årsskiftet sin fastighet, värderad till 18 miljoner kronor. Det handlade om ett miljonlån som nu alltså tynger ekonomin ytterligare.
Både landstinget Kronoberg och Växjö kommun har klargjort att de håller inne sina bidrag på drygt två miljoner kronor om Emigrantinstitutets styrelse går emot fusionsplanerna.
- Det finns inga marginaler för ett nej, säger Bo Frank.
Slut citat
 
Låt mig uppmana så många som möjligt att protestera, inte minst mot Britt-Lousie Berndtssons svek mot den verksamhet hon ska leda.

2008-06-27, 21:47
Svar #1

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Det hedrar inte precis ordföranden i SEI:s styrelse att hon medverkar till att lägga ner den institution hon åtagit sig att sköta. Hon heter Britt-Louise Berndtsson och presenterar sig så här på sin blogg:
 
Centerkvinna och centerfeminist som värnar demokratin och landsbygdsutveckling bl a. Står på den lilla människans sida.
 
Men man kanske får förmoda att hon inte hunnit lära sig något om SEI och dess verksamhet, eftersom SEI inte finns med bland länkarna på hennes blogg: http://brittlouise.blogspot.com/ och då är det ju näppelunda något av hennes huvudintressen.
 
Bättre hade ju varit om hon engagerat sig för att ge SEI en vettig finansiering, något som de nog aldrig haft.
 
Jag trodde Grönköping låg vid Bergska sjön, men detta visar ju att det ligger nära Helgasjön.

2008-06-28, 11:24
Svar #2

Utloggad Mats Ahlgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4737
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 20:42
    • Visa profil
Det är dags att vi alla, kanske bäst genom Förbundet, nu tar vårt ansvar och agerar.
 
Det gäller att vi värnar om det släkthistoriska källmaterialet och dess tillgänglighet för forskningen, något som är vårt och Förbundets ansvar.
 
Varför inte ett sockenupprop, där vi alla kan delta?  Har du bra förslag, för fram dem, men det brådskar, aktiviteterna för att döda Emigrantstiftelsen rullar på i full fart.

2008-07-01, 12:07
Svar #3

Utloggad Mats Ahlgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4737
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 20:42
    • Visa profil
Om någon vill se den så kallade utredningen (skämtsamt begrepp på ett beställningsverk)så har jag den elektroniskt. Maila mig så skickar de få sidorna.

2008-07-01, 15:33
Svar #4

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Jag har nu delvist läst rapporten/utredningen och tycker att det är mycket intressant vad den frilansande utredaren skriver om sig själv:
 
Det är min första arbetssejour i kulturarvssektorn, vilket mina uppdragsgivare (kommun- och landstingsråd) bedömde som en fördel. Jag var s a s inte belastad av sakkunskap inom de olika verksamhetsområden som Smålands museum, Kronobergsarkivet och Svenska Emigrantinstitutet härbärgerar.  
 
Personligen tycker jag att det är mycket märkligt att okunskap ska vara en merit!  
 
Vill man läsa Ulf Beijboms syn på saken, så finns den här:http://www.etgenealogy.se/SEI-Beijbom2.htm
 
(Meddelandet ändrat av elisabeth den 01 juli, 2008)

2008-07-01, 22:13
Svar #5

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
Okunskap ÄR en merit numera!
 
Hälsningar från universitetsvärlden

2008-07-02, 02:36
Svar #6

Utloggad Göran Stenberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3170
  • Senast inloggad: 2021-09-03, 16:24
    • Visa profil
Tänk att sakkunskap beskrivs som vore den belastande! Utredaren skriver det helt oförblommerat!

2008-10-14, 12:28
Svar #7

Utloggad Jan Jutefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4731
  • Senast inloggad: 2014-07-06, 10:38
    • Visa profil
Enligt en alldeles färsk uppgift jag fått på telefon, så är hela spelet om Emigrantinstitutet en fasad för att komma åt marken.
 
Det låter helt otroligt, men marken i Växjö centrum är mycket åtråvärd. Man vill bygga ett World Trade Center, med parkeringshus och hela konkarongen. Självkart ska det då vara mitt i centrum och Institutets parkering och museiparken är då det enda som finns tillgängligt. Kan man också få bort institutet så är ju allt klappat och klart. Institutet som sådant tillför ju inte Växjö konmmun något, utan kostar bara kommunen en massa pengar.  
Jag vet inte sanningshalten i mitt påstående, men jag har blivit lovad ritningar på planeringen. En utredning ska vara gjord på kommunens byggnadskontor.
 
Jag har också satt en reporter på Växjö Tidning/Kronobergaren på spåret. Vi får se vart det leder.
 
12.45.  Jag har nu fått diverse ritningar som visar på en planering av stationsområdet. Enligt min källa, som är byggnadsingenjör, är området alldeles för belastat som det är och inte kan bebyggas, varför museiområdet är den egentliga tilltänkta platsen.
 
(Meddelandet ändrat av Janj den 14 oktober, 2008)

2008-10-14, 12:41
Svar #8

Utloggad Henrik Törnqvist

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 735
  • Senast inloggad: 2011-03-28, 13:54
    • Visa profil
Hej Jan!
 
Om det finns en utredning, om någon ansökt om byggnadslov, osv så bör uppgifterna kunna verifieras ganska snabbt av byggnadskontoret. Blir spännande att se vad reportern kommer fram till.
 
Intäkter från en eventuell försäljning av marken måste ju kunna bekosta en flytt av institutet utan att det för den sakens skull slås ihop med övriga verksamheter. Hellre en flytt än att det slås ihop med övrig verksamhet väl?
 
Med vänlig hälsning,
 
Henrik Törnqvist
Örebro

2008-10-14, 12:42
Svar #9

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
Intressant! I dessa depressionstider tänker man då bygga ännu en fallossymbol för kommunalpolitiker? Emigrantinstitut eller ej - har man inte lärt sig av andras misstag?

2014-12-20, 16:06
Svar #10

Utloggad Mats Ahlgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4737
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 20:42
    • Visa profil
Och nu har det gått några år och de som kan något har slängts ut ur styreslen, som ombildats, helt i strid mot gällande statuter. Visserligen har en ansökan om ändring skickats till kammarkollegiet, men den är ännu inte behandlad, men det bryr sig inte de lokala småpåvarna inte om utan de tecknar avtal med Kulturparken, de lämnar över allt i händer på de som inte har en aning om emigration. De styrelsemöten som avhållits lär förklaras som ogiltiga vid en kontroll och vad gör man då. Personalen är ju uppsagd, alla utom en som har en nära relation till ordförande i vänföreningen (som sitter i den nya styrelsen)
 
Lite om röran finns på http://www.smp.se/nyheter/lobbyn/det-som-en-gang-var-emigrantinstitutet%28457574 6%29.gm

2014-12-20, 19:17
Svar #11

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Ett och annat om detta och mer bakåt i historien finns att läsa i Ulf Beijboms nyutgivna memoarer, Oförglömligt, som trillade in i november från Emigrantinstitutets Vänförening. En maffig bok på mer än 500 sidor, utgiven av Carlssons Bokförlag.

2014-12-20, 22:02
Svar #12

Utloggad Nils Hård af Segerstad

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1651
  • Senast inloggad: 2024-04-14, 19:18
    • Visa profil
Ja, den boken är läsvärd och nu får vi hoppas att nästa nummer av Emigranten hinner trilla in lagom till jul!

2014-12-20, 23:52
Svar #13

Utloggad Mats Ahlgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4737
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 20:42
    • Visa profil
I de nya statuterna, som inte antagits, föreslås styrelsen består av en från kommun, en från Landstinget, en från universitet i Växjö, en från Vilhelm Mobergsällskapet och vänföreningens ordförande.  
 
Intressant är att så ser den nya styrelsen ut som de beslutade själva om, utan inblandning av representanter från alla andra organisationer. Den lilla, lokala och ganska lågkompetenta styrelsen skrev avtal med kulturparken (helt utan legitimitet), de försökte med våld  hindra riksarkivet att ta hand om sina deponerade samlingar. Styrelsens nya ordförande har fått helt klart från tillsynsmyndigheten att avtalet inte är i överensstämmelse med statuterna, men det bryr sig inte styrelsen om, de kör på och hoppas att ingen ska märka det.
 
Undrar hur mycket av detta som kommer att stå i vänföreningens egen tidning?

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna