ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2007-07-08  (läst 1828 gånger)

2007-02-27, 21:18
läst 1828 gånger

Utloggad Peter Funke

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 362
  • Senast inloggad: 2015-06-28, 20:03
    • Visa profil
En nyfiken fråga: vad hände med svaren på Kaj Anderssons frågor 17 februari klockan 14.31 och 14.34?

2007-02-27, 22:46
Svar #1

Utloggad Anders Ellerstrand

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1509
  • Senast inloggad: 2020-10-26, 11:18
    • Visa profil
    • ellerstrand.se
En högst berättigad fråga Kaj. Det är väl ett tragiskt symptom att vi andra inte känner oss ett dugg förvånade över att frågor inte besvaras...
 
(Uppdraget är självständigt men ska genomföras i nära samarbete med Sveriges Släktforskarförbund och dess medlemsföreningar, samt med lyhördhet för önskemål och reaktioner från Rötters läsare.)

2007-02-28, 21:55
Svar #2

Utloggad Kaj Andersson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 628
  • Senast inloggad: 2009-03-25, 06:41
    • Visa profil
Peter,
 
Det hände ingenting.
 
Varken Crister - som fick uppdraget - eller förbundsstyrelsen - som gav uppdraget - har någon information som de vill lämna här.
 
Beror troligast på att det inte finns något svar att ge. Man tänkte kanske inte på det ...

2007-02-28, 22:02
Svar #3

Utloggad Peter Funke

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 362
  • Senast inloggad: 2015-06-28, 20:03
    • Visa profil

2007-06-30, 08:33
Svar #4

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Det diskuteras om att strukturera Anbytarforum. Att ha det mesta samlat under socknar kan ju vara bra, men det är inte alltid säkert att det bästa svaret fås där.
 
Ett exempel, jag ställde frågan om skolväsendet under 1800 talets slut i socknen Anundsjö, Ångermanland och fick inget svar.
 
Då gjorde jag likaledes under Övriga ämnen-skolväsendet. Där fick jag tips och råd, plus att Olle Elm visade ett utdrag från en skolmatrikel, med namn på lärare vid den aktuella tiden för Anundsjö.
 
Detta visar ju att det är inte alltid man får det bästa svaret under socken.
Ann-Mari Bäckman

2007-06-30, 09:19
Svar #5

Utloggad Mårten Swärd

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 876
  • Senast inloggad: 2020-03-08, 18:06
    • Visa profil
    • mygen.atavus.se
Jag tror ju att om man skulle strukturera upp trådarna så att det mesta hamnade under sockenavdelningarna så skulle folks beteende i avseende på hur forumet används/läses också ändras på sikt. Om man gjorde så att frågor på CD-skivorna (SBF-skivorna,DB-skivorna m.fl.) och läshjälpen hamnade på sockentrådarna så är jag ganska säker att fler och fler efter hand skulle börja läsa igenom alla inlägg även utanför sina socknar/områden. Det skulle ju vara till hjälp för socknar med få aktiva samtidigt som man samlade alla socken-relaterad information på ett ställe.

2007-06-30, 09:31
Svar #6

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Mårten!
 
Kan du förklara närmare vad du avser med att allt fler efterhand skulle läsa börja läsa utanför sina socknar? Om mina intressesocknar finns i Ångermanland, varför skulle jag ha anledning och läsa inlägg under andra områden?
 
Något som jag absolut tycker att man ska strukturera är de olika immigrantfrågorna. Där tycker jag det är väldigt rörigt. De gånger jag har ställt en fråga där har jag varit fruktansvärt villrådig , var ställer jag frågan? Frågorna finns under olika ämnesområden, som i sig har olika underrubriker.
Ann-Mari Bäckman

2007-06-30, 09:53
Svar #7

Utloggad Mårten Swärd

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 876
  • Senast inloggad: 2020-03-08, 18:06
    • Visa profil
    • mygen.atavus.se
Hejsan Ann-Mari! Vad jag menade var att de personer som nu är vänliga att svara under trådarna för läshjälp (det brukar ju kunna vara personer utan direkt anknytning till socknen ifråga) och under trådarna för de olika cd-skivorna, om dessa i och med en omstrukturering i högre grad skulle läsa inlägg under andra socknar så skulle man ju kunna få mycket extra hjälp utav detta. Många utav frågorna i socken-trådarna kan ju lösas av personer utan egna anknytningar till socknen i fråga och om man då får in lite extra personer som läser i tråden så ökar det ju möjligheterna till ett snabbt svar.
 
Och anledningen till varför du skulle vilja läsa inlägg i andra socken-trådar är väl samma anledning som nu gör att du hjälper folk med CD-skivsesökningar och läshjälp.. Personligen så är min anledning att jag tycker att jakten är rolig oavsett om det är mina anor eller någon annans.. =) Jag läser (läs ögnar/skummar) faktiskt redan nu alltid igenom de flesta sockentrådarnas senaste inlägg för att se om det är något jag kan hjälpa till med, vilket iof inte är så ofta eftersom att jag är ganska grön själv.. =)
 
Eftersom att det finns en del socknar med få aktiva så skulle ju även dessa kunna få en liten uppsving av denna ökade trafik i socken-trådarna. Sedan känns det ju som om det skulle kunna bli lättare att återvinna information i och med att den ligger samlad på ett ställe.

2007-06-30, 10:37
Svar #8

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Vad bra med nya fräscha ögon, som ser på AF på ett annat sätt än en som är van med det som det är! För den skull så har jag naturligtvis synpunkter på det som inte fungerar så bra heller.
 
Den enda gång jag går in i ett annat landskap är när någon rubrik fångar mig. Den enda hjälp jag kan bidra med är i så fall hur löser man problemet, vilka vägar ska man föra arbetet vidare. Vad morfars morfar heter kan jag ju inte svara på.
 
Som jag tidigare sagt, så har det ofta hänt att jag ställt en fråga under mitt landskap, men inte fått något svar. Har jag flyttat den då t ex till något annat ämnesområde har jag kunnat få utmärkt hjälp, men den möjligheten kanske man kommer att ha även efter en storstädning.  
 
Ann-Mari
Ann-Mari Bäckman

2007-06-30, 11:31
Svar #9

Utloggad Mats Ahlgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4737
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 20:42
    • Visa profil
Ann-Mari nämner immigrantfrågor och jag läser emigrant/immigrant-frågor.  
 
Det är på ett likartat sätt även där, frågor ställs ibland under CD Emigranten eller CD Emibas, ibland under US Census eller l?knande, och så naturligtvis under det land de kom från/till, ibland också vilken del av det landet.
 
Det spretar även i den typen av letande och varför då inte ställa frågan under den del de reste från eller den del de reste till. Då kan ju olika källor sammanvävas och det går att se en hel sträng av information flöda in

2007-06-30, 12:00
Svar #10

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Förlåt jag menade ju första hand naturligtvis emigrantfrågorna!
 
Mats, hur vet jag var de reste ifrån och hur vet jag var de reste till (ja, oftast Amerika förstås, men var där)? Ja, jag vet ju naturligtvis var de var födda, men inte från vilken hamn de reste från, men det kanske inte var det du menade. Hur man ska lösa det har jag inget bra förslag på, men tycker det är himla rörigt med alla sökmöjligheter och känslan har jag nu frågat på rätt ställe, kanske jag skulle fått bättre svar om jag frågat någon annanstans?
 
Ann-Mari
Ann-Mari Bäckman


2007-06-30, 12:56
Svar #12

Gun Jonsson

Många sockendiskussioner är redan idag, precis som det berördes i diskussionen om nya Sv. dödbok/Brister i materialet, i många fall rena kolosserna. Kopiera, klipp och klistra in-svaren från t. ex. folkräkningarna och SsF:s CD-utgåvor innehåller vanligtvis mkt luft i texten och fyller snabbt en skärmsida. Vilket förmodligen resulterar i att diskussioner parkeras rätt omgående och frågor glöms bort, och mer ingående diskussioner försvåras.
 
Jag skulle önska att CD-förfrågningar isåfall gjordes med personnamn under Efterlysningar.
 
Argumentet att denna nyordning under Landskapen, skulle ge fördelaktig reklam för förbundets produkter, har jag något svårt att ta till mig. Varför köpa när man kan fråga?

2007-06-30, 13:26
Svar #13

Utloggad Mats Ahlgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4737
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 20:42
    • Visa profil
Ann-Mari
 
Var de reste ifrån avsåg jag socken eller landskap de senaste bodde i, inte hamn. Vart de skulle kan definieras på många sätt, kontinent, land, delstat, ort osv
 
Jag håller med dig om att det ibland är rörigt, och jag är medveten om att jag själv bidrar, för en fråga under exempelvis CD emigranten kan ibland svälla till att uppgifter kommer in om hur de kom fram, var de senare bodde, när de gifte sig, med vem , barn, dödsfall ända fram till nuvarande ättlingar.
Ligger de svaren rätt under CD Emigranten?  
 
Så få ställen som möjligt, kopplade till geografi eller släkt, kanske möjliggör att mer kopplingar till kringliggande skapas, vad vet jag?
 
Men det är ju inte bra idag, så varför inte prova något nytt, det kan bli bra och går det åt pipan så har vi iallafall försökt. Allt behöver ju inte vara som det alltid varit :-)

2007-06-30, 14:08
Svar #14

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
När det gäller emigrationen, varför inte bara ha kvar länderna och i varje land finns en rubrik Efterlysning och även staterna med för Amerika. Som det nu är ska jag själv välja vilken källa jag vill att den svarande ska titta i, men om jag har frågan om XX var han tog vägen, kan väl den svarande själv välja varifrån han/hon väljer att svara ifrån. Sedan när jag väl vet var XX tog vägen i Amerika t ex då kan jag ju gå vidare under staterna.
Ann-Mari Bäckman

2007-06-30, 14:20
Svar #15

Utloggad Anders Ellerstrand

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1509
  • Senast inloggad: 2020-10-26, 11:18
    • Visa profil
    • ellerstrand.se
Det är väl en viktig punkt Ann-Mari? Det är ju uppgifter man söker - inte specifika källor?
 
Så en struktur efter källor kan inte vara den bästa.

2007-07-01, 08:11
Svar #16

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Jag kan hålla med Gun att dessa klippa-klistra-svar tar väldigt mycket utrymme. Problemet många gånger är att när någon frågar efter en person, så vet man inte riktigt vad den personen vill ha för uppgifter. Att då spalta upp en fråga i flera delar är ju inte heller bra.
 
Exempel: någon söker efter XX, men det framgår inte tydligt om det är föräldrarna eller var den personen levde och dog, utan man kanske vill veta allt om den personen. Ja, då är det lätt hänt att komma med uppgifter från dödboken. Så kommer någon annan med uppgifter från Sv. bef. 1900 eller 1890. Någon annan kommer med uppgifter från kyrkoböckerna, alltså olika bidrag från olika källor. Det skulle då vara högst olämpligt att ha en särkild efterlysning från CD-skivorna, för då blir det väl ändå så att ni som har andra informationer från kyrkböckerna, gärna vill fortsätta att bidra med det ni vet. Ja, då är det i alla fall en salig blandning från olika källor.  
 
För att krympa utrymmet från svaren ur CD-skivorna, så skulle man kunna sammanfatta svaret, istället för att klippa-klistra (men det är ju lite obekvämt)
 
Jag vet inte riktigt vilket inlägg du syftar på när det gäller att väcka intresset för att köpa CD-skivorna, men handlade inte det om diskussionen om att inte få svara från senaste Dödskivan?
 
Förslaget som Christian, tror jag det var, nämnde att varför inte ha rubriken Dödsskivan -efterlysningar, kort och gott var bra. Den som frågar vill ju ha ett svar, om sedan svaret kommer från 1 2 eller 3 spelar väl ingen roll. Det struntar den frågande i.
Ann-Mari Bäckman

2007-07-02, 11:06
Svar #17

Gun Jonsson

Jag har alls inget emot att svar kopieras in från förbundets olika CDar. Men jag tror att socken-diskussionerna snabbt skulle kunna fyllas till bredden av frågeställnigar som kan besvaras genom CDarna. Anledningen till att jag tror så är ju att jag sett omfattningen under Källor.  
 
När man inte vet var i landskapet eller t.o.m. landet, som en person ska sökas, så händer det emellanåt att frågor snabbt flyttas mellan flera socknar, alltefter de tips som ges ur CDarna. Vilket ibland resulterar i dubbla svar, och utan att man fördenskull kommer lösningen närmare. Därför ville jag slå ett extra slag för placering i Landskap/Efterlysning. Man får på så sätt informationen kring personen samlad och man kan även bre ut sig i ämnet.
 
Min kommentar om reklam, härrör från Teds uppmaning, men förslaget där gällde inte specifikt att frågor ur CDarna skulle placeras under sockenrubrikerna, som är på tapeten nu.  
 
Just den här rubriken handlar nog inte enbart om utvandrare, om jag läst rätt.  
 
Jag förstår att man vill strukturera upp forumet, och att man kanske även hoppas att folk hittar till andra källor och inte enbart nöjer sig med svar från CDskivor. Nu har ju beslutet redan tagits, så det är ju ändå för sent att komma med invändningar.

2007-07-07, 21:03
Svar #18

Utloggad Henrik Törnqvist

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 735
  • Senast inloggad: 2011-03-28, 13:54
    • Visa profil
Har kanske inte så mycket med rubriken att göra, men hoppas att det nya anbytarforum införs inom en snar framtid. Jag uppmärksammade nyss att det inte stod rätt till under Landskap:
 
Stockholm -   - 0 inlägg  
Södermanland -   - 0 inlägg  
Uppland -   - 0 inlägg  
Värmland -   - 0 inlägg  
Västerbotten -   - 0 inlägg  
Västergötland -   - 0 inlägg  
Västmanland -   - 0 inlägg  
Ångermanland -   - 0 inlägg  
Öland -   - 0 inlägg  
Östergötland -   - 0 inlägg  
Okänt landskap / Spårlöst försvunna -   - 0 inlägg  
 
Hoppas verkligen INTE att inläggen försvunnit, utan att landskapen är satta i karantän eller liknande p.g.a spam. Vore oerhört trist annars.
 
Med vänlig hälsning,
 
Henrik Törnqvist
Örebro

2007-07-07, 21:33
Svar #19

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Nu är antalen inlägg tillbaka igen. Puh  
 
Bara kort vill jag säga att principen att frågor bör ställas utifrån geografisk hemvist eller i vissa fall släktnamn är att föredra framför frågor inriktade på speciella källor (hjälp att slå upp). Ett bra beslut alltså av styrelsen, som dock i vanlig ordning kommuniceras på ett mindre lyckat sätt.
 
Emigrantfrågor, CD-uppslag och läshjälp är exempel på frågor som kan organiseras under landskap och/eller socknar (eller land/delstat), alltså på ett annorlunda sätt än idag. Såväl läshjälpsfrågor som enkla CD-uppslag leder många gånger till långa intressanta diskussioner, som bäst hör hemma i anslutning till en sockendiskussion.

2007-07-08, 08:03
Svar #20

Utloggad Henrik Törnqvist

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 735
  • Senast inloggad: 2011-03-28, 13:54
    • Visa profil
Anders Berg:
 
Märkligt - här är det nämligen fortfarande 0 inlägg på alla landskap efter Småland i listan. Däremot så finns ju inläggen kvar om man går in under Efterlysningar, Socknar, osv under respektive landskap. Inte heller under Nytt senaste dygn så finns landskapen efter Småland med trots att jag vet att det förekommit inlägg i t.ex Västmanland.
 
Med vänlig hälsning,
 
Henrik Törnqvist
Örebro

2007-07-08, 08:33
Svar #21

Utloggad Helene Jorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6190
  • Senast inloggad: 2020-01-15, 20:53
    • Visa profil
Märkligt! Om man under landskap väljer tex Stockholm så får man information om att senaste inlägg gjordes 07 juli 2007 kl. 17:50. I detta fallet under Jacob o Johannes fs. Kikar man dock under denna tråd ser man att sista inlägget gjordes kl. 21.49. Ingen av inläggen syns dock under Nytt senaste dygn.
 
Helene

2007-07-08, 08:58
Svar #22

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil

2007-07-08, 11:26
Svar #23

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Var det inte problem igår någon gång på kvällskvisten att komma in på Nytt senaste dygnet? Jag vet inte hur länge detta fel bestod.
Ann-Mari Bäckman

2007-07-08, 11:36
Svar #24

Utloggad Gun-Britt Lindblad

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 453
  • Senast inloggad: 2008-10-18, 20:53
    • Visa profil
Hej
Forfarande finns inga landskap efter Småland om man går in under Nytt senaste dygn.
 
Trist när man som jag gjort, satt in en fråga under Uppland, Husby-Lyhundra igår kväll. Nu får man antagligen inget svar och man får ju inte upprepa sökningen.
 
Så hoppas att det blir en snar lösning på problemet, så frågorna kan ligga ute påNytt senaste dygnet snarst, för det är ju där folk tittar mest.
Hälsningar
Gun-Britt Lindblad

2007-07-08, 12:29
Svar #25

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Gun-Britt!
 
Det är klart att du får upprepa frågan om den inte kommit in! Finns frågan där, så när det fungerar igen, är det ju bara att plocka fram din fråga igen, alltså göra den synlig. Det enda man inte får är att ställa samma fråga på flera ställen samtidigt.
 
Ann-Mari
Ann-Mari Bäckman

2007-07-08, 13:22
Svar #26

Utloggad Gun-Britt Lindblad

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 453
  • Senast inloggad: 2008-10-18, 20:53
    • Visa profil
Hej Ann- Mari
 
Tack för det inlägget Ann- Mari. Min fråga finns  synlig inne under Husby Lyhundra, Uppland, men inte för övrigt. Så in dit kom den igår vid 13-tiden. Och den fanns också  då vid den tidpunkten t.ex på Nytt senaste dygnet.Allt var OK!
 
När jag sen senare vid 22-tiden på kvällen skulle titta om jag fått något svar, så fanns frågan bara Under Husby-Lyhundra, Uppland. Ingen annanstans.
 
Problemet är ju att där tittar ju inte så många, utan de flesta tittar på Nytt senaste dygnet, så hoppet om att få svar är inte stort.
 
Men jag får kanske sätta in sökningen igen och förklara varför det blir två lika frågor i rad under Husby-Lyhundra.För så blir det ju då.
Hälsningar
Gun-Britt Lindblad

2007-07-08, 13:49
Svar #27

Utloggad Henrik Törnqvist

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 735
  • Senast inloggad: 2011-03-28, 13:54
    • Visa profil
Gun-Britt Lindblad:
 
Din fråga har blivit besvarad idag kl 12.14. Du kan ju stega dig in genom att välja Trädöversikt -> Landskap -> Uppland -> Socknar -> Husby-Lyhundra (Sjuhundra) (eller bara följa länken).
 
Med vänlig hälsning,
 
Henrik Törnqvist
Örebro

2007-07-08, 13:49
Svar #28

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Gun-Britt!
 
När/om det fungerar igen och landskapen nedanför Småland fungerar igen, så kan du väl gå in på din ställda fråga och kommentera den med att du nu gör ett nytt försök med att få svar på ovan ställda fråga.... Då bör ju den kommentaren bli synlig i Nytt senaste dygnet. I och med att man klickar på ditt nya inlägg så kommer ju din fråga upp för den som är intresserad av den.
 
Har någon påtalat detta fel för Anbytarvärden? Jag kommer att göra det nu!
 
Ann-Mari
Ann-Mari Bäckman

2007-07-08, 16:55
Svar #29

Utloggad Gun-Britt Lindblad

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 453
  • Senast inloggad: 2008-10-18, 20:53
    • Visa profil
Hej Henrik och Ann- Mari
 
Tack för råden.Jag har ju fått svar tydligen på frågan och det blir jag glad för.
 
Jag har kl 10.32 idag mailat till Anbytarforum och påtalat felet på adress anbytare@genealogi.se
 
Hälsningar och stort tackför välvilighet o goda råd.
Ha det bra
Gun-britt Lindblad

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna