ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Varför begränsa inläggen till 3kb på Anbytarforum?  (läst 1194 gånger)

2007-10-09, 09:15
läst 1194 gånger

Dan Paradell

Vill man på Anbytarforum försvåra släktforskningen
 
Upptäckte idag när jag skulle skicka en släktutredning att man begränsat inläggen till 3 kb på anbytarforum.  
 
Är det meningen att vi skall klippa och klistra för att kunna hjälpa personer vidare i sin släktforskning?
 
Jag brukar ofta skicka långa släktutredningar när det efterfrågas vilka anor en person har och ibland så händer det att andra personer kan ha nytta av detta genom man upptäcker att man kanske har en gemensam ana någon generation längre tillbaka.
 
Jag tycker i alla fall att införandet av begränsning kommer försvåra släktforskningen när man vill hjälpa andra att komma vidare.
 
Mvh
 
Dan

2007-10-09, 12:37
Svar #1

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6870
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 22:22
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Orsaken till begränsningen sägs vara de problem som finns med Anbytarforums gamla server (en ny är på gång, och har varit så länge nu...). Det tar ju titt som tätt lååång tid att komma in på sidorna.
 
Man vill alltså helt enkelt minska belastningen på servern genom att minska storleken på inläggen - och storleken på bilder, som har begränsats till 50 kB.
 
Men, som jag har påpekat ett antal gånger, så ökar man naturligtvis i stället belastningen på servern, eftersom
 
? skribenterna måste dela upp sina inlägg, vilket innebär att det görs fler fler inlägg, som ska förhandsgranskas och sändas samt redigeras efteråt;
 
? sidfilen, förutom själva texten i inlägget och den formateringskod som skribenterna själva lägger dit, också innehåller formatering för de enskilda inläggen som programmet (Discus) lägger dit, vilket utgör en icke ringa del av koden för varje inlägg - denna formateringskod upprepas alltså fler gånger på sidan när det görs fler inlägg, och filen blir därmed större;
 
? fler gjorda inlägg innebär att en diskussionssidas 'kvot' (30 inlägg) fylls fortare, och att det därmed skapas fler nya sidor med äldre inlägg;
 
? det blir fler bilder som ska laddas varje gång någon går in på en diskussionssida där skribenter har varit tvungna att dela upp bilder;
 
? fler inlägg ska sändas med epost till prenumeranter.
 
Men det har tydligen gått prestige i det här - nu ska det vara så här tills den nya servern tas i bruk...
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2007-10-09, 13:34
Svar #2

Utloggad Sven-Ove Brattström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3276
  • Senast inloggad: 2024-02-09, 14:25
  • Bilden är gammal, mera rynkor nu :)
    • Visa profil
Jag undrar, har man provat med nya nätverkskort ?
Defekta kort kan ge upphov till de mest häpnadsväckande effekter när det gäller datakommunikation.
Brattis (före 2004 Linewizard) = Sven-Ove Brattström

2007-10-09, 22:35
Svar #3

Utloggad Sven Luthman

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 81
  • Senast inloggad: 2013-06-14, 09:39
    • Visa profil
    • www.genealogi.nu
Hejsan,
 
Hela forumet är en dinosaurie. Inte bara det att det ofta inte fungerar, är segt o.s.v. Det är svårnavigerat och i princip omöjligt att ha koll på de strängar man kommenterat. Att söka något ska vi inte prata om ...
 
När man nu satsar på något nytt, varför inte satsa på ett forumsystem som klarar av hundratusentals användare och miljoner med inlägg??
 
Det finns OpenSource-projekt (=gratis) som klarar detta. Eventuella begränsningar sitter i hårdvaran och inte i programvaran. Se t.ex. Joomla-forumet där jag ofta skriver i den svenska avdelningen.  
 
mvh
/Sven
- - - - -
Besäk gärna
Genealogi.nu

2007-10-09, 22:41
Svar #4

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6870
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 22:22
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Det är mycket lätt att hålla koll på de diskussioner som man har gjort inlägg i: Skaffa ett användarkonto och abonnera på inläggen!
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2007-10-09, 23:12
Svar #5

Dan Paradell

Nu kanske inte alla vill skaffa ett användarkonto man kanske inte har råd eller något annat?
 
Jörgen skrev annars en bra förklaring varför man infört begränsningarna som jag inte hade en aning om...men jag är lika undrande som han...varför händer inget? Byta server med bättre kapacitet kan ju inte vara något större problem?
 
Jag har ingen lust att sitta och klippa och klistra för att hjälpa andra släktforskare vidare i sin släktforskning..Var bland annat en tjej på Undenäs socken som ställt en fråga där jag hade en hel del men när man skickar inlägget för förhandsgranskning får man till svar att det var på 3.330 kb och bara 3.000 kb är tillåtet...försökte krympa det men gav upp efter 10 min när jag bara hade kommit till 3.100

2007-10-10, 00:01
Svar #6

Utloggad Mats Ahlgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4736
  • Senast inloggad: 2023-12-03, 17:58
    • Visa profil
Dan  
Om du läser vad som Forumgruppen skriver så ser du att det inte bara är att byta server. Anbytarforum använder gamla verktyg, som ger problem, inte storleken på server. Samtidigt skall uppgradering ske till senaste version av Discus, som möjliggör att alla meddelanden lagras i databas och inte som enskilda filer (vilket de gör idag).  
Kanke storleken på filen har större betydelse än antalet filer, vem vet hur sökning och återskapande sker.

2007-10-10, 08:23
Svar #7

Utloggad Jan-Christer Strahlert

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1111
  • Senast inloggad: 2015-01-12, 17:43
    • Visa profil
    • hem.bredband.net/strjan/
Det går ju utmärkt att skicka stora utredningar till den som frågar om denne har en e-mail adress angiven. Då slipper man belasta forumet med klipp och klistra samt flera delar i inlägget. Jag gör det numera och det fungerar utmärkt. Jag har upplevt så mycket låsningar på AF sista tiden, så mail är mycket säkrare för att informationen kommer fram.
Jan-Christer

2007-10-10, 08:59
Svar #8

Dan Paradell

Självklart går det att skicka till en mailadress men alla vill ju inte uppge en mailadress med tanke på alla spam man kan råka ut för.
 
Dan

2007-10-10, 10:07
Svar #9

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Tanken med ett forum är också att många ska kunna se och diskutera uppgifterna, vilket inte fungerar lika bra med epost.
 
Ett väl fungerande forum ska inte ha några gränser för storlek på vare sig inlägg eller bilder, annat än extremvärden (t ex över megabyten eller så). Gäller bara att dimensionera server och programvaror så de klarar dessa krav.

2007-10-10, 10:14
Svar #10

Eivor Andersson (Ema)

Jag instämmer med Anders och andra vad det gäller storlek på text och bilder.
 
När det gäller att skicka på email, så kan man åka på en blåsning.
Någon skaffar en hotmailadress - utger sig för att vara en avlägsen släkting och vill byta anor.
Man skickar en antavla som tar lite tid att få ihop - och plötsligt finns inte personen mer.
Inte så mycket som ett tack.
Det gör jag aldrig mer till okända.  
 
Hälsn. Eivor

2007-10-10, 10:30
Svar #11

Utloggad Anders Ryberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2648
  • Senast inloggad: 2013-08-23, 23:49
    • Visa profil
Jag håller med Anders helt.
Vitsen med ett forum är att diskutera med flera, och att utomstående kan ta del av diskussionen.
 
Vad det gäller programvaran tycker jag att det centrala är att man får med ALLA tidigare inläg, så att man inte tappar all information som finns publicerad här.
Det kan ofta vara guld värt att läsa gamla diskussioner.

2007-10-10, 15:22
Svar #12

Utloggad Jan-Christer Strahlert

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1111
  • Senast inloggad: 2015-01-12, 17:43
    • Visa profil
    • hem.bredband.net/strjan/
När AF har sina konstigheter för sig, begränsningar i inlägg, seghet, låsningar med mera skräp och elände skickar jag mail och jag vet i regel vilka jag skickar till. De flesta finns med på Ostkanten också eller är kända av mig.
Jag har av många orsaker slutat lägga ut forskarsvar på AF
Jan-Christer

2007-10-10, 15:31
Svar #13

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
Vi sliter på för att ordna era önskemål!

2007-10-10, 18:43
Svar #14

Dan Paradell

Känns skönt att vi fått igång en diskussion. Jag har varit på Anbytarforum nästan sedan det startade. Jag tror själv jag har hjälpt några 100 släktforskare främst i Närke och Västergötland att komma vidare med sin släktforskning.
 
Men frågan man ställer sig varför tar det så lång tid innan ansvariga på detta forum får ändan ur vagnen  är väl bara ställa en fråga till oss släktforskare om vi kan hjälpa till? Jag kan gärna hjälpa till om jag vet vad som behöver göras för att Anbytarforum skall bli vad det en gång har varit.
 
Nu vet jag inte om Chris Bingefors representerar de ansvariga men kul att se att hon inte satte ut mailadressen.....
 
Hälsningar
 
Dan

2007-10-10, 19:24
Svar #15

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
Jag har fått alldeles för mycket skräppost och annat mindre trevligt, därför sätter jag inte längre ut min mailadress!
 
Det har varit stora tekniska problem, men de är på väg att lösas.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna