ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2007-06-08  (läst 1947 gånger)

2007-06-06, 11:37
läst 1947 gånger

Lotta Nordin (Lotta)

Så här står det i Rötter under Rötterrådet:
 
November 2005:
Inköp av Discus 4
Förbundsstyrelsen har tidigare godkänt inköp av den uppgraderade Discus-programvaran. Yvonne Carlsson kommer snarast att inköpa Discus 4.
 
Man kan ju undra vad som hände med det styrelsebeslutet och verkställandebeslutet.
 
Dessutom har jag märkt att spaminläggen kommer in även när diskussioner är dolda och stängda för inlägg. Det har hänt på NOG:s forum som har samma plattform och version som Anbytarforum.

2007-06-06, 12:01
Svar #1

Utloggad Henrik Törnqvist

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 735
  • Senast inloggad: 2011-03-28, 13:54
    • Visa profil
Nuvarande regler hos Discusware är ju att man får uppgradera kostnadsfritt till nyare version om/när det kommer en nyare version. Har man en gång köpt 3.1 bör man ju alltså kostnadsfritt fått uppdatera till 4.x - kan man ha insett detta och därmed aldrig köpt någon 4.x-version?
 
Av tidigare diskussioner att döma så har man ju tittat på andra forumprogramvaror och det har även förekommit information om att man lyckats konvertera/importera si och så många % av alla de gamla inläggen (till en ny, icke namngiven programvara?). Om det alltså blir en annan programvara än Discus bör man väl fundera på om det är värt att uppgradera Discus (ifall det nu skulle kosta pengar) för att sedan byta plattform i alla fall. Ett sätt att komma förbi anonyma spaminlägg är som jag tidigare nämnt (denna tråd, söndagen den 03 juni 2007 kl. 11.31) att sätta ett globalt lösenord till de som inte har konto.
 
Beträffande Auktoriseringsfel, så är detta en bugg som Discusware inte vill fixa eftersom de slutade ge support på 3.x redan under 2002 och uppmanar sina kunder att uppgradera. Se bl.a denna tråd på Discus supportforum.
 
Med vänlig hälsning,
 
Henrik Törnqvist
Örebro

2007-06-06, 12:37
Svar #2

Lotta Nordin (Lotta)

Henrik, var står det att det är kostnadsfritt att uppgradera? Det enda jag kan se är att man får ett års fri uppgradering. Och det är ju lite sent nu.....
 
När det gäller auktoriseringsfel så är buggen den att om tecknen hakar åt höger och vänster (jag lyckas inte få in dom ) inkluderas i inlägget i en diskussion som är stängd för alla utom för de med användarkonton eller om felaktigt användarnamn och lösenord skrivs in, så kommer inlägget in på forumet med den nämnda texten. Finns inte tecknen med så kommer man inte längre än till förhandsgranskningen. Går man in som admin på dessa inlägg så ser man dessutom den ursprungliga texten och inte texten om auktoriseringfel.

2007-06-06, 14:10
Svar #3

Utloggad Henrik Törnqvist

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 735
  • Senast inloggad: 2011-03-28, 13:54
    • Visa profil
Lotta Nordin, du har givetvis rätt i det du skriver, om 1 års fri uppgradering. Jag tolkade det som att om man köper 4.0 så får man uppgradera till 4.1 och 5.0 när de blir tillgängliga - men så menade dom nog inte (utan det skulle i så fall ske inom 1 år). Om de menat det och haft samma regler förut, så skulle man ju få uppgradera till nästkommande version utan kostnad.
 
Tillägg: Nu när jag läser under Future upgrades blir det ännu tydligare att jag tolkat texten fel!  
 
Tillägg 2: Används alla Pro-funktioner eller skulle vi klara oss med freeware-versionen? I så fall skulle man kunna uppgradera till den - å andra sidan så är kanske 2000kr överkomligt ifall man blir av med problemen (däremot inte om vi ändå ska byta plattform).
 
Med vänlig hälsning,
 
Henrik Törnqvist
Örebro

2007-06-06, 15:04
Svar #4

Carl Szabad (Carl)

Efter tips från Henrik Törnqvist (Tack för det!) håller vi nu på att uppdatera funktionen för att göra inlägg. Förhoppningsvis ska det undanröja spamattackerna. Anna-Lena Hultman har redan kommenterat detta under Redaktören meddelar, men det skadar inte att påpeka en så omfattande förändring på flera ställen.
 
Således:
 
För den som redan har ett användarkonto och lösenord så blir det inga förändringar alls.
 
För den som inte har ett användarkonto blir skillnaden att man förutom sitt eget namn nu också måste skriva in det lösenord, som står bredvis inmatningsfältet. Annars är rutinerna som tidigare.

2007-06-06, 15:31
Svar #5

Utloggad Daniel Berglund

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1041
  • Senast inloggad: 2023-02-24, 22:06
    • Visa profil
    • www.amaze-a-vole.com
Det nya globala lösenordet hjälper tyvärr inte mot den buggen som nämns ovan :-(

2007-06-06, 15:58
Svar #6

Carl Szabad (Carl)

Nej kanske inte, men den gör att i första hand Anna-Lena Hultman och i andra hand jag slipper sitta inne en så vacker dag bara för att rensa spam.
 
Dessutom kommer det att ta ett tag innan allt flyter smidigt igen, märker jag.

2007-06-06, 16:55
Svar #7

Utloggad Daniel Berglund

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1041
  • Senast inloggad: 2023-02-24, 22:06
    • Visa profil
    • www.amaze-a-vole.com
Vad jag menar är ju att den nyssnämnda buggen möjliggör spamattacker oberoende av lösenord. Men vi får väl hoppas att det globala lösenordet håller majoriteten av attackerna borta, och att de som trots allt tar sig igenom kommer en regnig dag!

2007-06-06, 17:02
Svar #8

Utloggad Henrik Törnqvist

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 735
  • Senast inloggad: 2011-03-28, 13:54
    • Visa profil
Jag ska titta om jag hittar var i källkoden felet ligger som gör att inlägg med mindre än- och större än-tecken slinker förbi, i ovan nämnda bugg. Det borde ju ha varit en baggis för Discusware att fixa, men har man bestämt sig för att sluta ge support så har man.
 
Med vänlig hälsning,
 
Henrik Törnqvist
Örebro

2007-06-06, 17:04
Svar #9

Lotta Nordin (Lotta)

Jag mailade Anna-Lena om buggen 14:30. Det är som Daniel säger, globala lösenord hjälper inte i det fallet. Och i nästan alla spaminlägg finns tecknen med.....
 
Men ett problem som jag funderar över är hur i ji-e namn spaminläggen kan komma in fast jag stängt diskussionerna för inlägg, d v s det finns inte några som helst rutor att skriva i, och dessutom är diskussionerna dolda. Men det är väl inte en fråga som platsar här kanske.

2007-06-06, 19:12
Svar #10

Utloggad Kaj Andersson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 628
  • Senast inloggad: 2009-03-25, 06:41
    • Visa profil
Hej Lotta!
du skriver ovan: ..i en diskussion som är stängd för alla utom för de med användarkonton...
 
Finns det trådar som är öppna enbart för de med användarkonton?
 
Mvh
/Kaj A.

2007-06-06, 19:15
Svar #11

Lotta Nordin (Lotta)

Kaj, meningen fortsätter:
eller om felaktigt användarnamn och lösenord skrivs in
 
Det jag skrev gäller programvaran Discus, och den används även för NOG:s forum.

2007-06-06, 19:32
Svar #12

Utloggad Kaj Andersson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 628
  • Senast inloggad: 2009-03-25, 06:41
    • Visa profil

2007-06-06, 21:15
Svar #13

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
En stor rosbukett vardera till Anna-Lena och Carl som offrat en solig och fin helgdag på att rensa i AF efter slynglarna. Det är vi tacksamma för, speciellt alla vi som gärna piggar upp oss med lite anletande på helgerna.

2007-06-06, 21:23
Svar #14

Christina Holmér-Gunnerfält (Kicki)

Kan verkligen bara hålla med Chris med ytterligaren en stor rosbukett.

2007-06-06, 21:36
Svar #15

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
En bukett blå och gula blommor vardera får de av mig!
 
Ann-Mari
Ann-Mari Bäckman

2007-06-06, 22:33
Svar #16

Carl Szabad (Carl)

Vi tackar allra ödmjukast båda två för de fina blommorna! Och många fina tips har ju också kommit fram i den här diskussionen, vilket vi också tackar för.

2007-06-07, 13:19
Svar #17

Eivor Andersson (Ema)

Det blir säkert bra när fler slår sina kloka huvuden ihop.
Utöver rosor till anbytarvärdarna så vill jag också ge en Bohuslänsk kaprifol till Henrik Törnqvist och Lotta Nordin för deras engagemang i Jakten på spaminlägg.
 
Hälsn. Eivor i Bo(å)huslän  

2007-06-07, 21:16
Svar #18

Utloggad Henrik Törnqvist

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 735
  • Senast inloggad: 2011-03-28, 13:54
    • Visa profil
Tack Eivor i Båhuslän!  
 
Jag tycker att det är viktigt att vi slår våra kloka huvuden ihop och att vi försöker lösa det här problemet tillsammans. Dels så att vi slipper spaminlägg men också så nuvarande system håller en hög tillgänglighet tills dess att det nya Anbytarforum invigs. Genom att utnyttja folks kunnande, uppfinningsrikedom, m.m, så kanske förbundsanställda kan arbeta med det de är anställda för och koncentrera sig på det nya Anbytarforum, nya Dödskivan och andra projekt - istället för att jaga spaminlägg. Det tror jag att vi alla tjänar på!  
 
Med vänlig hälsning,
 
Henrik Törnqvist
Örebro

2007-06-07, 22:27
Svar #19

Utloggad Benny Borgstrand

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 989
  • Senast inloggad: 2011-10-26, 10:57
    • Visa profil

2007-06-07, 22:31
Svar #20

Utloggad Benny Borgstrand

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 989
  • Senast inloggad: 2011-10-26, 10:57
    • Visa profil
Hej,
 
Nu är jag inte alls speciellt insatt i spamattacker men jag ser att nu ännu sent ikväll smyger det sig in inlägg som då inte kommer in men ändå tar plats och får auktoriseringsfel.
 
Skulle det gå utan svåra ingrepp att göra en inlogg innan man kommer in i själva anbytarforumet?
Eller går det inte med denna programvara och skulle man då kunna slippa inläggen? eller tar sig spamet in i alla fall och får auktoriseringsfel? många frågetecken vart det : )
 
Mvh / Benny

2007-06-08, 06:31
Svar #21

Utloggad Helena Thorman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 408
  • Senast inloggad: 2017-10-22, 13:46
    • Visa profil
Det är i alla fall inte roligt att gå in här längre, när 1/3 av inläggen är BLAJ. Räknade till 50 Spam från igår.

2007-06-08, 06:38
Svar #22

Utloggad Helena Thorman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 408
  • Senast inloggad: 2017-10-22, 13:46
    • Visa profil
Och nu verkar man inte kunna skriva som man vill, har försökt att uppdatera min text massor med gånger men endast två rader halkade igenom.
 
Vad jag ville säga är att hoppas att nya Anbytarforum är på gång snart och att det håller tätt mot idoter som absolut inte kan låta bli att förstöra för andra.  
/Helena

2007-06-08, 06:43
Svar #23

Carl Szabad (Carl)

Skillnaden efter införandet av det obligatoriska lösenordet är i alla fall att det bara kommer upp ett harmlöst meddelande att någon utan angivande av lösenord försökt ta sig in. Inläggen med länkar till okända sidor där man kan riskera att få in okänd smitta i sin dator har i stort sett försvunnit helt.
 
Sen är det väl roligare att koncentrera sig på diskussioner med vettiga inlägg än att räkna spam.
 
Och som betydligt mer datakunniga personer än jag tidigare konstaterat är inte bytet av plattform någon garanti för att vi slipper spam i fortsättningen.

2007-06-08, 11:21
Svar #24

Utloggad Gunnar Jonsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2177
  • Senast inloggad: 2024-03-23, 13:34
  • Gunnar Jonsson, Säffle
    • Visa profil
DIS Forum är också uppbyggt på Discus. Där måste man logga in innan man når själva forumet.
Borde väl därför också kunna fungera på AF.

2007-06-08, 12:51
Svar #25

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6916
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 17:32
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Följande text dök upp när jag försökte att ändra innehållet i ett inlägg:
 
Olämpliga ord har identifierats i detta inlägg
 
Följande ord är ej tillåtna i detta diskussionsforum:  
 
? `>  
 
Var god ändra inlägget så att ovanstående ord inte förekommer.
 
Om tanken är att tecknen  ('mindre än' och 'större än') ska vara förbjudna ord i Anbytarforum, för att förhindra spam av tidigare nämnda skäl, så är ju tanken god - men...  ` (bakåtvänt snedstreck) kan ju inte förbjudas - det är en del av formateringskoden i Discus!
 
Dessutom går det (som synes) att göra inlägg med det förbjudna tecknet - det är bara att ändra dem (redigera i redan gjorda inlägg) som är omöjligt...
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2007-06-08, 12:58
Svar #26

Carl Szabad (Carl)

Det bakvända snedstrecket är inte blockerat för inlägg i spärrlistan. Det har nog discus lagt in själv i meddelandet.

2007-06-08, 13:02
Svar #27

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6916
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 17:32
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Jag ser nu att tecknen 'mindre än' och 'större än' syns här i forumet (i det förra inlägget) - men inte i epostversionen av inlägget; där är det bara ett mellanslag...
 
Och nu syns de inte här heller, när jag försökte att lägga in dem i det här inlägget...
 
Någon som har en förklaring?
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2007-06-08, 13:04
Svar #28

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6916
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 17:32
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Ja, men går ju inte att ändra i inläggen, Carl!
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2007-06-08, 13:11
Svar #29

Carl Szabad (Carl)

Nej, jag märker det nu. Det är kanske en bieffekt av det globala lösenordet. Jag får undersöka om det går att lösa på något sätt.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna