ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2007-02-15  (läst 2144 gånger)

2007-02-14, 12:42
läst 2144 gånger

Utloggad Jojje Lintrup

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1204
  • Senast inloggad: 2014-12-16, 14:51
    • Visa profil
Allt är relativt i denna värld, även åldern... Vad du menar med ung kanske inte är riktigt vad jag menar med ung. Eller så kan man mena olika olika gånger...
För att knyta an till diskussionstråden, så kan t.ex. Anbytarforum rikta sig mer till en yngre målgrupp. Detta skulle vara helt fel, anser jag. Anbytarforum ska rikta in sig på målgruppen SLÄKTFORSKARE (oavsett ålder) och ta hänsyn till att det finns många äldre släktforskare.
Yngre målgrupper, som t.ex. ungdomar mellan 15 och 25 år, kanske kan nås via andra media, och kanske mer generellt. Jag tror definitivt INTE på att enskilda föreningar ska försöka göra några specialsatsningar på detta område. Ska det göras ska det göras av t.ex. TV som en bred satsning, och det skulle förbundet kunna stödja.
De fåtaliga femtonåringar som börjar forska är inte en målgrupp i sig. De utgör faktiskt undantagen som bekräftar regeln.
Sen tycker jag faktiskt att förbundsstyrelsen ÄR ung (för att vara släktforskare)! Där är pensionärerna i minoritet, faktiskt...

2007-02-14, 16:25
Svar #1

Utloggad Anders Ellerstrand

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1509
  • Senast inloggad: 2020-10-26, 11:18
    • Visa profil
    • ellerstrand.se
Jag blev väldigt glad då jag läste Chris kommentar strax ovanför. Jag håller fullständigt med!

2007-02-14, 17:14
Svar #2

Lottie Eriksson

Javisst, jag känner mig också ung i sinnet och upphör aldrig att förvånas när barnen fyller år: snart är vi lika gamla! :-)  
Men det är skillnad mellan att vara ung i sinnet (hur öppen man än är) och att verkligen vara ung. Man har andra helt andra förväntningar när dator och internet var den första stora tekniska revolutionen i ens liv och arkiv är lika med gamla bloggar från i somras.  
 
. Menar inte att det är bättre, bara att det unga perspektivet OCKSÅ behövs om man ska åstadkomma förnyelse och utveckling.  
 
. Menar inte heller att man ska satsa enbart på ungdomen, utan locka och bereda plats ÄVEN för dem och arbeta för att få in dem i förbundets styrgrupper TILLSAMMANS med alla andra åldersgrupper. För att röja väg för nytt tänkande, blåsa bort lite damm och verka för nya tekniska lösningar och id?er baserade på en uppväxt i teknikens värld.  
Som även gagnar åldersgruppen besvär med för liten text på skärmen.  
 
Varför skall ungdomar nås via andra media? Det är ju vid datorn de sitter och det är antagligen vid datorn deras släktforskning har börjat. Och det är vid datorn de sitter redan nu, de som ska digitalisera alla arkiv i framtiden. Eller hur?
 
Hälsningar från en vars första teknikrevolution i livet var Armstrongs månpromenad & TV2!

2007-02-14, 17:31
Svar #3

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
Lottie
 
Då är vi samma generation - men man är alltid 18 år inuti sa min mamma.  
 
Just det, det är vid datorn man sitter. Därför är det viktigt med en nätbaserad verksamhet som fungerar för de flesta i alla fall. Det är bara så olika förutsättningar;  jag tillbringar 10-14 tim om dagen vid datorn, som är mitt arbetsverktyg men kan, till mina unga vänners fasa, inte skicka SMS. Samtidigt ser vi i släktforskningen fina hemsidor som byggts upp av personer som firade pensionsdagen för många år sedan. Hur hittar vi en genmensam nämnare i datoranvändningen?
 
Jag tror också på den nät- och datorbaserade framtiden som grund. Inte bara för unga, det har funnits inlägg här på AF från småbarnsföräldrar, handikappade och en mängd andra personer som först nu kan engagera sig i släktforskningen.  
 
Visst ska unga lockas vara med, men hur får vi dem med? Antagligen via datorn!

2007-02-14, 17:40
Svar #4

Sven Aivert (Svena)

Det är väl ånda meningen med Anbytarforum och övriga sidor på Rötter att de skall vara till för samtliga åldrar för det är så att vi kompleterar varandra.
Det vi gamlingar kan kan vi dela med oss av och vi kan lära av de yngre för de har även de mycket att lära oss gamlingar.
 
Fast jag blir aldrig äldre än 17 år

2007-02-14, 19:48
Svar #5

Utloggad Kaj Andersson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 628
  • Senast inloggad: 2009-03-25, 06:41
    • Visa profil
Lottie, Helene, Chris, Anders, Sven.....
 
Hur gör vi då? Rent konkret menar jag?
 
Mvh
 
Kaj A.
livet börjar vid 40 - och jag är bara 17...

2007-02-14, 20:56
Svar #6

Utloggad Anders Ellerstrand

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1509
  • Senast inloggad: 2020-10-26, 11:18
    • Visa profil
    • ellerstrand.se
Det tipsas om Genvägar här ovan. Jag vill allvarligt varna för att skicka en Gedcom-fil dit. Jag provade och fann att sidan placerade ut mina anor i total huller om buller i ett släktträd.
 
Trist om någon hittar det och tror på det. Och att jag ska stå som källa till det...
 
Det går sedan bara att radera en person i taget ur träden. Det går att skicka meddelande till sajten - men man svarar inte...
 
Redigerat: Det går att ta bort hela importen! Puuhhh...

2007-02-14, 20:58
Svar #7

Lottie Eriksson

Nytt utseende tycker jag, ett neutralare grafiskt formspråk med förankring i nutiden.
 
Kanske en ungdomsgård, ett eget forum för yngre släktforskare?  
 
(Nu säger nån att ska vi då ha pensionärshem också. Men nej, det behövs inte ;-))

2007-02-14, 21:13
Svar #8

Utloggad Eva Dahlberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4039
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 18:31
    • Visa profil
Jag har alltid ansett att en stor fördel med Anbytarforum är att du inte förblindas av hur gammal/ung en person du diskuterar med ser ut. Du märker möjligen om det är en duktig forskare eller en nybörjare men du behöver inte behandla någon på olika sätt beroende på ålder, utseende eller annat som du ser. Den delen skalas av och endast det gemensamma intresset återstår, på ett arkiv eller i föreningslokalen blir ålderskillnaden länge ett hinder för diskussioner (både från gammal och från ung).
 
Att kategorisera folk på Anbytarforum i åldersgrupper är ganska onödigt - liksom att kategorisera efter kön - eftersom  hur länge du har forskat eller hur duktig du är på datorer inte sitter i ålder eller kön (synsvaga yngre finns också).  
 
Förnyelse som inte skrämmer bort, varken duktiga eller oerfarna, tror jag inte heller är ett fenomen som behöver ses från ett åldersperspektiv (tycker alla unga samma sak?)
 
Hälsningar,
Eva

2007-02-14, 21:17
Svar #9

Utloggad Helene Jorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6190
  • Senast inloggad: 2020-01-15, 20:53
    • Visa profil
Studentrabatter på förbundets CD-skivor, litteratur etc kanske ta upp det förslaget med företag som tex Genline etc också.  
 
Vet att idag kan man på vissa högstadieskolor och på vissa gymnasieprogram välja Släktforskning som extra ämne så kanske ska skolor kunna köpa in samma program, skivor etc till ett reducerat pris till skolans bibliotek. Tänk att kunna komplettera historieundervisningen med Släktforskning.....!
 
Helene

2007-02-14, 22:22
Svar #10

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
Nu är detta min personliga åsikt igen:
 
Det är viktigt att alla, oavsett ålder, känner sig välkomna i släktforskningen och på Rötter. Att få med fler nya, även i aktiva roller, ser jag som mycket väsentligt. Om vi då kan få även yngre att känna sig attraherade av vår verksamhet är det bra.
 
Eftersom jag dagligen träffar studenter har jag lite svårt för den rådande ungdomsbetoningen. Sedan några år tillbaka har jag reagerat på att de unga studenterna går miste om väldigt mycket när de nästan aldrig får träffa och interagera med äldre, erfarna människor på ett vettigt sätt. Idag är det mycket större betoning på ungdom och på ytan, dvs teknologiskt imperativ, all undervisning ska ske med vackra Power Point presentationer och senaste datorteknik men innehållet är mindre väsentligt liksom det logiska tänkandet och problemlösandet (jo, jag vet nu låter jag riktigt gammal!). Även vid datorskärmen måste vi använda tankeförmågan, annars blir det bara datorspel. I den internationella forskningsverksamhet jag också är engagerad i är åldrar och erfarenheter mycket mer blandade än här i Sverige. Det är oerhört nyttigt för både gamla och unga.
 
Det är inte bra att segregera olika grupper, däremot måste vi alla lära oss respektera och möta varandra och där finns det brister. Under den tid jag följt AF har jag sett några unga gymnasister (med simpla frågor enligt en del) utvecklas till skickliga släktforskare på några år. Den allra bästa situationen är när människor med olika åldrar samlas kring ett gemensamt intresse, så har vi det i ridklubben och det är väldigt roligt.  
 
En stor fördel med AF är ju precis det som påpekas av Eva, man behöver inte vara söt och gullig eller imponerande eller gammal och Erfaren eller ung eller något annat för att få vara med. Sven tar upp en viktig sak - vi ska lära oss av varandra. Men Kaj - frågan är just: Hur gör vi det?

2007-02-14, 22:41
Svar #11

Utloggad Kaj Andersson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 628
  • Senast inloggad: 2009-03-25, 06:41
    • Visa profil
Chris, du behöver inte hela tiden påpeka att det är din personliga åsikt. Det är bättre att du skriver Detta är Rötterrådets uppfattning när det är det.
 
Här måste man väl kunna uttrycka sin åsikt utan att det är en officiell ståndpunkt!
;)

2007-02-14, 22:50
Svar #12

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
Helene
 
Släktforskning i dess vidaste bemärkelse (bygdeforskning, levnadsförhållanden etc) skulle säkert levandegöra både historieundervisning och andra ämnen. Dessutom skulle vi säkert på köpet få en mängd nya, fräscha sätt att presentera resultaten. För bäst på datorer och programmering är de riktigt unga, det måste jag erkänna. Jag använder, som jag tidigare skrivit, släktforskning i min undervisninng för att belysa bl a medicinsk historia (och får betala ur egen ficka).Det fungerar bra, men ändå bättre vore det om skolan kunde erbjuda interaktiva projekt vid datorn. De behöver inte handla om den egna släkten, det finns så mycket annat att använda materialet till. Och så fastnar en del elever och vi skapar en ny generation släktforskare och kanske några professionella historiker också.
 
Gärna studeranderabatter på släktforskarmaterial, det är en bra id?.

2007-02-14, 22:55
Svar #13

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
Kaj
 
Jag ska vända på det! Det är viktigt dock att vad jag tycker personligen inte uppfattas som något nytt påfund av ledningen, det finns en viss känslighet för sådant här på AF har jag märkt. Jag tycker också att man ska kunna uttrycka sin egen ståndpunkt fritt.

2007-02-14, 22:59
Svar #14

Utloggad Kaj Andersson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 628
  • Senast inloggad: 2009-03-25, 06:41
    • Visa profil
Anders!
 
Självklart kan man inte okritiskt anamma en sida som har så allvarliga fel. På den punkten håller jag med dej Anders. Samtidigt finns det ett behov av att skapa den där portalen, det blir jag mer och mer övertygad om.
 
Nu görs det försök på Rötter med att publicera massor av siter med släktforskare, sannolikt helt okritiskt. Det uppfattar jag som ett sätt att försöka skapa gravitationskraft runt AF/Rötter.
 
Viljan är bra, men metoden fel. Redaktören kommer att avlida i redaktörsstolen pga detta - tekniken som används är helfel, motiven är väldigt bra. Ungefär lika bra som när jag pläderade för Genvägar(syftet är gott men tekniken fallerar).  
 
Bra att kvaliteten granskas på det handfasta sätt du gjort Anders!

2007-02-14, 23:40
Svar #15

Lottie Eriksson

. Menar inte att det är bättre, bara att det unga perspektivet OCKSÅ behövs om man ska åstadkomma förnyelse och utveckling.
 
. Menar inte heller att man ska satsa enbart på ungdomen, utan locka och bereda plats ÄVEN för dem och arbeta för att få in dem i förbundets styrgrupper TILLSAMMANS med alla andra åldersgrupper. För att röja väg för nytt tänkande, blåsa bort lite damm och verka för nya tekniska lösningar och id?er baserade på en uppväxt i teknikens värld.  
 
Nåt annat har jag inte menat. Unga människor har ett annat perspektiv som jag tror skulle vara nyttigt i sammanhanget.
 
Vad som skulle behövas på Anbytarforum är en möjlighet att i varje inlägg kunna följa upp den personens inlägg i aktuell diskussion. Det borde vara tekniskt möjligt och skulle minska mängden missförstånd tror jag.
 
Hejdå!

2007-02-15, 00:33
Svar #16

Utloggad Jojje Lintrup

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1204
  • Senast inloggad: 2014-12-16, 14:51
    • Visa profil
När jag började intressera mig för släktforskning var jag sexton år. Jag har beskrivit den händelsen på http://web.telia.com/~u25013696/ ursprungsresan. Till detta behövdes ingen ungdomlig anpassning. Jag bara blev intresserad för att jag hittade ett spännande papper i min morfars arkiv.
Trots mitt intresse, så dröjde det många år innan jag tog upp mitt intresse igen - även om jag fuskade lite i det då och då. Dröjsmålet berodde på att jag som ung inte hade särskilt bråttom med släktforskningen. Det kunde få vänta ett tag. Och jag tror inte att jag hade blivit mer intresserad av släktforskning om några vuxna hade försökt att göra det mer populärt eller mer ungdomligt. Jag visste nämligen vad släktforskning var, och tyckte att det var intressant nog som det var!
Tyvärr tror många vuxna att bara man förbarnsligar en del saker så kommer ungdomen. Tyvärr! För ungdomen är inte dumma. De vet precis vad saker är och går inte på trixandet. Vi får inga unga politiker bara för att vi försöker slå in ordet politik i någon glittrande förpackning, och vi får definitivt inga unga att intressera sig för släktforskning genom att locka med datorer! Det är ju löjligt! Ska vi trycka upp dekaler med texten Vi gör det på arkivet! He-he! eller Vi gör det med musen numera!, eller? Kanske vi ska trycka upp färgglada antavlor?
Jag har varit med i föreningar där man utsett en ungdomsledamot i styrelsen. Det skulle vara en garanti för att föryngra verksamheten. Resultatet: Utebliven ledamot i nio möten av tio, för att det var roligare att göra annat just då (som det SKA vara när man är ung). Men inte blev vi ungdomligare för det!
För min del ser jag bara ett sätt att vitalisera släktforskarrörelsen. Fram med nya id?er och verksamhet som lockar fler att släktforska, internationalisera, publicera, popularisera, aktivera! Inga ungdomar dras till en portal som bara rör sig en gång i veckan, och vars huvudrubrik lyder Sjukdomsnamn åter i lager. Faktum är att jag inte tror att NÅGON gör det!

2007-02-15, 01:54
Svar #17

Utloggad Ulf Sawert

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1065
  • Senast inloggad: 2013-05-18, 19:37
    • Visa profil
    • ulf-sawert.tripod.com
Hej Chris! Du tar upp något väsentligt, nämlingen, den tragiska åldersuppdelningen! Det är en stor tragedi detta, som skett så starkt i Sverige, att man delar upp sig i: Ungdomar, äldre, barnfamiljer, singlar osv. jag har alltid tyckt att detta är helt fel! När jag gick på universitetet här i Sundsvall och läraren bad oss presentera ett grupparbete i Power Point så visste jag inte ens vad det var! Läraren tittade på mig som om jag kom från en annan planet...
 
Det är ju INNEHÅLLET i vad man säger som är det viktiga inte HUR man säger det. Det finns en stark övertro på teknik, en sund omdömesförmåga t. ex. har ju inget med teknik att göra. Det går aldrig någonsin att locka ungdomar till släktforskning genom frän teknik - sådant håller inte i längden. Jag tror att ingenting kan ersätta det levande samtalet, varken i vardagslivet eller på AF! Uppmuntra människor i stället att börja tala med sina barn och släktingar om släkten, kanske sår man frön som en dag börjar gro - i sinom tid. Sedan hittar dom nog fram till AF... så småningom.
 
Gör en länk till ett fikarum där Rune och andra kan småprata, delita sedan bort inf. varje vecka från denna tråd , så slipper Småpratet ta upp dyrbar plats på AF-minnet.
 
Sov gott!
 
Ulf

2007-02-15, 02:32
Svar #18

Utloggad Ulf Sawert

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1065
  • Senast inloggad: 2013-05-18, 19:37
    • Visa profil
    • ulf-sawert.tripod.com
To Thomasvikander: I supose...that I can?t say god night to you...perhaps I shall say: God afternoon Thomas!!
 
Ulf

2007-02-15, 07:12
Svar #19

Utloggad Peter Funke

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 362
  • Senast inloggad: 2015-06-28, 20:03
    • Visa profil
Har inte Lottie blivit lite missförstådd? Åtminstone jag uppfattar henne som att hon tycker att det är viktigt att ungdomen också kommer till tals, inte att de skall prioriteras!
 
Vad gäller det gamla debattämnet om fikarummet så är väl ett sådant inte något som förhindrar att småpratet inte fortsätter i de seriösa ämneskategorierna ändå? (Personligen tycker jag att bl.a. vissa delar av Burediskussionen verkligen är ett sådant småprat som skulle passa utmärkt i det digitala fikarummet.)

2007-02-15, 09:19
Svar #20

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Peter!
 
Jag håller med dig om att visst bör småprat i det digitala fikarummet tillåtas och passa alldeles ypperligt.
 
För ett par år sedan tog jag upp frågan Varför har jag inga anor i Skorped?. Det var sommar och inte så många som var inne på AF då, så de som vanligtvis inte kollade inlägg i Ångermanland letade sig dit. Det blev ett trevligt småprat runt ämnet och det hela resulterade i att Anita Berglund tog sin man ut på en biltur i de trakterna, som det var år och dag sedan hon besökt. Vädret var dåligt, men de fick en trevlig dag. De här inläggen gjorde att man sneglade oroligt över axeln, hade vi gjort något otillåtet nu? Det handlade ju inte om släktforskning, men kanske ändå. Så ska det inte behöva vara, att man ska behöva vara rädd för att ha överträtt gränsen om man det minsta blir lite mer personlig.
Ann-Mari Bäckman

2007-02-15, 09:24
Svar #21

Lottie Eriksson

Tack Peter Funke!  
 
lite missförstådd känns som en stark underdrift.  
 
En paralell:
Inom konst & kultur är de flesta och trognaste besökarna kvinnor i övre medelåldern och uppåt. Utan dem skulle besöksantalet på landets konstmuseer minska drastiskt, det är de kvinnorna som håller uppe kulturlivet. De kommer oavsett och är intresserade av den gamla konsten och nyfikna på den nya. Men om den gruppen också var i majoritet att bestämma innehåll och utseende i utställningarna, skulle faktiskt konstlivet stagnera. För att inte tala om hur det skulle se ut om det bara var den gruppen som bestämde innehållet i konsten!  
 
Det är den stagnationen jag tycker mig märka av här. Åldersindelningen är redan ett faktum. Det finns ett stort, nyvaknat intresse för släktforskning & historia som kommer sig av datorer och internet och att vem som helst enkelt kan nå information oavsett ålder, var man bor osv. Ulf, att ifrågasätta datorns roll i släktforskningen på en internetsajt (här) är lite kul. Särskilt som diskussionen ibland berört den stora mängd information som finns här.
 
Någon frän teknik har jag aldrig skrivit något om, däremot att de som växt upp med dator som självklarhet har helt andra krav och förväntningar  och det kan bidra till utveckling och förnyelse.
 
Chris skrev något om att fokus i släktforskningen håller på att förändras till att man mer intresserar sig för hur folk levde. (hoppas jag inte minns fel nu!) Att se över hur man kan utveckla och tillgodose det tror jag vore bra.
 
Ulf Sawert! Självklart är det innehållet som är det viktiga. Men att ha ett neutralt, modernt formspråk som appellerar till ALLA åldersgrupper är inte detsamma som att dela upp folk i åldersgrupper.
 
Jojje! Att prata om att förbarnsliga osv. det är så långt från det jag skrev att jag vet inte vad..

2007-02-15, 09:49
Svar #22

Utloggad Jojje Lintrup

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1204
  • Senast inloggad: 2014-12-16, 14:51
    • Visa profil
Lottie, du ska naturligtvis inte se mina inlägg som svar på dina inlägg, utan som en reaktion på hela diskussionen. Det var Chris som började nämna datorer som ett sätt att locka ungdomar.
 
Ungdomen är ett övergående tillstånd. Tids nog mognar alla och finner släkten intressant. Så vi behöver inte oroas över att de som är unga nu ska missa något... Vad som däremot är mycket oroande, är det faktum att cirka femton-tjugo procent av vår befolkning ALDRIG riktigt kommer in i vår krets, och det är invandrarna. En allt större del av befolkningen har inga som helst ingångar till släktforskningen, för den är en av de absolut svenskaste av fritidsverkasamheterna!
 
Kanske något att ta in för visionärerna?!

2007-02-15, 09:50
Svar #23

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Trevligt med en livkraftig diskussion!
 
För mig handlar mycket av vad som sagts ovan om motsättningen mellan två helt olika infallsvinklar på släktforskningen. Det finns en klyfta som blivit tydlig först under de senaste åren och riskerar att bli större och större. Visionen som släktforskarrörelsen måste skaffa sig är att få dessa synsätt att börja arbeta tillsammans, för sin egen överlevnads skull.
 
Motsättningen står mellan
 
A) Traditionalisterna, det vill säga alla som startat sin släktforskning genom att fråga släkten, gå en studiekurs, gå med i lokala föreningen, låna hem kyrkböcker osv, och först därefter upptäckt datorn och internet.
 
B) Gruppen av människor som genom sin användning av datorn och internet upptäcker släktforskningen.  
 
I både grupperna finns ledande personer. I grupp A är det de riktigt kunniga forskarna, de som publicerar artiklar och de som engagerat sig i föreningslivet. I grupp B är det ofta tekniska innovatörer som observerat det stora intresset för släktforskning och startar tjänster för att locka till sig släktforskare, ibland säkert med förhoppningen att dra ekonomisk fördel av det i slutändan.
 
Det säger sig självt att om inte dessa två diametralt olika riktningar finner någon gemensam nämnare så riskerar grupp B att helt ta över nyrekryteringen av släktforskare. Släktforskarförbundet och deras föreningar representeras idag till nästan 100% av personer med bakgrund inom grupp A. Föreningarnas medlemsunderlag löper risken att helt dräneras, om nya släktintresserade finner att tjänster som startas på internet fyller deras behov.
 
Och här kommer lösningen! Bägge dessa grupper har väldigt mycket att vinna på att dra nytta av den andra gruppens kompetens. Internetfolket har mycket att lära om grunderna i forskningen, vilka källor som används och hur de ska bedömas, med mera. Traditionalisterna har mycket att lära om hur släktforskningen kan förnyas i ett nytt tekniskt landskap, såväl presentationsmässigt, som hur samarbete kan bedrivas, liksom hur man lockar nya intresserade.  
 
Hittills har traditionalisterna varit avvisande till alla släktletare, som grupp B ibland nedsättande har kallats. Man har byggt upp en mur mot nya intresserade genom att t ex tala om vita handskar på arkiven. Man har velat styra diskussionerna på Anbytarforum bort från innovativt tänkande och kontaktskapande mot ett stelt fråga-svara-byta anor-forum. Och så vidare. Så kan det inte få fortsätta!
 
Det är när personer med olika bakgrund, kontaktnät och erfarenhet möts som de stora landvinningarna sker! Det lär oss historien (läs gärna Medici-effekten av Frans Johansson). Skärningspunkten där detta uppstår borde kunna vara på Rötter och dess diskussionsforum.
 
För att ta ett aktuellt och konkret exempel. Just i dagarna startas en ny tjänst på Rötter, att bygga upp en länksamling till släktsidor. Det är förvisso en god idé (om än inte ny eller unik), men sättet det sker på saknar varje inslag av tekniskt nytänkande. Länkar mejlas in och presenteras i en helt ostrukturerad uppräkning. Om man startar en sådan tjänst idag borde det ske genom att användaren själv lägger in uppgifterna i länkdatabasen, och informationen bör struktureras upp så den blir sök- och presenterbar på namn, orter osv. Det finns programvaror för att hantera sådant, se t ex phpLinkDirectory, som minimerar arbetet för redaktören. Det är inte heller speciellt avancerat att bygga ett sådant system själv. Jag är ledsen om jag är kritisk (och det är inget personligt illa menat), men jag tror att Crister och de andra på förbundskansliet kanske inte är rätt personer att driva den här typen av projekt på internet. Det bara ökar klyftan mellan er (grupp A) och de som tar fram egna och bättre tjänster på nätet. Det är bara ett exempel på att mycket skulle vinnas på ett samarbete.
 
Ett annat exempel hur grupperna kan mötas är hur föreningsverksamheten kan förnyas. Rent virtuella föreningar kan bli verklighet fortare än man anar. Varje community på nätet är en typ av förening. När kommer dessa att kunna bli medlemmar i förbundet?
 
Så tjänster som Genvägar är inte intressanta för vad de (idag!) ger släktforskningen (jag håller fullständigt med Michael Lundholm i hans kritik), utan det är fenomenet Genvägar som är intressant.  
 
Mvh
Anders
en av få(?) som känner sig hemma i både grupp A och B

2007-02-15, 10:02
Svar #24

Utloggad Helene Jorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6190
  • Senast inloggad: 2020-01-15, 20:53
    • Visa profil
Anders!
 
Härligt med ett så klockrent inlägg  
 
Helene

2007-02-15, 10:04
Svar #25

Utloggad Anders Ellerstrand

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1509
  • Senast inloggad: 2020-10-26, 11:18
    • Visa profil
    • ellerstrand.se
Jag tycker också att Anders kommentar är mycket bra! Jag känner helt igen den beskrivningen.
 
Det påminner en del om vad Götlind och Kåks skriver i sin Handbok för Mikrohistoria. Om klyftan mellan de traditionella och professionella historikerna å ena sidan, och släkt- och hembygdsforskarna å andra sidan. Samt om hur mycket båda sidor kan vinna på ett möte och utbyte.
 
Jag känner också starkt för det som (jag uppfattar) Chris beskriver. Släktforskning blir mindre och mindre ett rent samlande av anor, och mer och mer en del i ett allmänt ökat intresse för historia.
 
Intresset för släktens historia samsas med ett intresse för bygdens historia, ett intresse för föremålens historia, ett intresse för gamla kartor och fotografier osv.
 
De tekniska möjligheterna påverkar också. Det är långt ifrån självklart att man skriver en släktkrönika som går att presentera i en pdf. Det kan ju lika gärna bli en DVD med ljud, filmer och datoranimeringar.
 
Jag tror att Kaj har en viktig poäng. Möjligheten att tillgodose de många behov som finns är ett samarbete, en portal.

2007-02-15, 10:18
Svar #26

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
Lottie,
 
Jag hoppas att det framgått av tidigare inlägg, även de jag skrivit för ganska länge sedan, att jag tycker att vi måste bli mycket bättre på att välkomna de nya. Jag tror också att det finns ett nyvaknat intresse för släktforskning i alla åldersgrupper. Speciellt den släktforskning som inresserar sig för levnadsförhållanden etc, den levande historielektionen. Och som redovisar sina fynd i intressanta, välskrivna artiklar eller på fina hemsidor. Det finns faktiskt en hel del exempel på det ute i landet. Dessutom tror jag att yngre personer skulle ha mycket att tillföra i att göra aptitliga och spännande historier om släkten eller bygden. Men...jag träffar många som inte vågar ta kontakt, skriva i AF eller på annat sätt utveckla sitt intresse. Skälet till det är att man är rädd för att göra bort sig eller bli ovänligt bemött. Istället får jag en hel del privata mail med de dumma frågorna. Där måste vi ta in nya personer, gärna många unga men också äldre utan tradition i släktforskningen, för att förändra attityder (det svåraste som finns!) och bemötande.
 
Datorn är här för att stanna. Med risk för att bli tjatig - det är datoriseringen som lett till att intresset ökat. Det är nu möjligt att själv forska i släkten och det är ju det som är roligt. Men tänkandet behöver vi fortfarande förmedla, fast på ett nytt, mer öppet sätt.
 
Ett handfast detaljförslag, som tidigare bemötts med viss skepsis: det framgår ofta här på AF att framför allt de yngre har svårt att hitta ingången till sin släkt och till kyrkböckerna. De vet ofta inte ens var i Sverige de ska börja leta, folkomflyttningarna och den föränderliga  familjebilden har lett till att de inte har någon äldre att fråga. Deras mormorsmor eller farfarsfar var född och levde på 1900-talet, den period som vi har svårast att finna fakta via datorn i. En projekt med folkräkningen sökbar för 1910 och/eller 1920 skulle kunna ge starten för ett släktforskarintresse även för den yngre generationen. Erfarenhet från studiecirklar på jobbet och enskild handledning säger mig att det är den snabba kontakten med arkivmaterialet, att snabbt hitta ingången, som är avgörande för om man fortsätter. Att hänvisa till landsarkivet fungerar dåligt, de vågar inte ta kontakt.

2007-02-15, 10:22
Svar #27

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
Anders och Anders uttrycker det hela mycket bättre! Fina inlägg som är väl värda att fundera över för oss alla

2007-02-15, 10:31
Svar #28

Utloggad Helene Jorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6190
  • Senast inloggad: 2020-01-15, 20:53
    • Visa profil
Underskatta inte dig själv nu Chris, tycker dina inlägg speglar mycket bra en del av problematiken och också visar på vilken riktining släktforskningen är på väg.  
 
Helene

2007-02-15, 10:43
Svar #29

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
Anders Bs indelning av grupp A och grupp B tycker jag är mycket bra. den kan vara stommen till diskussionen om hur vi ska mötas.
 
Sedan ska vi komma ihåg att grupp A också började som släktletare en gång i tiden. Numera kan vi, om vi har tur, snabbt bygga stommen till vårt släktträd via datorbaserade arkiv. Sedan finns det mycket mer tid till fördjupning och kött på benen. Titta bara på hur vi kan studera vår släkt i relation till de stora samhällsförändingarna på 17- och 1800-talet. Och nu kommer 1900-talet, där det forfarande finns massor att göra.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna