ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Hedman från Björksele, Lycksele förs  (läst 1409 gånger)

1999-11-11, 00:26
läst 1409 gånger

Anneli Alenius

Jag forskar efter förfäder och ättlingar till min sambos morfars farfarsfar Jon Jonsson Hedman f 1797 i Björksele, Lycksele förs. Han var gift med 1. Sophia Magdalena Rådström f 1789 och 2. hennes syster Ulrika Johanna Rådström f 1798. De skiljde sig och han gifte sig 3:e gångrn med Catharina Sophia Johansdotter f 1803. Han fick tre barn i första giftet, inga barn i andra giftet, men 12 barn i tredje giftet så det är en släkt som har spritt ut sig en hel del.
 
Finns det fler som forskar i den här släkten? Är det någon som vet var namnet Hedman kommer ifrån?
Alla slags uppgifter om släkten är av intresse.
 
Mvh
Anneli

1999-11-11, 22:31
Svar #1

Utloggad Staffan Bengtsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2261
  • Senast inloggad: 2024-03-15, 08:20
    • Visa profil
Det finns en bok av Ossian Egerbladh som heter Fyra gamla lyckselebyar Björksele, Brattfors, Falträsk, Vägsele (Nya Tryckeriet AB, Lycksele 1973). Där finns förfäder och ättlingar redovisade i flera generationer. Jon var född i byn och son till Jonas Jonsson f 1767 och Elisabet Andersdotter f 1773.  
 
Eftersom du bor i Lycksele så du bör kunna få tag i boken via biblioteket där.

2000-08-12, 19:00
Svar #2

Linda Larsson

Jag har precis börjat forska i min mormors släkt. Hennes mormors farmor hette Cajsa Sofia Hedman  
f.1820 i Skolgården, Lycksele. Denna Cajsa Sofia var dotter till Jon Jonsson Hedman och Magdalena Rådstöm. Tyvärr har jag fastnat där, ska i alla fall försöka få tag på boken.
 
Du vet ingenting om systrarna Rådström? Jag vet bara att de ska vara från Degerfors.
 
Dessutom blir jag lite nyfiken på ditt efternamn.
Min mormors farfars farmor hette Johanna Bernhardina Alenius f.1817 i Arvliden. Hon var dotter till Anders Gustaf Alenius f.1771 i Degerfors och Brita Greta Persdotter f.1774 i Gäddträsk. Kan det möjligen vara samma familj?
 
Linda

2000-08-24, 16:22
Svar #3

anneli

Tack för din förfrågan Linda! Angående Hedman släkten så har jag forskat hela vintern om den. Jag har då försökt få fram alla ättlingar till Jon Jonsson Hedman fram till 1920. Jag kommer själv inte från Hedmansläkten, utan jag har forskat för min sambos räkning. I anledning av att min sambos mormor Jenny Hedman (född Cederlund) i år fyller 100 år har det i sommar varit stor släktträff i Råstrand, Sorsele förs. Jag hade då tagit fram uppgifter på både Hedman och Cederlundsläkten och gav då ut en bok om dem  till släktträffen.
 
Angående systrarna Rådström så härstammar de inte alls från Degerfors. Deras far hette Pehr Rådström och han var präst i Åsele, komminister i Sorsele och slutligen skolmästare i Lycksele. Pehr härstammar från Råsele, Åsele förs.
 
Jag själv härstammar mycket riktigt från Alenius släkten. Den första Alenius hette Anders Alenius, född 1715 i Nordingrå. Han var komminister i Sorsele och sedan präst i Arvidsjaur. Han hade bla två söner, Anders Alenius och König Alenius. Den där Anders Gustaf som du nämner härstammar från sonen Anders som var kapellpredikant i Degerfors (Vindeln) och sedan mellan åren 1801 och 1820 präst i Lycksele. Jag härstammar själv från Sonen König som var klockare i Lycksele och var även Lyckseles första riktiga smed.
 
Hör gärna av dig om du vill veta mer.
 
Anneli

2000-08-24, 18:27
Svar #4

Stig Rådahl

Bästa Linda och Anneli!
 
Jag har omfattande mtrl om ättlingarna till Rådström-delen av Jon Hedmans ättlingar.
I Disgen-format. Men kan skrivas ut i rtf-format och textformat, som kan läsas i ordbehandlingsprogram.  
Hör av er så kan ni få ta del av det!
 
Stig

2000-08-30, 21:17
Svar #5

Linda Larsson

Hej Stig och Annelie!
Tack så hemskt mycket för hjälpen. Om systrarna Rådström kom från Åsele var det ju inte konstigt att jag inte hittade dem i kyrkböckerna från Degerfors. Får leta lite info där i stället.
 
Stig, jag skulle bli jätteglad om jag fick ta del av ditt material. Om det går att skriva ut i ordbehandlingsprogram borde det väl gå att maila?
 
mvh Linda

2000-08-30, 21:19
Svar #6

Linda Larsson

Hej Stig och Annelie!
Tack så hemskt mycket för hjälpen. Om systrarna Rådström kom från Åsele var det ju inte konstigt att jag inte hittade dem i kyrkböckerna från Degerfors. Får leta lite info där i stället.
 
Stig, jag skulle bli jätteglad om jag fick ta del av ditt material. Om det går att skriva ut i ordbehandlingsprogram borde det väl gå att maila?
 
mvh Linda

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna