ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Ros och ris, Anbytarforum  (läst 1559 gånger)

2008-05-24, 23:58
läst 1559 gånger

Utloggad Carina Widell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2207
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 18:00
    • Visa profil
Anbytarforum har man en hel del nytta av, men många frågor får man aldrig svar på. Stor nytta och hjälp har vi fått av Niklas Rosenbalk, Olle Elm, Maj-Britt Sundin, Ingegärd Johansson, Kerstin Olofsson, Mikael Persson, Solvig Nilsson, Allan Sjöö, Solvig Nilsson, Göte Peribert och Rune Johansson. Tack till er, ni har gett oss svar som har varit till hjälp i forskandet och ni har kommit med tips. Er har jag inte kunnat hjälpa tillbaka för ni är mycket mer hemma i släktforskning än vad jag är, men jag hoppas att någon gång ska jag kunna hjälpa er också.
 
Vad jag kan se så finns det personer här på forumet som bara vill ha hjälp och som inte hjälper andra tillbaka. I regel får de hjälp av någon men sedan så hjälper de inte andra tillbaka, utan verkar bara till att använda forumet när de själva har störst nytta av det. Sedan finns det personer som hjälper andra väldigt mycket och kanske inte får någon hjälp själva. Det finns snälla människor som lägger ner tid och möda på att hjälpa andra och det händer faktiskt i enstaka fall att de inte ens får ett tack för hjälpen. Och det tycker jag faktiskt de kunde få.
 
Det här är inget illa menat för Anbytarforum är bra, men det är lite orättvist ibland.  
 
Carina

2008-05-25, 10:26
Svar #1

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Carina!
 
Trevligt att du fått mycken hjälp av andra, men det är fritt att fråga och fritt att svara. Det finns inga krav att de som frågar, sedan ska ställa upp och hjälpa andra. Jag tror, om jag utgår från mig själv, att alla som hjälper andra, endast gör det av nöje. Däremot så känns det bra att man får ett tack eller åtminstone något tecken på att den som frågat uppmärksammat svaret.
 
Ann-Mari
Ann-Mari Bäckman

2008-09-14, 10:10
Svar #2

Utloggad Anita Berglund Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1700
  • Senast inloggad: 2022-12-01, 10:29
    • Visa profil
    • anitaberglund.se
Ris!!
 
Jag fick följande svar av Anna-Lena Hultman på Anbytarforum, med anledning av att jag efter flera veckors förgäves väntan (och dessutom inte fått svar på mail) på att få en annons inlagd i Marknaden på Rötter, lade in annonsen under Anundsjö i Anbytarforum istället (det gällde försäljning av ett par anundsjöböcker - böckerna såldes på en timma!)  
 
Annonsen i Anbytarforum plockades snabbt bort av Anbytarvärden.  
 
fick jag äntligen svaret - och informationen! ..  
 
 
Hej Anita!
 
Den person som ansvarar för Marknaden mm på Rötter drabbades av akut sjukdom. Han är fortfarande inte tillbaka på jobbet och pga personalnedskärningar finns ingen annan som sköter hans arbetsuppgifter.
Om du inte följer ordningsreglerna i Anbytarforum kan du komma att stängas av.
 
Mvh
Anna-Lena Hultman
Anbytarvärd

2008-09-14, 11:25
Svar #3

Ingrid Wikberg

Om du inte följer ordningsreglerna i Anbytarforum kan du komma att stängas av.
 
Av vilken anledning måste anbytarvärden vara hotfull i sitt svar till en användare? Det är inte första gången det sker.
Jag tycker faktiskt det är mycket oförskämt! Det finns inte en enda anledning till att hota.
 
Med vänlighet och lite fingertoppskänslighet når man längre och arbetsklimatet blir bättre!
 
Jag trodde faktiskt att tiden med hot mot oss användare var borta för alltid.
Vi är alla vuxna människor och hot behövs inte.

2008-09-14, 11:32
Svar #4

Utloggad Britt-Marie Waller

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4945
  • Senast inloggad: 2024-02-07, 13:06
    • Visa profil
Det var lite fräckt att skriva ett sådant svar, man tycker ju att någon annan ska kunna gå igenom mail till redaktören när han är sjuk? Det gjorde ju knappast någon större skada med detta inlägg på fel plats! Fungerar inte forumet tillfredsställande vid sjukdom är det knappast användarnas fel.
 
Mvh
 
Britt-Marie

2008-09-14, 11:51
Svar #5

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Lägger man in ett inlägg, som inte platsar i Anbytarforum, ska man upplysas om det, inte hotas med avstängning! Fel kan vi alla göra. Det är inte lätt att hålla reda på alla regler som finns i AF.
 
Som Ingrid skriver så kommer man längre med vänlighet och fingertoppskänsla.
 
Anita har varit användare av AF i många år och hon ska inte behöva få sådana här otrevliga mail. Vad jag vet så har hon skött sig i alla år. Det räcker med alla övriga gamlingar, som har lämnat AF.
 
Ann-Mari
Ann-Mari Bäckman

2008-09-14, 11:56
Svar #6

Lotta Nordin

Det står i ordningsreglerna:
Övriga brott mot ordningsreglerna raderas med kommentar och kontakt tas med skribent.
Kontakten med skribenten har uppenbarligen tagits, men var är kommentaren?
Det skulle vara intressant att få upplysning om exakt vilken paragraf i ordningsreglerna som inlägget bröt emot, och det borde givetvis skribenten även blivit upplyst om av Anbytarvärden.

2008-09-14, 11:56
Svar #7

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6919
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 22:13
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Ja, vissa saker försvinner väldigt kvickt i Avbrytarforum - samtidigt som grova personangrepp på 'rätt' person kan få ligga kvar i åratal, för att det krävs mycket arbete att ta bort dem...  
 
För övrigt är det reklam som är förbjudet enligt ordningsreglerna. Det ligger då i sakens natur att det handlar om affärsverksamhet - men något sådant är det knappast att sälja två böcker ur den egna bokhyllan. Sockenböcker är ju av intresse för forskarna i den socknen, så varför skulle inte den reklamen få ligga där?  
 
Men det är ju i varje fall tryggt för medlemmarna att veta att man prioriterar viktiga arbetsuppgifter när Släktforskarförbundet har skurit ned så mycket på personalen...  
 
(Meddelandet ändrat av jts den 14 september, 2008)
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2008-09-14, 12:56
Svar #8

Utloggad Anita Berglund Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1700
  • Senast inloggad: 2022-12-01, 10:29
    • Visa profil
    • anitaberglund.se
Min korrespondens med Anna-Lena Hultman är följande:
Jag fick ett mail av Anna-Lena Hultman att inlägget i Anbytarforum raderats därför att det ej var tillåtet med annonsering i Anbytarforum. Jag skrev till svar att jag i flera veckor väntat på att annonsen skulle läggas in i Marknaden, och att jag även skickat ett mail utan att få svar varför annonsen inte kom in. Jag skrev också att jag tyckte jag blev nonchalant bemött. Jag ansåg inte att brottet var så allvarligt att inlägget skulle raderas. Jag var lite smått irriterad m.a.o.  
 
Då - äntligen - kom informationen om sjukdom och personalneddragning som orsak till att annonsen inte kom in i Marknaden!
 
Borde det inte ha informerats på Rötter eller Anbytarforum?
 
Nu hotas jag av avstängning för att jag lade in annonsen i Anbytarforum istället...  
 
Suck..

2008-09-14, 13:15
Svar #9

Lotta Nordin

Det finns många inlägg i Anbytarforum där det helt öppet eller halvdolt görs reklam för diverse böcker och CD som på ett eller annat sätt berör ämnet släktforskning med närliggande discipliner(citat från Ordningsreglerna). Det är inlägg som innehåller priser och kontaktuppgifter till försäljaren, inlägg som inte raderas och/eller där skribenterna inte hotas av avstängning.  
 
Var finns konsekvensen?

2008-09-14, 13:28
Svar #10

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
All information, som gäller AF delges inte alla deltagarna. Mången information får bara de som kan gå in i Förbundsforum, medan de övriga lämnas utanför.
 
Att det är pesrsonalnedskränkningar och att redaktören varit sjuk fick vi som kan gå in i FF information om, betydligt tidigare än den lilla informationen om att redaktören var tillbaks efter sin sjukdom den 8 september på Rötters första sida.
Ann-Mari Bäckman

2008-09-14, 13:39
Svar #11

Utloggad Eivor Andersson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 997
  • Senast inloggad: 2015-05-26, 12:02
    • Visa profil
15 september är redaktören tillbaka enl. RÖTTER.
Alltså imorgon.
Eivor

2008-09-14, 13:50
Svar #12

Utloggad Anita Berglund Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1700
  • Senast inloggad: 2022-12-01, 10:29
    • Visa profil
    • anitaberglund.se
Tråkigt att jag inte läste Rötter tidigare...
 
Nåväl, jag tycker mitt brott var lindrigt och att ett vänligt besked är bättre än hot om avstängning!
 
Anita

2008-09-14, 14:03
Svar #13

Lotta Nordin

I Ordningsreglerna står följande när det gäller avstängning:
Om skribent, efter kontakt, fortsätter bryta mot reglerna, utdelas en varning.
 
I det här fallet verkar det inte som om den brottslige har fortsatt med sina brott, alltså ska det inte utdelas någon varning. Eller räknas svar på kontakten via epost som ett brott mot Ordningsreglerna också? I så fall anser jag att det ska skrivas in där så att alla är medvetna om det.

2008-09-14, 14:12
Svar #14

Utloggad Carina Widell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2207
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 18:00
    • Visa profil
Anita kan väl inte stängas av bara för detta. Det finns en del andra inlägg här på AF i så fall som skulle bort, där det är riktat någon inte alltid så snäll kommentar gentemot någon annan släktforskare. Där det ibland urartar och kommer bort från ämnet släktforskning, det är såna angrepp som ska stängas av från anbytarforum istället. Vidare så måste det ju vara rätt så snabbt gjort att meddela ALLA här på AF när det är akut sjukdom. Och fel kan alla människor göra och i detta fallet ser jag inte att det skulle vara ett grovt fel.
 
ANITA MÅSTE FÅ VARA KVAR HÄR PÅ AF. EN URSÄKT TILL HENNE ÄR OCKSÅ PÅ SIN PLATS.
 
Carina

2008-09-14, 14:59
Svar #15

Utloggad Mats Ahlgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4737
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 20:42
    • Visa profil
Det finns flera delar i det som skrivs ovan.
 
Jag vill dra fram två aspekter, som jag finner allvarliga, och som inte berörts.
 
Det talas i förklaringen om personalnedskärningar, men de som beslutats under 2008 har ju inte trätt i kraft än. Forfarande är de tre som sagts upp av förbundet i tjänst och jag ser det då som konstigt att detta skulle rendera problem redan nu. Men om så är fallet, hur ska det då bli när dessa tre personer verkligen lämnat. Kommer det att finnas något överhuvudtaget som fungerar?
 
Den andra aspekten är att det vi ser är resultatet av den arbetspolitik som förutvarande styrelse och verksamhetsanvarige fört, med en protektionistisk fördelning där ingen tillåtits att ha synpunkt på vissa arbetsuppgifter eller där det inte tillåtits att fler får möjlighet att lära sig. Här har den nya styrelsen en stor förbättringspotential, där det måste bli ett slut på envåldshärskandet, till förmån för en bättre arbetsfördelning.

2008-09-14, 16:05
Svar #16

Utloggad Helene Jorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6190
  • Senast inloggad: 2020-01-15, 20:53
    • Visa profil
Mats!
 
Nickar instämmande!  
 
Helene

2008-09-15, 19:05
Svar #17

Utloggad Jan-Christer Strahlert

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1111
  • Senast inloggad: 2015-01-12, 17:43
    • Visa profil
    • hem.bredband.net/strjan/
Finns det bara EN som kan sköta MARNADEN RÖTTER osv?
Det brukar väl vara brukligt i de flesta fall att fler kan dela på bördorna?
Om nu inte marknaden fungerar pga av sjukdom, bör väl någon annan kunna arbetsuppgifterna,
eller är Släktforskarförbundet ett enmansföretag.
Att hota med avstängning för att en person i fråga lagt in ett inlägg om det som inte kom  
in på sin rätta plats platsar inte i det här fallet anser jag, men saxen kan gå snabbt i bland och kanske ryker en del inlägg här. Även jag har tidigare blivet drabbad och cnsurerad samt klippt!
Jan-Christer

2009-03-06, 10:53
Svar #18

Utloggad Jonas Magnusson

  • Jonas Magnusson (www.cognatus.se)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1316
  • Senast inloggad: 2023-12-21, 22:42
    • Visa profil
    • www.cognatus.se
 
 
till Anders Berg som vårstädar exemplariskt under släkter!
 
/Jonas

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna