ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Hur skriver man bäst ett inlägg?  (läst 3123 gånger)

2011-05-11, 11:17
läst 3123 gånger

Utloggad Eivor Andersson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 997
  • Senast inloggad: 2015-05-26, 12:02
    • Visa profil
Samma här...
 
Ta det inte personligt, det var en allmän inställning.
 
Eivor

2011-05-11, 11:50
Svar #1

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Intressant fråga Helene ställer: Ska man ställa samma regler för de som svarar d v s var måttfulla.
 
Jag tror att regeln att vara måttfull har kommit till för att inte man ska ställa frågor både här och där på samma gång. Detta gör ju att risken är stor att man diskuterar samma person på flera ställen. Därför är det bäst att ställa en fråga, invänta svar och först då ev flytta sin fråga till nästa ställe (eller ännu bättre själv leta fram fler uppgifter och ev därefter ställa en ny fråga)
 
Så har jag uppfattat vitsen med denna regel.
 
Att man skulle vara måttfull i sitt svarande gagnar ju ingen. Det är klart att man ska presentera allt man funnit till en frågande. Att svaren kan bli många till en och samma fråga, är ju i och för sig inget konstigt, eftersom nya uppgifter kan dyka upp allteftersom.
Ann-Mari Bäckman

2011-05-11, 13:35
Svar #2

Utloggad Per-Åke (Peo) Hjälm

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 92
  • Senast inloggad: 2018-11-02, 11:45
    • Visa profil
Kan man svara på för många frågor? Nej, det tycker jag inte. Åtminstone inte så länge frågorna (och svaren) är seriösa.  
 
Problemet kommer då någon har satt ett slentrianmässigt frågande i system. Då bör man låta bli att svara. Eller kanske ännu hellre svara på ett sådant sätt att frågeställaren ändå måste aktivera sig.

2011-05-13, 09:59
Svar #3

Utloggad Moderator Övriga ämnen

  • Moderator *****
  • Antal inlägg: 310
  • Senast inloggad: 2016-04-08, 13:43
    • Visa profil
Ett inlägg som stred mot ordningsreglerna (Endast forskningsutbyte, Var alltid artig och vänlig) och som inte handlade om hur man bäst skriver inlägg på Anbytarforum har tagits bort.

2011-05-13, 18:06
Svar #4

Utloggad Elin Wahlgren

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 293
  • Senast inloggad: 2012-12-26, 23:56
    • Visa profil
Hej!
Jag undrar lite om det egentligen spelar någon roll? Om någon inte vill forska själv, så är det väl den personens förlust. Det är ju själva forskningen som är de roliga. Alla som upptäcker missbruk av hjälpsamhet kan ju sluta svara, men vad spelar det egentligen för roll att någon annan fortsätter svara? Som sagt så är det ju personen som inte vill leta själv som missar allt det roliga.
 
/Elin

2011-05-13, 21:29
Svar #5

Utloggad Kristina Gunnarsdotter

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6203
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 00:28
    • Visa profil
Om det är roligt eller inte att forska själv är en subjektiv uppfattning.  
 
Släktforskning handlar om att bygga kedjor, men de som bara samlar datum drar ibland fel slutsatser och tappar helheten. De klipper och klistrar ihop sitt släktträd liksom den tyska försvarsministern zu Guttenberg (kallad minister copy and paste) fabricerade sin doktorsavhandling.
 
Problemet med ”samlarna” är att många inte kontrollerar uppgifterna de får men gärna sprider dem vidare. Det florerar så mycket felaktiga uppgifter på hemsidor, uppgifter som är så lätta att vidarebefordra i tron att de är verifierade. Se t ex ett nyligt exempel under Smed och vallonsläkter, Tysk.
 
Så i stället för att ägna tid åt att forska åt samlarna vore det bättre att de tjänstvilliga lägger tid på att hjälpa nybörjare och dem som har försökt själva men kört fast. Och gärna framhålla för dem vikten av källgranskning. Fast det är förstås min subjektiva åsikt.

2011-06-08, 08:15
Svar #6

Utloggad Moderator Övriga ämnen

  • Moderator *****
  • Antal inlägg: 310
  • Senast inloggad: 2016-04-08, 13:43
    • Visa profil
Ett inlägg som handlade om moderationen av en annan tråd på AF har tagits bort. Om man har synpunkter på moderationen av en tråd ska man maila respektive moderator direkt; inte göra inlägg på AF. Listan över epostadresser hittar man här. Saknas moderator för tråden vänder man säg till Anbytarvärden.

2011-06-08, 12:51
Svar #7

Utloggad Vincent Eldefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2571
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 01:56
    • Visa profil
    • Släktingar.se
Varför ska man inte kunna diskutera moderationen öppet? Det känns ju tämligen meningslöst att göra på det föreslagna viset, då får man ingen tydligt bild av vad folk överlag anser...
Sveriges största genealogiska databas med verifierad information:
https://www.slaktingar.se/

2011-06-09, 06:40
Svar #8

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Vincent!
 
Jag vet inte om du fått svar på din fråga via epost, men svarar dig ändå.
 
För att få bort diskussionerna om tyckande om ditt och datt från Anbytarforum, så inrättades det ett Förbundsforum, troligtvis 2008.
 
För att diskutera där måste man vara medlem i en förening. Så enda möjligheten att ha åsikter om en moderators agerande, är antingen att ta upp frågan direkt med moderator via e-post eller att diskutera i Förbundsforum. Är man inte medlem i en förening har man alltså ingen möjlighet att ta upp diskussioner i olika frågor om Anbytarforums handhavande och få veta vad andra tycker.
 
Ann-Mari
 
(Meddelandet ändrat av ines 2011-06-09 07:56)
Ann-Mari Bäckman

2011-06-09, 07:03
Svar #9

Utloggad Moderator Övriga ämnen

  • Moderator *****
  • Antal inlägg: 310
  • Senast inloggad: 2016-04-08, 13:43
    • Visa profil
Man kan tycka vad man vill om regelverket på AF men de är fastställda av förbundsstyrelsen. Precis som Ann-Marie skriver ska meta-diskussioner om AF föras på Förbundsforum och är förbehållna medlemmar i förbundets medlemsföreningar.

2015-03-05, 07:44
Svar #10

Utloggad Björn Sonesson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1141
  • Senast inloggad: 2019-01-08, 16:38
    • Visa profil
Hej! Jag får obehagskänslor av följande inlägg om (von) Kanitz. I alla fall något inlägg skulle väl plockas bort, ev redigeras. Man går hårt åt den stackars Alv som sedan får ännu en tillrättavisning där HAn beskylls för att ha en hård ton. Istället ser jag klart och tydligt att det är anklagaren och 2 andra, de 2 sista är/var kända genealoger. Britt-Marie Kämpe skriver ett förskrämt inlägg - så får det naturligtvis iNTE vara! Vett och etikett brister avsevärt här!!! Stackars Norge som har Are ...
 
http://aforum.genealogi.se/discus/messages/576/37102.html?1174147283
Mvh Björn
 
(Meddelandet ändrat av Sone 2015-03-05 07:44)

2015-03-05, 08:56
Svar #11

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Menar du detta inlägg från 2007?
 
kanitz
Ann-Mari Bäckman

2015-03-05, 09:50
Svar #12

Utloggad Mats Ahlgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4737
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 20:42
    • Visa profil
Fast inläggen är från 2003, utom en kommentar från 2007 som uppenbarligen hamnat fel. Varför redigera en diskussion, låt det som hände för 12 år sedan visa på hur det kunde vara och hur mycket bättre det är nu.

2015-03-05, 16:26
Svar #13

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11057
  • Senast inloggad: 2024-04-08, 22:32
    • Visa profil
    • www.orserum.info
När jag på 70-talet glad i hågen skulle rapportera mina fynd till min faster Eva - om att hennes mor i själva verket hade ännu fler halvsyskon och pojkar dessutom - fick jag mig en ordentlig skopa:
 
Dä ä la ingett å hålls å rota i dä där gammla!
 

 
[color=808080]faster Eva 90 år[/color]
 
Björn, det är nästan så att jag håller med faster Eva.
Om Du kollar noga är vissa deltagare t o m döda sedan det där hände.
 
Vänligen,
Olle
Vänligen,
Olle Elm

2015-03-05, 18:22
Svar #14

Utloggad Sonia Biörkeroth

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1399
  • Senast inloggad: 2024-03-19, 15:42
    • Visa profil
Olle, så fint kort på din faster Eva och hennes nystrykna blus är jättevacker!

2015-03-05, 22:45
Svar #15

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11057
  • Senast inloggad: 2024-04-08, 22:32
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Tack Sonia!
Min faster hade inga egna barn och arbetade som hushållerska hela sitt liv på en bondgård med två bröder som husbönder. Hos dessa oerhört snälla människor var jag sommarpojk många somrar. Fastän jag bara vara 8-9 år första sommaren tog de mitt intresse för det gamla på allvar och jag lärde mig mycket särskilt av den ene av bröderna som gärna berättade. Det var först när jag blev äldre och kom dragandes med vår egen släkthistroria som jag fick skopan.  
 
Vänligen,
Olle
Vänligen,
Olle Elm

2015-03-06, 18:20
Svar #16

Utloggad Sonia Biörkeroth

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1399
  • Senast inloggad: 2024-03-19, 15:42
    • Visa profil
Olle, det stämmer nog bra att man förr i tiden inte pratade så mycket om saker o ting som rörde speciellt barn utom äktenskap eller annat känsligt. Min morfar var född utom äktenskap, ingen far namngiven i kyrkböckerna även om alla visste vem det var, han emigrerade till Amerika o kom hem igen. Min mormor sa när jag frågade, morfar redan död då, att han-barnafadern kom hem o dödde.
Och har ju själv genom släktforskning upptäckt barn födda före äktenskap, höggravida mödrar vid giftermål - där all dessa data utelämnats i släktutredningar för att det ska se fint ut.  
 
Du tycks ha haft en fin barndom under dina somrar som gett dig mycket - och detta tack vare din faster!

2015-03-07, 11:54
Svar #17

Utloggad Eva Isaksson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 40
  • Senast inloggad: 2017-01-04, 23:23
    • Visa profil
Jag och min gubbe har släkt runtom i landet och jag har ställt många frågor här i forumet. För det mesta har jag fått mycket hjälpsamma svar och jag är verkligen tacksam för dessa.
 
Svaren på andras frågor har också varit mycket användbara. Särskilt i Tornedalen.  
 
De gånger mina frågor blivit utan svar så anar jag att frågan är svårbesvarad.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna