ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2007-02-15  (läst 2655 gånger)

2007-02-15, 10:45
läst 2655 gånger

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Anders! Bra skrivet! Jag själv tillhör grupp A, men känner mig väldigt underlägsen grupp B, med sin stora kännedom om hur man forskar via internet. Det som förvånar mig att många erfarna forskare, både från grupp A och B aldrig själv ställer en fråga här? Varför? Är man rädd att visa att man inte är så duktig, som man utger sig för att vara eller vet man allt? Själv ställer jag lika många frågor som de svar jag ger. Jag inser att jag vet ju inte allt, därför frågar jag gärna och ofta. Därför tycker jag att man inte ska ringakta någon, varken nybörjare, erfaren, gammal eller ung.
 
Chris! Jag har också märkt att de som vill börja forska via internet, men där farmor t ex är född inpå 1900-talet får problem och som du säger inte går vidare. Det blir stopp, man vet inte hur man ska gå vidare. Att hänvisa till något bibliotek med kortläsare och microkort är ju helt uteslutet. Sådant fungerar inte idag. Till och med jag känner mig för lat att besöka biblioteket, delvis på krånglet att man måste boka sig för läsapparaterna på plats. Det går inte som förr att ringa och boka och ev avboka på samma sätt. Nej, man måste dit bara för det. Krångel, krångel. Inte släktforskar nybörjare så idag.
 
Det är ju när man byggt upp sitt släktträd, som det roliga börjar. Jag har nyligen fått kontakt med en tremänning, som släktforskar för att utreda en ärftlig sjukdom. Det är ju också ett motiv och drivkraft till varför man släktforskar.
Ann-Mari Bäckman

2007-02-15, 10:57
Svar #1

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
Ta en titt på de hemsidor som kommit in till Rötter! Vilka fina presentationer, det finns dessutom unga och gamla släktforskare blandat. Historien bakom rutan i antavlan visas ofta. Mycket och rolig läsning! Verklig inspiration för de som går direkt på elektronisk presenatation.
 
Hur man sedan ska hitta bland dem är en annan fråga.

2007-02-15, 11:04
Svar #2

Utloggad Helene Jorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6190
  • Senast inloggad: 2020-01-15, 20:53
    • Visa profil
Att forska i 1900-talets början är knepigt och inte blir det lättare när företag som SVAR tar kyrkböcker som ligger utanför PUL och bakar ihop dem med yngre kyrkböcker som ligger under PUL och sen hänvisar just till PUL.  
 
Helene

2007-02-15, 11:13
Svar #3

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
Just det Helene. Jag har föreslagit att man skulle lägga ut (öppna) de sidor som inte omfattas av PuL, det är tekniskt möjligt och görs i våra grannländer. Sedan borde det vara möjligt att ha en automatisk funktion som släpper de sidor som befrias från PuL varje år. Då kan vi ha julafton på nyårsdagen, när den nya årgången kommer på Svar.

2007-02-15, 11:37
Svar #4

Utloggad Helene Jorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6190
  • Senast inloggad: 2020-01-15, 20:53
    • Visa profil
Julafton på nyårsdagen tycker jag låter helt strålande  
 
Men för att inte komma ifrån ämnet allt för mycket; Som flera, bla du Chris påpekat, både under denna tråd och under andra trådar, finns nu ett länkregister på Rötter. Jättebra men hur ska jag finna det som intresserar mig bland alla länkar som kommer läggas upp? Något som också har påpekats. Att förnya betyder även att förbättra för mig. Trodde i min enfald att man skulle ta lärdom av Porträttfynd och den sökfunktionen.  
 
Helene

2007-02-15, 11:43
Svar #5

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Så sant Chris! Alla dessa ofta så välgjorda och innehållsrika släktsidor som poppar upp som svampar på nätet. Många väljer idag att publicera sina resultat på hemsidor, på CD och DVD, och går på sätt förbi de traditionella vägarna. Man har ofta själv den kunskap som krävs för alla steg i processen.
 
Så det stora kruxet. Hur hitta all denna information? Länklistor är bra, den enklaste lösningen. De stora sökmotorerna med Google i spetsen hittar det mesta. Men vad jag funderar på är ett Släktforskarens Google, som på ett lite mer intelligent sätt än dagens söktjänster indexerar och gör det möjligt att söka på släktforskarsajter på namn, orter och datum. Specifik information, inte bara ren fritextsökning. Ett embryo till liknande program är Genesis, som söker i phpGedView-sajter på nätet, men det är på väldigt tidigt utvecklingsstadium.  
 
Med ett sådant sökverktyg faller behovet av alla dessa sajter som vill att man ska skicka in sin gedcom till just deras ställe. Gör i stället en tjänst som letar upp informationen där den finns!

2007-02-15, 11:51
Svar #6

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
Vi kunde börja med att indexera de sidor som kommer in till Rötter, så att inte Crister blir alldeles knäckt efter ett tag. Det är inte mitt specialområde direkt, men någon form av enkel indexering som är sökbar i ett befintligt eller enkelt program vore bra. I princip tycker jag id?n med släktsidor samlade är prima, men vi måste jobba med indexeringen och sökbarheten inna det växer sig för stort. För det finns oerhört mycket inspiration att hämta på dessa sidor, just när det gäller att göra släktforskning attraktivt paketerad.
 
Kan man tänka sig att, med författarens tillstånd, presentera en släktsida i veckan på förstasidan?

2007-02-15, 12:13
Svar #7

Utloggad Peter Karlsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 271
  • Senast inloggad: 2012-01-19, 20:39
    • Visa profil
Mycket bra som skrivs nu; men egentligen borde rubriken vara Rötters förnyelse då det ju kommit att omfatta alltmer här..  
 
Under rubrik Forskarkatalogen längre upp nämnde jag igår att forskningsresultat och länkar till sidor ju sedan länge har en plats för presentation - men visst, där syns ju inte länkar och vilken släkt det gäller så lätt.  
Återigen en sök-fråga, men hur som helst är det ju en redan befintlig avdelning som borde kunna nyttjas mer (åtminstone i väntan på något nyare/bättre).

2007-02-15, 12:19
Svar #8

Utloggad Jojje Lintrup

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1204
  • Senast inloggad: 2014-12-16, 14:51
    • Visa profil
Ett förslag (när vi nu ändå är inne på det tekniska vad gäller presentationer på internet):
 
En verklig svaghet med enskilda hemsidor är att de ofta ligger på instabila hemsidesadresser. De finns där ett tag, tills de flyttar någon annanstans, eller försvinner helt (t.ex. efter det att man bytt leverantör). Det behövs alltså en stabilare databas där man kan publicera dessa, och det borde kunna erbjudas av förbundet till självkostnadspris. På detta sätt tillförsäkras den som publicerar en säker hemvist.

2007-02-15, 12:27
Svar #9

Utloggad Jan-Christer Strahlert

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1111
  • Senast inloggad: 2015-01-12, 17:43
    • Visa profil
    • hem.bredband.net/strjan/
Jag har en stabil och säker hemsideadress, har haft detta i flera år och tänker behålla den. Vågar inte lägga den på en server som förbundet kontrollerar. Då kanske den släcks om den anses vara olämplig.
Jan-Christer

2007-02-15, 12:33
Svar #10

Utloggad Kaj Andersson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 628
  • Senast inloggad: 2009-03-25, 06:41
    • Visa profil
Vem kan tänka sej att så småningom sammanfatta denna fina och utvecklande tråd, och låta alla goda förslag ligga till grund för den fortsatta processen i beslutande instanser?

2007-02-15, 12:34
Svar #11

Utloggad Helene Jorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6190
  • Senast inloggad: 2020-01-15, 20:53
    • Visa profil
Peter!
 
Läste något klokt du skrivit under en annan tråd på AF angående länkskafferiet. Varför lägga sten på börda och ge Christer än mer jobb med att uppdatera länkar, ta bort felaktiga länkar etc?? Kikade i Forskarkatalogen och under senaste veckan har där skett totalt 13 förändringar. 6 nya personer som lagt upp infomation om sin forskning och hela 7 befintliga forskare som varit inne och UPPDATERAT information om sig själva. Visst kan man lägga ut ansvaret på användarna!?
 
Helene

2007-02-15, 12:45
Svar #12

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
Man använder sig alldeles för lite av automatiska mailfunktioner. De som står i forskarkatalogen borde få ett automatiskt mail varje år med begäran om uppdatering av uppgifter. Så kan vi lägga ansvaret på användarna.
 
Finns det något som hindrar att man har sin hemsida på mer än ett ställe? Om man nu vill att den ska nå en större publik.
 
Kolla också Genlines interaktiva släktforskarkurs. Den ligger i tiden. Alldeles speciellt bra för svenskar i förskingringen, utomlands eller långt ute i obygden.  
 
(som rötterrådsmedlem) Ja, tack. En neutral, utomstående sammanfattning av diskussionen får ni gärna skicka till RRs mailadress.

2007-02-15, 12:57
Svar #13

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Har jag helt fel för mig, men fanns det inte ett länkregister (A-Ö eller landskapsvis?) i Rötters begynnelse? Och dog inte den ut av samma skäl som vi nu misstänker att Crister kommer få en massa manuellt arbete med den nya länklistan?
[color=0000ff](redigering: det här har redan Peter Karlsson och Eva Dahlberg m fl tagit upp i tråden Forskarkatalogen igår, tack för svar på min fråga!)[/color]
 
Forskarkatalogen är redan en interaktiv länklista. Om man vill ha en speciell sida med länkar kanske man kan skapa den genom att excerpera Forskarkatalogen (givetvis automatiskt) och jobbet är klart. Då sätts lite extra fokus också på Forskarkatalogen, och viljan att uppdatera den ökar.
 
Jojje, i min lite utopiska Släktforskarens Google är inte instabila hemsideadresser något problem, eftersom en sökrobot kollar av adresserna löpande, och flyttar en sida så följer sökningen med (så att säga). Skulle inte förvåna mig om det brainstormas en del om Google Genealogy just nu. Det bolaget är rätt framåt.

2007-02-15, 13:10
Svar #14

Utloggad Tord Påhlman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2085
  • Senast inloggad: 2017-11-13, 21:51
    • Visa profil
Den fortsatta processen i beslutande instanser, verklighet eller fiktion? Tycker det förefaller som om beslutet/besluten är fattat/fattade och förmodligen mer eller mindre opåverkbart/opåverkbara. Annars borde väl någon i processen gå in och deltaga lite mer aktivt i denna diskussion. Har en viss känsla av att denna tråd är mer eller mindre ett spel för gallerierna. Eller har jag helt fel?

2007-02-15, 13:16
Svar #15

Eivor Andersson (Ema)

Det kanske Du har rätt i , Tord.
 
Det kan ju vara någon form av sysselsättningsterapi..
 
Eivor

2007-02-15, 13:28
Svar #16

Utloggad Jojje Lintrup

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1204
  • Senast inloggad: 2014-12-16, 14:51
    • Visa profil
Anders,
 
Problemet för många hemsidesägare är att man saknar en stabil hemvist. Jag, t.ex. har min hemsida på Telias server, och de missköter den så till den milda grad att det blivit obehagligt att ha hemsida där. Gamla sidor dyker upp i stället för de nyinlagda, det är svårt att logga in via FTP:n, platsen är begränsad och kan inte expanderas ens om man betalar för det...
Kommersiella webhotell är dessutom dyra, och skrämmer många från att använda dem.
Google i all ära, men det hjälper inte att googla om sidan har upphört att existera.

2007-02-15, 13:32
Svar #17

Utloggad Jojje Lintrup

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1204
  • Senast inloggad: 2014-12-16, 14:51
    • Visa profil
Tord,
 
Ett flertal styrelseledamöter har väl deltagit i denna diskussion, eller vet du inte att Eva, Mikael och Torbjörn tillhör styrelsen?

2007-02-15, 13:37
Svar #18

Utloggad Tord Påhlman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2085
  • Senast inloggad: 2017-11-13, 21:51
    • Visa profil
Jodå, jag vet att de är med i styrelsen. Men om jag citerar mig själv, så skrev jag såhär: Annars borde väl någon i 'processen' gå in och deltaga lite mer aktivt i denna diskussion.

2007-02-15, 13:48
Svar #19

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Ja, det kan säkert vara så Jojje, det var ett tag sedan jag använde en sån hemsida som följer med ett vanligt internetabonnemang. De är hopplöst begränsade i utrymmet också, åtminstone för några år sedan. Hyggligt billiga webbhotell finns dock. Jag betalar inte många hundralappar om året för min hemsideplats, som ger över gigabyten i utrymme.
 
Ju mer arbete man lägger ned på sin hemsida, desto viktigare blir valet av hemvist.

2007-02-15, 14:45
Svar #20

Utloggad Helene Jorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6190
  • Senast inloggad: 2020-01-15, 20:53
    • Visa profil
Appropå Anders Bergs fråga om länkregister (A-Ö, Lanskapsvis etc)
 
Varför inte lägga upp en länksida med litteraturtips istället?? Böcker är mer beständiga och försvinner inte såsom hemsidor gör...!  
 
På Rötters förstasida finns en länk till just länktips om man forskar inom speciella områden eller i vissa landskap. Men en hemsida kan aldrig ersätta en hel bok då de har begränsat med utrymme.  
 
Jag har förmånen att bo i den stora staden och kan lätt ta mig till Stockholms Stadsbibliotek eller Kungliga Biblioteket. Känslan av att slå i en gammal bok är klart överlägsen den att klicka med musen. Har jag bråttom dock, ja då är datorn det självklara valet. Tror därför på en mix av nya och gamla sätt att släktforska och att plocka russinen ur kakan. Det ena kan inte ersätta det andra.
 
Helene

2007-02-15, 14:52
Svar #21

Utloggad Peter Karlsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 271
  • Senast inloggad: 2012-01-19, 20:39
    • Visa profil
Länksida med litteraturtips - det låter som (det redan befintliga) Litteratur-Sök det.. (Som faktiskt var tänkt att omfatta även CD-skivor och webplatser)
 
- Även det en avdelning som nog skulle behöva en engagerat ansvarig (kanske finns - det fanns förr åtminstone)
 
Som synes finns redan en del bra databaser i Rötter, men jag undrar om alla tänker på det numera? Kanske måste man pusha för dem ibland; jag minns att gjorde det då och så på min tid.

2007-02-15, 14:59
Svar #22

Utloggad Ingela Martenius

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1489
  • Senast inloggad: 2013-10-25, 18:20
    • Visa profil
Beträffande stabila adresser:
Man kan skaffa en egen, unik adress (ett s.k. domännamn)och sedan peka om den adressen till vilken server som helst. Adressen finns där hela tiden, det är bara servern som ändras vartefter man själv flyttar sin hemsida till en leverantör med bättre erbjudanden (pris, stabilitet, funktionalitet etc.). Användarna upplever det alltså som om man finns på samma plats hela tiden.
Den unika adressen (domännamnet) kan också användas för att peka om mailadresser: det spelar alltså ingen roll vilken mailleverantör man har, adressen förblir densamma.
Kostnad för att skaffa t.ex. en .se-adress är ca 150:-/år. Se www.iis.se (II-stiftelsen, står för driften av det nationella registret för .se); de har listor med leverantörer de samarbetar med och uppgifter om vilka adresser som är lediga (så t.ex. är www.jojjelintrup.se ledigt...).
 
Ingela

2007-02-15, 15:11
Svar #23

Utloggad Helene Jorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6190
  • Senast inloggad: 2020-01-15, 20:53
    • Visa profil
Känner till Litteratur-Sök Peter men den innehåller inte det jag söker. Tex; Sökte på ordet Stenhuggare. Fick en 6-7 träffar varav EN gav ett boktips där man i något kapitel behandlar Stenhuggarepoken i Bohuslän. Resterande träffar var olika gamla nummer på medlemsblad från olika lokala släktforskarföreningar där 99% av innehållet INTE handlade om Stenhuggare utan mer lokala områden. Observera att dessa områden ligger i Dalsland och Östergötland för att nämna ett par exempel.
 
Självklart kan jag använda mig av bibliotekets sökfunktion för att hitta den litteratur jag behöver men det är ju här på Rötter och AF experterna sitter.
 
mvh Helene

2007-02-15, 15:22
Svar #24

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
Det är uppenbart från denna diskussion att de existerande databaserna och vissa tillägg bör sorteras och förpackas bättre. De bör också uppdateras och gås igenom. Sedan kan man se på nya tekniska lösningar och ansvarsfördelning. Frivilliga krafter, hur använder vi dem? Där är det mycket viktigt att säkra kontinuiteten.
 
Kajs portal kanske blir verklighet så småningom, men jag tycker vi bör se om vårt eget hus först (med sikte mot en vision). Det finns mycket där som man inte riktigt har grepp om.  
 
Länkar till databaser som Libris (databas över Sveriges biblioteksbestånd) kan man ju lägga in så småningom.

2007-02-15, 17:26
Svar #25

Utloggad Ulf Sawert

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1065
  • Senast inloggad: 2013-05-18, 19:37
    • Visa profil
    • ulf-sawert.tripod.com
Hej alla! Nu har man hört av sig...från hundra höjdare! De kommer hem till mig (Byrisholm) på måndag - med helikopter! Skall jag göra reklam för rötter...?
 
Vänligen
 
Ulf

2007-02-15, 17:29
Svar #26

Utloggad Kaj Andersson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 628
  • Senast inloggad: 2009-03-25, 06:41
    • Visa profil
Tord, tråden kom till efter en utombys diskussion kring märkliga stängningar etc på AF. Det var såvitt jag minns ingen som manipulerade fram ett spel för gallerierna.  
 
Att döma av deltagandet och inläggens karaktär är det väl solklart att tråden kommer att kunna påverka Anbytarforums förnyelse!
 
Kan vi komma så mycket längre just nu? Tveksamt, och Chris gör något av en sammanfattning i föregående inlägg. Men mycket mer är sagt om portaler, kvalitet, vision etc.  
 
Så jag upprepar min fråga - vem kan ta sig an uppgiften att sammanfatta diskussionen till ett pdf-dokument, som kan vara ett besluts- eller inriktningsdokument för AF/Rötters förnyelse?

2007-02-15, 17:39
Svar #27

Jan Lilliesköld

Att kunna söka information på internet är i sig en väldigt bra möjlighet, och som jag gärna själv använder mig av på olika sätt (... även om jag redan passerat livets mitt ;-), och försöker hjälpa andra när jag får tid. Jobbar själv med IT sedan tjugofemtalet år, men för det är jag inte intresserad av olika tekniker i sig, utan mest av vilken hjälp eller stöd denna kan utgöra i olika situationer och behov. Ändå har jag dock alltjämt kvar intresset för orginalkällorna och dess information. Det är ju ändå denna som är grunden till all den registrerade genealogiska informationen som är åtkomlig via internet.
 
Men diskussionerna ovan gör att mina tankar går tillbaka till en id? som jag höll på att fundera på för över femton år sedan. Den ursprungliga id?n handlade visserligen om att registrera in kyrkobokssidor i någon slags databas, men att man skulle kunna ange notiser för de tolkningar som man otvivelaktigt gör när man läser orginaltexterna. Den tekniken fanns väl knappast vid den tiden, men numera finns det flera olika tekniska lösningar att länka information. Inte minst webben (html) är en enklare typ av sådana möjligheter. Även anmärkningar i exempelvis word-dokument är en annan.
 
På senare år har id?n utvecklats till att gälla att kunna ha en sida i en orginalkälla(som bild av något slag), och till denna kunna länka tolkningar. Här har då id?n om Wikipedia inspirerat mig - att olika personer kan ge sin syn på tolkningen av varje enskild notis, eller på hela sidan. På det sättet skulle alla som vill och kan, hjälpas åt med att gemensamt komma fram till en högst trolig tolkning av det som står skrivet.
 
Om nu det är så att en eller annan organisation har copyright på de olika bilderna, så skulle man ändå kunna bygga upp en databas av tolkningar av varje enskild sida i orginalböckerna, även om man inte kan visa själva sidan i denna databas, så åtminstone med en eller flera referenser till var man kan hitta/se aktuell sida.
 
En fortsättning på länktänkandet, är att man skulle kunna länka sin egen information (oavsett i vilken teknik man har sin egen information lagrad/redovisad) till dessa tolkningssidor. Detta skulle isåfall vara ett komplement till att redovisa orginalkällorna i sig.
Dessutom i åtanke av alla de online-program som det dyker upp allt fler av i rask takt, så skulle man kunna tänka sig att man har länkar från varje registersida till varje enskild persons redovisning av sin egen samlade släkt på internet någonstans.
 
På ett sådant sätt som jag skissat på ovan, så skulle det därför både kunna utgöra en databas över källsidor, samt vilka som har referenser till dem på olika sätt.
 
Detta skulle naturligtvis utgöra ett gigantiskt arbete bara att på detta sätt tolka alla tillgängliga kyrkböcker, domböcker och mantalslängder (till att börja med ;-) i sin helhet, men om många skulle hjälpa till, så skulle det nog tämligen snabbt ändå kunna byggas upp en viss konsistens på ett par år...
... för det finns ju på många håll redan utförda stora arbeten på registreringar av olika kyrkböcker...
 
Min tanke är att en sådan länkdatabas vore det väl lämpligt att SSf skulle hålla i  :-)
 
Vad tycker ni andra om en sådan id? ?
 
... men den kanske förtar nöjet med själva släktforskningen så småningom  ;-)
 
 
Råkade för övrigt se annonsen på Rötter för 'Kyrkbok' härom veckan. Kollade som hastigast på detta program. Dess huvudid? tilltalade mig en hel del. Även här är det kyrkobokssidan (i synnerhet husförhörslängderna) som har en central roll. Till denna länkas sedan till aktuell person som det handlar om - och omvänt - så har man från varje registrerad person länkar till alla de sidor som man har som källor till dennes händelser.
Alltså egentligen rätt likt min id? ovan ...
 
 
/Jan L

2007-02-15, 18:26
Svar #28

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
Så oerhört spännande Jan. I sin begynnelse kunde detta fungera mer som en träning i att tilka kyrkböcker och andra källor. Bara en sida och ett antal tolkningar av just den texten ger mycket.

2007-02-15, 18:36
Svar #29

Utloggad Kaj Andersson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 628
  • Senast inloggad: 2009-03-25, 06:41
    • Visa profil
Den 8 januari skrev Torbjörn Näs här i tråden:
 
Dessutom har naturligtvis Rötterrådet varit involverade i framtagandet av kravspecifikationen.
 
Kan man tänka sig att denna kravspec ses över mot bakgrund av diskussionen vi för här? Frågan är främst riktad till Mats och Chris.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna