ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2007-02-14  (läst 2665 gånger)

2007-02-10, 15:29
läst 2665 gånger

Utloggad Ingrid och Olof Bergström

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 853
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 19:26
    • Visa profil
Hej, Anders! Du har rätt i att man inte måste zooma varje sida, bara när man öppnar web-läsaren på nytt. Rötter/Anbytarforum har aldrig sett konstigt ut i Textstorlek: Störst. Men visst är det någon skillnad i zooma och ändra text, som jag inte riktigt kan förklara.
 
hälsningar Ingrid
Olof och Ingrid Bergström

2007-02-10, 15:47
Svar #1

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Hej Ingrid! Nu gör jag ett sällsynt besök i Internet Explorer, och märker att textstorlek inte alltid går att förstora, endast på vissa sidor. Om det är viktigt att kunna ändra textstorlek bör man definitivt övergå till Firefox där man kan ändra storleken på alla webbsidor. Praktiskt i Firefox är också kortkommandot Ctrl+ och Ctrl- för att förstora och förminska. IE är skräp.
 
Hittar inget alternativ Zooma i IE, så jag vet inte vad du menar med det.
 
PS Ja, Utsidans startsida ser hemsk ut med förstoring, men om man går till forumet (=vBulletin) så funkar det bättre där.
PS2 Ja, min internetbank funkar bara med IE, så man måste använda den undantagsvis.
PS3 Firefox finns på svenska. Har endast IE6, sjuan kanske fixat många av problemen.

2007-02-10, 15:50
Svar #2

Utloggad Ingrid och Olof Bergström

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 853
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 19:26
    • Visa profil
PS Utsidans startsida blir ganska oläslig uppzoomad i Firefox, men inte i IE 7. Men det kanske inte har med själva forumet att göra.
 
Ingrid
Olof och Ingrid Bergström

2007-02-10, 16:05
Svar #3

Utloggad Tord Påhlman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2085
  • Senast inloggad: 2017-11-13, 21:51
    • Visa profil
Håller med om att IE är skräp, men tyvärr fungerar inte alla webbsidor(sajter) i Firefox. Tråkigt men sant.

2007-02-10, 16:12
Svar #4

Eivor Andersson (Ema)

Jag har Internet Explorer 7 och jag tycker det är bra.
Vill man förstora enkelt så trycker man på +tecknet och minska med -tecknet.
Firefox är väl på engelska (tror jag).
Har prövat det men jag tycker att det lägger sig före allt annat på något sätt.
 
Jag har inställningen textstorlek större på.
Det är nog en vanesak vad man tycker om.
 
Eivor

2007-02-10, 16:44
Svar #5

Utloggad Ingrid och Olof Bergström

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 853
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 19:26
    • Visa profil
Jag kan berätta en historia från några år tillbaka, när Internet var nyare. Jag fick ett telefonsamtal till biblioteket där jag arbetar. Någon trodde att Stadsbibliotekets hemsida måste ha fått virus, för en del rubriker gick in i varandra, det hade inte varit så dagen innan. Jag kollade på en dator, såg inget fel, men på en annan dator var det som han sa. Själv förstod jag inte sammanhanget, men ringde IT-avdelningen och fick veta att man borde ha storlek mellan. Den saken är ändrad nu, man kan ha störst.
hälsningar Ingrid
Olof och Ingrid Bergström

2007-02-10, 16:56
Svar #6

Utloggad Ingrid och Olof Bergström

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 853
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 19:26
    • Visa profil
Ps igen: 14 februari får Stockholms stadsbibliotek en ny hemsida, och jag ser på provsidan att det givetvis tycks bli en modern, som kräver zoomning, ej visa textstorlek
DS
Olof och Ingrid Bergström

2007-02-10, 18:11
Svar #7

Utloggad Kaj Andersson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 628
  • Senast inloggad: 2009-03-25, 06:41
    • Visa profil
Här är en intressant diskussion om en utvecklingslinje som Ssf och DIS borde resonera kring. AF skulle behöva täcka såväl forskning och stöd för forskning dvs hjälp med att hitta och läsa källor, samt anbyten av den typ som Disbyt representerar.
 
Kan man inte bygga in den typ av funktion som redovisas ovan inom ramen för Rötter/AF/Disbyt?

2007-02-10, 22:54
Svar #8

Utloggad Johan Abrahamsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 22
  • Senast inloggad: 2023-03-12, 15:39
    • Visa profil
Jag kan rekommendera ett tillägg (add-on) till Firefox, som gör det möjligt att köra IE i en tabb i Firefox. Man behöver med detta tillägg inte starta IE, utan man öppnar sidan som vanligt i Firefox. Perfekt för dom sidor som kräver IE.
https://add-ons.mozilla.org/firefox/1419

2007-02-11, 10:37
Svar #9

Utloggad Anders Ellerstrand

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1509
  • Senast inloggad: 2020-10-26, 11:18
    • Visa profil
    • ellerstrand.se
Angående Anders kommentar ovan:
 
* prenumerera på en diskussionstråd (t ex en som man själv skrivit i) och få epost när ett svar inkommer. Inga fler epost kommer förrän man besökt forumet!
 
Det kanske är så, men om man besöker forumet efter att ha fått mail, men inte skriver egen ny kommentar, så kommer i alla fall mail när ytterligare en kommentar kommer.
 
Dvs, man får kanske inte som idag hela debatten serverad (tills den byter sida) men jag tycker inte det är svårt att alltid titta in om man vill få fortsatt avisering.
 
Det leder kanske också till att aktiviteten ökar?

2007-02-11, 13:52
Svar #10

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Johan, helt suverän add-on! Tord, installera den.  
 
Anders, har man endast några få trådar att bevaka så kanske ditt förslag duger, men Anbytarforum har massor med diskussioner och nya inlägg kommer in ofta så tätt som varannan minut. Det blir helt hopplöst att behöva klicka in på varje ställe bara för att trigga så man får nästa mail! I synnerhet som man precis läst inlägget i det mail man just fått.  
 
Jag kan också nämna att alternativet med en daglig eller veckovis sammanfattning (digest) endast skickar ut länk till de trådar det hänt något i, inte vad som skrivits där.
 
Den här begränsningen i vBulletin måste tas på allvar, eftersom den försämrar funtionaliteten avsevärt jämfört med nuvarande forum. Som sagt tror jag det går att avhjälpa, när man är medveten om problemet.

2007-02-11, 22:08
Svar #11

Utloggad Kaj Andersson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 628
  • Senast inloggad: 2009-03-25, 06:41
    • Visa profil
Har förbundsstyrelsen noterat möjligheten av denna samarbetspartner?
 

 
Här finns uppenbart en möjlig samarbetspartner, kanske med tillgång till den teknik som vi alla just nu diskuterar.
 
Om man granskar länklistan ser man följande:
 

 
Genvägar hänger tungt på den rörelsebaserade släktforskningen. Kanske har det någon betydelse?

2007-02-11, 22:39
Svar #12

Utloggad Kaj Andersson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 628
  • Senast inloggad: 2009-03-25, 06:41
    • Visa profil
Ovanstående ger ju en kraftig skjuts framåt i hur det framtida internetstödet för släktforskning borde byggas. Vilke generella behov skulle Rötter/AF tillsammans med medlemsorganisationerna behöva täcka upp? Här är de som jag hittade på 15 minuter:
 
- Gemensamt arbete via nätet vid forskning på samma släkter
- Sökbara släktlinjer (liknande DISBYT, men mer utvecklat)
- Stöd för källsökning, läsbarhet och allmän rådgivning
- Publicering av rapporter, sammanfattningar etc
- Allmän debatt om släktforskning
- Publicering av Släktforskarrörelsens mötesverksamhet, seminarier, workshops etc.
- Styrelsens och förbundens pågående verksamhet, nyheter etc.
- Stöd för funktionärer i medlemsorganisationer, typ cirkelledare etc.
- Bokhandel (litteratur, CD, DVD)
- Caf?-rörelse på nätet med chatmöjligheter.
 
Det är naturligtvis fullt möjligt att åstadkomma ett släktforskarkluster, i en gemensam miljö, där olika delar samverkar med varandra. Förutsättningen är väl att det finns gemensamma värderingar - en sorts gemensam plattform.
 
Detta skulle vara det stora projektet. Jämfört med detta förefaller diskussionen om användarkonton, betal-areor etc som lite futtig. Var finns embryot till denna större vision? I förbundsstyrelsen? Hos DIS? Eller hos personerna bakom Genvägar? Om man nu kommer att sätta Rötter/AF på en ny plattform, vore det bra med en genomtänkt strategi som kan kommuniceras så att alla goda krafter samverkar. Än så länge är det bara Röttermedlemmarna Chris och Mats samt styrelsemedlemmarna Torbjörn och Michael som deltagit. Kanske dags för fler?

2007-02-12, 00:20
Svar #13

Utloggad Kaj Andersson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 628
  • Senast inloggad: 2009-03-25, 06:41
    • Visa profil
Och här är kvällens sista inlägg från min sida:
 
En tanke om Anbytarforums framtida roll tillsammans med övriga resurser (se nedanstående som möjliga men inte nödvändiga deltagare) i ett släktforskarkluster - helst i en gemensam portal, men gemensamma gränssnitt och grafisk design som skapar hemkänsla:
 
- Gemensamt arbete via nätet vid forskning på samma släkter [Genvägar]
 
- Sökbara släktlinjer [Genvägar eller vidareutvecklad DISBYT]
 
- Stöd för källsökning, läsbarhet och allmän rådgivning  
[Anbytarforum kompletterad med ett vidareutvecklat och geografiskt bredare Släktdata]
 
- Publicering av rapporter, sammanfattningar etc  [ SGS publikationsserie]
 
- Allmän debatt om släktforskning  [Anbytarforum och Rötter]
 
- Släktforskarrörelsens mötesverksamhet, seminarier, workshops etc. [Rötter]
 
- Styrelsens och förbundens pågående verksamhet, nyheter etc. [Rötter]
 
- Stöd för funktionärer i medlemsorganisationer, typ cirkelledare etc. [Rötter]
 
- Bokhandel (litteratur, CD, DVD) [Rötter]
 
- Caf?-rörelse på nätet med chatmöjligheter. [Anbytarforum]
 
Ovanstående kan kompletteras med Rötters nuvarande övriga funktioner som Porträttfynd, Avrättade, Emigrantforum etc där ev andra intressenter skulle kunna delta t ex Emigrantinstitutet. Flera av dessa funktioner kan med fördel finnas kvar i upphottad version på Rötter.
Tekniskt sett är ovanstående inget stort problem. Ekonomiskt betyder det att en del utvecklingsmedel måste sättas in. Organisatoriskt betyder det väldigt mycket - det krävs förhandlingsresurser och vilja att skapa ett gemensamt förhållningssätt, som kanske kan ta tid. Kompetensmässigt tror jag att man måste samla en gemensam kompetens, som är större än den som enbart Ssf besitter idag. En gemensam arbetsgrupp från alla som kan vara aktuella för en samverkan, samt en IT-grupp med konkreta arbetsuppgifter. Slutligen en styrgrupp som sätter ramarna för ett utvecklingsprojekt i miljonklassen.
Skulle det gå att enas om en sådan vision? Skulle ett antal personer motionera till förbundsstämman om en sådan utveckling?

2007-02-12, 10:28
Svar #14

Utloggad Anders Ellerstrand

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1509
  • Senast inloggad: 2020-10-26, 11:18
    • Visa profil
    • ellerstrand.se
Kaj, id?n med Genvägar verkar ju kul, men det lockar knappast att manuellt mata in alla uppgifter som finns i det egna släktforskningsprogrammet.
 
Eftersom man kan skicka utdrag via gedcom till Disbyt, så ser jag inte riktigt att Genvägar har någon framtid...? På samma sätt har jag skickat uppgifter till ancestry.
 
Däremot tycker jag att ett samarbete mellan Dis och Rötter/anbytarforum känns naturligt.

2007-02-12, 11:00
Svar #15

Utloggad Anders Ellerstrand

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1509
  • Senast inloggad: 2020-10-26, 11:18
    • Visa profil
    • ellerstrand.se
Jag hittade nu att man kan skicka in gedcom-fil mot en mindre avgift om 20:-  
 
(Om man har mobiltelefon...)

2007-02-12, 16:30
Svar #16

Utloggad Kaj Andersson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 628
  • Senast inloggad: 2009-03-25, 06:41
    • Visa profil
Jag tror inte heller att man ska mata in manuellt, eller ens ha en avgift för att skicka in uppgifter via GEDCOM. Sådant måste väl ändå vara påverkbart om man börjar diskutera deltagande i en gemensam portal. Det som fascinerade mej var att plattformen för Genvägar förefaller ligga väldigt nära Släktforskarrörelsens plattform - det är alltid en bra ingång på ett ev samarbete...
 
Det är ju också fullt möjligt att hitta andra samarbetsparter eller att få fram en välutvecklad variant av DISBYT, som möjliggör samma sak som verkar så lockande med Genvägar.

2007-02-12, 17:43
Svar #17

Utloggad Michael Lundholm

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 745
  • Senast inloggad: 2024-03-06, 15:53
  • https://lundholm.me
    • Visa profil
    • Släktforskning och personhistoria
Jag har svårt att se att Genvägar är vare sig intressant eller lockande. Visst kan man ha synpunkter på DISBYT också men det finns i vart fall en restriktion i praktiken rensar bort levande personer från databasen och DIS har också initierat ett arbete för att förstärka detta med källor (DISPOS). Vill man se goda exempel på hur man kan göra sin forskning tillgänglig för andra behöver man faktiskt inte lämna Rötter. Kolla in Urban Sikeborgs Norrala-databas.
//Michael Lundholm

2007-02-12, 18:45
Svar #18

Kjell Öhman (Kjell)

Kaj A skrev:
...släktforskarkluster - helst i en gemensam portal, men gemensamma gränssnitt och grafisk design som skapar hemkänsla
 
Jag stöder Kajs tanke om ett brett samarbete mellan olika aktörer inom släktforskarrörlesen uunder en gemnsam portal.  
 
Jag känner inte till tekniken bakom Genvägar och andra sidor, men det skulle vara bra för samtliga inblandade parter med en gemsam portal och en gemensam syn på utvecklingen. Fördelen ligger bland annat i kompetensfrågor, där SSf trots sin storhet ändå är en liten spelare. Detsamma gäller förstås samtliga anfdra aktörer. Tillsammans ökar förutsättningarna för att sjösätta ny funktionalitet (dubbelarbete kan undvikas). Jag föreställer mig att utvecklingen de kommande åren kommer att gå snabbt och användarnas aptit på nya funktioner kommer att öka.
 
En gemensam portal tror jag också kan ge en del ökade reklamintäkter, vilket inte är att förakta. Samtidigt måste SSf och andra parter vara beredda till kompromisser för att nå fram.
 
Det svåra, och avgörande, är att man lyckas knyta ihop ett bra koncept. De tekniska lösningarna med plattformar och inmatning av data m m är, tycker jag, ett sekundärt problemoråde.
 
SSf skulle behöva ta ett initiativ kring detta och en motion med den inriktningen tycker jag skulle tillverkas och lämnas in till årsstämman

2007-02-13, 10:00
Svar #19

Johan Marklund

Jag hoppas verkligen att berörda intressenter, dvs styrelsen, läser igenom de VISIONER som finns här. Som pensionerad f d strategikonsult kan jag inte annat än understryka vikten av detta: Vilken VISION har man för detta område.
 
Jag tror flertalet i styrelsen inte är styrelseproffs, och jag (som i många år arbetat med börsnoterade bolags styrelseproffs) vet, att det tar minst ett år och oftast tre år att arbeta fram och förankra en ny vison. Men inläggen ovan visar att förbundet har tillräcklig kompetens att ta fram en sådan övergripande Vision.
 
Så mina stolpar till ett förslag hur styrelsen kan hantera dessa frågor blir (jag hoppas de ändå läser denna gratiskonsultation):
 
Tillsätt en arbetsgrupp på tre erfarna medlemmar med dels erfarenhet att arbeta med dessa frågor på nästa förbundsstämma. Medlemmarna måste dels ha förankring i rörelsen och ha MINST en medlem som behärskar grunderna i de tankar som lanserats ovan (som är lätta i teorin men svåra i verkligheten!). Det borde ändå finnas många att välja mellan i släktforskarrörelsen. Denna arbetsgrupp FÅR ABSOLUT INTE GES UPPGIFTEN ATT SJÄLVA UTARBETA EN NY VISION under följande första arbetsår. Den ska bara leda och engagera andra människor (likt de som agerat ovan) inom släktforskarvärlden till en ny gemensam VISION i dessa frågor. Första avrapportering blir 2008 års förbundsstämma. Gruppens huvuduppgift på denna stämma, är att specifiera arbetsuppgifter för nästföljande år.  
 
Detta är det enda jag tror styrelsen kan göra. En VISION utan föregående förankringsprocess blir alltid bara ett kraftfullt slag i luften. Det hoppas jag alla inser.

2007-02-13, 20:53
Svar #20

Utloggad Kaj Andersson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 628
  • Senast inloggad: 2009-03-25, 06:41
    • Visa profil
Michael skriver Jag har svårt att se att Genvägar är vare sig intressant eller lockande.
 
Så kan man se det, men inga tillstånd i denna IT-värld är statiska. Mitt intresse för siten började när jag såg dess plattform, citerad ovan. Här finns uppenbarligen någon/några som har en id? liknande Släktforskarrörelsen, som har lagt ner tid och kraft på försöka Synliggöra, Intressera för och Underlätta släktforskning.
 
För mej framstår nästa steg i Genvägars (eller DISBYT:s ?) utveckling att skapa en funktion som möjliggör samarbete via nätet på en gemensam släkttråd, dvs istället för att enbart söka gemensamma anor, så börjar man gemensamt utforska anor - typ Wikipedia.
 
Steget för Anbytarforum att åstadkomma samma sak är för stort. Att släktforskare har tillgång till en portal, där AF/Rötters stora styrkor kan fungera som köl tror jag gynnar släktforskningen. Om man skulle ta fram de viktigaste styrkorna hos AF/Rötter (extrakt från tidigare inlägg):
 
1) Hemvist, gemenskap
2) Vänliga och hjälpsamma släktforskare som ger stöd och läshjälp
3) Samband för släktforskarföreningar på ett nationellt plan
4) Dialog och forskningsutbyte
 
Vill man bygga släktforskningen starkare ska man söka samarbete med andra krafter som vill samma sak. Då är vi inne på det som Johan Marklund skriver om. Visionen. I min yrkesverksamhet möter jag ständigt denna fråga som central och väsentlig - hur skapar man gemensam framgång?
 
På webben är konkurrensen stenhård. Är man inte inne, så är man ute. Det är lättar att vara i fokus om man samarbetar - visserligen behöver man kompromissa, men fördelarna överväger.
 
Genom att skapa en Släktforskarportal finns möjligheten att åstadkomma något utöver det vanliga. Det finns just nu ingen som skulle kunna ta det initiativet utöver SSf. AF/Rötter, DISBYT, Släktdata ... har alla en given plats i portalen - och det finns plats för fler.
 
Anbytarforums förnyelse borde ta sin utgångspunkt i en definierad roll i en sådan portal.

2007-02-13, 23:17
Svar #21

Utloggad Michael Lundholm

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 745
  • Senast inloggad: 2024-03-06, 15:53
  • https://lundholm.me
    • Visa profil
    • Släktforskning och personhistoria
Något som jag är tveksam till angående Genvägar är att organisatören verkar vara anonym. I själva verket är siten märkligt renons på uppgifter om organisatören. Jag letar frebilt efter information om vem som är ansvarig men hittar inget. Jag har bestämt för mig att detta diskuteras på AF tidigare men kan inte heller hitta den tråden; kanske jag missminner mig.
 
Något annat som jag är tveksam till är spridningen av uppgifter av typen Anders Olsson (1858-)
1858-01-13-- (man). Vad säger det egentligen? I praktiken är det nog omöjligt för någon annan person att komplettera uppgiften och vad är det då man skall samarbeta om? Det har ingenting med dialog och forskningsutbyte att göra.
 
Och detta med levande personer.  Reglerna försöker friskriva organisatören genom följande klausul: När du registrerar en person i något av dina släktträd är du själv ansvarig för att detta görs i enlighet med personuppgiftslagen (PUL). Du måste alltså själv inhämta eventuellt tillstånd från denna person. Möjligt att det är juridiskt hållbart men lite lättvindigt tycker jag.  
 
Genvägar verkar inte heller vara i närheten av Wikipedia vad avser moderering, dokumentation av ändring och etablerade spelregler för hur man uppträder i miljön.
 
www.adelsvapen.com tycker jag därför är mer intressant och lockande eftersom exemplifierar hur wiki-miljön kan användas i detta sammanhang även om det även där verkar svårt att hitta organisatören bakom portalen.
//Michael Lundholm

2007-02-14, 01:29
Svar #22

Utloggad Ulf Sawert

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1065
  • Senast inloggad: 2013-05-18, 19:37
    • Visa profil
    • ulf-sawert.tripod.com
Hej igen vänner! Tänkte bara meddela en ny tanke jag fått: varför inte stänga av AF på natten! Jag varit med lite grann nu på Dagens Industri (nätet) och diskuterat, där stänger man möjligheten till att kommentera artiklar efter en viss tid. Varför inte göra samma sak med AF? Alltså... man stänger möjlightetn att skriva mellan t. ex. 23:00 och 07:00 så slipper det hända obehagliga saker under den obevakade natten! Detta drabbar naturligtvis oss nattugglor svårt...men det kan inte hjälpas. På detta sätt blir det ju betydligt lättare för anbytarvärdarna att ha koll på läget.
 
Angående allt diskuterande om AF ovan...varför krångla till det...behåll AF precis som det är nu men förbättra övervakningen - det är där problemen ligger, inte i det tekniska! Håll i slantarna!!
 
Vänligen
 
Ulf Sawert

2007-02-14, 02:38
Svar #23

Utloggad Thomas Vikander

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 297
  • Senast inloggad: 2018-06-11, 05:22
    • Visa profil
Goodness gracious, Ulf, that would mean I could not post replies between 1400 and 2200 hrs. from where I live. But then, the submissions could be stored in a mailbox until morning, I suppose.

2007-02-14, 09:41
Svar #24

Lottie Eriksson

Med risk för att bli avspisad, ihopblandad, felläst och/eller ignorerad - alla fenomen jag råkat ut för på Anbytarforum - så tar jag nu mod till mig och skriver...
 
För att en förnyelse av Anbytarforum ska bli till överhuvudtaget, ja, för hela Rötter, och intresset för släktforskning fortsätta öka, tror jag man måste lägga mer kraft på att få in UNGA människor i alla styrgrupper. Det behövs ett nytt tänkande och en annan öppenhet som jag tror de yngre -  tillsammans med den nuvarande generationen - kan tillföra.
 
Inget fel på pensionärer och äldre (det är ju de som lagt grunden till allt!), men bra på att locka ungdomar till släktforskningen är de inte. Vare sig det gäller gränssnitt eller bemötande här på siten. Så, fler unga till styrgrupperna!
 
Vänliga hälsningar,
Lottie Eriksson
(själv inte så ung precis:-)

2007-02-14, 10:57
Svar #25

Utloggad Jojje Lintrup

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1204
  • Senast inloggad: 2014-12-16, 14:51
    • Visa profil
Lottie,
 
Det finns vissa saker man växer in i under sitt liv. Släktforskning är en av de sakerna. Det tillhör nämligen undantagsfallen, att unga ger sig in i detta, mycket beroende på att släkten kanske inte blir intressant förrän man tillhör en generation föräldrar till nästa och ser en fortsättning.
Att då som vissa föreningar gör, lägga ner en massa jobb på att försöka engagera unga, är lite slöseri med resurser. I så fall är det bättre att vänta tills den naturliga mognaden lockar in dem ett par decennier senare.
Släktforskning är som ett fint vin, det uppskattas inte förrän man har vett och smak till det, och man vill dricka det för dess egen skull och inte för effektens.

2007-02-14, 11:09
Svar #26

Utloggad Helene Jorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6190
  • Senast inloggad: 2020-01-15, 20:53
    • Visa profil
Lottie! Jag tenderar till att hålla med dig.  
 
De gånger jag suttit ute i Arninge och forskat så har jag sett ganska många unga personer (dvs mycket yngre än jag som är 37) vid microläsarna, så visst fins intresset hos en hel del.  
 
En fördel med att få in unga är också att de växer upp i dataåldern och kan där bidra med mycket kunskap.  
 
Jojje, jag får lite dålig smak i munnen när du skriver något man växer in i och slöseri med resurser. Vad är det för inställning?  
 
Helene

2007-02-14, 11:32
Svar #27

Utloggad Jojje Lintrup

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1204
  • Senast inloggad: 2014-12-16, 14:51
    • Visa profil
Ta och borsta tänderna då, höll jag på att säga...
 
Jag har mina erfarenheter. Av dessa har jag dragit slutsatsen att allting har sin tid, och att om en förening lägger ner en massa möda på att försöka engagera unga i släktforskningen, så ger det en dålig utdelning. Bättre då att vårda de intresserade man har, och vänta tills de unga har blivit tillräckligt gamla för att bli intresserade.
Jag kan ta mina egna barn som exempel. De är helt ointresserade av släkten, men jag vet att bara de får egna barn så kommer det intresset att vakna. Det är inte alls konstigt!
 
Om du, Helene, har dragit andra slutsatser, så visst... Du har min respekt, utan att jag får någon dålig smak i munnen!

2007-02-14, 11:32
Svar #28

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
Hej
 
Det här skriver jag som privatperson, inte för rötterrådet:
 
Det är ett faktum inom nästan all traditionell föreningsverksamhet att det är svårt att upprätthålla engagemanget, inte bara bland unga men också den medelålders generationen. Många, tidigare aktiva, föreningar inom olika områden letar med ljus och lykta efter personer som vill ställa upp på olika poster. Det finns kanske alltför mycket som konkurrerar numera. Däremot tror jag att släktforskning som sådan blir alltmer attraktiv för allt yngre personer, i takt med den rådande historietrenden.  
 
Jag har skrivit det förut: Släktforskning har gått in i en ny fas i och med databaserade källor och alltmer originalmaterial på nätet.  Det är möjligt för många att utöva denna roliga hobby från hemmet, då blir släktforskning en hobby för alla. Släktforskningen har också till stor del ändrat fokus, från ansamlande till en förståelse för livsvillkoren genom tiderna. Det kräver en omorientering av den organiserade verksamheten om vi vill få med alla nya (unga såväl som gamla). En virtuell förening på nätet är ett förslag, många andra har kommit upp i diskussionerna här.
 
Att vara ung till sinnet har inte så mycket med kronologisk ålder att göra. Det finns de som är gamla redan i 20-årsåldern och det finns 80-åringar som är unga, det är mest en fråga om inställning och öppenhet för nytänkande. Kanske är det där det brister när det är svårt att få med nya människor.
 
Det är tråkigt om du tror att du ska bli avspisad, då är det något fel. Alla ska känna sig välkomna på Rötter, anser jag.  
 
Chris
(ganska medelålders till åren, men jag hoppas i alla fall att jag är ganska ung till sinnet!)

2007-02-14, 12:05
Svar #29

Utloggad Helene Jorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6190
  • Senast inloggad: 2020-01-15, 20:53
    • Visa profil
Jojje!
 
Jag har också all respekt för dina erfarenheter och åsiker, det hindrar mig dock inte att ifrågasätta dem. Det Lottie pratade om var få in UNGA människor i alla styrgrupper och jag hänvisade till det faktum att många unga redan är igång med släktforskning. Det är de jag menar på att vi ska vårda och försöka engagera. Känns väldigt avigt att sitta och forska på sina anor generationer och åter generationer bakåt utan att välkomna den nya generationen.
 
Har en bror som började släktforska när han var 15 år gammal men som slutade efter ett år då han blev så dåligt bemött på arkiv och likande.
 
Helene

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna