ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Disbyt kontakter- de svarar aldrig..  (läst 1052 gånger)

2009-01-09, 16:53
läst 1052 gånger

Utloggad Susanne Lamby

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 216
  • Senast inloggad: 2018-12-10, 01:22
    • Visa profil
Jag har lite funderingen på, ang. om kontakt med som jag har mejlat till. Jag får uppgift om vem det är genom trycka på som t ex min stamfaders namn och då får man upp personens namn och adress ev e-postadres osv. Jag hade skickat om detta uppgifter och ber personen bekräfta och svara till mig. Jag fick nästan aldrig svar från dessa personer trots jag är medlem i DIS och genline i tredje året nu. Vad har jag gjort för fel??
Jag vet inte vad det beror på. Kanske jag borde skriva och förklara att jag verkligen hör dåligt= är hörselskada och kanske det påverkar svenska meningsbyte. Jag undrar bara ! Jag blev lite ledsen när folk ställer upp som Uppgiftlämnare genom ge ut sitt namn i disbyt.
Det finns andra orsak är de flesta har väl glömt bort registerar bort för jag hade nyss skickat men får tillbaka mejlet som säger : finns inte ! Märkligt! får man göra så här om man låter bli och anmäla sin nya adress eller avslutar.. Då tycker jag att man borde ha kolla på sina uppgiftlämnare verkligen kan ställa upp i sitt andra året som tex.
 
Den andra frågan om Min Disbyt-utdrag ger mig nya släktforskarkontakter. Jag undrar verkligen om det är verkligen rätta vägen att få rätta uppgifterna eller inte! Jag är lite tveksam om det verkligen hjälper . Jag har forskat klart 1800 talet och 1900 talet. Men behöver lite bekräftelser är från 1700 som är lite extra knepigt at få fram.
 
Mvh En ledsen Susanne

2009-01-09, 18:26
Svar #1

Utloggad Henrik Törnqvist

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 735
  • Senast inloggad: 2011-03-28, 13:54
    • Visa profil
Hej Susanne!
 
Jag tror inte att det är du som gör något fel. Tittar man på de uppgifter som finns registrerade hos Disbyt så är de i många fall inte uppdaterade på åtskilliga år. Det betyder givetvis inte att uppgifterna som rör själva släktforskningsmaterialet skulle vara felaktiga, men mycket kan ha hänt uppgiftslämnare. En del av uppgifterna är från tiden då man kom åt internet via vanligt modem och där både leverantörerna och de e-postadresserna man blev tilldelad är borta sedan länge. Samma bekymmer torde finnas även här på Anbytarforum, att folk har inaktuella uppgifter inlagda i sina profiler.
 
Vill minnas att man inom DIS gick ut för ett tag sedan och uppmanade sina medlemmar att dels skicka in uppdaterat material på sin släktforskning, men också sina kontaktuppgifter. Om du är medlem i DIS borde du kunna läsa om detta i det senare numret av Diskulogen.
 
Min egna erfarenhet av kontakter genom Disbyt är att ungefär hälften har svarat.
 
Med vänlig hälsning,
 
Henrik Törnqvist
Örebro

2009-01-09, 19:21
Svar #2

Utloggad Susanne Lamby

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 216
  • Senast inloggad: 2018-12-10, 01:22
    • Visa profil
Henrik,
 
Tack för de tröstrika ord. Ok då vet jag att det är så som du tror att det kan av olika skäl.
 
Jo jag är medlem i DIS i 3:e året i rad.. Jag ska kolla om jag har kvar de gamla tidningar, men brukade kasta efter 1 år i taget.  Ok, jag ska ha tålamod igen om jag får hoppas på att någon svarade nu om de inte har koll på sina e-postadressen m.fl.
Jag har gjort nästan klart med med Samuelsson- Persson- Pettersson- Backman och sist Åkerman grenen kvar. Men jag hoppas på att få svar någon svarade på anropet och hoppades på att få svar. Jag är otålig som är min sämsta egenskap. Sorry!.

2009-02-10, 11:15
Svar #3

Utloggad Gunnar Bergstedt

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 12
  • Senast inloggad: 2016-03-31, 20:16
    • Visa profil
Hej Susanne!
 
Eftersom jag är DISBYT ombud kan jag se att du inte har skickat in dina egna forskarresultat till DISBYT.
Gör du det så får du en 'träfflista' på de som har gemensamma anor med dig.
 
När sedan ditt bidrag är sökbart på Internet skulle jag tro att du kan få ett betydligt mer positivt resultat på dina mail, när den du mailar till kan se hur anor går ihop med dina egna anor.
 
Jag vet att många väntar med att skicka in till DISBYT tills dom är 'färdiga' med sin forskning. Jag tycker att det är fel resonerat, ty jag känner ingen som blir färdig med din forskning!
 
Med vänliga hälsningar
 
Gunnar Bergstedt
Stockholm

2009-02-10, 13:03
Svar #4

Utloggad Susanne Lamby

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 216
  • Senast inloggad: 2018-12-10, 01:22
    • Visa profil
Hej Gunnar-
Jag hade skickat via vanlig mejl som jag inte märkte att du skickade via Anforum.
 
Hur ska jag göra det? Ska jag skicka via CD skivan och till vem då?  
Hur mycket ska jag skriva om? Jag har hållit numera på min farmors släktningar just nu som är lite extra knepigt !
 
Min farfars släktningar är spårade till 1690 talet--  
Min farmors släktningar fram till 1790 talet, men det pågår..
 
Samtiidgt hade jag hört att man inte får svar från DISBYT eftersom man hade skickat handlingarna. Just därfär är jag lite tveksam om det verkligen hjälper..
Det är lite mera frågor.. Jag skulle vilja ha svar på allt på allt.
 
Vore tacksam om jag kan få hjälp av dig, Gunnar
 
Mvh
Susanne Lamby

2009-02-10, 13:35
Svar #5

Utloggad Bo Nordenfors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5383
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 14:38
    • Visa profil
Hur man sänder in framgår på DIS hemsida
 
http://www.dis.se/dbyindex.htm
 
Man bifogar antingen GEDCOM-fil till ett mejl, eller om man råkar ha DISGEN som program så gör man enligt det programmets instruktioner för att få fram en fil till DISBYT.
Man måste således ha registrerat sin släkt i ett släktforskningsprogram, något annat går alltså ej.
 
Tyvärr har många som bidragit till DISBYT gamla e-postadresser.

2009-02-10, 22:52
Svar #6

Utloggad Susanne Lamby

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 216
  • Senast inloggad: 2018-12-10, 01:22
    • Visa profil
Hej till Gunnar och Bo !
 
Jag har sparat med min släktgren Åkerman, som gedcom. Men  när jag vill kontrollera filen innan jag skickar den, så kan jag inte öppna den. Tips på hur jag kan göra? och vem ska jag skicka till ?

2009-02-11, 10:52
Svar #7

Utloggad Maggie Andersson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 273
  • Senast inloggad: 2021-07-09, 11:16
    • Visa profil
Susanne, om du bara klickar på filen kan du säkerligen inte öppna den. Du måste nog öppna den via ditt program, eller kanske tom importera den till ditt program innan du kan öppna den. Vad använder du för programvara?
 
Hur man gör för att skicka sitt bidrag står som Bo säger på hemsidan. Här är en direktlänk till instruktionerna: http://www.dis.se/disbyt_utdrag.htm  
 
Du skickar sedan din gedcom-fil till det disbyt-ombud som finns närmast dig. Länk till ombuden hittar du nästan längst ner på sidan jag hänvisar till via länken ovan.

2009-02-11, 13:56
Svar #8

Utloggad Susanne Lamby

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 216
  • Senast inloggad: 2018-12-10, 01:22
    • Visa profil
Hejsan--
 
Nu har jag gjort detta igår kväll som det löstes till bästa. Jag har redan fått svar från ombudmannen och allt är klart och godkända.. Det ska bl kul. Hoppas att min släktforskningen blir klara innan sommaren står för dörren.
 
Maggie- ..se svaren ovanför !
Jag är som sagt lite för otålig, det ligger i släkten.. Hahaha !
 
Kram Susanne

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna