ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Var skapar jag ett diskussionsinlägg?  (läst 2012 gånger)

2013-04-23, 18:03
läst 2012 gånger

Utloggad Niclas Rosenbalck

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5027
  • Senast inloggad: 2020-09-05, 21:07
    • Visa profil
Har funderingar kring att lägga ut flera olika förfrågningar om personer som har anknytning till järn- och pappersbruk i Kronobergs län. Det är personer som både har anknytning till yrkeskategorin kolare och smeder, men även till pappersmakeri samt en kategori med obestämd yrkesroll. Merparten saknar bestämt släktnamn eller har korrupta försvenskade sådana. En del av dessa är säkerligen fransoser(=vallonättade) och en del är tyskar/holländare, samt andra med obestämd etnicitet.
 
Jag hittar en diskussion som heter Anbytarforum » Släktnamn » Smed- och vallonsläkter » AA - Smedsläkt utan känt släktnamn, där man idag har klumpat ihop ett 70-tal inlägg som spretar åt olika håll. Frustrerande och svåröverblickat att läsa (varför jag helt sonika struntar i detta!). Att lägga mina frågor under denna nämnda rubrik tycks vara som att kasta ut frågan på en lapp å Konsums anslagstavla - de kommer att försvinna i en gyttrig frågesörja där den röda tråden går förlorad i framtiden. Förmodligen kommer det möjligen ett svar samma dag men inte i framtiden då inlägget drunknat i andras inlägg.  Hur ska man bäst skapa en diskussion på Anbytarforum där man idag inte har möjlighet till en unik diskussion (jfr diskussioner under landskapskategorin socknar där hundratals olika frågor idag ställs i en och samma sockentråd ) ?
 
(Meddelandet ändrat av Niclas 2013-04-23 18:18)

2013-04-23, 18:15
Svar #1

Utloggad Niclas Rosenbalck

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5027
  • Senast inloggad: 2020-09-05, 21:07
    • Visa profil
En fundering var att lägga in diskussioner under Anbytarforum » Landskap » Småland » Allmänt, men då jag misstänker att personerna kan ha verkat på andra orter i Mellansverige så kommer andra forskare med specialintresse på bruksfolk utanför Småland att missa dessa inlägg och ej kunna svara.

2013-04-23, 20:59
Svar #2

Utloggad Tommy Petersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1318
  • Senast inloggad: 2024-03-30, 20:27
    • Visa profil
Även om nu inte alla var smeder kanske det kan vara bra att börja där?

2013-04-24, 09:20
Svar #3

Carl Szabad

Vad skulle vitsen vara att fortsätta på en nyskapad rubrik Smeder, när det redan finns en underrubrik Smed under huvudrukriken Smed?
 
Den här frågan om var man lägger ett inlägg torde dyka upp dagligen, eftersom många yrken eller andra företeelser helt enkelt inte går att sortera in hundraprocentigt på grund av företeelsens komplexitet. Jag skulle lägga frågan under den rubrik som ändå kommer närmast och sen inte grubbla vidare över det.

2013-04-24, 10:08
Svar #4

Utloggad Tommy Petersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1318
  • Senast inloggad: 2024-03-30, 20:27
    • Visa profil
Det var bara den som dök upp först i en sökning, tyckte att Yrken->Smed->Smeder verkade rätt OK. Yrken->Smed->Smed kan väl också vara rätt OK, den är ju äldre och måste då vara bättre.

2013-04-24, 12:30
Svar #5

Utloggad Moderator Yrken

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 559
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Jag håller just nu på att röja under Yrken, så den nyare rubriken Yrken » Yrken S » Smed » Smeder ligger tills vidare under huvudrubriken Smed, men är tänkt att uppgå i Yrken » Yrken S » Smed » Smed. Under denna sistnämnda rubrik finns i skrivande stund 659 inlägg som jag funderar över.  
 
Instruktionerna för rubriken Smed under Yrken säger att Här diskuterar vi i första hand smedsyrket och hur smeder levde och arbetade i äldre tider. Den som vill diskutera enskilda smedsläkter med ärftliga släktnamn bör göra det under ämnet Släkter, där det finns en särskild avdelning för Smedsläkter. Detta har dock inte hindrat att många efterlysningar av enskilda smeder har hamnat under Yrken genom åren, vilket kanske är förståeligt. Där hamnade de smeder som egentligen inte får efterlysas under Yrken, men som inte heller passar in under Smed- och vallonsläkterna, och (som Niclas säger) antagligen hade försvunnit under Socknar m. fl. rubriker. I nuläget blir det inte helt bra, hur man än gör.

2013-04-24, 12:43
Svar #6

Utloggad Niclas Rosenbalck

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5027
  • Senast inloggad: 2020-09-05, 21:07
    • Visa profil
Hej!  
 
Hur ställer ni er till att under Anbytarforum » Släktnamn » Smed- och vallonsläkter » AA - Smedsläkt utan känt släktnamn  skapa unika underdiskussioner ?  Exempelvis en diskussion Causie kolare - vem var han? eller Arrendatorn Pierre (Per) Andersson vid Åry bruk (Hemmesjö sn) - vilken släkt tillhör han?.   Det är så jag skulle vilja att det var upplagt. Att som Carl föreslår lägga frågan under den rubrik som ändå kommer närmast och sen inte grubbla vidare över det känns inte som en bra framtida lösning utan som att bygga luftslott och baka slaskhög på slaskhög som Anbytarforum är idag - NÅGON GÅNG måste någon ta tag i problemet eller stänga diskussioner (nu tänker jag framförallt på de växande sockendiskussionerna där allt läggs i en enda stor kökkenmödding) till ingens fromma. Är det ohanterligt att skapa underdiskussioner ?  Modereringen blir ju inte mindre för detta - inläggen är ju konstanta så att använda ökat modererande som motargument kan inte vara relevant. Vilka nackdelar är det att skapa underdiskussioner på t ex sockennivå ?  Nu gick frågan lite över till Anbytarforums struktur.

2016-09-07, 10:52
Svar #7

Utloggad Jonas Persson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 16
  • Senast inloggad: 2016-09-23, 01:22
    • Visa profil
Jag har nyligen blivit medlem här på sajten och detta är mitt allra första inlägg. Just denna tråd råkade jag av en slump hitta när jag kollade runt lite i diskussionsforumet för att lära känna upplägget på sajten lite mer. Måste tyvärr säga att mitt intryck av forumupplägget är att det är mycket svårt att få överblick av det hela då det är så uppdelat. Är det nödvändigt ha alla dessa olika underavdelningar?

Jag hade tänkt ställa en fråga som ny på det här med släktforskning, men det är inte helt lätt att veta i vilken underavdelning en fråga egentligen bör placeras..

2016-09-07, 15:10
Svar #8

Utloggad Sven-Ove Brattström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3276
  • Senast inloggad: 2024-02-09, 14:25
  • Bilden är gammal, mera rynkor nu :)
    • Visa profil
Ja, det är olyckligt att det blivit så. Tidigare var Anbytarforum väl strukturerat. Men i samband byte till en ny forumprogramvara i början av 2016 blev det så här rörigt.
Brattis (före 2004 Linewizard) = Sven-Ove Brattström

2016-09-07, 17:05
Svar #9

Utloggad Leif Lundkvist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4528
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 02:09
    • Visa profil
Jonas, kan du säga något lite om vad frågan skall handla om?

2016-09-09, 22:33
Svar #10

Utloggad Lars-Åke Johansson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 759
  • Senast inloggad: 2024-02-26, 23:13
    • Visa profil

I Menyraden under "Hjälp" här ovan finns dels en Instruktionsmanual och dels en samling "Frågor och svar".
Bland frågorna finns


Hur gör jag för att skriva nytt inlägg i Anbytarforum?

Svar:
Välj det ämne och den underrubrik där du tycker ditt inlägg passar. Om du vill fråga om personer som bott på en viss plats i Sverige, går du på Landskap – Socknar och väljer den socken som passar bäst. Vill du skapa ett nytt ämne klickar du på knappen "Nytt ämne" som finns både över och under de befintliga inläggen. Vill du svara klickar du på knappen "Svara" som också finns över och under inlägget du vill svara på. Mer om detta kan du läsa på sidan "Hjälp" punkt 4 och 5.


Du är välkommen till Anbytarforum och hoppas du finner dig tillrätta här. Fler "nybörjare" behövs här för att hålla forumet vid liv.


Lars-Åke J
Lars-Åke Johansson

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna