ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Kopior på Genlines sidor.  (läst 1456 gånger)

2006-03-14, 17:44
läst 1456 gånger

Pia Larsson

Hej!
Ser att några ibland lagt in sidor från Genline i sina svar. Prenumererar själv på Genline. Men hur gör jag för att kopiera sidorna jag vill spara?

2006-03-14, 19:15
Svar #1

Utloggad Annki Roos

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 847
  • Senast inloggad: 2014-01-17, 18:02
    • Visa profil
Hej Pia, när du har den sida på Genline du vill spara så trycker du på tangenterna Ctrl Alt PrtScSysRq. Den sista sitter i samma rad som deleteknappen fast högre upp. När du gjort detta så tar du upp paint, den kommer du åt genom att trycka på start, program, tillbehör. Där i paint klistrar du in bilden.  
 
Vill du sen klippa och ta bort onödiga saker så går du upp till höger på paint. Där finns en fyrkant som är lite punkterad så att säga. Tryck på den och sätt musen där du vill klippa, dra sen musen över det du vill ha. Välj sen klipp ut under redigera och ta upp en ny paint. Klistra in och, vips, så har du din bild som du vill ha den. Sen går du på arkin och väljer spara som. Lägg bilden där du vill ha den. Själv brukar jag lägga bilderna i mina bilder.
 
Hoppas du förstår min något krångliga förklaring .  
 
MVH
/Annki
 
Ps. Själv så lärde jag mig detta genom en annan som är med här på AF, Christina Sylejmani (Kina). Hon hade ett enormt tålamod med mig, innan jag fattade allt ;).

2006-03-14, 20:07
Svar #2

Utloggad Kina Sylejmani

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1787
  • Senast inloggad: 2022-07-08, 09:22
    • Visa profil
Pia, bilden sparar du i  jpg-format (och döper den under lämpligt namn) och sedan är det bara att följa anvisningarna i Anbytarforum om hur man lägger in en bild här.
Bilden får vara max 100 kb.  
 
 
Lycka till!
 
 
/Kina

2006-03-14, 22:05
Svar #3

Utloggad Ann Sjöberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 363
  • Senast inloggad: 2020-02-21, 16:30
    • Visa profil
Pia, jag använder mig av Gadwin Printscreen.
Det finns gratis för nedladdning på www.gadwin.com/printscreen/
 
När jag tar hardcopies så trycker jag på knappen Print Screen.  
Gör en ruta med musen och högerklickar.  
Det som befinner sig inom denna ruta sparas per automatik som en fil till en förutbestämd mapp.
 
Hälsningar
Ann
Hälsningar
Ann

2006-03-14, 22:29
Svar #4

Utloggad Annki Roos

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 847
  • Senast inloggad: 2014-01-17, 18:02
    • Visa profil
Hej där Ann, känner jag inte igen dig på något sätt . Har i alla fall ladda ner Gadwin för det verkar ju väldigt enkelt, så det måste jag testa.
 
Ha det gott.
 
/Annki

2006-03-15, 15:23
Svar #5

Pia Larsson

Hej och tack allihop!
Jag ska genast ta mig an detta. Testar de olika sätten och finner vad som passar mig.
Vänliga hälsningar Pia!

2006-03-15, 16:38
Svar #6

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11058
  • Senast inloggad: 2024-04-23, 11:36
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Ett ytterligare tips - erhållet här i forumet - är ScreenHunter 4.0, vilken jag numera använder och är mycket nöjd med. Freeware.
Jag bidrar gärna med en liten enkel instruktion - utifrån mina erfarenheter - om någon skulle behöva den.
Vänligen,
Olle Elm
PS. Om ingen har nämnt det ovan; Pia, pröva först under Prova Anbytarforum (ej för riktiga inlägg) - det brukar jag göra; Och gör inte filen större än 80-90. Det brukar inte funka med 100 - för mig i alla fall. DS
Vänligen,
Olle Elm

2006-03-15, 22:22
Svar #7

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11058
  • Senast inloggad: 2024-04-23, 11:36
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Fick en förfrågan via e-post om instruktion till Screen Hunter 4.0. Lägger in mitt svar också här, om det kanske kan vara till glädje också för någon annan. Så här skrev jag:
 
Förmodar att Du själv laddat hem Screen Hunter 4.0 och har en fungerande startikon på ”skrivbordet” på datorn. Om Du gör precis som jag skriver nedan - steg för steg - bör det fungera:
 
 
1)       Klicka på ikonen på skrivbordet så att Du startar Screen Hunter. Låt den gå i bakgrunden.  
 
2)       Ta fram den sida/bild som Du vill kopiera ifrån ex vis i Genline.
 
3)       Tryck på tangenten F6. Du ser nu musmarkören som ett + i bilden.
 
4)       Skär ut den del av bilden Du vill ha. (Du ser därefter en ruta från Screen Hunter som räknar ner. Låt den vara eller klicka OK)
 
5)       Gå till Skrivbordet. Där ligger nu en ikon med ett ark med en pensel och under står ScreenHunter1.
 
6)       Klicka på den och Du ser den bild Du klippt ut i något som heter Visningsprogram för bilder och fax.
 
7)       Längst ner på denna bildruta - som kommer fram, ser Du en liten ikon som ser ut som en diskett.
 
8)       Tryck på den och spara ner bilden där Du vill ha den på Din dator.
 
9)       Öppna sedan Ditt bildbehandlingsprogram, ta fram bildfilen och behandla bilden till en jpeg-fil, som inte är större än att den kan läggas in i Anbytarforum, om det är det Du vill göra. (Annars kan det ju vara intressant att bara ha bilderna för sin släktforskning)
 
Vänligen,
Olle
Vänligen,
Olle Elm

2006-03-15, 23:17
Svar #8

Utloggad Sven-Ove Brattström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3276
  • Senast inloggad: 2024-02-09, 14:25
  • Bilden är gammal, mera rynkor nu :)
    • Visa profil
Om bilden inte är i färg, ändra filtypen till gråskala. En sådan fil blir väsentligt mindre till storleken.
Brattis (före 2004 Linewizard) = Sven-Ove Brattström

2006-03-16, 12:16
Svar #9

Utloggad Kjell Johansson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 477
  • Senast inloggad: 2024-03-19, 18:44
    • Visa profil
Gadwin verkar vara bitvis översatt till svenska

2006-03-16, 20:43
Svar #10

Utloggad Ann Sjöberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 363
  • Senast inloggad: 2020-02-21, 16:30
    • Visa profil
Mitt Gadwin är helt på svenska.
Har för mig att det blev så per automatik när jag installerade det. Det som är så bra är att man kan göra så många olika inställningar beroende på vad man vill ha ut av det för stunden.
Hälsningar
Ann

2006-03-17, 06:54
Svar #11

Utloggad Kjell Johansson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 477
  • Senast inloggad: 2024-03-19, 18:44
    • Visa profil
Hej! Laddade hem mitt Gadwin här, när jag installerde blev det på svenska
 
http://www.gadwin.com/printscreen/

2006-03-17, 06:58
Svar #12

Utloggad Kjell Johansson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 477
  • Senast inloggad: 2024-03-19, 18:44
    • Visa profil
Med bitvis menade jag att hjälpfilen inte är översatt

2006-09-27, 11:45
Svar #13

Utloggad Paola Grafström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 224
  • Senast inloggad: 2022-03-11, 15:23
    • Visa profil
Hej!
 
Hoppas någon har tålamod med mig också. Har idag försökt och tillslut lyckats få in testbild från genline, MEN allt det vita följde med från paintpappret. När jag klippte ut vad jag vill ha och klistrat in det på ny paint så kom det med på bilden som jag skickade. Vad har jag gjort för fel? Provade med Adobe att redigera där, det gick bra men då fanns inte rätt format med som alt. på spara som!?
 
Mvh Paola

2006-09-27, 16:23
Svar #14

Johnny Karlsson

Paola, testa det här, det underlättar väldigt mycket när man vill ta en skärmdump.
 
http://www.gadwin.com/printscreen/screen_capture.htm
 
Johnny

2006-09-27, 19:39
Svar #15

Utloggad Annki Roos

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 847
  • Senast inloggad: 2014-01-17, 18:02
    • Visa profil
Paola, när man klistrat in sin bild och gjort klart alltling, så kan man ta bort allt det vita. Om du tittar i kanterna på det vita ser du små,små punkter. De är gråa, sätt muspekaren där så får du fram en dubbelpil. Då är det bara att dra in kanterna så långt du vill och vips, så försvinner det vita.
 
Hoppas du förstår min knepiga förklaring .
 
MVH
Annki

2006-09-27, 21:48
Svar #16

Utloggad Paola Grafström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 224
  • Senast inloggad: 2022-03-11, 15:23
    • Visa profil
Hej Johnny och Annki!
 
Ett stort TACK till er båda. Jag har bara provat Annkis förslag än för det var precis vad jag hade försökt men inte fått till riktigt. Ska kolla upp Johnnys id? också. Jag tror att det kommer bli rätt nu. Ska genast över till testsidan!  
Tack igen!
 
Mvh Paola

2006-09-27, 21:58
Svar #17

Utloggad Paola Grafström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 224
  • Senast inloggad: 2022-03-11, 15:23
    • Visa profil
DET FUNKADE!!
 
Tack för hjälpen!!
 
Mvh Paola

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna