ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Att dela med sig av sina kunskaper  (läst 1716 gånger)

2012-05-23, 09:41
läst 1716 gånger

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Jag har lite funderingar om att ev dela med mig av de kunskaper jag skaffat mig genom åren, vad det gäller att datera gamla fotografier. I så fall kommer jag att använda mig av fotografier från Porträttfynd.
 
Jag kan tänka mig en rubrik, vilken vet jag inte (Lathund känns inte rätt, för det är aldrig lätt att datera foton).
Sedan kan det finnas underrubriker med 1860, 1870 o s v, där jag/andra lägger in foton allteftersom, med modedetaljer, frisyrer o s v. Problemet är att en klädstil kunde ju vara aktuell både före och efter ett årtionde.
 
Finns det något intresse för detta?
Hur kan ett upplägg se ut?
 
Ann-Mari
Ann-Mari Bäckman

2012-05-23, 10:09
Svar #1

Utloggad Stig Hansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2040
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 03:28
    • Visa profil
Ann-Mari
En utmärkt ide. Sätt igång
Stig

2012-05-23, 11:54
Svar #2

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11057
  • Senast inloggad: 2024-04-08, 22:32
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Håller med Stig!
Tänker Du att det Du skriver ligger i Anbytarforum eller i Rötter?
I o f s skulle Du kunna skriva en artikel för ex vis Släktforskarnas årsbok, men jag tror det blir mer tillgängligt här - i något av de nämnda ...
 
När Du skriver: Hur kan ett upplägg se ut? har Du redan ett förslag i Din text ovan.  
 
En rubrik skulle kunna vara Att datera foton ..
 
Om Du vill bolla text, är det säkert fler än jag som kan tänka sig att hjälpa till.
Alltid roligt att läsa vad någon lagt ner möda på.
 
Vänligen,
Olle
Vänligen,
Olle Elm

2012-05-23, 15:43
Svar #3

Utloggad Eivor Andersson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 997
  • Senast inloggad: 2015-05-26, 12:02
    • Visa profil
Hej Ann-Mari,
 
Det låter intressant med modevisning i Forumet  
 
Men om du lägger den på Wiki-Rötter så kan ju fler än AF:s läsare få glädje av det.
Det är alltid bra att dela med sig.
 
Hälsn. Eivor

2012-05-23, 16:19
Svar #4

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Jag hade nog tänkt mig att det skulle ligga i AF under Gamla bilder.
 
Det är lätt att om man har en rubrik, som går att tolka på flera sätt, ja, då hamnar frågor där, som inte har med saken att göra. Under en rubrik, som Att datera foton, kan lätt hamna frågor, som kan någon hjäpa mig att datera detta foto?. Så kanske Lathund för att datera gamla foton, är lättare att inte misstolka.
 
Jag hade tänkt mig underrubriker med årtal, där man kan fylla på kort allt eftersom eller att jag samlar på mig en massa foton från olika tider på män kvinnor och barn och sedan skriver en rubrik och lägger in allt under ett och samma inlägg.
 
För den som funderar på ett foto, ska det vara lätt att finna information.
 
Jag hade inte tänkt mig någon artikel, utan jag vill ha fotot i centrum och utifrån det beskriva det specifika för just den tiden.  
 
Frågan är då vilket upplägg, som blir bäst? Jag tror jag föredrar underrubriker med årtal, men hur det sedan ska se ut under dessa är jag osäker på.
Ann-Mari Bäckman

2012-05-23, 21:03
Svar #5

Utloggad Anna-Carin Betzén

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1112
  • Senast inloggad: 2019-10-28, 20:07
    • Visa profil
    • www.btz.se
Haken med att ha det på AF, är att oavsett hur bra rubriken är kan det lätt hamna orelaterade frågor där...  Det talar för att inte ha det som en tråd i AF, utan skriva en artikel som läggs upp på annat vis. Då kunde man ha tydliga länkar till den i anslutning till både Porträttfynd och AF:s Gamla bilder. Eller skulle det gå att lägga upp det som trådar som genast låses så att ingen fyller på med annat i dem?

2012-05-23, 21:34
Svar #6

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Anna-Carin!
 
Tack för dina synpunkter! Jag skulle föredra att lägga in bilder allteftersom jag hittar något intressant. Med en aktiv moderator, skulle det kanske fungera. Någon, som flyttar felaktiga inlägg, men nu finns ju inte någon sådan.
 
Jag får väl avvakta med detta tills någon moderator dyker upp för Gamla bilder, som gillar förslaget.
Ann-Mari Bäckman

2012-05-23, 21:51
Svar #7

Utloggad Anna-Carin Betzén

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1112
  • Senast inloggad: 2019-10-28, 20:07
    • Visa profil
    • www.btz.se
Fortsättning - den lille vaknade  så jag fick springa ifrån utan att ha hunnit skriva allt jag ville säga...  
 
Ann-Mari,
Jag skulle vara mycket intresserad av att läsa en systematiskt upplagd artikel om kläd- och fotodatering; när man läser svar på andras specifika dateringsfrågor så tillgodogör åtminstone jag mig inte kunskaperna särskilt bra. Jag hoppas verkligen att du snabbt ska finna en publiceringsform som passar dig, och där informationen verkligen kommer till sin rätt och inte riskerar att drunkna i annat. Måtte förbundet få upp ögonen för ditt erbjudande!

2012-05-23, 21:53
Svar #8

Utloggad Maria Carlsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 351
  • Senast inloggad: 2024-03-23, 17:28
    • Visa profil
Ann-Mari!
Varför inte bli moderator själv för detta område?  
Då har du full koll och kan styra hur du vill ha det.
MVH
Maria

2012-05-23, 22:28
Svar #9

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Maria!
 
Jag har varit moderator för just Gamla Bilder ett kort tag. Det får räcka!
 
Anna-Carin!
 
Vi får se tiden an. Det kanske löser sig på något sätt.
 
Ann-Mari
Ann-Mari Bäckman

2012-05-24, 19:30
Svar #10

Utloggad Sari Wilhelmsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1147
  • Senast inloggad: 2017-03-13, 21:21
    • Visa profil
Hej, vilken fantastisk idé!  
Går det inte att lägga under Porträttfynd. Som en egen rubrik, bl.a. ligger Lennart Snabbs lista där som ett eget dokument i PDF format, med egen rubrik. Sedan bör det ligga länkat till Anbytarforums Gamla bilder eller något. Bara en tanke från min sida.  
 
MvH Sari

2012-05-24, 22:31
Svar #11

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Sari! Tack för ditt förslag till hur upplägget kan se ut. Eftersom det finns så ofantligt med material bland Porträttfynds bilder, så tror jag mig kunna fylla på allteftersom jag hittar något nytt. Därför vill jag inte lämna in ett helt färdigt material, där möjlighetrna att lägga in något nytt är uteslutet.
 
Ann-Mari
Ann-Mari Bäckman

2012-05-25, 18:22
Svar #12

Utloggad Sari Wilhelmsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1147
  • Senast inloggad: 2017-03-13, 21:21
    • Visa profil
Hej Ann-Mari, förstår vad du menar. Du kanske kan lägga in dessa som del 1, 2 o.s.v. Synd bara om du inte kan redigera materialet. Din idé vore tycker jag, ett fantastiskt verktyg.  
Egen hemsida länkad från Porträttfynd och/eller Gamla bilder?
 
Nåja, finns nog andra som har mer kunskap om hur allt detta vore möjligt, synd bara om det hamnar i malpåse på grund av tekniken.
 
Sari

2012-05-26, 05:26
Svar #13

Utloggad Henrick Lindell

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 245
  • Senast inloggad: 2019-03-14, 17:58
    • Visa profil
    • www.klgf.com
joomla kan vara ett lämpligt hemsideprogram. Har själv byggt www.klgf.com med det
 
Henke

2012-05-26, 10:05
Svar #14

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Eftersom jag tänker mig att kopiera bilderna från Porträttfynd, med hänvisning till bildnumret, så vill jag lägga detta i Anbytarforum (jag kommer inte att länka till fotot). Att använda mig av folks inlagda foton från Porträttfynd på en egen hemsida känns inte okej.
Ann-Mari Bäckman

2012-05-27, 08:42
Svar #15

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11057
  • Senast inloggad: 2024-04-08, 22:32
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Hej Ann-Marie,
När jag följt denna diskussion har jag kommit fram till följande ide', vilken också anknyter till vad Sari och Anna-Carin skriver ovan, men också till Dina egna tankar ovan.
 
Ta kontakt med redaktören på Rötter och fråga om Du kan få skriva denna typ av artikel vid Portträttfynd, precis som Lennart Snabbs register ligger där. Påbörja sedan Ditt skrivande och gör det som ett processdokument som Du ändrar efterhand som det växer. Du anger då bara version på det nya som läggs in - det tar väldigt liten tid för redaktören att föra över detta t ex i Filezillla, och du behöver inte bekymra Dig om tekniken. Detta länkas sedan givetvis till Gamla bilder i AF.
Vad som talar mot att Du har det i AF är att det där lätt blir rörigt. Diskussioner om vad Du skriver i processdokumentet, kan vi ju starta ändå och använda länkar.
Jag kan förstå om Du inte vill greja med egen hemsida, dels p g a jobbet, dels p g a att det är andras material.
Hoppas detta blev någorlunda begripligt.
Vänligen,
Olle
 
(Meddelandet ändrat av Smol 2012-05-27 08:55)
Vänligen,
Olle Elm

2012-06-07, 07:15
Svar #16

Utloggad Stefan Simander

  • Stefan Simander
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7200
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 11:38
  • Stefan Simander www.freewebs.com/simander
    • Visa profil
    • www.freewebs.com/simander, Simanderska palatset
Stefan Simander
Gamla Uppsala + Järlåsa, Sweden
www.freewebs.com/simander
076 - 228 94 22

2012-06-07, 15:07
Svar #17

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Tack Stefan (och alla andra, som kommit med synpunkter), men det blev nog bara en idé, som inte gick att förverkliga på det sätt jag hade önskat.
 
Ann-Mari
Ann-Mari Bäckman

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna