ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Rötters Vänner  (läst 1420 gånger)

2007-12-10, 08:21
läst 1420 gånger

Utloggad Helena Thorman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 408
  • Senast inloggad: 2017-10-22, 13:46
    • Visa profil
Inbetalningskort
 
Hej,
 
Vilken är rutinen för Rötters Vänner och inbetalning av ny period?
Är det något man får hålla reda på själv, eftersom det är frivilligt, eller är det något förbundet ordnar med, utskick till oss som redan är Rötter-Vän?
 
Känns som att det snart är dags att betala in...
 
Vänligen,
Helena i Södertälje

2007-12-10, 09:03
Svar #1

Utloggad Britt-Marie Waller

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4945
  • Senast inloggad: 2024-02-07, 13:06
    • Visa profil
Hej Helena!
 
Om du tittar under ditt användarnamn i den vä spalten här ovanför så står det: Registrerat 10-2003. På min användarprofil står det 01-2006 och jag vet att jag betalade i januari detta år, så det borde betyda att oktober är den månad som betalningen skall ske.
 
Mvh
 
Britt-Marie

2007-12-10, 09:16
Svar #2

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Förlåt men har jag missuppfattat saken, men ska vi alla inte betala snart en viss summa för att kunna skriva här? Vad får man då utöver det man då har betalat, om man betalar ytterligare en 100-lapp, som Röttervän? Blir vi inte automatiskt Röttervänner i och med den nya avgiften?  
 
Om frivillig betalning kan ges, som Röttervän, så måste vi få reda på vad vi får för pengarna.
 
Ann-Mari
Ann-Mari Bäckman

2007-12-10, 09:44
Svar #3

Utloggad Eva Dahlberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4039
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 18:31
    • Visa profil
Britt-Marie, registreringen av användarkontot hör inte ihop med när man betalat, jag har betalt till Rötters Vänner på våren (jan-mars) sedan 1999 (möjligen 2000) men registrerade mitt användarkonto i november 2001.  En ovanlig variant säkert, men det är ett exempel på att det inte hör samman.
Jag donerade utan att nyttja resurser, skrev en himla massa inlägg utan konto.
 
Jag vet inte hur det blir med inbetalningskort nu men kan i alla fall kolla i mina kontoutdrag när jag senast betalade (forskning!  ). I senaste Angeläget som kom förra veckan, står om Rötters Vänner på sidan 7, och på sidan 3 om Anbytarforum (samma som stått på Rötter tidigare), dvs. att betalfunktionen för Anbytarforum ännu inte är löst.
 
Hälsningar,
Eva

2007-12-10, 09:56
Svar #4

Utloggad Britt-Marie Waller

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4945
  • Senast inloggad: 2024-02-07, 13:06
    • Visa profil
Hej!
 
Jag vet att det inte behöver hänga ihop med betalning och registrering, men jag tror dock att för många är det så...Själv hjälpte jag till på AF i många år innan jag registrerade mig och betalade samtidigt.

2007-12-10, 10:18
Svar #5

Utloggad Eivor Andersson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 997
  • Senast inloggad: 2015-05-26, 12:02
    • Visa profil
Om det blir så att alla som skriver i kontot skall betala till RÖTTERs vänner, så vore väl det enklaste att Anbytarvärden här och Redaktören på RÖTTER, skriver en rubrik med -När, var och hur det skall betalas in.
 
Läste någonstans att kontona löper längre nu innan det är fastställt.
 
Eivor

2007-12-10, 10:34
Svar #6

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Eivor!
 
Menar du, att Användarkontot är lika med Rötters Vänner?
 
Ja, jag håller med dig, om att det bör framgå tydligt, vad som är vad.
 
Ann-Mari
Ann-Mari Bäckman

2007-12-10, 10:39
Svar #7

Utloggad Ingegerd Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1336
  • Senast inloggad: 2016-08-21, 22:21
    • Visa profil
Jag har använt mig av samma variant som Eva, men hittade Anbytarforum betydligt senare, tidigt 2003. Rötters Vänner fick sin 100-lapp ganska snart, då jag blev så glad för allt bra man kunde hitta på olika ställen i Rötter. Användarkonto skaffade jag betydligt senare.
 
Åren 2004 och 2005 fick jag i slutet av året ett ark med tre inbetalningskort till Förbundets OCR-konto, för Släkthistoriskt Forum, Släktforskarnas Årsbok resp. Rötters Vänner. Förra året hade något hänt som strulade till det, för jag och många med mig fick ett inbetalningskort för Rötters Vänner som det stod 'Makulerat' på. Så för i år har jag betalt manuellt till förbundets vanliga pg-konto.
 
Det enklaste tror jag är att vi väntar ytterligare en vecka - 10 dar och ser om det dyker upp något/några inbetalningskort för 2008. För om OCR funkar igen även för Rötters Vänners, så är det i särklass det enklaste sättet att få det rätt i räkenskaperna.

2007-12-10, 14:00
Svar #8

Utloggad Eivor Andersson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 997
  • Senast inloggad: 2015-05-26, 12:02
    • Visa profil
Ann-Mari,
Det har ju alltid varit så att när man betalade in 100-lappen till Rötters Vänner , så fick man som bonus ett användarkonto och emailavisering.
Det hade man ju inte utan detta.
Så det har hängt ihop.
 
Om det blir andra rutiner nu, så man både skall betala till ett användarkonto här och en frivillig 100-lapp till Rötters Vänner,
så har jag missat den upplysningen?
 
Hälsn. Eivor

2007-12-10, 14:59
Svar #9

Utloggad Ingegerd Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1336
  • Senast inloggad: 2016-08-21, 22:21
    • Visa profil
Det ska inte bli två avgifter utan en, om jag fattat det rätt. Den som redan har betalt till Rötters Vänner anses ha betalt för användarkonto också. För min del så går perioden ut vid årsskiftet, men andra kanske har annan period för sin 100-lapp, så att de har lite längre frist.
 
Om det blir namnbyte nästa år så att det vi betalar till kommer att kallas Användarkonto, det vet jag inte.

2007-12-10, 16:13
Svar #10

Utloggad Peter Karlsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 271
  • Senast inloggad: 2012-01-19, 20:39
    • Visa profil
Tänk om man hade gjort det så enkelt som möjligt för sig; ett obligatoriskt användarkonto som är gratis, och en möjlighet att frivilligt lämna bidrag av valfri storlek..
 
Det måste rimligen kosta en bra slant av hundralappen i bara administration - något som jag inbillar mig skulle kunna försvinna med enkla betallösningar som någon knapp - typ Donate - för bidrag (många som delar med sig av egna programvaror fritt på nätet har sådna lösningar, borde väl kunna funka även i en organisation tycker man.)
 
-Idag kan man ju betala så mycket från mobilen - men det kanske kräver svindyra avtal i andra änden, så där reserverar jag mig mot att det verkligen är genomförbart.
 
Det har ju alltid flutit in många bidragande röttervänner förr (t.o.m. utan att det kom så värst mycket extra i gengäld) - jag tror ju man får in det man önskar, helt frivilligt, bara man lyckas erbjuda en bra produkt, dvs en intressant nätttidning och ett diskussionsfora som man vill återvända till.
 
Jag behöver väl knappast tipsa om att diverse veckobrev och annat knappast lockar fler att strömma hit.
 
 
Det skulle väl hur som helst vara ganska skönt att inte behöva hålla reda på vem som betalt vad, och när, och hur (och kanske t.o.m. varför ;-) - utan istället bara så enkelt som möjligt snabbt kunna bekräfta nya kontoansökningar. Jag tror ju det är rätt få som skulle skaffa flera identiteter bara för att jäklas; de som verkligen vill kan förstås klara av en sådan operation ändå.
 
-Så fram för lite mindre krångel och kontroll, det tror jag man vinner på i längden. Och tänk vad bra att inte behöva jobba fram någon betallösning för användarkonton och rotvänner, utan istället kunna lägga kraften på sådant som verkligen kommer användarna till godo

2007-12-10, 18:48
Svar #11

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Heja Peter! Helt riktiga tankegångar!

2007-12-10, 19:31
Svar #12

Utloggad Joel Vogler

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 847
  • Senast inloggad: 2024-04-17, 23:24
  • Quaerite et invenietis
    • Visa profil
I vänsterramen finns en länk som heter Användarkonto.
 
Tänk om man på den sida den länken leder till kunde få läsa lite info om Användarkonto (och kanske rent av om Rötters Vänner)...

2007-12-10, 20:35
Svar #13

Utloggad Mats Ahlgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4737
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 20:42
    • Visa profil
Joel
 
Bra ide (få läsa lite info om Användarkonto),  läggs i aktivitetslistan för kommande ändringar

2007-12-10, 20:45
Svar #14

Utloggad Peter Karlsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 271
  • Senast inloggad: 2012-01-19, 20:39
    • Visa profil
Se även mitt inpass här nyss; det finns ett flertal viktiga länkar att få till gällande bland annat detta med användarkonton..

2009-02-09, 19:51
Svar #15

Utloggad Kjell L. Johansson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 182
  • Senast inloggad: 2019-04-07, 17:35
    • Visa profil
Hej!
Tror att det är dags att betala avgiften snart. Kommer det någon faktura med mailen eller på något annat sätt.
Någon som vet kan väl skriva något om vad som gäller för år 2009
Kjell

2009-02-09, 22:08
Svar #16

Utloggad Ingegerd Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1336
  • Senast inloggad: 2016-08-21, 22:21
    • Visa profil
Hej Kjell!
 
Jag tror att du lugnt kan vänta på inbetalningskort i brevlådan.  
 
Själv hittade jag Rötter i början av 2003 och beställde årsbok, tidningsprenumeration gick med i Rötters Vänner. Från 2004 har jag alltid fått inbetalningskort hemskickade. Kanske inte redan 2004, men säkert från 2005 har det varit OCR-inbetalningskort. Det underlättar väldigt mycket för administrationen med OCR, så jag tror säkert att kansliet föredrar att vi inväntar inbetalningskorten.
 
Mvh
Ingegerd

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna