ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2007-02-18  (läst 2797 gånger)

2007-02-15, 18:47
läst 2797 gånger

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Jans id? får mig att tänka på det startade projekten och samarbetet mellan Mormonkyrkan och Riksarkivet att först skanna hela kyrkboksbeståndet och sedan registrera uppgifterna. Med Jans upplägg skulle man kunna se denna registrering som en första tolkning av källan, som sedan kan kompletteras av andra forskare med ett Wiki-liknande gränssnitt, antingen med förbättrad texttolkning eller genom länkar till bearbetade uppgifter om personer i källan. Då skulle varje enskild notis i källmaterialet bli utgångspunkten för en länksamling och en diskussion!
 
Tanken svindlar.

2007-02-15, 18:51
Svar #1

Utloggad Kaj Andersson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 628
  • Senast inloggad: 2009-03-25, 06:41
    • Visa profil
Den 8 januari skrev Torbjörn Näs här i tråden:
 
Dessutom har naturligtvis Rötterrådet varit involverade i framtagandet av kravspecifikationen.
 
Kan man tänka sig att denna kravspec ses över mot bakgrund av diskussionen vi för här? Frågan är främst riktad till Mats och Chris.

2007-02-15, 18:52
Svar #2

Utloggad Kaj Andersson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 628
  • Senast inloggad: 2009-03-25, 06:41
    • Visa profil
Sorry, vet inte vad som hände här....

2007-02-15, 19:52
Svar #3

Utloggad Ingela Martenius

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1489
  • Senast inloggad: 2013-10-25, 18:20
    • Visa profil
Att ha ett register som länkar till originalsidan är en mycket bra id?, som dock inte är så värst ny eller originell...både Ancestry (amerikanska census) och Ellis Island (pax-manifest) gör ju så sedan flera år. Åtminstone på Ellis Island kan man gå in och föreslå förändringar i registret, så att det exakt återspeglar det som verkligen är skrivet i originaldokumentet.
 
Ingela

2007-02-15, 20:07
Svar #4

Jan Lilliesköld

Javisst Chris !
 
Det skulle ju kunna ge en bra inkörsport för att läsa gamla handskrifter. När man tror sig ha tolkat färdigt, så kan man följa en länk och se vad andra har kommit fram till.
Den aspekten på nytta hade jag inte tänkt på - bra !
 
Javisst Anders !
 
Det är just möjligheten till diskussion om läst information som är en av mina grundläggande tankar runt id?n.
Hade själv dock inte tänkt på den nya Mormontolkningen som eventuell möjlig stomme till tolkningar och diskussion - bra !
 
Det är naturligtvis i första hand för de mer svårtolkade texterna som det vore mest intressant med möjlighet till diskussion. En sådan diskussion kopplad till specifik källa/sida blir ju också mer koncentrerad än vad diskussioner under nuvarande Anbytarforum ger.
 
I diskussionen (eller snarare parallellt) så har jag haft tanken att man ska kunna diskutera även vem/vilka i texten berörda personerna är - dvs möjlighet att länka till andra texter som anses vara samma person. På så sätt skulle man även kunna bygga upp en genealogisk databas (utan att bli så låst som i en riktig databas) - om så skulle vara önskvärt förståss  ;-)
 
Men som sagt, det är tolkningen av orginaltexten som jag själv skulle tycka vore mest intressant - så får man själv göra sina egna slutledningar efter detta ...
 
/Jan L

2007-02-15, 20:14
Svar #5

Jan Lilliesköld

Ingela !
 
Nejvisst, är den säkert inte ny - för det är ju rätt länge sedan som jag tänkte på det här - och inget är ju nytt under solen - och inte minst med ny teknik så kan en sådan här funktionalitet lätt stödjas - och att det redan finns liknande funktioner förvånar mig inte alls - men personligen har jag inte varit in på vare sig Ancestry eller Ellis Island (saknar i stort set helt anor/släktingar som utvandrat...).
 
Däremot kan jag inte minnas att jag har sett något diskuteras om möjligheten att göra något liknande under Rötter ?
 
/Jan L

2007-02-15, 20:36
Svar #6

Utloggad Kaj Andersson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 628
  • Senast inloggad: 2009-03-25, 06:41
    • Visa profil
Runeberg-projektet bygger ju delvis på den id? du har, Jan - där finns både scannad originalbild och en sökbar variant, som kan korrigeras av läsaren själv...
 
Börjar man med en scannad bild och sedan bygger på med tolkningar blir ju slutresultatet en digitalisering av originalbilden.

2007-02-15, 21:35
Svar #7

Utloggad Mats Ahlgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4737
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 20:42
    • Visa profil
Kaj
 
Du ställde en fråga till undertecknad (och Chris).
 
Jag läser allt som skrivs, och tar naturligtvis med mig det som underlag till RR.
 
Min personliga uppfattning är att debatten spänner över stora avsnitt, har en spänstighet som jag inte sett så ofta och är konstruktiv.
 
Det finns också en realitet, det är där vi är idag med de befintliga tekniska, ekonomiska och personella resurserna. Från denna position ska vi utveckla oss, och inte minst Johan Marklunds uttalande visar att vi kanske inte ska ha för bråttom, utan tänka efter vad är det vi vill.  
Det innebär dock inte att jag tycker att vi lägger allt på is och väntar några år, utan det som jag gör är att försöka se alla förslag och tankar med tidsögon. Kan vi implementera delar av detta i nuvarande lösning, kan vi med små medel möjliggöra hela eller delar osv.
 
Delar av förslagen hoppas jag läses av styrelsen direkt, eftersom det rör frågor av mer strukturell art, samarbete med andra, förändring av SSF's inrikting och liknande som egentligen ligger en bit utan den arbetsbeskrivning som finns.

2007-02-15, 21:57
Svar #8

Utloggad Michael Lundholm

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 745
  • Senast inloggad: 2024-03-06, 15:53
  • https://lundholm.me
    • Visa profil
    • Släktforskning och personhistoria
Tord nu får du väl sluta: Det finns väl ingen grund för dina misstankar. När det gamla RR avgick måste man väl rimligen se styrelsens beslut om det nya RR,  dess instruktion etc som att en önskan att få nya synpunkter och nya id?er in i processen om Rötter och AF. Har du misstroende mot min person och mitt agerande så föreslår jag att du tar upp det när vi nästa gång träffas i SSGF; jag blev ju nominerad till förbundsstyrelsen av SSGF.
 
Jans id?: Mycket intressant. Å ena sidan finns ju element av detta i Läshjälps-trådarna så man skulle ju kunna tänka sig en utvidgning. Å andra sidan har wiki-formatet uppenbara fördelar med moderation, dokumentation av hur den källkritiska tolkningen tillkommit etc. Jämförelsen med Runeberg är helt ok men haltar lite; där handlar det ju om sökbara versioner av redan tryckta skrifter; inte om handskrifter.
//Michael Lundholm

2007-02-15, 22:14
Svar #9

Utloggad Kaj Andersson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 628
  • Senast inloggad: 2009-03-25, 06:41
    • Visa profil
Michael,
ense med dej om haltandet, men det är ingen principiell skillnad. Den enda skillnaden jag kan se är att OCR-tolkning som start inte duger. Sen kan man ju få ett mycket bättre gränssnitt och publicera tolkningshistoriken med Wikipediastuk.
 
Det mest spännande är möjligheten av att göra gemensamma öppna tolkningar, det påskyndar korrekta eller mer fullständiga lösningar.
 
Hur kommer Ssf över originalbilderna?

2007-02-15, 22:32
Svar #10

Utloggad Michael Lundholm

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 745
  • Senast inloggad: 2024-03-06, 15:53
  • https://lundholm.me
    • Visa profil
    • Släktforskning och personhistoria
Kaj: Håller helt med dig. Ser dock inte hur vi skulle kunna komma över orginalbilder. Mer realistiskt verkar det som Jan ursprungligen skrev, nämligen att man har referenser till var orginalbilderna finns (rimligtvis oavsett leverantör).
//Michael Lundholm

2007-02-15, 22:39
Svar #11

Lars Öhman

Samarbetet mellan Mormonkyrkan och Riksarkivet med att skanna hela kyrkboksbeståndet och sedan registrera uppgifterna blir ju när det är klart en utomordentlig databas att gå vidare med.  
 
Man skulle ju därefter i denna databas kunna matcha uppgifterna i kyrkboksbeståndet mot varandra i syfte att sålla bort de felaktigheter som finns i detta källmaterial. Ungefär som Sven-Erik Johansson har gjort i den stora databasen? Kråken för fem socknar i nordöstra Ångermanland, vilken väl numera får sägas vara ordentligt tvättad.

2007-02-16, 07:06
Svar #12

Utloggad Peter Funke

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 362
  • Senast inloggad: 2015-06-28, 20:03
    • Visa profil
Utan synpunkter på hur det gamla Rådet fungerade eller inte fungerade - är det inte underligt att det försvann hux flux? Vad jag kan se har ingen av medlemmarna gjort någon avlämning här, inte heller från ledningen har hörts någon motivering till förändringen, och i trådarna är det bara någon enstaka som ställt frågan vad det var som egentligen hände. Ändå borde ju Exrådets synpunkter vara värdefulla inför en förnyelse av Anbytarforum, för det vore ju illa om förnyelsen av Anbytarforum endast omfattar tekniken, medan de strukturella frågetecknen består! Är stängningen av Ordet är fritt redan glömd och förlåten, och på vilken nivå kommer debatten att tillåtas ligga i ett nytt forum? (Detta sagt med all respekt för det nya Rådet, som verkligen verkar lyhört och aktivt!)

2007-02-16, 09:27
Svar #13

Utloggad Eva Dahlberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4039
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 18:31
    • Visa profil
Peter F, är det inte tillräckligt om det gamla RR avlämnar till det nya RR?
 
Vi valde alla i RR utsedda 2005 att avgå före styrelsemötet den 3-4 februari 2007. Man kan säga att vi tyckte att vi hade nått till vägs ände i arbetet i RR, och flera av oss hade suttit med flera år - Anette och jag från starten. Någon gång måste man få lämna av en uppgift, särskilt om den utförs på ens fritid (alla av oss var under 50, arbetar heltid samt är även engagerade i annat föreningsliv).  
Vi i det gamla RR är fortsatt för att det behövs ett Rötterråd. Då arbetsordningen reviderades vid februarimötet valde styrelsen denna gång att återgå till den ursprungliga ordningen med att redaktören är en del av RR - det var Håkan Skogsjö då rådet startade, så det är inte helt nytt (nu har redaktör och/eller anbytarvärd varit inbjudna till i princip varenda möte under de år då redaktören inte var medlem av rådet).
 
Däremot har vi inte hunnit göra de protokollsutdrag till RR-sidan som ska göras för 2006, protokollen är överlämnade till styrelsen men vi har alltid gjort särutdrag till RR-sidan och det kommer att göras.
 
Jag har jobbat ganska mycket på resande fot den senaste tiden och har inte ansett att vi behövde gå i svaromål på Anbytarforum.
Nu gör vi det en sista gång i gamla RR:s namn, men det är inte vi - eller RR, varken det gamla eller det nya - som ska diskuteras, det är Släktforskarportalen Rötter och dess del Anbytarforum.
 
Vi i det gamla RR hade som policy att inte skriva på Anbytarforum i RR-kapacitet annat än i undantagsfall med tydlig markering att det var för RR, för det mesta gjordes det när RR diskuterades (t.ex. i tråden Anbytarforum: Ordet är fritt om släktforskning: RötterRådet dock aldrig med ett eget användarkonto). I övrigt var de åsikter som framfördes i diskussioner kring Rötter eller annat våra egna (som visserligen stämde väl med RR-inriktningen).  
Vi kommer säkert att fortsätta ha åsikter om Rötter och Anbytarforum - men i den offentliga diskussionen inte som fd Rötterrådsmedlem utan som engagerad Rötter- och Anbytarforumanvändare (i styrelsearbete och internt med det nya RR kan vi ju föra fram sådant som gamla RR tyckte - men det är ju en del av överlämningen och att dra nytta av erfarenhet även när man bygger nytt).
 
Hälsningar,
Eva Dahlberg, medlem av Rötterrådet från hösten 2003 tiill januari 2007.

2007-02-16, 11:25
Svar #14

Utloggad Peter Funke

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 362
  • Senast inloggad: 2015-06-28, 20:03
    • Visa profil
Tack för din rapport Eva - det är självklart upp till er att lämna av till vem ni vill! Själv har jag, rätt eller fel, trott att det i Rådets uppgifter funnits någon slags funktion som besökarnas ombudsmän också, och då blir man ju lite förvånad när det plötsligt sitter tre helt nya personer på de stolarna. Dessutom tror jag att även vi användare gärna vill dra nytta av era erfarenheter när det bygges nytt, likväl som vi har synpunkter på den tekniska utrustningen!
 
Tycker mig f.ö. märka en ändrad inriktning till mer tydlig närvaro i debatten från det nya Rådet, vilket åtminstone jag välkomnar.
 
Hälsningar
 
Peter F.

2007-02-16, 17:22
Svar #15

Utloggad Stefan Simander

  • Stefan Simander
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7191
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 22:16
  • Stefan Simander www.freewebs.com/simander
    • Visa profil
    • www.freewebs.com/simander, Simanderska palatset
Vad är avsikten med Ordet är fritt framöver?
Stefan Simander
Gamla Uppsala + Järlåsa, Sweden
www.freewebs.com/simander
076 - 228 94 22

2007-02-16, 23:30
Svar #16

Utloggad Mats Ahlgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4737
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 20:42
    • Visa profil
Stefan
 
Rötterrådet har ju fått i uppdrag av styrelsen att ta fram förslag avseende framtiden för Ordet är fritt och då även inkludera den nya tekniska plattformen i denna genomgång ( detta står att läsa på memo från styrelsen av 5 februari).
 
Vad utkomsten av genomgången blir får framtiden utvisa. Det har ju kommit en mängd fina, konstruktiva och även genomförbara ideer av mångskiftande slag i en aldrig sinande ström (jag har inte sett dess like tidigare, men jag har ju bara varit med några år på AF).
 
Det är ju inte bara att sätta sig ner och bestämma, det behövs en viss tid för att sätta sig in i allt, och det håller jag på med, för att personligen ha en så stor kunskapsbas som möjligt.
 
Jag tror inte någon vet när allt är färdigt, men det finns ju en deadline för första rapporten till styrelsen angiven i uppdraget som Rötterådet fått.
Jag hoppas att det fortsätter komma in fler ideer och synpunkter, de må röra vilka delar som helst.
I tråden ovan ser vi ju ett flertal lysande exempel där en ide/synpunkt blivit som en studsmatta  för nya eller vidareutvecklade förslag, som i sin tur genererat nytt osv. Detta är en av styrkorna i ett väl fungerande forum, och det gäller ju inte bara ideer runt teknik och sånt, det är ju också grunden i hela AF, en fråga eller påstående startar en process där många kan hjälpa till och till slut föra det hela till  ett lyckligt slut.

2007-02-17, 08:36
Svar #17

Utloggad Peter Funke

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 362
  • Senast inloggad: 2015-06-28, 20:03
    • Visa profil
Jag tycker också att det är viktigt att man diskuterar den tekniska plattformen och hoppas att åtminstone något av den kompetens som kommit till uttryck här tas tillvara. Det låter även positivt att Rötterrådet tar fram förslag om framtiden för Ordet är fritt. Men, medan diskussionens vågor går höga om de tekniska förutsättningarna är det, i mitt tycke, oväntat tyst i den öppna debatten om med vad man skall fylla den efterlängtade nya sajten, och vilka ämnen det är tillåtet att diskutera.
 
När man med ett pennstreck tog beslutet att stänga nuvarande Ordet är fritt förklarade man därmed några hundra ämnen tabu att diskutera på Anbytarforum, och 19963 inlägg fossiliserades. Jag drog på måfå ut femton ämnen i följdordning på menyn, och bl.a dessa ämnen är det inte längre OK att diskutera här: Uniformer, uppfinningar, uppgift om persons arbetsplatser, uppgiftsspridning, upphovsrätt, urföräldrar, urladdningar, utbildning, utdöda släkter, utestängd från nattvarden?, utflyktstips, utflyttningen till Norrland, utlänningar med svenska rötter, uttryck för bönder, uttryck från förr.  
 
En del av ovanstående ämnen har lockat många deltagare, andra ett fåtal, men tillsammans utgör de ett referensbibliotek som har stängts, och debatter som har tystnat. Det finns risk för att det kommer att eka ganska tomt i vissa av samtalsrummen i det nya slottet om all debatt hänvisas till finrummen under överinsikt att en sträng moderator. Debatten om detta är, som jag ser det, minst lika viktig som diskussionen om det tekniska skalet.

2007-02-17, 11:16
Svar #18

Utloggad Helene Jorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6190
  • Senast inloggad: 2020-01-15, 20:53
    • Visa profil
Den tekniska plattformen är oerhört viktig, både vad gäller struktur, användarvänlighet och sökfunktion. Men precis som Peter F skriver; vilka ämnen är tillåtet att diskutera??
 
Jag har skrikit mig hes över tråden Judiska anor. Man har öppnat tråden men nu heter det Judiska anor A-Ö....!! En judisk släkt är en judisk släkt men får inte diskuteras som en sådan. Alla andra släkter delas upp i efternamnsregister eller i olika lanskap/socknar men judiska familjer buntas ihop under redan nämnda tråd. Varför? Vad är det Rötterrådet är så rädda för? Att lägga mina anor under E som i Elliot (judisk familj) är väl inte hets mot folkgrupp? Eller?  
 
Efterlyser ett Rötterråd som VÅGAR ta en diskussion med Datainspektionen. Särskilda forskningsområden måste få sitt utrymme på AF för här pratar vi släktforskning.  
 
Helene - tillbaka till 2005??

2007-02-17, 11:27
Svar #19

Utloggad Jojje Lintrup

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1204
  • Senast inloggad: 2014-12-16, 14:51
    • Visa profil
Jag tycker att man sagt rätt mycket om vad som kan tänkas tillåtas i diskussionerna framledes. Jag har tolkat som att det är en modereringsfråga, och att den censur som tillämpats berott på att man stundtals tappat greppet om vissa diskussioner och sedan helt enkelt tagit bort dem för att man inte kunnat hantera allt. Utöver detta har PUL uppenbarligen ändrats till det bättre sedan årskiftet, vilket ger större utrymme åt det fria ordet.
Jag ser med tillförsikt på Anbytarforums framtid, om de signaler jag nu hör kan växa och bli starkare. Det enda smolket i glädjebägaren är väl att styrelsen fortsätter att hävda att användarna ska behöva betala en anslutningsavgift på 100:- när man registrerar sig. Urbota dumt, tycker jag!

2007-02-17, 11:39
Svar #20

Utloggad Kaj Andersson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 628
  • Senast inloggad: 2009-03-25, 06:41
    • Visa profil
Eva,
du är den första här i tråden som väljer att definiera Släktforskarportalen Rötter och dess del Anbytarforum...
 
Det är ett spännande grepp, men enligt min uppfattning är det svårt att betrakta AF/Rötter som en släktforskarportal i sin nuvarande skepnad. Däremot finns det en stor potential att det utvecklas dithän.
 
Sen tycker jag att det är synd att man introducerar nya grepp på en gammal plattform och med ett tänk som bara medför ännu mer arbete. I längden är det ohållbart, ekonomiskt och resursmässigt.
 
I visionen för AF/Rötter måste väl finnas att skapa samverkan mellan alla landets släktforskare..I strukturen måste då t ex ingå lite mer gemensamt gränssnitt för medlemsföreningarnas sidor (eller åtminstone en genomtänkt länksida), en gemensam sökfunktion för alla länkade sidor så att man hittar all information i portalens sidor, en gemensam struktur för alla länkade sidor med samma typ av funktionalitet etc.
 
Allt sådant borde man tänka på när man väljer en teknisk plattform som tål att byggas ut till en portal.
 

2007-02-17, 11:48
Svar #21

Utloggad Peter Funke

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 362
  • Senast inloggad: 2015-06-28, 20:03
    • Visa profil
Jojje, återstår att se om det fria ordet i form av Ordet är fritt sover en törnrosasömn eller befinner sig på slutförvaring...
 
Jag är kanske överdrivet pessimistisk, men jag befarar att när nya forumet är igång så sitter vi där och hurrar och tycker skjortan är trång, för att travestera Adolphson. (Slut i ämnet från mig!)

2007-02-17, 13:25
Svar #22

Utloggad Eva Dahlberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4039
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 18:31
    • Visa profil
Helene, det var tänkt att A-Ö givetvis skulle underindelas som alla andra släkter, det var tänkt som en samlingsrubrik inget annat (se Anbytarforum: Släkter: Övriga släkter T-Z som exempel), att det inte har blivit så är huvudsakligen arbetsbelastning fär den tidigare och den nuvarande anbytarvärden, inget att lasta RR för.
 
Det var meningen att man skulle mejla in och be dem öppna en släktnamnsrubrik under A-Ö och så ta en släkt där.
 
Hälsningar,
Eva

2007-02-17, 13:32
Svar #23

Utloggad Eva Dahlberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4039
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 18:31
    • Visa profil
Kaj A, det hette Släktforskarportalen Rötter en gång i tiden, det är ingen ny id?.  
 
Se t.ex. uppdraget i projektet Crister anställdes för 2005
I uppdraget ingår att, i samråd med RötterRådet, analysera kommunikationsbehov och informationsvägar, samt att lägga grunden för en ”Släktforskarportal” av modernt snitt. Projektet ska också innefatta modeller för att redaktionellt bearbeta och publicera nyheter, meddelanden och reportage med anknytning till verksamhetsområdet i vid mening. Uppdraget är självständigt men ska genomföras i nära samarbete med Sveriges Släktforskarförbund och dess medlemsföreningar, samt med lyhördhet för önskemål och reaktioner från Rötters läsare. Redaktionellt arbete för nuvarande hemsida ingår i projektet. citerat från FörbundsNytt.
 
I din vision finns ett måste när det gäller t.ex. medlemsföreningarnas hemsidor, Varför måste man det?
 
Hälsningar,
Eva
 
PS: wayback machine  
http://web.archive.org/web/20030613100629/http://www.genealogi.se/

2007-02-17, 14:14
Svar #24

Utloggad Mats Ahlgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4737
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 20:42
    • Visa profil
Portal, vad är det?
 
Det finns många beskrivningar, kanske lika många som vi läsare är.
 
Jag tycker att Rötter är en bra början, exempelvis så finns på första sidan längst upp  två rullgardiner, en med medlemsföreningar i bokstavsordning och en med de fristående utgåvorna (varför använda ett sånt begrepp) där vem som helst lätt och snabbt hittar fram.
 
Superbra!  
 
Och med  Stora Släkt-sök kopplad till alla så blir det ännu bättre. Läs gärna vad som står om Stora Släktsök, intentioner och förverkligande kanske inte är i fas än, men vi får arbeta för att nå det ultimata slutmålet.
 
Att sedan se allt annat som redan finns på Rötter, kombinera det med de ideer som kommit och kommer att komma, och där finns en fantastiskt informationskatt.  
 
Kanske vi kan kalla det portal eller ska vi kalla det Kunskapskälla för att bryta av mot alla befintliga kommersiella portaler (ta nu inte detta för allvarligt, så jag får kritik för att ställa ideellt mot kommersiellt)
 
Möjligheterna är många, begänsningarna finns men låt oss arbeta för att få så mycket gjort som är realistiskt möjligt.

2007-02-17, 14:31
Svar #25

Utloggad Kaj Andersson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 628
  • Senast inloggad: 2009-03-25, 06:41
    • Visa profil
Eva!
 
Måstet är min högst egna uppfattning av vilka behov som finns och hur man skulle få ut väldigt mycket mer av en portal. Portal är väl ett begrepp på en gemensam ingång till en community där man kan hitta hela bredden av t ex Släktforskarsverige på nätet.
 
Skulle man lyckas med det finns också rent finansiella aspekter som kan gynna både Ssf och dess medlemsorganisationer.
 
Min arbetsgivare, Göteborgs stad, har inlett ett arbete med en betydligt mer integrerad portal jämfört med alla de webbplatser som förvaltningar och bolag hittills har arbetat med. Som en första etapp skapades ett gemensamt grafiskt gränssnitt, dvs alla sidor hade en minsta gemensam nämnare. I nästa steg kommer samtliga sidor att migreras till en gemensam teknisk plattform, som möjliggör mycket av ny funktionalitet, gemensam för alla (samt med utrymme för speciella behov hos dem som har det).  
 
Processen har hittills tagit cirka 3 år, och resultatet lär kunna vara klart (i stort sett) under 2007. Inte lätt, och inte utan mycket arbete ....
 
Jag har följd detta arbete på lagom avstånd, och kan inse den väldiga styrka som en sådan samordning innebär. Det är helt överförbart till släktforskarportalen enligt min uppfattning. Men det ställer krav på såväl medlemsorganisationer som på Ssf:s sätt att leda projektet.
 
Din information om uppdraget till redaktören var nytt för mej. Det var dessutom ett nästan omöjligt uppdrag, om man ser till vilka resursbehov ett sådant projekt kräver för att få framgång. Hur har det kommunicerats mot medlemsförbunden, och hur ser kravspec och projektorganisation ut?
 
Mvh
/Kaj A.

2007-02-17, 14:34
Svar #26

Utloggad Kaj Andersson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 628
  • Senast inloggad: 2009-03-25, 06:41
    • Visa profil
Ytterligare en fråga till Eva eller den som kan svara: Finns det en tidplan och budget för detta projekt?

2007-02-17, 22:52
Svar #27

Utloggad Anders Karlsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 653
  • Senast inloggad: 2017-02-01, 22:45
    • Visa profil
Två saker är mycket viktiga för mig:
 
1. Att alla gamla inlägg sparas och går att nå även efter införandet av det nya forumet. Uppgifterna på Anbytarforum är i sig viktiga länkar till vårt kulturarv och gamla diskussioner kan vara av mycket stor nytta även för framtida forskare om 10, 20, 50 eller 100 år... (Precis som släktforskarförbundet driver frågan om den elektroniska folkbokföringens bevarande för framtiden, bör man bevara de uppgifter man själv har.)
 
2. Att det även i fortsättningen skall vara enkelt och helst gratis att använda Anbytarform. Att ta betalt skulle tyvärr sannolikt innebära att  antalet inlägg och antalet användare minskar drastiskt. Detta inte bara på grund av kostnaden, utan minst lika mycket på grund av det krångel det innebär att betala en avgift. Anbytarforum har varit en viktigt inkörsport för många släktforskare (mig till exempel) och jag misstänker att antalet nya släktforskare skulle minska om Anbytarforum blev avgiftsbelagt.
 
Mvh
Anders Karlsson

2007-02-18, 07:54
Svar #28

Utloggad Anders Ellerstrand

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1509
  • Senast inloggad: 2020-10-26, 11:18
    • Visa profil
    • ellerstrand.se
Anders Berg tog i en kommentar (15 febr 2007 kl. 09.50) upp motsättningen mellan traditionalister å ena sidan, och sådana som genom sin användning av datorn och internet upptäcker släktforskningen å andra sidan.
 
Jag ser också en annan uppdelning. Nedan en grov, överdriven och kanske provocerande generalisering:
 
1. Släktforskare som vill komma så långt bak som möjligt. Jag kan kalla dem ansamlare och för dessa är begreppet anbytarforum relevant. På första sidan av Släktforskarforum finns en bild på en person i riddarrustning. Det känns typiskt. Det känns som att målet för dessa forskare är att nå så långt tillbaka i tiden som möjligt, och att helst hitta fina släkter. Diskussionen om dammiga arkiv och bomullshandskar är också typisk för denna grupp. Liksom jag antar att Burediskussioner är typiska.
 
2. Släktforskare som stannar upp på vägen. Som inte ser anorna på 1800- och 1900-talen som transportsträckor utan som istället fördjupar sig i dessa anors liv. Här är dammiga arkiv mindre intressanta. Istället ägnas tid åt intervjuer med människor som ännu minns, besök i bevarade miljöer, läsande av artiklar i gamla tidningar osv. Många av källorna finns inte i arkiv, utan i släktens byrålådor. Begreppet anbytarforum blir egentligen helt missvisande. Problemet för denna grupp är inte att hitta nästa ana, utan att förstå hur den kända anans miljö såg ut. Vilka människor umgicks man med? Hur såg vardagen ut?
 
Jag tror att ingen av oss är en renodlad variant av någon av dessa typer. Men det känns som att anbytarforum mer är uppbyggd för typ 1, samtidigt som man bortser från de behov som grupp 2 har.

2007-02-18, 11:53
Svar #29

Utloggad Claes-Göran Magnusson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3788
  • Senast inloggad: 2022-08-04, 20:16
    • Visa profil
    • animskog.se
Portal ha nämnts. Rubriken på tråden antyder att den endast handlar om en del av en portal, forumet (frågor och svar). Några funderingar, om man får spinna vidare lite på portaltanken ...
 
När det gäller forumet finns det saker som kan förbättras jämfört med idag. Jag gillar tanken på registrering för alla. Det innebär nya förutsättningar för mig att lättare hålla reda på vad som är nya inlägg för just mig och diskussioner som jag prioriterar.
 
- Sökningen i Discus är usel. Den är säkert bättre i vBulletin, men frågan är om den är bra nog för ett genealogiskt forum? Jag skulle önska att man kunde tagga (markera) information i texten för att på så sätt optimera sökning. Jag vet inte om det här har gjorts nånstans, men det kan vara värt att undersöka. Det vore således bra om man kunde märka upp ex. förnamn, efternamn, by, socken så att dessa blir direkt sökbara. Fördelen blir alltså att man kan skilja på förnamn, efternamn, ort, geologisk lämning etc (ex Sten). Är lite osäker på om skribenterna orkar tagga upp sina inlägg om möjligheten fanns!?
 
- En annan sak är om det fanns mallar för inlägg med presentation av ansedel, anor, ättlingar etc i en post så att detta blir enhetligt och tydligt samt hur man skriver källhänvisningar. Detta kanske är att gå för långt, men om det fanns som tillval när man skrev och inte ett tvång vore det nog bra!?
 
Om man väljer att inte ha en redaktör som bestämmer om allt som ska läggas ut i Portalen kan man använda en Wiki. Detta gör att många fler kan lägga till information. Antar att man också kan begränsa rättigheterna till vissa områden eller delar av Wikin. Man kanske inte ska släppa in alla användare på en gång, utan ha en grupp av väl kända personer som kan lägga till och editera info. Föreningar kan ansvara för sina sidor och kanske för delar som rör deras landsända. Det finns också moduler/modifikationer för att presentera genealogiskt innehåll (se Rodovid)
 
Det finns en del publicerade släktutredningar på Rötter. Har man funderat på att skaffa ett verktyg (ex The Next Generation, phpGedView) för att publicera många GEDCOM-filer i ett enhetligt gränssnitt som dessutom blir sökbart i alla GEDCOM-filer? Det blir då lätt att uppdatera informationen och man kan t.o.m. ge möjlighet för användare att lägga till information direkt via webben. Jag tycker man skulle valt en sådan variant för att publicera uppdateringar av Elgenstierna, dvs i ett community-projekt på nätet ;)
 
Öka interaktiviteten och skippa statiska sidor ...
Just because I don't care doesn't mean I don't understand. - Homer Simpson

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna