ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Backup  (läst 1029 gånger)

2015-09-20, 13:46
läst 1029 gånger

Utloggad Tommy Wihlén

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 41
  • Senast inloggad: 2022-12-26, 17:01
    • Visa profil
Vill bara påpeka att det finns inget viktigare än att spara som backup.
Jag har själv gjort en riktig #groda och förlorade 20-års forskning för att jag i irriterat tillstånd glömde att ta backupen då Elgiganten rensade pga virus.

2015-09-20, 17:02
Svar #1

Utloggad Moderator Övriga ämnen

  • Moderator *****
  • Antal inlägg: 310
  • Senast inloggad: 2016-04-08, 13:43
    • Visa profil
Um, har detta inte hamnat under fel rubrik? Vad sägs om Datorprogram och teknik: Övrig teknik?  
 
Jag antar att du avser ett dataprogram för släktforskning. Tråkigt att du inte säkerhetskopierat någon gång under 20 år, men jag misstänker att du avser del två i uppmaningen om att säkerhetskopiera: kontrollera att säkerhetskopian fungerar. Tänk också på var en backup förvaras. Numera kan man ju spara i molnet och/eller på en separat sticka eller hårddisk. Se till att den/de sistnämnda förvaras på annan plats. Kanske inte den senaste säkerhetskopian men den näst senaste, så att om olyckan är framme och huset brinner ner så förlorar du visserligen alla pinaler men bara någon månads forskning.

2015-09-20, 18:35
Svar #2

Utloggad Tommy Wihlén

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 41
  • Senast inloggad: 2022-12-26, 17:01
    • Visa profil
Jag hade gamla backup på sticka men den har under min sjukdomstid kommit bort. Ville bara varna andra som forskar att vara mer noggranna än jag.

2015-09-21, 16:26
Svar #3

Utloggad Stig Hansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2038
  • Senast inloggad: 2024-03-09, 19:17
    • Visa profil
Back-up måste man ha på två olika ställen
Stig

2015-09-21, 21:45
Svar #4

Utloggad Åke Bjurström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1191
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 10:23
    • Visa profil
Om man har sin släktforskning i Disgen och deponerat den i Dis-Arkiv har man möjlighet att få tillbaka det man sänt in om olyckan är framme.
Dessutom har jag kopior i skrivbordet och källarförrådet, funderar även på handskfacket i Skodan.
/Åke

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna