ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Samefynd  (läst 875 gånger)

2007-09-15, 19:06
läst 875 gånger

Anna Klevebäck (Annapanna)

Hej!
 
Eftersom jag just nu bläddrar i kyrkoböckerna för Arvidsjaur och Malå så stöter jag ofta på lappar, oftast som drängar och pigor. Det jag undrar är om jag ska (kan/bör/får) skriva in all dessa under Samefynd? Eller är det bara en viss typ av samefynd som ska rapporteras?
 
Mvh
Anna

2007-09-16, 18:32
Svar #1

Siv Johansson

Anna.
För mig som bor i Malå känns det tokigt att skriva in alla samer i A-jaur och Malå under Samefynd, eftersom majoriteten av befolkningen under äldre tider var just samer här. Men jag kanske är hemmablind?? Om jag däremot skulle träffa på en same lapp i södra Sverige, DÅ skulle jag raskt skriva in det. Kom gärna med fler åsikter i ämnet!!!
Mvh Siv

2007-09-17, 08:37
Svar #2

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Kan man tänka sig, att när man rapporterar ett samefynd, så ska det vara på en person, som befinner sig på en plats, där man normalt inte brukar finna dem? Behöver det just vara i den södra delen? Jag har rapporterat ett samefynd, när det gällde en person, som befann sig i Bjärtrå (tror jag det var) i Ångermanland. Han bodde där i en by.
 
Ann-Mari
Ann-Mari Bäckman

2007-09-17, 11:45
Svar #3

Siv Johansson

Nej, naturligtvis behöver det inte vara i de södra landsdelarna, jag tog bara ett exempel. Att rapportera ett fynd där man inte förväntas påträffa samer lappar, är väl att göra någon glad som forskar efter en förlorad gren.
Mvh Siv

2008-12-30, 13:09
Svar #4

Utloggad Kaj Larsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 583
  • Senast inloggad: 2022-04-21, 20:44
    • Visa profil
Samefynd i Hamrånge (X):
 
I boken över avlidna 1791, no 8: Jonas, lapp-pigan Helena Mårtensdotters oägta son. Född 1783 d 7 april och blev d 3. Febr. död i håll, 7 år 10 mån gammal
 
Kaj Larsson

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna