ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Fotoarkiv för Gårdar och Kyrkor  (läst 1036 gånger)

2003-07-22, 21:04
läst 1036 gånger

Utloggad Sten-Sture Tersmeden

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 489
  • Senast inloggad: 2017-02-14, 20:51
    • Visa profil
Jag tycker att ett arkiv likande Porträttfynd skulle finnas.
 
Varje objekt skulle lagras med bl a årtal som sorterbar parameter.  
 
Har just åkt runt och fotat gamla släktgårdar, en del har jag gamla bilder av och kan alltså jämföra!

2003-07-22, 21:51
Svar #1

Utloggad Ann Sjöberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 363
  • Senast inloggad: 2020-02-21, 16:30
    • Visa profil
Hej Sten-Sture
 
På  www.raa.se så finns det en bilddatabas som innehåller bl.a. kyrkor, fornminne m.m. Kanske kan det vara värt att titta här och se vad de har att bjuda på. Själv har jag inte så stor erfarenhet av databasen. Jag var inne och snurrade på dessa sidor när jag letade efter kyrkor till mina smålandsanor.
 
Hälsningar
Ann
Hälsningar
Ann

2003-07-23, 21:08
Svar #2

Utloggad Birgitta Björnberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 186
  • Senast inloggad: 2008-11-15, 17:42
    • Visa profil
Jag har också just hemkommit fr en liknande resa som Sten-Sture och håller med om hans förslag. Kanske man dessutom kunde ha GSP-kordinater för att lättare hitta dit?
MVH / Birgitta Björnberg

2003-07-27, 01:38
Svar #3

Utloggad Odd Valleryd

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 173
  • Senast inloggad: 2024-04-13, 16:25
    • Visa profil
Jag har en ännu ytligare önskan, ett bild/skiss/målningsarkiv över hus/bostäder som var typiska för den landsdel/stadsdel och tidsepåk min ana kommer ifrån. Med så mycket material som vi släktforskare innehar så skulle det vara lätt att få till.
När jag finner en ana som var bonde med en gård på 1,2 mantal i Småland år 1800-1840 så vore det intressant att kunna hämta en skiss/målning som visar hur en gård i Småland såg ut (inte min anas men en tidstypisk för Småland.
Själv har jag på Internet inte äns funnit något om byggstil/teknik som jag kan bif mitt register.
Eller, skiljer sig inte arkitektur/byggteknik åt alls mellan norra och södra Sverige och 1600-talet och ... !?!
MVH
Odd Valleryd

2003-07-29, 21:16
Svar #4

Utloggad Sten-Sture Tersmeden

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 489
  • Senast inloggad: 2017-02-14, 20:51
    • Visa profil
Få svar i semestertider? Men borde väl vara av intresse för många att få fram ett bra register över bilder och gärna beskrivningar. Det kan ju vara många släktforskare som kan gemensmt intresse av en enda gård!

2003-07-30, 13:50
Svar #5

Utloggad Mats Lundell

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 270
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 17:30
    • Visa profil
    • www.släktforsking.se
På auktionsajterna på internet finns det handel av vykort mellan samlare. Där förekommer en hel del kyrkbilder.  
Se tex  
http://www.tradera.com/category/auctionlist.asp?catid=2701.

2005-01-19, 19:44
Svar #6

Utloggad Fredric Nilsson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 19
  • Senast inloggad: 2016-03-07, 21:27
    • Visa profil
    • www.fam-nilsson.eu/blog
Åsbo Släkt och Folklivsforskare har just startat upp ett projekt där målsättningen är att införskaffa information och bilder om Sveriges alla kyrkor enligt Svenska kyrkan.  
Alla är välkommna att hjälpa till.  
Uppgifter om präster och klockare kommer att presenteras i samband med respektiva kyrka.  
Man har börjat med Skåne och dess ca.550 kyrkor.  
För mer information http://www.aasbo-gen.com

2005-01-20, 16:20
Svar #7

Utloggad Maud Lindeberg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 566
  • Senast inloggad: 2024-04-02, 15:15
    • Visa profil
    • www.vardnas.net
Riksantikvarieämbetet har ett projekt som heter Sockenkyrkoprojektet, som man kan läsa om bland annat här: http://www.raa.se/sockenkyrkor/index.asp
mlind

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna