ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Dubblering av inlägg  (läst 1340 gånger)

2001-06-10, 19:45
läst 1340 gånger

Anna Wiklund

Om man ställer en fråga under exempelvis en socken och inte får nåt svar och man sen efter några månader vill ställa samma fråga under efterlysningar, dubblerar man inlägg då?
Jag menar, alla kanske inte läser socknar utan kollar enbart i efterlysningar.
Var är det störst chans att få svar?
mvh Anna

2001-06-10, 20:19
Svar #1

Utloggad Jan Jutefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4731
  • Senast inloggad: 2014-07-06, 10:38
    • Visa profil
Anna,
 
Självklart får du fråga samma sak två gånger, men du får inte lägga in samma fråga under flera rubriker samtidigt.

2001-06-10, 20:21
Svar #2

Utloggad Åke Tilander

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 480
  • Senast inloggad: 2018-09-18, 06:07
    • Visa profil
Hej Anna!
 
Jag tror att vi ska vara mycket försiktiga med att ställa samma fråga flera gånger även om det gått en betydande tid sedan vi gjorde vårt ursprungliga inlägg. Annars är det stor risk att vi drunknar i inlägg. Själv brukar jag regelbundet titta igenom de socknar etc som jag är intresserad av och jag tror att de flesta inte bara använder sig av Nytt senaste dygn eller Nytt senaste vecka. Får man inte något svar tror jag att man kan utgå från att det helt enkelt inte finns någon som kan besvara frågan eller efterlysningen. Det hjälper nog inte mycket att fråga igen, utan leder nog bara till att folk blir irriterade.
 
Däremot är det ju en annan sak att man kanske kan ställa en fråga som egentligen rör samma person eller samma förhållande på ett annorlunda sätt och på så sätt kanske någon får associationer som leder till att man får hjälp med det man är intresserad av.

2001-06-10, 21:56
Svar #3

Peter Karlsson (Peterk)

Är det 'rumsrent' att i samband med (eller strax därpå) med att man t.ex. lagt in en efterlysning, även lägga in en liten 'blänkare' med hänvisning till efterlysningen direkt under den socken eller den släkt som berörs..?
Jag har nog gjort det vid ett par tillfällen, och tycker det känns lite svårt att låta bli i vissa lägen; - det är ju just i samband med att folk kanske rört sig mellan olika församlingar som man kan behöva lite extra hjälp..
Visserligen ökar antalet inlägg; men det tar ju inte mer plats än vad ett inlägg med några 'tack-rader' tar - och sådana finns det ju gott om (som tur är).  
Med en sådant inlägg finns det ju inte heller någon risk att man drar på sig samma svar på flera ställen, jag tycker mig ha sett detta 'knep' praktiseras även av andra - så vi är nog flera som syndar en smula tror jag..  :-)
 
Mvh //Peter

2001-06-10, 22:06
Svar #4

Utloggad Håkan Skogsjö

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1443
  • Senast inloggad: 2013-04-24, 08:42
    • Visa profil
    • www.bokhandeln.ax
Jag tycker Åke har gett ett bra svar på din fråga. Det är inte tillåtet att dubblera frågor och inte heller att repetera dem efter en tid (även då blir de dubblerade).  
 
Däremot brukar det ju vara så att man själv efter tid kan tillföra ytterligare information till sin ursprungliga fråga eftersom forskningen på olika sätt har gått framåt. En del id?er har kunnat utmönstras, andra teorier har förstärkts, etc, vilket gör att man kan ställa den ursprungliga frågan på ett bättre och mer adekvat sätt, kanske mer preciserad eller på annat sätt vidarutvecklad.  
 
Självklart är man då välkommen att lägga fram dessa nya uppgifter, gärna som ett nytt inlägg i samma diskussion där den ursprungliga frågan ställdes. Men om den vidare forskningen har visat att den ursprungliga placeringen inte var så lämplig, kan frågan också ställas på nytt under en bättre rubrik. *)  
 
När det gäller socknar kontra efterlysningar är jag ganska övertygad om att det inte spelar någon avgörande roll. Det är i vilket landskap frågan placerades som är avgörande.
 
*) Men då är det alltid bra om man dessutom 'svarar sig själv' vid den ursprungliga frågan så ingen i fortsättningen försöker finna svar i onödan och/eller att man hänvisar till den nya rubriken.. /Peter

2004-03-26, 15:36
Svar #5

nancy forssell

Nej, det kanske inte finns nån som kan svara på den då.Men det finns ju stor chans ändå att man får svar nån gång eftersom nya forskare dyker upp hela tiden.Om nått nytt namn ploppar upp i min forskning så söker jag i hela rötter för att se om nått är inlagt om den personen.Men man behöver ju inte dubblera inlägg.

2005-02-02, 15:46
Svar #6

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Hej!
 
Det är inte alltid så lätt att veta var man ska ställa en fråga för att lättast få svar.
 
Jag vill veta lite om guldsmeden Lignell verksam i Sundsvall i början på 1800-talet antar jag.
 
Jag har två möjligheter, antingen att placera frågan under Yrken, Guldsmeder eller under släktnamnet. Jag gjorde det senare, men tror kanske att chansen att få svar har varit större, om jag placerat frågan under Guldsmeder. Någon kanske har en bok om gamla guld- och silversmeder.
 
Går det att flytta frågan utan att det ska räknas som en dubblering? Det är inte första gången jag känner mig tveksam till att ha placerat en fråga på ett ställe, där någon knappt ser den.
 
Ann-Mari Bäckman
Ann-Mari Bäckman

2005-02-02, 16:03
Svar #7

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Gör en hänvisning med länk. Skriv den fullständiga efterlysningen under släktnamnet, och länka dit från Yrken, eller Sundsvall om du vill det.
 
Under Yrken ska det ju helst inte finnas efterlysningar om personer.

2005-02-02, 22:55
Svar #8

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Anders!
 
Menar du att jag under t ex Sundsvall gör en efterlysning av personen, gör en länk, dvs om man klickar där så hamnar man på släktnamnet och kan få mer uppgifter om frågan?
 
Isåfall låter det bra, om man skulle hamna i det här dilemmat fler gånger.
 
Problemet är att jag inte vet hur man fixar en sådan här länk att klicka på.
 
Just nu har jag fått svar på min fråga om silversmeden, men det kan vara bra att veta till en annan gång.
Ann-Mari Bäckman

2005-02-02, 23:10
Svar #9

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Ja, jag tror i alla fall att det är sanktionerat att göra så.  Anbytarvärden får annars höra av sig. Poängen är att det inte blir diskussioner på flera ställen, eftersom den som vet något väljer att följa länken till det rätta stället.
 
Hur man gör länkar ser du under Formatering här i vänstermenyn.  
 
Syntaxen är:
`link{här skriver du länkadressen,här skriver du länktexten}
 
Länkadressen kan du kopiera genom att över en länk högerklicka och från den menyn välja Kopiera länkadress, som det heter i Firefox, och något liknande i Internet Explorer.
 
Länk till instruktionen för hur man gör länkar

2005-02-02, 23:15
Svar #10

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Anders! Vad bra att få lära mig det här. Har varit avundsjuk på de som kunnat göra sådana här länkar :-)
Ann-Mari Bäckman

2012-03-08, 20:19
Svar #11

Utloggad Åse Anna Markussen

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 61
  • Senast inloggad: 2018-06-04, 17:01
    • Visa profil
Hei
Jeg har lagt inn en fråga under Läshjelp i dag, men undrer om jeg også kan få legge den inn i Diskussioner under Råggärd??
Hilsen Åse Anna

2012-03-09, 07:10
Svar #12

Utloggad Moderator Språk

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 194
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Nej, det anses som dubblering och är inte tillåtet enligt Anbytarforums ordningsregler.
Det du kan göra är att formulera om din frågeställning och gärna hänvisa till Läshjälpsfrågan så att ingen gör dubbelarbete i onödan.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna